Nový Mercedes-Benz CLA kupé je nejen nejemocionálnějším vozidlem své třídy, ale také velmi inteligentním automobilem. Nový model CLA nabízí velký počet chytrých řešení, od interiérového asistenta MBUX, který podle pohybů rozpozná záměr ovládat příslušnou funkci a interiér vybavuje inteligencí, přes rozšířenou realitu při navigaci a schopnost porozumět i nepřímým hlasovým povelům až po funkci ENERGIZING COACH s individuálními doporučeními pro udržování kondice řidiče. Zmínku si zaslouží také promyšlené detaily v oblasti aerodynamiky a nové funkce souboru asistenčních systémů Intelligent Drive. Design umocňuje charakter kupé protaženým tělesem karoserie a stylistickými prvky, mezi něž patří kapota motoru s vybouleními nebo dolů přemístěná registrační značka na zádi. Nový model tak navazuje na pověst předchůdce, považovaného za ikonu designu.
Mercedes-Benz způsobil uvedením systému MBUX ve třídě A revoluci v ovládání automobilu a komunikaci s ním. „Nyní přinášíme i do kompaktní třídy další evoluční stupeň v podobě inteligentního interiérového asistenta, který rozpoznáváním pohybů usnadňuje přirozené ovládání,“ říká Ola Källenius, člen představenstva společnosti Daimler AG, odpovědný za koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars. „Nejen díky této novince nabízí CLA velmi mnoho automobilové inteligence.“
„Se 750 000 prodanými vozidly první generace modelu CLA jsme slavili obrovský úspěch a tímto čtyřdveřovým kupé jsme založili zcela nový segment,“ říká Britta Seegerová, členka představenstva společnosti Daimler AG, odpovědná za prodeje divize Mercedes-Benz Cars. „Novou generaci modelu CLA jsme inteligentně zdokonalili, aby byla ještě emocionálnější a sportovnější než předchůdce. V kombinaci s novým systémem ovládání stanovuje nová měřítka pro celou třídu.“
Nová generace kompaktních vozů zásadně přispěla k omlazení a změně image značky Mercedes-Benz. Model CLA je důležitý zejména pro získávání nových zákazníků a vytváření jejich loajality. V USA bylo kupé CLA uvedeno na trh v roce 2013. Jednalo se o první kompaktní vůz Mercedes-Benz na americkém trhu. V nejlepších dobách přicházely v USA více než dvě třetiny zákazníků modelu CLA od konkurence. V USA jsou zákazníci modelu CLA v průměru o deset let mladší než průměrný zákazník značky Mercedes-Benz. Také v Evropě patří zákazníci modelu CLA mezi nejmladší v portfoliu Mercedesu. V Evropě řídil v roce 2017 každý druhý zákazník předtím konkurenční vozidlo. Více než 75 procent evropských zákazníků, kteří předtím řídili CLA ve verzi kupé nebo Shooting Brake, se při nákupu dalšího vozidla rozhodlo znovu pro Mercedes-Benz. Celkem 750 000 exemplářů první generace modelů CLA kupé a CLA Shooting Brake zásadním způsobem přispělo k úspěchu kompaktních vozů s hvězdou.
Nový model CLA bude v prvním roce prodeje nabízen také ve verzi Edition 1. Tato limitovaná edice disponuje mnoha ozdobnými prvky v exteriéru i interiéru, které umocňují její exkluzivitu. Nový model CLA je vyráběn v závodě Kecskemét (Maďarsko) a bude uveden na trh v květnu 2019.
Design: ryzí emoce
„Nové CLA jako čtyřdveřové kupé okouzlí svým puristickým a svůdným designem a současně stanovuje nová měřítka svou stylistickou DNA, založenou na ‚smyslné čistotě‘. Přesvědčuje dokonalými proporcemi, které velmi věrně kopírují první designérské skici: dlouhá kapota, kompaktní prostor pro cestující, široký rozchod kol s rozšířenými podběhy a naše typická záď vozidel kategorie GT s výrazně tvarovanou ramenní oblastí ve stylu lahve od ‚koly‘,“ říká Gorden Wagener, šéfdesignér společnosti Daimler AG. „Zkrátka – CLA kupé má potenciál stát se ikonou moderního designu.“
Kombinace protažené linie nad okny a bezrámových dveří propůjčuje modelu CLA kupé nezaměnitelný, sportovně-elegantní charakter. Přídi dodává markantní výraz dopředu skloněné čelo („žraločí nos“) s dlouhou kapotou motoru, jejíž plochu člení dvě podélná vyboulení.
Sportovní tvář vozidla tvoří nízké světlomety společně s dolů protaženou kapotou motoru a maskou chladiče s diamantovým vzorem mřížky a centrální hvězdou. Dvoudílné úzké zadní svítilny a do nárazníku přemístěná plocha pro registrační značku přispívají u modelu CLA k mimořádně široké zádi.
Dozadu posunutý prostor pro cestující a sportovní záď ve stylu vozidel kategorie GT přispívají k harmonické kombinaci elegance a sportovního charakteru. Precizně tvarované boční stěny s minimalizovanými liniemi vytvářejí zajímavou hru světla a stínu. Upuštění od horní linie na boční stěně umožňuje extrémně svalnaté a atletické tvarování ramenní oblasti, která sahá od předního podběhu až do výrazně prostorově tvarované zádě. Kola, zcela vyplňující rozšířené podběhy, a široký rozchod kol umocňují dynamiku a propůjčují vozidlu sportovní vzhled.
V interiéru jsou všechny prvky podřízeny hlavním motivům designu „High Tech“ a „mladistvá avantgarda“, ať se jedná o volant, ovládací modul u kliky dveří, středovou konzolu nebo sedadla. Jedinečné prostorové uspořádání vzniká podobně jako ve třídě A zejména díky avantgardně uspořádané přístrojové desce, u níž bylo zcela upuštěno od stínítka nad panelem přístrojů. Křídlovité základní těleso přístrojové desky se tak pne bez jakéhokoli formálního přerušení mezi oběma předními dveřmi. Širokoúhlý displej vyčnívá do volného prostoru. Spodní část je od hlavního tělesa přístrojové desky vizuálně oddělena zřetelným předělem a díky tomu vyvolává dojem, že se před přístrojovou deskou vznáší. Dekorační osvětlení tento efekt ještě umocňuje. Dalším výrazným prvkem jsou výdechy ventilační soustavy ve sportovním designu s motivem turbíny.
Podvozek: výjimečně agilní a přesto komfortní
Nový model CLA naplňuje příslib daný designem také svou jízdní dynamikou. Široký rozchod kol (vpředu plus 63 mm, vzadu plus 55 mm v porovnání s předchůdcem) a nižší těžiště patří mezi významné faktory, díky nimž nový model CLA nabízí nejsportovnější jízdní vlastnosti ze všech modelů nové generace kompaktních vozů Mercedes-Benz. Konstrukce modelu CLA navíc zahrnuje kromě víceprvkové zadní nápravy, jejíž izolace brání přenosu hluku a vibrací do interiéru, navíc také standardně dodávané řízení se strmým převodem a hydraulická ložiska. Příčný zkrutný stabilizátor s větším průměrem minimalizuje boční naklánění. Na přání jsou k dispozici aktivní adaptivní tlumiče, které řidiči dávají na výběr mezi komfortem a nekompromisním sportovním nastavením. Nabídka kol začíná průměrem ráfku 16 palců a sahá až k 19 palcům. Rozměry pneumatik pokrývají rozsah od 205/60 R 16 do 225/40 R 19. Specifické nastavení stabilizačního systému ESP® umožňuje modelu CLA dosahovat vysoké rychlosti při průjezdech zatáčkami a přispívá ke sportovním jízdním vlastnostem.
Rok po premiéře: MBUX se nepřetržitě učí
Systém MBUX – Mercedes-Benz User Experience vyvolal před jedním rokem, při své světové premiéře na veletrhu CES v Las Vegas, pozdvižení. Výkonný počítač, displeje s brilantním a individualizovatelným grafickým zobrazováním, zcela barevný průhledový displej, navigační funkce s rozšířenou realitou, software se schopností učit se a heslo „Hey Mercedes“ pro hlasové ovládání, které překonává běžná automobilová měřítka. Mercedes-Benz tak přináší revoluci do ovládání automobilu a komunikace s ním. Společnost nyní představuje další evoluční stupeň. Interiérový asistent MBUX usnadňuje přirozené ovládání. Hlasové ovládání zná nyní aktuální odpovědi na otázky ze stále rostoucího počtu tematických oblastí. Díky nepřetržitému zdokonalování systému jsou nyní zohledňováni také specifičtí poskytovatelé informací v jednotlivých zemích.
„V novém modelu CLA poskytuje nyní cestujícím nevšední zážitky nejaktuálnější verze hlasového ovládání systému MBUX – Mercedes-Benz User Experience. Hlasový asistent ‚Hey Mercedes‘ dokáže nyní rozpoznávat výrazně komplexnější dotazy a poskytovat na ně odpovědi,“ říká Sajjad Khan, člen představenstva divize Mercedes-Benz Cars, odpovědný za CASE a vedoucí oddělení Digital Vehicle & Mobility. „Kromě toho se hlasový asistent již nenechá zmást hovorem ostatních cestujících, nýbrž odpovídá pouze na povely osoby, která naposledy aktivovala systém heslem ‚Hey Mercedes‘.“
Interiérový asistent MBUX: ještě intenzivnější zážitky
Rozpoznáváním pohybů propůjčuje interiérový asistent MBUX vnitřnímu prostoru ještě více inteligence. MBUX nyní díky inovativní technologii podporuje cestující tak, aby bylo ovládání různých komfortních funkcí a funkcí systému MBUX ještě snadnější a intuitivnější. Interiérový asistent funguje bezdotykově, a to jak za slunečního svitu, tak i při naprosté tmě.
Interiérový asistent umožňuje mimo jiné přizpůsobit zobrazení na dotykovém displeji na přístrojové desce nebo na dotykové ploše na středové konzole, a to jakmile se k jejich povrchu přiblíží ruka uživatele. V závislosti na aktuálně zobrazovaném menu jsou vyzdviženy jednotlivé prvky. Systém kromě toho dokáže rozlišovat, zda se jedná o požadavek řidiče nebo spolujezdce vpředu, a ví například, u jakého sedadla má aktivovat masážní funkci.
Mimořádnou vlastností interiérového asistenta je možnost individualizace ovládání nejoblíbenějších funkcí. K jejich aktivaci postačí klidně podržet nad středovou konzolou ruku s roztaženým prostředníčkem a ukazováčkem do V. Tímto způsobem lze do MBUX uložit jakýkoli systémem realizovatelný povel pro jeho mimořádně snadnou pozdější aktivaci. Typickým často používaným povelem je „naviguj mě domů“. Protože je systém schopen spolehlivě rozpoznat, kdo jej ovládá, mohou řidič a spolujezdec stejnému přidržení ruky přiřadit dokonce různé oblíbené funkce.
Intuitivně a bez jakéhokoli nacvičování gest lze ovládat i další funkce. Například za tmy se bodové osvětlení zapne nebo vypne krátkým přiblížením ruky k vnitřnímu zpětnému zrcátku. Vztáhne-li řidič za tmy ruku směrem k neobsazenému sedadlu spolujezdce, automaticky dojde k jeho osvětlení, aby rychleji nalezl odložené předměty. Jakmile se ruka z této oblasti vzdálí, světlo se automaticky vypne.
„Hey Mercedes“: ještě lepší porozumění, ještě chytřejší odpovědi
Model CLA nabízí nejmodernější hlasové ovládání. I v tomto případě dokáže systém rozpoznávat, z jakého sedadla dostává jednotlivé pokyny. Hlasový asistent odpovídá pouze na povely osoby, která naposledy systém aktivovala heslem „Hey Mercedes“. Hlasový asistent, dodávaný zpočátku pro americký trh, dokáže rozpoznávat ještě mnohem komplexnější dotazy a poskytovat na ně odpovědi. Například: „Jaké asijské restaurace pro rodiče s dětmi jsou v blízkém okolí, ale ani čínské, ani japonské?“ Kromě toho vzrůstá počet tematických oblastí, v nichž MBUX rozumí komplexním dotazům a dokáže na ně rychle odpovědět: sport („Hey Mercedes, jak hrál tým San Francisco 49ers?“), burza („Jak se vyvíjela cena akcií Applu v porovnání s Microsoftem?“), ale také příklady a výpočty („Kolik je odmocnina ze tří?“) nebo všeobecné vědomosti („Jak velký je Texas?“, „Kolik tuku obsahuje avokádo?“).
Systém řízení komfortu ENERGIZING: udržování kondice za jízdy
Systém řízení komfortu ENERGIZING síťově propojuje různé komfortní systémy vozidla. Zcela nová jsou inteligentní doporučení prostřednictvím funkce ENERGIZING COACH v paketu ENERGIZING Plus. Systém řízení komfortu ENERGIZING cíleně používá funkce klimatizace a sedadel (vyhřívání, odvětrávání, masáž), jakož i světelnou a hudební atmosféru a umožňuje v závislosti na náladě nebo požadavku řidiče vytvořit speciální nastavení pro příjemné cestování v nejlepší možné kondici.
Pakety ENERGIZING: další krok v oblasti inteligentního komfortu
Novinkou jsou pakety ENERGIZING s funkcí ENERGIZING COACH. Tato služba, využívající inteligentní algoritmus, doporučuje situačně a individuálně nejvhodnější program z paketů ENERGIZING. Světovou premiéru na CES mají chytré hodinky Mercedes-Benz vivoactive® 3 Smartwatch. Pokud jsou tyto chytré hodinky, nebo jiné kompatibilní nositelné zařízení Garmin® Wearable, propojeny s vozidlem, optimalizují osobní ukazatele, jako je úroveň stresu nebo kvalita spánku, či výběr vhodných doporučení. Cílem je zajistit, aby se řidič dobře cítil i při náročných nebo více monotónních jízdách a dojel do cíle odpočatý. Kromě toho jsou na multimediální displej přenášeny hodnoty tepové frekvence z připojeného nositelného zařízení Garmin Wearable.
Aerodynamika: inteligentně vyvinutá rafinovaná a chytrá řešení
Na cestě do sériové výroby absolvovala aerodynamika nového modelu CLA v porovnání s předchůdcem výrazně delší fázi optimalizace simulacemi, než došlo na první měření modelů v aerodynamickém tunelu. To bylo umožněno většími výpočetními kapacitami, především však většími zkušenostmi se simulačními nástroji a jejich nejlepším možným a nejefektivnějším využíváním v procesu vývoje. Zásadní výhodou simulačního procesu je snadné stanovení přesných proporcí tvarového řešení a zkoumání vlivu změny tvarů na obtékání jiného místa, které je umístěno před nebo za zkoumanou oblastí, ve směru proudícího vzduchu, a to aniž by bylo nutné realizovat větší změny na fyzickém modelu. Výsledek u nového CLA stanovuje i nadále měřítka, protože součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx je 0,23.
Mimořádně intenzivní optimalizační práce, v úzké součinnosti s designéry, byly uskutečněny na zadním nárazníku, masce chladiče, otvorech pro přívod vzduchu v blízkosti mlhových světlometů, jejichž reliéfní kosočtvercová mřížka je u CLA z aerodynamických důvodů směrem k okraji minimalizována, a na výšce difuzoru. Zcela nové jsou spoilery v oblasti podběhů kol s podélnými žebry, které pomáhají minimalizovat ztráty při proudění vzduchu kolem kol. Aerodynamicky cizelována byla dokonce i samotná kola a pneumatiky, a to jak u běžných kombinací kol a pneumatik, tak i u tzv. aerodynamických kol, která dosahují rekordních aerodynamických ukazatelů díky zcela nové koncepci a zároveň vypadají atraktivně. Příď vozidla je standardně vybavena dvoudílným systémem žaluzií za maskou chladiče, který reguluje proudění vzduchu motorovým prostorem. Téměř kompletní hladké zakrytí spodku vozidla zahrnuje prostor pod motorem, celou oblast podlahy, včetně partií v oblasti zadní nápravy a zadního difuzoru.
Intelligent Drive: funkce ze třídy S
CLA disponuje nejmodernějšími asistenčními systémy s kooperující podporou řidiče, a nabízí tak nejvyšší úroveň aktivní bezpečnosti v segmentu díky funkcím převzatým z třídy S. CLA nabízí poprvé v určitých situacích funkci částečně automatizované jízdy. Za tím účelem si udržuje dokonalý přehled o okolní dopravní situaci. Vylepšené kamerové a radarové systémy umožňují „vidět“ do vzdálenosti až 500 metrů. Kromě toho využívá CLA pro asistenční funkce mapové podklady a data navigačního systému. Aktivní adaptivní tempomat DISTRONIC, součást paketu asistenčních systémů, dodávaného na přání, dokáže díky tomu podporovat řidiče v mnoha situacích na základě znalosti projížděné trasy. Například před zatáčkami, křižovatkami nebo kruhovými objezdy komfortně a předvídavě přizpůsobuje rychlost jízdy. Dalšími asistenčními systémy jsou mj. aktivní asistent pro nouzové zastavení a aktivní asistent pro změnu jízdního pruhu, jehož pokyny jsou intuitivní a srozumitelné.
Nový model CLA je standardně vybaven rozšířeným aktivním brzdovým asistentem, který v závislosti na situaci dokáže zmírnit intenzitu nárazu do pomaleji jedoucího, zastavujícího nebo stojícího vozidla vpředu, nebo střetu zcela zabránit. Podobně dokáže reagovat i na možnost kolize s přecházejícími chodci nebo cyklisty.
Aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu (rovněž standardně) dokáže řidiče v rozsahu rychlostí od 60 do 200 km/h upozorňovat na nechtěné vyjetí z jízdního pruhu pulzujícími vibracemi volantu, popřípadě vrátit vozidlo zpět do jízdního pruhu jednostranným brzděním, pokud vozidlo přejíždí nepřerušovanou podélnou čáru vymezující jízdní pruh. Při přerušované podélné čáře dojde k tomuto zásahu pouze tehdy, pokud hrozí nebezpečí kolize s vozidlem ve vedlejším jízdním pruhu (může se jednat i o protijedoucí vozidlo). PRE-SAFE® PLUS dokáže rozpoznat hrozící kolizi zezadu. Při trvajícím nebezpečí kolize zabrzdí systém stojící vozidlo před nárazem zezadu, čímž minimalizuje riziko poranění cestujících, protože omezí náhlý pohyb vozidla dopředu v důsledku kolize.
Světlomety MULTIBEAM LED: lepší viditelnost za všech podmínek
Dalším příkladem automobilové inteligence a technologického transferu z luxusní do kompaktní třídy jsou na přání dodávané světlomety MULTIBEAM LED, jejichž elektronické řízení umožňuje extrémně rychlé a precizní přizpůsobování rozložení světla aktuální dopravní situaci. V každém světlometu modelu CLA je umístěno 18 samostatně ovladatelných diod LED. Světlo z diod LED se svou barvou podobá dennímu světlu, takže šetří zrak a pozitivně působí na koncentraci řidiče. Vozovka je precizně osvětlována jasným světlem. Na přání se dodávají také vysokovýkonné světlomety LED High Performance. Nový model CLA má standardně halogenové světlomety s integrovanými diodami LED pro denní svícení. Také v zadních svítilnách zajišťují veškeré osvětlovací a signalizační funkce diody LED.
Pohon: prezentace s nejvýkonnějším motorem
Na veletrhu v Las Vegas je CLA vystaven s výkonným zážehovým čtyřválcem ve verzi CLA 250 (165 kW/225 k, 350 N.m) s dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT (kombinovaná spotřeba paliva 6,3–6,1 l/100 km, kombinované emise CO2 143–140 g/km). V době zahájení prodeje v květnu bude k dispozici široká paleta vznětových a zážehových motorů s mechanickou nebo dvouspojkovou převodovkou, včetně verzí s pohonem všech kol 4MATIC.