Předvánoční shon spojený se sháněním dárků a dalších náležitostí má i bezpečnostní souvislosti. Odborníci upozorňují na nutnost přepravované věci správně zajistit. Zatímco při cestě na chalupu nebo na dovolenou tomu motoristé věnují patřičnou pozornost, studie ukazují, že při přepravě na kratší vzdálenosti významně větší procento řidičů hřeší na štěstí a spokojí se s provizoriem. To však může mít fatální dopad na bezpečnost přepravovaných osob. I nehody v relativně malých rychlostech mívají vážné následky, které v žádném případě nestojí za pár minut ušetřeného času.
Řada motoristů si klade otázku, jak správně převážet vánoční stromek. Jakkoliv jde o předmět relativně lehký a většinou i nepříliš velký, přepravu znesnadňuje jeho neskladnost. Právě pro tyto jeho vlastnosti bývá preferována přeprava na střeše, kdy je potřeba mít nainstalovaný střešní nosič. Pokud je jím vůz vybaven, stromek obvykle končí právě na střeše. Měl by však být zabalen do deky, aby se s ním dalo snadněji manipulovat a jeho jehličí nepoškodilo lak. Stromek se ukládá zásadně kmenem dopředu a upevňuje se plochými negumovými popruhy. Měl by být připevněn vpředu i vzadu a zajištěn ráčnou, aby se po nosiči nemohl posouvat. Výzkumy ukazují, že stromek, uchycený pouze elastickými popruhy, letí ze střechy již po nárazu v rychlosti 50 km/h. „Strom musí být přepravován tak, aby se nemohl jakkoliv pohnout. Pokud bude špatně připevněn a řidič náhle sešlápne brzdový pedál, stává se nebezpečným pro posádku vpředu jedoucího vozidla,ʺ shrnuje základní pravidlo Robert Šťastný, expert z týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti společnosti ŠKODA AUTO. Nemá-li vůz střešní nosič, zbývají 2 možnosti přepravy – v zavazadelníku a v interiéru na zadních sedadlech. Po sklopení zadních opěradel se vyplatí položit na vzniklou plochu deku, která zachytí odpadávající jehličí i kapající smůlu. Stromek se zapře kmenem o prázdné přední opěradlo a zajistí bezpečnostním pásem. Pokud vzadu nikdo necestuje a jeho délka nepřesahuje vnitřní šířku interiéru, může se stromek přepravovat příčně ke směru jízdy na zadních sedadlech. Opět přijde ke slovu deka, na níž se stromek položí. V této poloze se zajistí bezpečnostními pásy na obou krajních místech. „I v této situaci platí, že čím pevněji bude strom zafixován, tím lépe. Tentokrát by řidič neohrozil posádku jiného vozu, ale svou vlastní,ʺ dodává Robert Šťastný. Za špatně upevněný vánoční stromek hrozí ve většině evropských zemí pokuty – u nás do výše 2000 Kč. Pokud ledabyle připevněný stromek je navíc příčinou nehody, škody nejspíš půjdou k tíži řidiče, pojišťovny v těchto případech váhají s plněním.
Při přepravě dárků je třeba počínat si stejně, jako když se převážejí standardní zavazadla. Především nesmí být překročena maximální celková hmotnost vozu, ale experti upozorňují i na to, že hmotnost a rozložení nákladu ve spojení se zatížením jednotlivých náprav ovlivňují jízdní vlastnosti. Velké a hlavně těžké předměty patří za všech okolností do zavazadlového prostoru – čím jsou těžší, tím by měly být níž a blíž zadnímu opěradlu, protože tak nejméně ovlivní celkové vyvážení automobilu a zajistí stabilitu nákladu v krizové situaci. Zároveň je třeba upevnit je tak, aby se nemohly pohybovat či dokonce proniknout do interiéru. V zavazadlovém prostoru vozů ŠKODA jsou k zajištění nákladu určena ocelová oka. Síťové programy a další příslušenství pro zajištění nákladu nabízejí autorizovaní partneři značky ŠKODA. V žádném případě by se ale nic nemělo převážet na zadním krytu nebo roletce. Věci tam uložené se mohou při nárazu změnit v nebezpečné projektily a osoby přepravované ve voze vážně zranit. Stejně tak by bylo dobré mít na zřeteli, že osobní automobil není užitkové vozidlo. Vozy ŠKODA sice vynikají svou přepravní kapacitou, ale stále jsou primárně určeny k přepravě osob. Pračku či nábytek je lepší svěřit profesionálním dopravcům, nebo si v autorizovaném servisu nechat namontovat tažné zařízení pro přívěsný vozík.