Za 8,2 sekundy se dá stihnout spousta věcí. Několikrát si můžete zavázat a rozvázat tkaničky od bot, zapnout veškeré knoflíky na košili, naplácat na vlasy tužící gel nebo třeba naskládat několik kousků nádobí do myčky. Opel Astra GTC za tu dobu stihne vystartovat a pokořit rychlost 100 km/h, aniž by se turbem opatřený 1,6litrový motor musel nějak namáhat. Automobilka totiž po vzoru nejmodernějších světových trendů (tedy miniaturizace, minimalizace a jiná slůvka začínající na mini) sáhla po pohonné jednotce s menším objemem, ovšem s vysokými výkony. To se jí na zmiňovaných 8,2 s povedlo, ale bude to fungovat i déle?
Podobná otázka možná vyvstala již v době, kdy Opel modernizovanou Astru uváděl před několika lety na trh. Design se totiž radikálně odlišoval od předchozích generací, v podstatě to samé již předvedl i Renault se svým Méganem. V obou případech se ale jednalo o obměnu úspěšnou, která byla kladně přijata jak zákazníky, tak i motoristickými novináři. Ti kvitovali zejména mnohem lepší podvozky a tím pádem i mnohem lepší jízdní vlastnosti. A Astra GTC jde ještě mnohem dále.
Říkejte mi blesku
V kombinaci s bodykitem OPC (za příplatek 96.000 korun dostanete bezpočet doplňků exteriéru i interiéru) vypadá jako produkt tuningové společnosti, jejíž designér neměl žádné omezení z marketingu. Je agresivní takovým způsobem, že většina účastníků silniční dopravy jí jde z cesty v okamžiku, kdy ji zaregistrují ve zpětném zrcátku. Zběsilý průlet pak jen na několik milisekund odhalí vysoké boky a úzká okna a GTC mizí v dáli.
Fenomenální pružné zrychlení přitom může Astra prokazovat takřka neustále, tedy alespoň pokud zůstanete v mezích legálních rychlostí. Nad 160 km/h je totiž již znát, že motor má menší objem. O každý další kilometr se musíte rvát, i když je pravda, že nikoliv tak vehementně, jako následně s policisty snažícími se zabavit váš řidičský průkaz.
Turbo se přitom naprosto opačně projevuje v nízkých otáčkách, kdy není takřka vůbec sepnuté. Průměrná spotřeba při rychlosti 90 km/h na nejvyšší převodový stupeň se totiž doopravdy pohybuje okolo sedmi litrů na sto kilometrů, jak udávají technické parametry. Stačí ale plyn naplno sešlápnout a okamžitě se vám na palubním počítači objeví hodnoty i pětkrát vyšší.
Stejně tak se ale projeví i vokální projev Astry GTC, který v tomhle ohledu nechává spoustu svých konkurentů v zapomnění. Obdobně je na tom i podvozek, ovšem řidiči zaměřující se na komfort nebudou mít z jeho tvrdosti a preciznosti příliš velkou radost. Všichni ostatní ale přivítají fakt, že zatáčky mohou projíždět bokem a že na jakémkoliv silničním povrchu mají naprostý přehled o tom, co se s vozem děje. Svůj podíl má na tom i komunikativní řízení, práce s řadicí pákou pak rovněž spadá do pozitivních příkladů.
Snad jedinou stinnou stránkou může být pro mnohé cena, Astra GTC s turbomotorem 1.6 totiž začíná na 668.900 korunách, lépe vybavená varianta Sport kombinovaná s bodykitem OPC pak již z vašeho účtu odebere částku 799.900 Kč. To je více než budete muset u konkurence zaplatit za Ford Focus ST, VW Golf GTI nebo Hondu Civic Type-R. Ostatně, i silnější Opel Astra OPC je dražší pouze o pár desítek tisíc. Žádný z nich vám ale nenabídne tak nízké povinné ručení a žádný nebude ani tak úsporný. A právě to je argument, nad kterým budete muset uvažovat déle než 8,2 s.
Opel Astra GTC 1.6 TURBO | |
---|---|
Cena: | od 668.900 korun |
Motor: | řadový čtyřválec, 1.598 cm3, turbodmychadlo |
Koncepce: | motor vpředu, pohon předních kol |
Výkon: | 180 koní v 5.500 ot./min. |
Točivý moment: | 230 Nm při 1.980–5.500 ot./min. |
Hmotnost: | 1.220 kg |
Objem kufru: | 340 l |
Objem nádrže: | 52 l |
Zrychlení 0–100 km/h: | 8,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 223 km/h |
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) | 10,3/6,2/7,7 l/100 km |