AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Scania Czech Republic s.r.o.
ContiTrade Services s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.


Asistent nouzového brzdění pro motocykly

Nový radarový senzor společnosti Continental umožňuje vybavit motocykly asistentem nouzového brzdění.

Společnost Continental, prosazující strategii „Vision Zero“ vedoucí k budoucnosti bez dopravních nehod, je coby výrobce inovativních technických řešení znovu v čele svého oboru: jako první plánuje uvést na trh asistenta nouzového brzdění pro motocykly. Systém využívající radar patří do řady pokročilých asistenčních systémů, které Continental představuje na motocyklovém veletrhu EICMA v Miláně.

Radarové snímače Continental páté generace, které mají zvýšenou schopnost detekce překážek, nyní umožňují využívat systém asistenta nouzového brzdění. Při vývoji nového systému pro motocykly využili konstruktéři dlouholeté zkušenosti společnosti Continental s bezpečnostními systémy pro osobní a užitková vozidla.

Mezi těmito systémy ovšem existují rozdíly. Zatímco u osobního automobilu vyvine asistent nouzového brzdění v případě krizové situace maximální brzdnou sílu, u motocyklu musí být brzdný účinek dávkovaný mnohem pečlivěji. Smyslem zařízení u motocyklu je jezdci pomoci, nikoli za něj převzít kompletní kontrolu. Podle výzkumu nehod provedeného společností Continental se může už v blízké budoucnosti s pomocí asistenta nouzového brzdění zamezit velkému počtu střetů – a to nejen při nárazu zezadu, ale i na křižovatkách nebo při čelních střetech s protijedoucími vozidly.

„Na rozdíl od řidičů automobilů jsou motocyklisté přímo vystaveni působení vnějších podmínek, například větru, dešti nebo nerovnostem vozovky, což jízdy na motocyklu komplikuje,“ říká Christian Pfeiffer, projektový manažer pokročilých asistenčních systémů (ARAS) pro jednostopá vozidla ve společnosti Continental. „Kvůli tomu se jezdci na motocyklu dostávají do situací, při nichž je složité odhadnout rychlost ostatních účastníků provozu. Asistent nouzového brzdění pro motocykly tak může významně pomoci. V nouzové situaci zvyšuje pozornost jezdce, pomáhá mu připravit se na správný manévr a dobře jej zvládnout.“

„Stejně jako u automobilů systém také dokáže snížit rychlost. Avšak v tomto případě je cílem spustit proces, nad kterým jezdec může převzít kontrolu. Zkracuje se tím reakční čas, což může vést k zásadnímu zkrácení brzdné dráhy,“ vysvětluje Pfeiffer.

Asistent nouzového brzdění v kritických situacích brzdí samočinně

Asistent nouzového brzdění používá radarový senzor ke sledování prostoru před motocyklem. Pokud nastane nebezpečí střetu s vozidlem nebo jinou překážkou, jezdec dostane vizuální, akustické nebo haptické varování, například pomocí vibrací řídítek. Následuje mírné samočinné brzdění, které motocyklistu navádí ke správné reakci. Pokud jezdec nereaguje na varování, asistent samočinně zvyšuje brzdný účinek – a to tak dlouho, dokud má jezdec obě ruce na řídítkách. Zpomalení je ovšem mnohem menší, než je zvykem u podobných systémů používaných v osobních automobilech.

Radarové senzory s krátkým a dlouhým dosahem od společnosti Continental jsou s příchodem páté generace výrazně přesnější a do sériové výroby se dostanou v roce 2019. Používají zdokonalené algoritmy pro detekci překážek, a tak dokážou rozpoznat mnohem menší objekty, jako jsou například upadlé části výfukového potrubí. Navíc umožňují měřit výšku překážky. Díky tomu radarový senzor zvládne mnohem přesněji rozeznat vozidla stojící v koloně pod mostní konstrukcí nebo překážky na okrajích silnice, jako jsou například obrubníky. Další výhodou nového zařízení, která je důležitá pro jeho snadnou montáž v prostorově omezené přední části motocyklu, jsou mnohem menší rozměry nové generace radarového senzoru.

Snadná integrace s adaptivním tempomatem vytváří dokonalé spojení

Radarový senzor není jediným klíčovým dílem umožňujícím použití asistenta nouzového brzdění, ale v mnoha moderních motocyklech je to již poslední komponent, který chybí k plné funkčnosti tohoto systému. Obzvláště v segmentu dražších motocyklů jsou všechny ostatní komponenty ve většině případů již namontovány. Jedná se o sadu senzorů sledujících například zrychlení a změny směru jízdy motocyklu. Radarový systém využívá i údaje z těchto senzorů, aby průběžně vyhodnocoval aktuální situaci, pozici ostatních účastníků provozu a zda je nezbytné aktivovat asistenta nouzového brzdění.

Řídicí jednotka brzdové soustavy následně dá pokyn k brzdění a řídicí jednotka poháněcího ústrojí sníží otáčky motoru. Continental je dodavatelem všech nezbytných technologií pro motocykly všech kategorií, a to včetně přístrojového panelu, který varuje jezdce před hrozící kolizí.

Radarový senzor s dlouhým dosahem lze využít i pro další asistenční systém ARAS: inteligentní adaptivní tempomat. Systém automaticky upravuje rychlost motocyklu podle vozidla jedoucího před ním, a to i při mírném náklonu motocyklu. Díky tomu motocykl stále dodržuje bezpečný odstup. Tento inteligentní adaptivní tempomat tak představuje ideální doplněk brzdného asistenta a umožňuje klidnou a bezpečnou jízdu, zvláště v hustém provozu na dálnicích. Systém tak snižuje zátěž jezdce, který si může maximální pozornost šetřit na místa, kde na nich opravdu záleží – například horské serpentiny.

Funkce ARAS mohou zásadně zvýšit bezpečnost, zejména v Asii

Dalšími funkcemi asistentů ARAS, které Continental vyvinul pro jednostopá vozidla, jsou sledování slepého úhlu, rozpoznávání dopravních značek a inteligentní asistent dálkových světel. Systém sledování slepého úhlu monitoruje prostor kolem zadní části motocyklu za pomoci radarových senzorů s krátkým dosahem a varuje jezdce před vozidly ve slepém úhlu. Asistent rozpoznávání dopravních značek snímá prostřednictvím kamery značky upravující nejvyšší povolenou rychlost, zákaz předjíždění a zákazy vjezdu do jednosměrných ulic a jejich symboly pak zobrazuje jezdci. Inteligentní asistent dálkových světel sleduje světla vozidel před motocyklem, včetně těch v protisměru, a automaticky přepíná dálková světla pro zajištění maximálního osvětlení, kdykoli je to možné, bez rizika oslnění ostatních účastníků silničního provozu. Systém varování před čelní srážkou upozorňuje jezdce v případě nebezpečí čelní kolize, ale na rozdíl od asistenta nouzového brzdění neobsahuje funkci pro samočinné aktivace brzd. Společnost Continental dokáže díky modulární konstrukci všech systémů navrhnout zařízení přesně upravené pro potřeby různých trhů, obchodních záměrů nebo místních předpisů.

„Motocyklisté, až na pár výjimek, nemají na rozdíl od cestujících v automobilech k dispozici vymoženosti pasivní bezpečnosti, jako jsou airbagy. Proto je u nich předcházení nehodě výrazně důležitější,“ říká Pfeiffer. „Asistenční systémy, které monitorují okolí motocyklu, jsou dalším významným krokem ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Díky nim jsme mnohem blíže ke splnění naší strategie Vision Zero.“

Především v asijských zemích, jako je Indie, kde jednostopá vozidla představují důležitou součást dopravy a jejich nehody tvoří značný podíl všech kolizí, mohou tyto systémy výrazně zvýšit bezpečnost. „Asistent nouzového brzdění si na tyto trhy jistě najde cestu, stejně jako se to podařilo systému ABS,“ říká s jistotou Pfeiffer.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




KIA MOTORS CZECH s.r.o.
auto MOTOL BENI a. s.
Siems & Klein
Standox
Interaction s.r.o.