Nový Mercedes-Benz třídy B klade ve svém označení „Sports Tourer“ větší důraz na sportovní charakter, což dává v porovnání se svým předchůdcem najevo dynamičtějším vzhledem a agilnějšími jízdními vlastnostmi, přestože poskytuje také ještě více komfortu. Avantgardní interiér vytváří originálním designem přístrojové desky jedinečný pocit prostornosti. Progresivní je multimediální systém MBUX se schopností učit se a uživatelskou plochou s intuitivním ovládáním. Mezi jeho další silné stránky patří skvělá grafika, hlasové ovládání „Hey Mercedes“, standardně dodávaný dotykový displej a funkce MBUX s rozšířenou realitou. Třída B nabízí nejvyšší úroveň aktivní bezpečnosti v segmentu díky moderním asistenčním systémům z třídy S. Interiér je navíc prostornější a motory jsou hospodárnější a čistější. Svou premiéru slaví osmistupňová dvouspojková převodovka. Zákazníci budou moci objednávat novou třídu B od 3. prosince 2018. První vozy jim budou dodány v únoru 2019.
Designéři dostali za úkol vytvořit novou třídu B, která bude vizuálně vyčnívat mezi vozy kategorie MPV. S dlouhým rozvorem (2729 mm) proto kontrastují krátké převisy karoserie. K dynamickým proporcím přispívá rovněž mírně snížená linie střechy a „o číslo větší“ kola s průměrem ráfku 16 až 19 palců. Relativně nízká, progresivní příď s plynulými přechody z kapoty motoru do střešních sloupků A a čelního okna i svalnatá ramenní oblast umocňují sportovní celkový dojem.
To samé platí pro nízké přední světlomety, jejichž vnitřní plochy mají již v základní verzi, se světlomety H7 a světly LED pro denní svícení, velmi kvalitní a precizní design s pečlivě zpracovanými detaily. Od výbavy se světlomety LED má třída B speciální světelný design s motivem „dvojité pochodně“. Mimořádně sportovně působí na přání dodávané světlomety MULTIBEAM LED, které umožňují rychlé a elektronicky řízené změny rozložení světla na vozovku v závislosti na aktuální dopravní situaci. Tato funkce, známá z vyšších tříd, byla v kompaktním segmentu poprvé nabízena s novou třídou A a nyní dodává markantní vzhled a více bezpečnosti i nové třídě B.
Hodnota součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx začíná u nové třídy B od 0,24 (oproti 0,25 u předchůdce). K aerodynamickým vlastnostem, které patří mezi nejlepší v této třídě, přispívá také nižší linie střechy, jež zmenšuje čelní plochu vozu. Odborníci na aerodynamiku kromě toho rozsáhlou optimalizací detailů minimalizovali aerodynamický hluk. Výsledkem je zvýšení bezpečnosti, ale také komfortu s možností klidnější komunikace mezi cestujícími uvnitř vozu.
Díky vylepšené geometrii sedadel a nižší spodní linii bočních oken mají cestující ještě velkorysejší pocit prostornosti, než v předchozí třídě B. Řidič sedí o 90 milimetrů výš než ve třídě A, a užívá si tak mimořádně dobrého výhledu z vozu všemi směry – a to i díky optimalizovanému průřezu střešních sloupků, které v menší míře brání ve výhledu.
Vnitřní design: druhá revoluce
Interiér třídy B je stejně avantgardní jako velmi opěvované revoluční prostorové uspořádání nové třídy A, avšak v originálním designu. Zatímco přístrojová deska sesterského modelu je rozdělena do dvou horizontálních základních těles, má třída B jedno základní těleso. Z něho vyčnívá zobrazovací plocha, nabízená ve třech různých verzích: se dvěma 7“ displeji (úhlopříčka 17,78 cm), jedním 7“ a jedním 10,25“ displejem (26 cm) nebo v širokoúhlé verzi se dvěma 10,25“ displeji. Na přání se dodává průhledový displej.
Celkem pět kruhových výdechů ventilační soustavy má velmi kvalitní design s motivem turbíny, s jemně tvarovanými lamelami pro usměrňování vzduchu, inspirovaný světem letectví. Středová konzola se systémem dotykového ovládání a zadávání má stejně jako ve třídě E vzhled „černého panelu“. Výjimečné postavení v tomto segmentu vozidel zaujímá rovněž dekorační osvětlení s 64 barvami a deseti barevnými kombinacemi.
Sedadla nabízejí komfortnější polohu sezení a větší rozsah nastavování polohy, což zvětšuje i maximální prostor pro hlavu. Více místa mají cestující i na šířku, která v úrovni loktů na předních sedadlech dosahuje s 1456 milimetry (plus 33 mm) dokonce dimenzí střední třídy.
Kinetika sedadel ENERGIZING podporuje střídání poloh při sezení
Pro novou třídu B jsou k dispozici prvky výbavy na přání, které byly dosud vyhrazeny vozidlům z mnohem vyšších segmentů, ať se jedná o klimatizaci sedadel nebo sedadla s nastavitelnými bočními polštáři a masážní funkcí. Výsledkem je ještě vyšší úroveň komfortu sezení.
Mimořádně prospěšná pro záda je nová kinetika sedadel ENERGIZING, která podporuje pravidelnými nepatrnými změnami sklonu sedáku a opěradla ortopedicky žádoucí střídání poloh při sezení. Tato inovace se dodává pro sedadla vpředu ve spojení se zcela elektrickým nastavováním a funkcí paměti.
Variabilní sedadla vzadu a optimalizované uspořádání zavazadlového prostoru
Interiér byl v mnoha ohledech zdokonalen. Prostřední sedadlo vzadu je snadněji přístupné díky méně rozměrnému středovému tunelu. Opěradla zadních sedadel jsou standardně dělená v poměru 40:20:40. Od poloviny roku 2019 budou zadní sedadla v závislosti na verzi podélně posuvná v rozsahu 14 centimetrů a opěradla bude možné uvést do strmější polohy. Díky tomu se bude objem zavazadlového prostoru za zadními sedadly pohybovat od 455 do 705 litrů. Přestože tyto hodnoty odpovídají přibližně objemu předchůdce, je zavazadlový prostor díky optimalizacím lépe využitelný.
Při sklopených zadních sedadlech a využití vnitřního prostoru až po strop je za předními sedadly k dispozici objem až 1540 litrů. Díky nastavitelné podlaze je přitom ložná plocha zcela rovná. Ještě větší ložná délka vznikne sklopením opěradla sedadla spolujezdce vpředu (výbava na přání, k dispozici pravděpodobně od poloviny roku 2019).
Jako výbava na přání je na výběr také zadní výklopné víko EASY-PACK, které lze automaticky otevřít nebo zavřít komfortním stisknutím tlačítka. Ve spojení se systémem HANDS-FREE ACCESS, dodávaným na přání, k tomu stačí dokonce jen pohyb nohy.
MBUX – Mercedes-Benz User Experience: jedinečné zážitky
Po A následuje B: Jako druhý model osobních vozů po třídě A obdržela nová třída B multimediální systém MBUX – Mercedes-Benz User Experience, který zároveň zahajuje novou éru konektivity Mercedes me. Systém je jedinečný svou umělou inteligencí se schopností učit se. MBUX lze individualizovat a během používání se ještě více přizpůsobuje uživateli. Tím vzniká emocionální spojení mezi vozidlem, řidičem a cestujícími.
Mezi jeho další silné stránky patří standardní ovládání prostřednictvím dotykového displeje a, v závislosti na výbavě, širokoúhlý panel přístrojů s vysokým rozlišením, zobrazování navigačních pokynů s technologií rozšířené reality a inteligentní ovládání s rozpoznáváním hovorové řeči, které se aktivuje vyslovením hesla „Hey Mercedes“. Dotykový displej je u systému MBUX součástí komplexního konceptu dotykového ovládání se třemi pilíři – dotykovým displejem, dotykovou plochou na středové konzole (na přání) a dotykovými tlačítky na volantu.
MBUX je revolucí uživatelského rozhraní v automobilu. Emocionální grafická zobrazení usnadňují srozumitelnost struktury ovládání a nadchnou skvělým grafickým zpracováním ve formátu 3D s vysokým rozlišením. K dispozici je rovněž průhledový displej.
S novou generací informačního a zábavního systému MBUX přicházejí na trh nové a vylepšené služby Mercedes me connect. Mezi ně patří mimo jiné navigační funkce na základě komunikace „car-to-x“ a lokalizace vozidla, která usnadňuje nalezení zaparkovaného vozu, a funkce zasílání zpráv o poškození nebo odtažení zaparkovaného vozidla.
Intelligent Drive: funkce z třídy S
Nová třída B disponuje asistenčními systémy s kooperující podporou řidiče, a nabízí tak nejvyšší úroveň aktivní bezpečnosti v segmentu díky funkcím z třídy S. Třída B nabízí poprvé v určitých situacích funkci částečně automatizované jízdy. Za tím účelem si udržuje dokonalý přehled o okolní dopravní situaci. Vylepšené kamerové a radarové systémy umožňují „vidět“ do vzdálenosti až 500 metrů. Kromě toho využívá třída B pro asistenční funkce mapové podklady a data navigačního systému. Aktivní adaptivní tempomat DISTRONIC, součást paketu asistenčních systémů, dokáže díky tomu podporovat řidiče v mnoha situacích na základě znalosti projížděné trasy. Například před zatáčkami, křižovatkami nebo kruhovými objezdy komfortně a předvídavě přizpůsobuje rychlost jízdy. Dalšími asistenčními systémy jsou mj. aktivní asistent pro nouzové zastavení a aktivní asistent pro změnu jízdního pruhu, jehož pokyny jsou intuitivní a srozumitelné.
Nová třída B je standardně vybavena rozšířeným aktivním brzdovým asistentem, který v závislosti na situaci dokáže zmírnit intenzitu nárazu do pomalejšího, zastavujícího nebo stojícího vozidla vpředu, nebo mu zcela zabránit. Podobně dokáže reagovat i na možnost kolize s chodci nebo cyklisty.
Řidiče a spolujezdce vpředu chrání tříbodové bezpečnostní pásy s pyrotechnickými předpínači a omezovači síly. Ve spojení se systémem PRE-SAFE® (výbava na přání) jsou přední sedadla vybavena elektricky ovládanými vratnými předpínači. Sedadla vzadu disponují tříbodovými bezpečnostními pásy, na obou krajních místech navíc s předpínači a omezovači síly. Nová třída B je standardně vybavena airbagy pro řidiče a spolujezdce, kolenním airbagem pro řidiče, okenními airbagy a bočními airbagy, chránícími hrudník a pánev. Boční airbagy vzadu jsou k dispozici na přání.
Dvojitý debut v hnacím řetězci: nový výkonný dvoulitrový turbodiesel splňuje Euro 6d a nová osmistupňová dvouspojková převodovka
V porovnání s předchůdcem obdržela nová třída B výhradně nové, hospodárné motory, které splňují limity emisní normy Euro 6d TEMP. Svůj debut slaví pro uložení vpředu napříč upravená verze řady dvoulitrových vznětových motorů OM 654 s výkonem 110 kW nebo 140 kW, hliníkovým blokem válců a spalovacím procesem ve stupňovitém vybrání dna pístu. Díky rozšířenému systému dodatečného čištění výfukových plynů s katalyzátorem SCR pod podlahou je třída B s motorem OM 654q prvním kompaktním modelem Mercedes-Benz, homologovaným podle normy Euro 6d, povinné pro nové typy až od 1.1.2020. Velký vznětový motor doplňuje již ze třídy A známý vznětový čtyřválec (OM 608) se zdvihovým objemem 1,5 litru, výkonem až 85 kW a točivým momentem až 260 N.m.
V době zahájení prodeje budou navíc k dispozici také dva zážehové čtyřválce řady M 282 se zdvihovým objemem 1,33 litru ve výkonových verzích 100 kW/120 kW. Mezi jejich inovace patří deaktivace válců (ve spojení s převodovkou 7G-DCT), trojúhelníkový tvar hlavy válců a filtr pevných částic.
Nová třída B bude zpočátku nabízena výhradně s dvouspojkovými převodovkami. Novinkou je osmistupňová převodovka 8G-DCT, která nalézá uplatnění ve spojení s větším vznětovým motorem. Další nové motory budou následovat, stejně jako verze s pohonem všech kol 4MATIC. Standardně jsou vozy vybaveny palivovou nádrží o objemu 43 litrů, na přání je v závislosti na motoru k dispozici také palivová nádrž o objemu 51 litrů.
V době uvedení třídy B na trh bude k dispozici následujících pět kombinací motoru a převodovky:
- B 180 (100 kW/136 k, 200 N.m) s dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT (kombinovaná spotřeba paliva 5,6 5,4 l/100 km, kombinované emise CO2 128–124 g/km)
- B 200 (120 kW/163 k, 250 N.m) s dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT (kombinovaná spotřeba paliva 5,6–5,4 l/100 km, kombinované emise CO2 129–124 g/km)
- B 180 d (85 kW/116 k, 260 N.m) s dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT (kombinovaná spotřeba paliva 4,4–4,1 l/100 km, kombinované emise CO2 115–109 g/km)
- B 200 d (110 kW/150 k, 320 N.m) s dvouspojkovou převodovkou 8G-DCT (kombinovaná spotřeba paliva 4,5–4,2 l/100 km, kombinované emise CO2 119–112 g/km)
- B 220 d (140 kW/190 k, 400 N.m) s dvouspojkovou převodovkou 8G-DCT (kombinovaná spotřeba paliva 4,5–4,4 l/100 km, kombinované emise CO2 119–116 g/km).
Nový vznětový motor OM 654q: lehčí, výkonnější, čistější
V nové třídě B debutuje verze aktuální řady prémiových vznětových motorů, přizpůsobená pro uložení vpředu napříč. Navzdory menšímu zdvihovému objemu – necelé dva litry – poskytuje o 16 procent lehčí nový turbodiesel výkon 140 kW (190 k), přesně o 10 kW více než předchůdce. Konstrukce motoru OM 654q zahrnuje vyspělá technická řešení pro vyšší hospodárnost. Mezi ně patří například ocelové písty se stupňovitým vybráním dna v hliníkovém bloku válců. Pracovní plochy válců mají zdokonalenou povrchovou úpravu NANOSLIDE®.
Nový motor je díky rozteči válců jen 90 mm místo dosavadních 94 mm kompaktnější než předchůdce a umožňuje montáž komponentů dodatečného čištění výfukových plynů přímo na motor. V této oblasti je teplota výfukových plynů vyšší, což zvyšuje účinnost dodatečného čištění. Výkonný čtyřválec z moderní řady motorů OM 654 splňuje díky rozšířenému systému dodatečného čištění výfukových plynů již nyní druhý stupeň normy RDE (Real Driving Emissions), který bude povinný až od roku 2020, a je homologován podle emisní normy Euro 6d. I v náročných jízdních situacích a provozních podmínkách, překračujících rámec normy, splňuje třída B veškeré emisní limity.
Toho bylo dosaženo dodatečným katalyzátorem SCR (Selective Catalytic Reduction), doplněným o katalyzátor vázající amoniak (ASC). To umožňuje všeobecně velkorysé dávkování redukčního prostředku AdBlue, protože případné přebytky jsou přeměněny ve druhém katalyzátoru SCR. Tyto přebytky amoniaku se vyskytují zejména při rychlých změnách teplot v hnacím řetězci, například při přechodu z městského provozu na dálnici.
Podvozek: agilní a komfortní
Cílem vývoje nové třídy B bylo vytvořit podvozek, který je minimálně stejně agilní jako předchůdce a přitom ještě komfortnější. Současně je kromě základního uspořádání, v závislosti na verzi, na výběr několik dalších alternativ, mimo jiné komfortní podvozek s nižší světlou výškou a podvozek s aktivními adaptivními tlumiči. U něj může řidič za jízdy sám měnit nastavení tlumičů prostřednictvím systému DYNAMIC SELECT. Elektronicky řízené ventily tlumičů optimalizují tlumicí sílu individuálně pro každé kolo na základě analýzy provozních podmínek.
Přední kola jsou u všech verzí nové třídy B zavěšena na vzpěrách McPherson a spodních příčných ramenech z kovaného hliníku, k nimž jsou připevněny čepy nápravy z hliníkové slitiny. Tím jsou minimalizovány neodpružené hmoty, což vylepšuje jízdní stabilitu a komfort.
Vzadu mají verze se základními motory v základní konfiguraci nápravu s vlečenými rameny spojenými zkrutně poddajnou příčkou. U výkonnějších motorů a u podvozků, dodávaných na přání, nalézá uplatnění náročná čtyřprvková zadní náprava, která je z důvodu minimalizace neodpružených hmot do značné míry vyrobena z hliníku. Jedno podélné a tři příčná ramena pro každé zadní kolo jsou připevněna k pomocnému rámu, který je izolován od karoserie pryžovými ložisky. Díky tomu se přenáší od podvozku do karoserie méně vibrací a hluku. Jak čtyřprvková zadní náprava, tak i zadní náprava s vlečenými rameny spojenými zkrutně poddajnou příčkou používá jednoplášťové tlumiče a samostatně uložené vinuté pružiny.