ŠKODA AUTO směřuje logistiku a výrobu stále více k technologiím Průmyslu 4.0. V automatickém skladu menších dílů (AKL), otevřeném zhruba před rokem, přebírají autonomně pracující roboti řadu úkolů při dopravě dílů a spolupracují ruku v ruce s tamními zaměstnanci. Dva samostatně pracující roboti a dva zaměstnanci například společně naskladňují menší díly pro výrobu vozů.
Člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus zdůrazňuje: „ŠKODA AUTO důsledně sází na nejmodernější dostupné technologie, aby bylo možné našim zaměstnancům zajistit ještě bezpečnější a efektivnější pracoviště. Roboti a lidé u nás již dnes každý den úspěšně spolupracují. Tato perspektivní forma kooperativní spolupráce tvoří jádro Strategie 2025 pro orientaci průmyslových procesů na zásady Průmyslu 4.0,“ dodává Michael Oeljeklaus.
Závod společnosti ŠKODA AUTO v Kvasinách je důležitým pilířem v rámci sítě výrobních kapacit automobilky a je považován za jeden z nejmodernějších výrobních závodů v celém odvětví. Aktuálně vyrábí ŠKODA AUTO v Kvasinách modely SUPERB, KODIAQ a KAROQ. Od roku 2019 bude z linek východočeského závodu sjíždět i model SUPERB s externě nabíjitelným hybridním pohonem. Společnost ŠKODA AUTO významně investovala do rozvoje závodu za účelem zvýšení výrobní kapacity na více než 300 000 vozů ročně.
Jedním z hlavních bodů při rekonstrukci a rozšiřování závodu byla automatizace v souladu principy Průmyslu 4.0. v oblasti výroby a výrobní logistiky. V automatickém skladu menších dílů (AKL) v Kvasinách, kde lidé a stroje pracují ruku v ruce, tak zavládl vysoký stupeň automatizace. V červnu 2018 za to automobilka ŠKODA AUTO získala Cenu odborné veřejnosti při udílení Evropské logistické ceny ELA.
Sklad menších dílů v závodě v Kvasinách, rozkládající se na ploše 1750 m2, pojme téměř 45 000 přepravních obalů, tzv. KLT. Již při naskladňování dílů se využívá autonomně jezdící manipulační technika: tyto dopravní prostředky přebírají dodané boxy, pomocí kamery a skenerů rozpoznají jejich tvar a obsah a dopraví je dále do skladu. Tam pak dva roboti a dva zaměstnanci společnosti zakládají díly do regálů. Když si výroba díly objedná, vyjmou je jiní roboti z obalů KLT a naloží je na autonomně řízené přepravní vozíky, které je samy dovezou na montážní linku. Menší díly tam dorazí tzv. just-in-sequence, tedy přesně v tom pořadí, ve kterém se budou do vozů montovat. Na identifikátorech RFID (Radio-Freqency IDentification) jsou uloženy informace o tom, jak mají přepravní vozíky změnit svou cestu, když vezou díly k výrobní lince. Díky těmto datům pak vědí, jestli mají zrychlit, zpomalit či zastavit a zda mají naložit materiál.
Pokud by výroba potřebovala mimořádně rychlou dodávku dílů, zastoupí je zaměstnanci. Při takových expresních dodávkách je kladen maximální důraz na ergonomii a bezpečnost práce: pracoviště ručního vychystávání jsou vybavena otočnými a výškově nastavitelnými stoly umožňujícími optimální držení těla při práci. Pro boxy KLT těžší než osm kilogramů je k dispozici manipulační rameno, které zaměstnancům ušetří námahu.
Přepravní roboti mají délku 1,40 metru a šířku 0,90 metru. V závislosti na výbavě jsou schopni přepravit 1300 až 2000 kilogramů nákladu k dvěma montážním linkám a dosahují přitom rychlosti 2 m/s (7,2 km/h). Autonomně řízení roboti, jichž je celkem 35, jsou kromě akumulátoru pro elektrický pohon vybaveni počítačem, bezpečnostními skenery, reproduktory, modrým bezpečnostním světlem a dalšími světelnými signály. Tato výbava je určena zejména pro zvýšení bezpečnosti – pokud robot zaznamená osoby nebo předměty, které stojí v jeho cestě, zastaví. Jako varovný signál reprodukuje hudbu, kterou si vyberou jeho kolegové – lidé. Dalších jedenáct kvasinských přepravních robotů je naváděno laserem. Roboti se orientují podle reflexních bodů rozmístěných kolem trasy.