Audi v rámci Pařížského autosalonu 2018 poprvé představuje model SQ2, který snoubí nápadný design s mimořádným potěšením z jízdy. Nový vrcholný model rodiny Q2 zaujímá v segmentu kompaktních SUV výjimečné postavení. Poskytuje nejvyšší výkon 221 kW (300 k), což postačuje ke sprintu z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a dosažení nejvyšší rychlosti 250 km/h. Hnací sílu přenáší bez zaváhání na vozovku pohon všech kol quattro ve spojení se sportovním podvozkem S. Audi SQ2 je na vrcholu své třídy také z hlediska ovládání a informačních, zábavních a asistenčních systémů.
Z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy: Motor
Srdcem každého modelu Audi S je motor. Jednotka 2.0 TFSI se v modelu SQ2 prezentuje ve vrcholné formě. Dosahuje nejvyššího výkonu 221 kW (300 k) a v širokém rozsahu od 2000 do 5200 otáček za minutu působí na klikový hřídel točivým momentem 400 N.m. Tím překonává agregát, vyvinutý inženýry Audi a vyráběný v Győru, všechny rivaly v segmentu. To samé platí pro jízdní výkony sportovního SUV. Sprint z 0 na 100 km/h trvá 4,8 sekundy, nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h.
Čtyřválcové TFSI v Audi SQ2 je vysokovýkonným motorem se zdvihovým objemem 1984 cm3, spontánními reakcemi a nejvyššími otáčkami 6500 min-1. Ještě dravější je při aktivovaném režimu dynamic systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Řazení převodovky S tronic probíhá s krátkým přidáváním meziplynu. Zejména dynamickou jízdu doprovází motor mimořádně hutným zvukem. Motor TFSI 2,0 litru má hmotnost pouhých 150 kilogramů, což přispívá nejen k nízké hmotnosti modelu Audi SQ2, ale i k příznivějšímu rozložení hmotnosti mezi nápravy.
Výkonný čtyřválec disponuje četnými systémy ze světa high-tech. Plnění válců optimalizuje proměnné časování sacích a výfukových ventilů. Na straně výfuku mění zdvih ventilů systém AVS (Audi valvelift system) v závislosti na provozních podmínkách ve dvou stupních. Tím se minimalizují ztráty při výměně plynů ve spalovacích prostorech a zejména v oblasti nízkých otáček se optimalizuje přívod výfukových plynů do turbodmychadla. Výsledkem jsou pohotové reakce a ještě vyšší točivý moment. Výfukové turbodmychadlo s precizně a rychle elektricky ovládaným obtokovým ventilem velmi dynamicky vytváří maximální plnicí tlak 1,4 baru (relativní). Elektronické řízení motoru zvyšuje účinnost a snižuje spotřebu paliva zejména v oblasti částečného zatížení.
Ostatně hospodárnosti motoru 2.0 TFSI byla věnována mimořádná pozornost i v dalších oblastech. Dva elektricky ovládané otočné ventily ve společném modulu regulují proudění chladicí kapaliny. Dalším významným modulem systému řízení provozní teploty je sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců. Toto řešení značně přispívá k rychlému zahřátí na provozní teplotu.
Cílená opatření u mnoha dílů zvyšují pevnost a snižují vnitřní tření. Elektronicky řízené olejové čerpadlo potřebuje ke svému pohonu jen málo energie. V oblasti částečného zatížení vypíná elektronická řídicí jednotka motoru přímé vstřikování benzinu FSI. Místo něj probíhá nepřímé vstřikování do sacího potrubí, což snižuje emise pevných částic. Výfukové plyny kromě toho čistí filtr pevných částic.
Trakce, stabilita a dynamika: Převodné ústrojí
Hnací sílu motoru 2.0 TFSI přenáší sedmistupňová převodovka S tronic s velkým rozsahem převodů 8,7 od prvního k poslednímu převodovému stupni. Řidič může nechat extrémně rychle řadící dvouspojkovou převodovku řadit v automatickém režimu D nebo S, případně ji může ovládat manuálně. Pokud je v systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select aktivován režim „efficiency“, je motor po uvolnění pedálu plynu odpojen spojkou, aby mohlo kompaktní sportovní SUV pokračovat v jízdě setrvačností. Funkce start-stop deaktivuje motor již při poklesu rychlosti na 7 km/h.
Obě spojky sedmistupňové převodovky S tronic pracují v olejové lázni. Přívod oleje zajišťuje malé zubové čerpadlo s mechanickým pohonem. Při potřebě vyššího tlaku se připojí druhé, elektricky poháněné čerpadlo. Toto efektivní zásobování olejem a nízké tření jednotlivých dílů umožňuje vysokou účinnost.
Stejně jako každý model Audi S je i SQ2 sériově dodáván s pohonem všech kol quattro, který kombinuje vynikající trakci s fascinující dynamikou. Hlavním modulem systému je hydraulicky ovládaná vícelamelová mezinápravová spojka, která plynule mění rozdělování hnací síly mezi obě nápravy. Pokud ztratí přední kola adhezi, dokáže vícelamelová spojka přenést během několika milisekund až 100 procent hnací síly na zadní kola.
Systém elektronického řízení pohonu všech kol quattro zajišťuje nejvyšší úroveň potěšení z jízdy a aktivní bezpečnosti. Již na vjezdu do zatáčky při sportovní jízdě může systém přenášet část hnací síly na zadní kola, která při přidání plynu doslova vtlačí rychlé SUV do zatáčky. Při dynamických změnách umožňuje řídicí jednotka pohonu všech kol quattro cílenou změnu směru jízdy. Při smyku na vozovce s nízkou adhezí zaručuje maximální ovladatelnost. Pohon quattro během rychlé jízdy úzce spolupracuje se systémem selektivního rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola, který optimalizuje chování vozidla při průjezdu zatáčkou nepatrnými brzdnými zásahy na odlehčených vnitřních kolech.
O 20 milimetrů nižší světlá výška: Sportovní podvozek S
Sportovní podvozek S modelu Audi SQ2 je optimálně sladěn s dynamickým pohonem. V porovnání s výchozí konstrukcí má ještě sportovnější nastavení a o 20 milimetrů nižší světlou výšku. Posilovač sériově dodávaného progresivního řízení má specifickou charakteristiku S. Hřebenová tyč má speciální ozubení, která mění převod se zvětšujícím se úhlem otočení volantu – čím větší úhel otočení volantu, tím strmější převod. Tím se zvyšuje agilita při manévrování, v městském provozu a v prudkých zatáčkách.
Typický model S: Vnější design
Již Audi Q2 je SUV s rohy a hranami, které se vyznačuje nezaměnitelným vzhledem díky klínovitému tvaru karoserie, precizním liniím, nízké ploše bočních oken, polygonálnímu prolisu na bocích a ozdobným panelům na střešních sloupcích C. Designéři dodali vnějšímu designu modelu S ještě ostřejší rysy. Již příď naznačuje výjimečné postavení tohoto modelu. Osm svislých dvojitých příček člení velkou osmiúhelníkovou masku chladiče Singleframe a přední spoiler propojuje vnější kraje obou dominantních otvorů pro přívod vzduchu, čímž umocňuje šířku mohutné přídě modelu SQ2. Sériově dodávané přední a zadní světlomety LED, vzadu s dynamickými ukazateli směru, vytvářejí charakteristický světelný design s motivem šípu.
Také na bocích a zádi zaujmou oko přitahující detaily. Ochranné lišty ve spodní části dveří jsou výrazně konturovány a kryty vnějších zpětných zrcátek mají lesklou povrchovou úpravu v odstínu hliníku. Dlouhý střešní spoiler vytváří dostatečný přítlak a v oblasti difuzoru ústí čtyři koncovky výfukové soustavy. Paleta laků karoserie zahrnuje sériově dodávaný odstín bílá Ibis a na přání dodávané barvy žlutá Vegas, modrá Ara, šedá Daytona, stříbrná Floret, bílá Glacier, oranžová Coral, černá Mythos, šedá Quantum a červená Tango.
Audi nabízí pro SQ2 jako alternativu sériově dodávaného exteriéru dva pakety. Černý stylistický paket zahrnuje masku chladiče Singleframe, mřížku otvorů pro přívod vzduchu a difuzor s leskle černým lakem. Exteriérový paket SQ2 zahalí do černé barvy také kryty vnějších zpětných zrcátek, ozdobné panely na střešních sloupcích C a koncovky výfukové soustavy. Střešní spoiler má speciální konturu a na dveřích jsou umístěny nápisy quattro.
Audi SQ2 se vyznačuje velmi dobrou aerodynamikou se součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,34. Hladina hluku v interiéru je nízká díky karoserii s optimalizovanými vlastnostmi a mimořádným kompetencím znaky Audi v oblasti aeroakustiky. Odolný skelet prostoru pro cestující je vyroben z ocelí tvářených za tepla včetně tvrzení, které kombinují extrémní tuhost s nízkou hmotností. Celá karoserie se tak může pochlubit vysokou tuhostí.
Sériově dodávaný systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select dává řidiči na výběr jízdní režimy auto, comfort, dynamic, efficiency a individual. Jejich prostřednictvím se mění charakteristika řízení, sedmistupňové převodovky S tronic a dalších systémů. Řidič může navíc tlačítkem aktivovat režim Offroad elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC, který je také zcela deaktivovatelný. Na přání se dodává asistent pro rozjezd do strmého svahu.
Sortiment kol Audi a Audi Sport zahrnuje deset designů a rozměrů. Sériově se dodávají 18“ kola z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 235/45, na přání jsou k dispozici 19“ kola s pneumatikami rozměru 235/40 (sériově s exteriérovým paketem SQ2). Velkoryse dimenzované kotoučové brzdy mají průměr 340 milimetrů vpředu a 310 milimetrů vzadu. Brzdy jsou mimořádně odolné a jejich třmeny – lakované na přání červeně místo černé – nesou loga S.
Dynamický styl: Interiér
Kompaktní Audi SQ2 má vnější délku 4210 milimetrů a rozvor náprav 2594 milimetrů. Díky tomu nabízí v interiéru velkorysý prostor. V závislosti na poloze dvoudílných nebo třídílných opěradel zadních sedadel má zavazadlový prostor objem 355 až 1000 litrů. Součástí sériové výbavy jsou sportovní sedadla, středová loketní opěrka vpředu, automatická klimatizace, sportovní multifunkční volant – na přání s pádly pro manuální řazení převodovky S tronic – a informační systém řidiče (FIS) s barevným displejem.
Místo FIS může být vůz na přání vybaven digitálním panelem přístrojů Audi virtual cockpit, který řidiči ovládá tlačítky na volantu. Jeho 12,3“ displej nabízí tři různé režimy zobrazování. V jednom z režimů je uprostřed otáčkoměr. Nejdůležitější informace lze navíc sledovat na průhledovém displeji, který je dalším prvkem výbavy na přání.
Vnitřní design navazuje na progresivní, precizní styl exteriéru a nabízí sportovně laděné barvy a materiály. Čalounění stropu, střešní sloupky a čalounění sedadel jsou v sériové výbavě černé, ozdobné lišty na přístrojové desce jsou z matného kartáčovaného hliníku. Kryty pedálů a opěrka nohy jsou vyrobeny z ušlechtilé oceli, osvětlené prahové lišty vpředu nesou loga S. Stupnice přístrojů jsou šedé a ručičky bílé. Po zapnutí zapalování se na displeji MMI a na displeji panelu přístrojů, resp. na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit, objeví uvítací zobrazení ve specifickém grafickém zpracování S.
Sedadla modelu Audi SQ2 jsou sériově čalouněna kombinací kůže a tkaniny. Na přání je k dispozici kombinace kůže/Alcantara a jemná kůže Nappa. Nabídku završují ozdobné pruhy, kontrastní prošívání v červené a šedé barvě a reliéfní loga S. Čalounění sedadel jemnou kůží Nappa může být nejen černé, ale také dvoubarevné, černé a červené, s kosočtvercovým prošíváním. Na přání se dodávají dvě varianty ozdobné lišty: červený lak Eloxal a osvětlená verze „Format light graphics“ (s paketem desetibarevného dekoračního osvětlení). Další výbavou na přání jsou červené vnitřní prstence výdechů ventilační soustavy a dole zploštělý volant s pádly pro manuální řazení.
Interiérový paket pro SQ2 kombinuje tři z výše uvedených prvků – výdechy ventilační soustavy s červenými prstenci, sedadla s dvoubarevným čalouněním jemnou kůží Nappa a paket dekoračního osvětlení včetně osvětlené ozdobné lišty. Celek doplňují specifické podlahové rohože a kryt klíčku s nápisy SQ2.
Maximální síťové propojení: MMI Navigation plus a Audi connect
Stejně jako u modelu Audi Q2 mají i pro SQ2 zákazníci na výběr široký sortiment informačních a zábavních systémů. Na vrcholu nabídky stojí MMI Navigation plus s MMI touch. Tento systém se vyznačuje přehlednou strukturou menu a otočným tlačítkem s integrovaným touchpadem na konzole středového tunelu. Touchpad umožňuje procházení seznamy a změnu měřítka zobrazení pomocí víceprstového ovládání. Rychle a bezpečně probíhá také hlasové ovládání a vyhledávání MMI. Zpravidla postačuje zadání několika znaků nebo slov, aby se uživatel dostal k požadovanému cíli. Displej systému MMI Navigation plus má úhlopříčku 8,3 palce, modul pro přenos dat podporuje při vložené vlastní SIM kartě rychlý standard mobilní telefonní sítě LTE a zahrnuje hotspot WLAN pro přenosná zařízení cestujících.
Součástí systému MMI Navigation plus je také paket Audi connect (na přání pro systém MMI Navigation). Umožňuje využívat četné internetové služby, mimo jiné dopravní informace online, funkci navigace s podklady Google Earth, turistické informace, informace o parkovacích místech a přístup k Twitteru a e-mailové schránce.
K nabídce informačních a zábavních systémů pro Audi SQ2 patří také další moduly, jako je Audi smartphone interface, který propojí mobilní telefony iOS nebo Android a jejich uživatelská prostředí se systémem MMI prostřednictvím systémů Apple CarPlay nebo Android Auto. Audiosystém Bang & Olufsen zaplaví interiér čistým zvukem ze 14 reproduktorů, napájených zesilovačem o výkonu 705 W. Hlubokotónové reproduktory zdobí prvky z eloxovaného hliníku. Světlovody LED vydávají bílé světlo.
Technika z vyšší třídy: Asistenční systémy
Asistenční systémy pro Audi SQ2 pocházejí z vyšší třídy. Audi pre sense front je součástí sériové výbavy a dokáže radarovým systémem rozpoznávat nebezpečné situace, způsobené přecházejícím chodcem nebo vozidlem vpředu. Systém upozorňuje řidiče akusticky a vizuálně a případně aktivuje maximální brzdění. Díky tomu lze v závislosti na situaci kolizi zabránit, nebo alespoň minimalizovat její intenzitu.
Nejoblíbenější na přání dodávané systémy jsou sloučeny do paketu asistenčních systémů, který zahrnuje mimo jiné adaptivní tempomat (adaptive cruise control) s funkcí Stop & Go a asistenta pro jízdu v dopravní koloně, který kromě radarového senzoru používá také přední kameru. Tento asistent podporuje řidiče řízením, zrychlováním a zpomalováním při jízdě v popojíždějící koloně rychlostí až 65 km/h na silnicích v dobrém technickém stavu.
Audi active lane assist pomáhá řidiči s udržováním vozidla ve svém jízdním pruhu. Na přání dodávaný parkovací asistent zajistí řízení kompaktního sportovního SUV při zajíždění na podélná nebo příčná parkovací místa. Pokud řidič couvá z příčného parkovacího místa na vozovku, přichází ke slovu asistent pro sledování vozidel přijíždějících vzadu ze stran. Další asistenční funkcí je Audi side assist, který upozorňuje řidiče výstražným světelným signálem v příslušném vnějším zpětném zrcátku na možné nebezpečí, zjištěné radarovým senzorem, při změně jízdního pruhu.
Nové Audi SQ2 je poprvé představeno na začátku října v rámci Pařížského autosalonu 2018.