Už za měsíc bude opět nutné vyměnit letní pláště za zimní a nepoužívanou sadu bude třeba uložit. Protože pneumatika není jen „guma“, musíme o ni pečovat, jinak může přijít o své vlastnosti, nezbytné pro bezpečnou jízdu. Aby pláště vydržely co nejdéle, je důležité dodržovat základní pravidla pro jejich skladování. To platí i pro nové pláště, které si díky šetrnému zacházení i po několika letech od výroby zachovávají stejné vlastnosti. Continental garantuje, že nepoužité a správně skladované pneumatiky všech koncernových značek můžete do pěti let obout jako nové.
Skladování používaných pneumatik Důležité je začít mytím: po sezoně pneumatiky řádně očistěte, nebojte se kartáče, saponátů ani vody. Nejen, že se vám s pneumatikami bude lépe manipulovat, ale prodloužíte tím i jejich životnost. Pláště se musí následně dobře vysušit a uložit, ideálně zabalené v igelitových pytlích (vždy platí, že čím sušší prostředí a méně vzduchu, tím lépe) na místo, kam nesvítí slunce, do chladu a sucha. Ideální teplota je kolem 10 – 15 ºC. Materiál, ze kterého jsou pneumatiky vyrobené, reaguje velmi citlivě na ozon. Proto je dobré, aby v jejich okolí nebyl umístěn žádný zdroj ozonu, např. fluorescenční zařízení a elektromotory (kompresory). Vhodně uložené pneumatiky stárnou mnohem pomaleji, pokud nejsou těmto činitelům vystaveny. Během skladování také nesmějí přijít do kontaktu s jinou chemickou látkou, jež by mohla narušit jejich strukturu. Při nedodržení těchto skladovacích procedur může na povrchu pláště docházet k chemickým reakcím, které mohou pneumatiku v krajním případě úplně zničit.
Věděli jste, že někteří pneumatikářští nadšenci pneumatiky dokonce skladují ve vakuových pytlích, z nichž odsají veškerý vzduch?
Kromě dodržování základních pravidel pro skladování je třeba rozlišovat, zda ukládáte jen pláště, nebo celá kola. Obecně lze využít obě varianty.
V případě samostatně uložených pneumatik se doporučuje stavět je nastojato a pravidelně pootáčet. A naopak celá kola i s ráfky se mají uskladňovat naležato, případně v závěsu. Důležité je, aby pneumatiky byly rovnoměrně zatíženy, proto by se měly přibližně po měsíci přeskládat.
Při skladování nepoužívaných plášťů nezapomínejte na bezpečnost! Pneumatika je velmi hořlavý, obtížně uhasitelný materiál. Při jejich hoření se uvolňuje velké množství tepla, což může vést k porušení statiky objektu, nebo dokonce k jeho zhroucení. Kromě toho při jejich hoření vzniká velké množství zplodin, které např. ve sklepech obytných domů ztěžují zásah hasičů i případnou evakuaci obyvatel. Není proto divu, že skladování pneumatik ve společných prostorách obytných domů bývá často omezeno, nebo dokonce úplně zakázáno.
Umytí a uskladnění nepoužívaných pneumatik si může každý zařídit sám. Pokud se ale rozhodnete svěřit je odborným pneuservisům, jsou bezpečnost a dodržení správných podmínek skladování vždy zaručeny. Pneuservisy totiž disponují vhodnými skladovacími prostory, ve kterých unikátní vlastnosti pneumatik zůstanou zachovány.
Věk nových pneumatik není rozhodující Protože prodejci musí při skladování důsledně dodržovat stanovené podmínky, není stáří rozhodujícím faktorem pro nákup nových pneumatik. Díky správnému uskladnění nepoužité pláště vydrží jako nové několik let. Continental garantuje, že i pětileté pneumatiky všech koncernových značek mají stejné vlastnosti jako ty právě vyrobené.
„Na povrchu nového pláště se nachází tenká vrstva vosku, obsahující antioxidanty, antiozonanty a další chemické látky, které dodávají pneumatice její vlastnosti, chrání ji a zvyšují odolnost materiálu. Tato činidla se uvolňují postupně a zaručují stejné vlastnosti materiálu po řadu let. Nesprávným skladováním se zrychlují chemické reakce, to vyvolává zrychlené stárnutí pneumatiky a zkrácení její trvanlivosti,“ říká Aleš Langer z oddělení Zákaznického servisu Continental Barum, s.r.o. „Nesprávně skladované pneumatiky poznáte relativně snadno podle drobných prasklin na povrchu. Pokud jsou tyto praskliny větší, není bezpečné tyto pláště používat, i když mají dostatečnou hloubku dezénu.“
„V řadě interních testů, které jsme realizovali v uplynulých letech, se potvrdilo, že běžný řidič nemůže rozpoznat rozdíl mezi novou pneumatikou a pláštěm vyrobeným před pěti lety. Rozdíly jsou natolik minimální, že je nezaregistrují ani profesionální testovací jezdci,“ doplňuje Aleš Langer. „Pneumatiky vydrží nové opravdu dlouho a stárnout začínají de facto až po obutí. Záruční doba je stejná jako u jakéhokoliv jiného spotřebního zboží – i u našich plášťů obnáší dva roky a začíná plynout datem nákupu bez ohledu na datum výroby.“
Skutečné stáří pneumatik si řidiči mohou ověřit dle DOT kódu na bočnici. Jde však pouze o informativní datum, neboť DOT kód je důležitý především pro výrobce, kteří podle něj a čárového kódu na bočnici dokáží dohledat výrobní historii pláště. Za opravdu staré se považují desetileté a starší pneumatiky. „Pokud zjistíte, že na voze máte 10 let staré pneumatiky, měli byste zvážit jejich výměnu, stejně jako když na nich objevíte drobné praskliny, a to i pokud máte dostatečnou hloubku dezénu,“ dodává Langer na závěr.
Zajímavost ze světa pneumatik: během pravidelného průzkumu obutí vozového parku v České republice našli zástupci společnosti Continental i skutečně letité pláště. Příkladem mohou být pneumatiky OR 37, použité na vozidle Škoda Favorit v Olomouci, kterým bylo neuvěřitelných 23 let.