Představte si svět, ve kterém si automechanik nasadí speciální brýle a díky nim během chvilky zjistí, co je s vaším vozem v nepořádku a jak to napravit. Přesně takové využití rozšířené reality nyní testuje Lexus.
Zatím jde jen o pilotní projekt použitý v servisech. Systém se od června testuje na pěti největších evropských trzích – v Itálii, Španělsku, Francii, Anglii a Německu – a zkušební projekt potrvá až do konce prosince. Pokud se osvědčí, hodlá ho japonská automobilka dále rozvíjet a používat. Například by se takto mohly prezentovat nové modely potenciálním zákazníkům, anebo rychleji vyřizovat náhrady škod.
Celý systém stojí na brýlích HMT-1 od firmy RealWear. Díky nim může mechanik navázat vizuální i hlasové spojení s dalšími lidmi, takže bude moci v reálném čase konzultovat opravy s majitelem vozu, ale i s odborníky, například z technického centra automobilky, nezávisle na tom, že je vzdálené třeba tisíc kilometrů.
Jak to funguje?
Obraz z vestavěné kamery se přenáší v reálném čase pomocí bezdrátové sítě nebo rozhraní Bluetooth a lze jej zobrazit na displeji počítače nebo tabletu kdekoli na světě. Pracovník servisu tak má možnost ukázat zákazníkovi podvozek automobilu, aniž by s ním majitel musel být pod automobilem na zvedáku. Zákazník navíc může vidět totéž co automechanik, a přitom v klidu sedět u kávy v místnosti pro hosty servisu. V brýlích jde snadno zobrazit každý detail opravovaného vozu, z jakéhokoli úhlu. Přímo na displej lze posílat potřebná schémata, která se zobrazí v zorném poli mechanika.
Brýle HMT-1 tvoří miniaturní tablet se systémem Android, umístěný na pohyblivém rameni v zorném poli uživatele. Je vybavený kamerou, mikrofonem, reproduktorem a také hlasovým ovládáním. Zařízení firma RealWear vyrobila pro průmyslové účely, je proto odolné vůči vodě, prachu a nárazu – zvládne i pád z výšky nebo na beton.
„Pokud zákazník přichází třeba s problémem, který má vliv na bezpečnost, obvykle to vyžaduje konzultaci experta z naší evropské centrály. Za této situace nové řešení eliminuje potřebu příjezdu konzultanta, protože pomocí brýlí s rozšířenou realitou může vše vyřídit konzultací na dálku, rychle a účinně,“ popisuje hlavní výhody systému rozšířené reality Jens Brech, ředitel oddělení poprodejního servisu Toyota Deutschland GmbH.