Společnosti Mercedes-Benz a Bosch představily ve dnech 22. až 25. srpna 1978 v Untertürkheimu protiblokovací systém ABS. Tento digitální asistenční systém se stal světovou inovací a nově definoval vztah mezi řidičem a automobilem. Ve třídě S modelové řady 116 bylo ABS k dispozici od konce roku 1978. Nově vyvinutý systém byl před 40 lety zároveň startovním výstřelem pro jedinečný vývoj inovativních digitálních asistenčních systémů, jehož aktuálním vyvrcholením je současný soubor inovací Mercedes-Benz, prezentovaný pod označením Intelligent Drive Next Generation.
Protiblokovací systém ABS (Anti-lock Braking System) umožňuje zachovat v celém rozsahu řiditelnost vozidla i při maximálním brzdění, protože nedochází k blokování kol. Mercedes-Benz a jeho vývojový partner Bosch představili světovou novinku ve dnech 22. až 25. srpna 1978 na zkušebním polygonu závodu Daimler-Benz Untertürkheim. ABS se stalo ihned senzací i z toho důvodu, že se s tímto systémem prosadila v konstrukci automobilu další digitální technika. Zároveň došlo k nové definici role vozidla, z něhož se začal stávat partner na čtyřech kolech, který ve stále větší míře aktivně podporuje řidiče.
Mercedes-Benz vysvětloval funkci protiblokovacího systému v brožuře před 40 lety následovně: „Protiblokovací systém sleduje pomocí snímačů změny otáček jednotlivých kol během brzdného procesu a předává je řídicí jednotce – počítači. Dojde-li k příliš rychlému poklesu otáček (například při brzdění na kluzkém povrchu) a hrozí-li zablokování kola, sníží řídicí jednotka (počítač) u tohoto kola automaticky brzdný tlak. Znovu se zvýší otáčky kola a poté i brzdný tlak, čímž se kolo zpomalí. Tento proces se opakuje mnohokrát za sekundu.“
To, co v éře analogových elektrických a elektronických systémů znělo možná složitě, bylo v praxi jednoduše přesvědčivé. Automobil přenáší díky ABS dokonce i na mokré, namrzlé či zasněžené vozovce nebo v těžkém terénu nejvyšší fyzikálně možnou brzdnou sílu na povrch, přičemž nedochází k blokování kol a vozidlo zůstává řiditelné dokonce i při maximálním brzdění.
Po představení před 40 lety byl již jen malý krok od zavedení protiblokovacího systému do sériové výroby. Systém ABS oslavil premiéru na konci roku 1978 jako výbava na přání pro Mercedes-Benz třídy S modelové řady 116. Příplatek tehdy činil 2217,60 DM. O dva roky později byl již na přání k dispozici pro veškeré osobní vozy značky. Mercedes-Benz představil v roce 1981 protiblokovací systém pro užitková vozidla. A od října 1992 bylo ABS standardní výbavou všech modelů osobních vozů značky s hvězdou. Dnes je tento asistenční systém samozřejmostí v automobilech prakticky všech výrobců na celém světě – díky inovační kultuře značky Mercedes-Benz.
Výjimečné milníky ve vývoji jedinečné inovace
Premiéra protiblokovacího systému před 40 lety byla raným milníkem ve vývoji jedinečných inovací v podobě digitálních asistenčních systémů Mercedes-Benz. Prehistorie ABS sahá však u značky Mercedes-Benz až do 50. let 20. století. V roce 1953 přihlásil Hans Scherenberg, tehdy vedoucí konstrukce ve společnosti Mercedes-Benz, patent, který měl bránit blokování kol vozidla při brzdění. Podobná řešení se sice již používala v letecké dopravě (Anti-Skid) a v železniční dopravě, jako ochrana proti zablokování a smyku (Knorr). Avšak funkce ABS v automobilech představuje velmi komplexní systém, který klade mimořádně vysoké požadavky na senzory, zpracování signálu a řízení. Komponenty například musí bezchybně zaznamenávat zpomalování a zrychlování otáčení kol i při průjezdu zatáčkou, na nerovnostech vozovky a při velkém znečištění.
Intenzivní a nepřetržitá výměna znalostí mezi koncernovým výzkumem a vývojem i průmyslovými partnery vedla nakonec k úspěchu. V roce 1963 byly zahájeny v oddělení předběžného vývoje tehdejší společnosti Daimler-Benz AG konkrétní práce na elektronicky řízené a hydraulicky ovládané brzdové soustavě. Společnost navíc od roku 1966 spolupracovala s heidelberským specialistou na elektroniku Teldix, který byl později převzat společností Bosch. Výsledek měl premiéru v roce 1970: Hans Scherenberg, v té době již šéf vývoje společnosti Daimler-Benz, představil zástupcům médií na zkušebním polygonu v Untertürkheimu analogově elektronický systém „Mercedes-Benz/Teldix Anti-Bloc-System“.
Prezentace v roce 1970 dokázala funkčnost tohoto principu. Vývojáři však poznali, že pro velkosériově vyráběné ABS je správnou cestou digitální řízení, které je spolehlivější, méně složité a zároveň mnohem výkonnější než analogová elektronika. Ve spolupráci se společností Bosch, která zajistila vývoj digitální řídicí jednotky, tak bylo vyvinuto ABS druhé generace jako digitální řešení. Inženýr Jürgen Paul, vedoucí projektu ABS ve společnosti Mercedes-Benz, později označil rozhodnutí pro digitální mikroelektroniku za průlomový okamžik ve vývoji ABS.
Zrození souboru asistenčních systémů Intelligent Drive vychází z ducha roku 1978
Protiblokovací systém ABS zahájil rozsáhlé vítězné tažení digitálních asistenčních systémů v konstrukci automobilů Mercedes-Benz. Nové systémy, mezi něž se zařadily například protiprokluzový systém ASR (1985), elektronicky řízený stabilizační systém ESP® (1995), brzdový asistent BAS (1996) a adaptivní tempomat DISTRONIC (1998), používají mimo jiné také senzory ABS. K nim se připojuje stále větší počet stále výkonnějších senzorů, například senzor míry otáčení vozidla kolem svislé osy systému ESP®, radarový senzor adaptivního tempomatu DISTRONIC a později i kamerové systémy, ultrazvukové senzory a GPS.
Mercedes-Benz stanovuje od roku 1978 stále nová měřítka pro celý automobilový průmysl dalšími digitálními asistenčními systémy. To platí i pro inteligentní propojení jednotlivých funkcí s nadřazenými systémy. Na přelomu tisíciletí zahájený proces integrace bezpečnostních systémů pokračuje preventivním bezpečnostním systémem PRE-SAFE® až k současnému souboru asistenčních funkcí Intelligent Drive Next Level. Automobil ještě nikdy nebyl tak inteligentní jako dnes – díky inovativnímu vývoji značky Mercedes-Benz, na jehož začátku stála před 40 lety premiéra digitálního protiblokovacího systému ABS.