Automatizovaná vozidla jsou komplexní jezdící počítače. Tento výrok platí zejména tehdy, když se mají samostatně pohybovat také v městském provozu a s využitím velkého množství růžných senzorů prostředí. Při své spolupráci zaměřené na vysoce automatizované řízení bez řidiče nyní společnosti Bosch a Daimler definovaly nezbytnou výpočetní sílu pro svůj řídicí systém. K tomu si tito partneři vybrali jako dodavatele potřebné platformy umělé inteligence (artificial inteligence = AI) americkou společnost Nvidia zaměřující se na výpočetní technologie. AI je důležitým stavebním prvkem souboru několika jednotlivých řídicích jednotek pro plně automatizovaná vozidla bez řidiče. K objemu dodávky od Nvidia patří kromě takzvané platformy Drive Pegasus s výkonnými AI procesory také operační software. V něm se pomocí strojového učení zpracovávají algoritmy pro pohyb vozidla vytvořené společnostmi Bosch a Daimler. Soubor řídicích jednotek dosahuje celkové výpočetní kapacity v řádu stovek bilionů výpočetních operací za sekundu. To odpovídá výkonu minimálně šesti propojených, vysoce moderních počítačových stanic. Kromě toho mohou Bosch a Daimler využívat kompetence Nvidia při vývoji platformy.
Vyhodnocení údajů ze senzorů probíhá ve zlomcích sekundy
Automatizované řízení ve městě si vyžaduje všestrannou, redundantní systémovou architekturu a maximální úroveň funkčního zabezpečení. Tyto požadavky musí splňovat i soubor řídících jednotek, na který při automatizovaném řízení ve městě připadá ohromné množství práce. Zde se například spojují všechny informace z různých senzorů prostředí s radarovou, video, lidarovou a ultrazvukovou technikou. Jeden video senzor, jako třeba stereo videokamera Bosch, vytvoří například jen za jeden ujetý kilometr 100 gigabytů dat. Soubor řídicích jednotek spojuje data ze všech senzorů prostředí – čemuž se říká fúze senzorových dat –, ve zlomcích sekundy je vyhodnotí a v návaznosti na to naplánuje dráhu vozidla. To je srovnatelné s rychlostí podnětu bolesti u člověka, který potřebuje něco mezi 20 až 500 milisekundami k tomu, aby se dostal do mozku. Bosch a Daimler přináší do vývoje funkčně zabezpečených systémů dlouholeté zkušenosti. Pro dosažení maximální bezpečnosti a spolehlivosti se provádějí nezbytné výpočetní operace paralelně v různých spínacích obvodech. V nepravděpodobném případě poruchy tak lze bleskově využít tyto paralelní výsledky výpočtů.
Integrace souboru řídicích jednotek do chladicího okruhu akumulátorů
Kvůli vysoké výpočetní kapacitě a velkému množství prováděných výpočetních operací se musí soubor řídicích jednotek chladit. Bosch a Daimler proto vytvořily efektivní koncept chlazení, založený na chlazení kapalinou. Jako výrobce cílových vozidel pro společně vyvíjený systém řízení pro vysoce automatizované řízení bez řidiče v městském prostředí plánuje Mercedes-Benz vozidla poháněná elektrickými akumulátory. Ta již mají integrovaný chladicí systém, což pro inženýry znamená, že skrze zabudování souboru řídicích jednotek do pokročilých chladicích okruhů akumulátorů mohou využívat tuto technologii naplno.
Zaměstnanci společností Bosch a Daimler sedí vedle sebe u pracovního stolu
Společnosti Bosch a Daimler oznámily v dubnu 2017 svoji spolupráci v oblasti vysoce automatizovaného řízení a vozidel bez řidiče v městském prostředí. Partneři společně vyvíjejí systém řízení. Pomocí něj by vozidla měla být schopná se plně automatizovaně pohybovat v městském provozu. Cílem je dostat tuto techniku do série počátkem příští dekády. Spolupráce probíhá v aglomeraci Stuttgart a v Silicon Valley. Zaměstnanci obou podniků přitom spolupracují vždy na jedné ploše – takříkajíc vedle sebe u pracovního stolu. To umožňuje rychlou a efektivní výměnu informací nad rámec jedné pracovní oblasti a urychluje rozhodování.