AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Siems & Klein
Mercedes-Benz
BusPoint


Romain Dumas: „Před touto horou mám největší respekt“

Francouzský jezdec chce dosáhnout svého čtvrtého celkového vítězství na Pikes Peak.

Romain Dumas již třikrát zvítězil v závodě do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“. Francouzský jezdec se 24. června postaví poprvé na start nejslavnějšího závodu do vrchu na světě se závodním vozem značky Volkswagen. Za volantem závodního elektromobilu I.D. R Pikes Peak o výkonu 500 kW (680 k) bude mít 40letý jezdec za cíl překonat nový rekord pro elektricky poháněná vozidla. Jeho aktuální hodnotu 8:57,118 minuty stanovil v roce 2016 Novozélanďan Rhys Millen.

Pane Dumasi, od Vašeho celkem pátého startu v závodě do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“ Vás dělí už jen několik dnů. Jak vypadají přípravy v tomto závodním týdnu?

Společně s týmem pracuji na posledních drobných detailech, abychom optimalizovali nastavení a dosáhli nejrychlejšího času v závodě. Po zahájení tréninků v úterý bude ve středu na programu kvalifikace, z níž vzejde pořadí na startu nedělního závodu. K tomu mě čekají ještě rozhovory s novináři a páteční autogramiáda s fanoušky. Jinak se také těším na každou minutu, kterou budu moci strávit v klidu.

V závodě do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“ jste zvítězil již třikrát. Věříte, že se Vám to v letošním roce podaří počtvrté?

Závodní vůz I.D. R Pikes Peak je fantastický, což platí i pro tým Volkswagen. Není to jednoduchý projekt, všechno je nové a ještě velmi čerstvé, ale v uplynulých měsících jsme nasbírali hodně zkušeností a společně s inženýry a mechaniky odvedli velmi dobrou práci při přípravách. Jsem si jistý, že se to 24. června vyplatí.

Na Pikes Peaku pojedete „supersprint“ na trati o délce 19,99 kilometru, což není ani jeden a půl okruhu v Le Mans. Jak těžký je přechod mezi oběma závody?

Rozdíly jsou velmi velké – je to zcela jiný automobil, naprosto jiná trať, zcela odlišné výzvy. To všechno vyžaduje od základu jiný způsob myšlení. Le Mans je jako maratonský běh, Pikes Peak naproti tomu finále v běhu na 100 metrů.

Řekl jste, že „Pikes Peak International Hill Climb“ je náročnější než jakýkoli jiný závod. Můžete to vysvětlit?

Z pohledu jezdce je to těžké, protože nesmíte udělat sebemenší chybu. A máte jen jeden jediný pokus. Jakmile se něco nepovede, je konec. Nemohu dojet do boxů s poškozenou pneumatikou, nechat pneumatiku vyměnit a pak se vrátit na trať. Na Pikes Peak se mohou během sekund rozplynout ve vzduchu výsledky mnohaměsíční práce a s nimi spojené naděje.

Vzpomínáte si ještě na svou první jízdu na tento vrchol?

To bylo v roce 2012 před mým prvním startem. S naším tehdejším týmem jsme přijeli k hoře s relativně naivními představami. S každým ujetým metrem jsme získávali obrovské množství nových poznatků. To byla jedinečná zkušenost. Některé úseky na Pikes Peak připomínají Severní smyčku Nürburgringu, ale tento závod je mnohem větší výzvou. Dodnes mám před touto horou obrovský respekt.

Jak se cítíte tělesně, když v závodním tempu dorazíte na vrchol?

Špatně, velmi špatně. Za devět minut překonáte převýšení 1440 metrů. To je znát a člověk z toho nemá dobrý pocit. Důležité je dobře vnímat své tělo a v případě potřeby mu dopřát více kyslíku. V cíli, v nadmořské výšce 4302 metrů, je vzduch tak řídký, že sotva popadáte dech, zejména po takovém zatížení.

V letošním roce se postavíte na start s vozem I.D. R Pikes Peak, prvním zcela elektricky poháněným závodním automobilem značky Volkswagen. Jaký se liší od vozidla se spalovacím motorem?

Závodní elektromobil poskytuje jen velmi omezenou zpětnou vazbu. Elektromotor, ani převodovka nevydávají praktický žádný hluk. Normálně to jsou důležité ukazatele pro kontrolu rychlosti. V závodním voze I.D. R Pikes Peak mám jen výhled ven a ukazatel na volantu. Kvůli chybějící zpětné vazbě to je velmi těžké, ale já mám rád výzvy.

Myslíte si, že je elektrický pohon budoucností motoristického sportu?

Na Pikes Peak je elektrický pohon vzhledem k výkonům ve vysokých nadmořských výškách rozhodně nejlepší volbou. Ale smysl má i ve velmi krátkých závodech, například v rallycrossu. Ale na překonávání dlouhých vzdáleností si ještě budeme muset nějaký čas počkat..

S rodinou modelů I.D. začne Volkswagen od roku 2020 uvádět na trh první modelovou řadu vozidel s čistě elektrickým pohonem. Věříte v elektrickou mobilitu na silnicích?

Ano, o tom jsem přesvědčen. Zejména ve městech to bude pro lidi velká výhoda, a pokud bude i nadále úspěšně pokračovat vývoj akumulátorů, mohlo by to být řešení i pro cestování na střední a dlouhé vzdálenosti. Motoristický sport v tom může hrát důležitou roli, protože získané zkušenosti podporují vývoj pro sériovou výrobu.

Je Vám 40 let, slavil jste četné úspěchy mimo jiné ve vytrvalostních závodech a třikrát jste triumfoval na Pikes Peak. Jaké cíle ještě máte?

To je dobrá otázka. Skutečnou odpověď na ni nemám. Samozřejmě ještě mám nějaké cíle. Třikrát jsem se zúčastnil Rallye Dakar. V této soutěži bych ještě rád bojoval o vítězství. A pak bych někdy také rád zkusil rallycross.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Scania Czech Republic s.r.o.
Standox
Auto Fit, spol. s r.o.
Mercedes-Benz
Mitsubishi Motors Česká republika