Krátce před tím, než v květnu převezmou zákazníci v západní Evropě první hatchbacky třídy A, slaví nová varianta rodiny kompaktních vozů svou premiéru na autosalonu Auto China (25. dubna až 4. května 2018) v Pekingu. Třída A L sedan se stupňovitou zádí je exkluzivně pro čínský trh vyvinutou variantou s rozvorem, prodlouženým o šest centimetrů (2789 místo 2729 milimetrů). Tuto třídu A bude vyrábět výhradně Beijing Benz Automotive Co., Ltd (BBAC), společný podnik koncernu Daimler a jeho čínského partnera BAIC Motor. Uvedení nového sedanu na trh v Číně je plánováno na druhou polovinu roku 2018 a jeho verze, přizpůsobená požadavkům zákazníků mimo Čínu, bude uvedena na trh rovněž ve druhém pololetí.
Čínská třída A L sedan disponuje všemi přednostmi nové rodiny kompaktních vozů Mercedes-Benz, ať se jedná o aktuální designérský styl s čistými tvary a smyslnými plochami, vysokou úroveň bezpečnosti díky nejnovějším asistenčním systémům s funkcemi z třídy S nebo informační a zábavní systém MBUX – Mercedes-Benz User Experience. Mezi největší novinky patří inteligentní hlasové ovládání systému MBUX s rozpoznáváním hovorové řeči, které ovládá různé čínské dialekty, mimo jiné sečuánštinu a kantonštinu.
„Třídu A L sedan jsme vyvinuli pro lokální trh s ohledem na přání a požadavky našich čínských zákazníků. Je to první model s dlouhým rozvorem v prémiovém kompaktním segmentu,“ řekl Hubertus Troska, člen představenstva společnosti Daimler AG, zodpovědný za oblast Greater China. „Tato verze s dlouhým rozvorem nabízí ještě více prostoru na zadních sedadlech, což odpovídá místním preferencím. A protože jsou naši zákazníci v Číně mladí a síťově propojení, umožňuje jim náš nový, intuitivní telematický systém MBUX velmi individuální digitální zážitky. Díky tomuto systému a dalším významným novinkám je třída A L sedan výbornou volbou pro naše čínské zákazníky. Věříme, že třída A L sedan podpoří náš další růst, protože je jako náš pátý model lokálně vyráběna v BBAC, kde společně s naším partnerem BAIC vyrábíme vozidla v Číně pro Čínu.“
Čína byla v roce 2017 znovu největším trhem pro značky Mercedes-Benz a smart. V uplynulém roce bylo zákazníkům dodáno více než 610 000 vozidel, což je historicky nejúspěšnější celoroční výsledek (meziroční nárůst +25,9 %). Celkem bylo v roce 2017 lokálně vyrobeno 430 000 vozů, což představuje více než dvě třetiny celkového objemu prodeje v Číně.
Zákazníkům na 170 trzích bylo již předáno více než šest milionů kompaktních vozů. Po velkém úspěchu poslední generace kompaktních vozů – jen v roce 2017 prodal Mercedes-Benz na celém světě více než 620 000 kompaktních vozidel – rozšiřuje nyní společnost postupně novou rodinu kompaktních vozů na osm členů. Prvními dvěma zástupci nové generace jsou třída A hatchback a čínská varianta třídy A sedan.
Čínská třída A L sedan
Také třída A L sedan se vyznačuje puristickým designem s důrazem na plochy v souladu s aktuálním designérským stylem smyslné čistoty. Kompaktní sedan Mercedes-Benz má velmi krátké převisy vpředu a vzadu, což v kombinaci s boční charakterovou linií umocňuje sportovní ambice. Stejně jako u hatchbacku je design přídě velmi progresivní. K tomuto dojmu přispívají nízko protažená, dlouhá kapota motoru, nízké světlomety s chromovanými prvky a světly pro denní svícení s motivem pochodně, jakož i jednolamelová „diamantová“ maska chladiče s chromovanými ozdobnými prvky a centrální hvězdou. Na výběr jsou verze Sedan a Sport Sedan, z nichž druhá v pořadí má vyboulení na kapotě motoru.
Daleko dozadu posunutý prostor pro cestující a kompaktní záď umocňují sportovní charakter vozidla. Kola (s průměrem ráfku 16 až 19 palců) vyplňují podběhy kol, což společně s velmi výraznou ramenní oblastí vzadu dodává vozidlu na silnici vizuální stabilitu.
Dvoudílné zadní svítilny umocňují šířku vozu. Zadní odrazová skla byla přemístěna dolů do nárazníku, takže zadní skupinové svítilny mají mimořádně štíhlou konstrukci. Jako exkluzivní barva laku karoserie je pro čínský trh plánován odstín Rosé Gold.
Stejně jako u hatchbacku se design interiéru ubírá zcela novými cestami a vnáší do kompaktní třídy revoluci s novým pocitem prostornosti. Avantgardními výjimečnými znaky v tomto segmentu jsou rovněž prostorové uspořádání a zobrazovací a ovládací prvky. Poprvé bylo zcela upuštěno od stínítka nad panelem přístrojů. Díky tomu se křídlovité základní těleso přístrojové desky rozprostírá svým ozdobným obložením bez jakéhokoli formálního přerušení od jedněch předních dveří k druhým.
Pod tímto základním tělesem je nízko uloženo další prostorové těleso, připomínající také křídlo, jež vyvolává dojem, že se vznáší, protože není nijak napojeno na své okolí, ani nepřechází do sousedních ploch. Tento efekt umocňuje dekorační osvětlení s až 64 barvami, které je i pro čínské zákazníky zdrojem nové inspirace v interiéru. Křídlo zároveň tvoří základ pro výdechy ventilační soustavy s motivem turbíny, zapuštěné do ozdobného obložení, a pro zcela volně vestavěný širokoúhlý displej.
Výbava zahrnuje multimediální systém MBUX – Mercedes-Benz User Experience s jedinečnou schopností učit se díky umělé inteligenci. Samozřejmostí je integrace oblíbené aplikace WeChatMyCar. MBUX poprvé umožňuje současné propojení několika uživatelů se systémem. Inteligentní hlasové ovládání hovorovou řečí ovládá různé čínské dialekty, včetně sečuánštiny a kantonštiny. Zobrazování navigačních pokynů s technologií rozšířené reality nabízí Mercedes-Benz na čínském trhu jako první výrobce automobilů na světě.
Při vývoji čínského modelu třída A L sedan (délka/šířka/výška: 4609/1796/1460 milimetrů) byla hlavní pozornost věnována prostoru pro kolena cestujících na sedadlech vzadu. Proto je rozvor 2789 milimetrů, což je o 60 milimetrů víc než u hatchbacku (2729 milimetrů). Zavazadlový prostor má objem 420 litrů.
V době uvedení na trh v Číně bude třída A L sedan nabízena s moderním celohliníkovým zážehovým čtyřválcem o zdvihovém objemu 1,33 litru ve výkonových stupních 100 a 120 kW (s deaktivací válců), později bude následovat dvoulitrový čtyřválec s aplikací honování válců CONICSHAPE a variabilním ventilovým rozvodem CAMTRONIC. Tento motor dosahuje pro čínský trh nejvyššího výkonu 140 kW. Všechny verze jsou standardně vybaveny dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT.
Třída A L sedan disponuje samozřejmě i na čínském trhu nejaktuálnějšími asistenčními systémy s kooperující podporou řidiče, a nabízí tak v oblasti aktivní bezpečnosti nejvyšší úroveň v segmentu díky řadě funkcí, známých z třídy S.
Společnost Beijing Benz Automotive Co., Ltd.
Beijing Benz Automotive Co., Ltd (BBAC), společný podnik mezi koncernem Daimler a jeho čínským partnerem BAIC Motor, vyrábí osobní vozy Mercedes-Benz již od roku 2005 a motory od roku 2013. V roce 2017 pocházely více než dvě třetiny vozidel Mercedes-Benz, prodaných v Číně, z lokální výroby. BBAC má více než 11 000 zaměstnanců. Aktuální produktové portfolio zahrnuje třídu C sedan s krátkým a dlouhým rozvorem, třídu E sedan s dlouhým rozvorem, GLA a GLC.
Od roku 2015 doplňuje závod na výrobu kompaktních vozů v Pekingu montážní závody pro kompaktní vozy Mercedes-Benz v Rastattu a Kecskemetu (Maďarsko), jakož i výrobu zajišťovanou společností Valmet Automotive ve Finsku. Závod v Pekingu je tak součástí flexibilní a velmi efektivní výrobní sítě pro kompaktní vozy Mercedes-Benz.
Daimler a BAIC oznámily na konci února 2018 další rozsáhlé plány zaměřené na výstavbu kapacit pro rozšíření lokální výroby vozidel Mercedes-Benz. Investicí více než 11,9 miliardy RMB (cca 1,5 miliardy EUR) se BBAC připravuje na zprovoznění dalšího závodu na výrobu velmi kvalitních prémiových vozidel, který doplní stávající závod v průmyslovém parku Yizhuang v Pekingu.
V rámci této investice bude výrobní závod BAIC v pekingském městském obvodě Šun-i převeden na BBAC a přestavěn za účelem rozšíření výrobních kapacit pro vozidla Mercedes-Benz. Oba partneři budou kromě toho investovat do nových produktových lokalizací pro budoucí druhý výrobní závod Mercedes-Benz v Pekingu.
Věděli jste, že…
…objemem výroby je BBAC největším výrobním závodem Mercedes-Benz pro osobní vozy? Zároveň je to jediný výrobní závod Mercedes-Benz na světě, který vyrábí v jednom areálu modely osobních vozů s pohonem předních a zadních kol a motory.
…ženy mají mezi zákazníky třídy A v Číně podíl 50 procent? To je jeden z nejvyšších podílů v celém portfoliu modelů Mercedes-Benz. Pro porovnání: V Evropě tvoří ženy čtyři z deseti zákazníků třídy A.
…v Číně byl každý třetí zákazník dosavadní generace třídy A mladší 30 let? Pro 40 procent zákazníků v Číně byla třída A dokonce vůbec prvním automobilem. Také v Evropě třída A zásadně přispěla k omlazení klientely značky. Průměrné stáří evropského řidiče nyní nahrazované generace třídy A je dnes v porovnání s rokem 2011 o více než deset let nižší než u předchozí modelové řady.
… Concept A Sedan, představený před jedním rokem, byl výhledem na novou generaci kompaktní třídy a třídu A sedan? Koncept oslavil světovou premiéru v dubnu 2017 na autosalonu Auto Shanghai.
… Mercedes-Benz dodnes předal zákazníkům na celém světě více než šest milionů kompaktních vozidel? Z toho připadaly více než tři miliony prodaných vozidel na třídu A, která v minulém roce slavila své dvacáté výročí.