ŠKODA AUTO na letošním autosalonu v Ženevě (6. – 18. března) nahlédne do automobilové budoucnosti. Česká automobilka poprvé představí vůz, který k pohonu využívá CNG, benzin a elektřinu. Studie ŠKODA VISION X rozvíjí designový jazyk modelů SUV a zároveň představuje i nové hybridní poháněcí ústrojí. Mimořádně ekologická koncepce, kombinující spalovací motor na stlačený zemní plyn, resp. benzin a elektromotor, se vyznačuje spontánním průběhem křivky výkonu, vyšší agilitou a nízkou úrovní emisí – jen 89 g CO2/km. ŠKODA VISION X může díky inovativnímu poháněcímu ústrojí využívat dle potřeby pohon předních, zadních nebo všech kol.
„Ve společnosti ŠKODA AUTO běží přípravy a práce na vývoji mobility zítřka na plné obrátky,“ říká Christian Strube, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast technického vývoje. „S hybridní studií ŠKODA VISION X dáváme nahlédnout do budoucího vývoje naší modelové palety. Vozy s pohonem na CNG jsou čisté a cenově výhodné. A hybridní pohon představuje pro naše zákazníky vstup do bezemisní mobility,“ dodává Strube.
Mimořádně ekologická koncepce poháněcího ústrojí ve studii městského crossoveru, lakované v odstínu FlexGreen, zaujme svou kombinací spalovacího motoru na CNG (compressed natural gas – stlačený zemní plyn), resp. benzin a dvou elektromotorů. Nová technika umožňuje vozu dosáhnout mimořádně nízkých hodnot emisí CO2 – 89 g/km.
Spalovacím motorem je agregát 1.5 TSI G-TEC, čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu. Při provozu na CNG motor podává maximální výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 N.m. Nádrže na CNG se nacházejí pod zadními sedadly a za zadní nápravou. Spalovací motor roztáčí kola přední nápravy, kola zadní nápravy pohání elektromotor. Ten se spíná jen v případě potřeby – když je zapotřebí větší hnací síla při rozjezdu nebo zlepšit trakci např. mimo zpevněné silnice. Kapacita kompaktních akumulátorů pro elektromotor postačí k tomu, aby studie ujela s čistě elektrickým pohonem až dva kilometry.
VISION X je prvním automobilem značky ŠKODA s pohonem všech kol, který nemá spojovací hřídel. Výhody jsou jasné: nižší hmotnost automaticky znamená nižší spotřebu. Elektromotor se navíc zapojuje jen tehdy, když je to zapotřebí. Poháněcí jednotku na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným spouštěcím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Energii čerpá elektromotor ze 48V akumulátorů Li-ion. Díky rekuperaci se lithium-iontové akumulátory za jízdy nabíjejí: při brzdění a setrvačné jízdě proměňuje VISION X kinetickou energii na energii elektrickou, kterou ukládá do akumulátorů a později využívá k jízdě. Maximální točivý moment elektromotoru 70 N.m je k dispozici hned od rozjezdu. Díky tomu je rozjezd spontánní a zrychlování výrazně intenzivnější. Mezi výhody použitých akumulátorů patří zejména nízká hmotnost, vyšší kapacita a dostupná cena.
Studie jezdí dle potřeby s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Zadní kola na silnici přenášejí točivý moment 1000 N.m. Celkový dojezd na jednu nádrž CNG/benzinu činí až 650 kilometrů.
Systémový výkon obou poháněcích jednotek umožňuje vozu ŠKODA VISION X zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s, maximální rychlost činí 200 km/h.
Strategie elektrické mobility
V globální růstové strategii společnosti ŠKODA AUTO hraje elektrická mobilita klíčovou roli. Elektrifikace modelové palety značky ŠKODA odstartuje už v roce 2019 uvedením modelu ŠKODA SUPERB s hybridním pohonem s možností vnějšího nabíjení. Vedle toho bude ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi od roku 2019 vyrábět i elektrické komponenty pro hybridní modely s možností vnějšího nabíjení dalších značek koncernu Volkswagen. Krátce poté bude následovat první zcela nový sériově vyráběný vůz značky ŠKODA s čistě elektrickým pohonem. Do roku 2025 značka svou nabídku hybridních vozů a elektromobilů v různých segmentech ještě výrazně rozšíří.