AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Siems & Klein
Interaction s.r.o.
Mercedes-Benz

Kde se právě nacházite:  > Úvodní­ stránka  > Auto - magazín  > Měřítkem v kompaktní třídě

Měřítkem v kompaktní třídě

Nový Mercedes-Benz třídy A si zachovává mladý a dynamický charakter, zároveň však nabízí ještě více vnitřního prostoru a komfortu než dosud.

Nový Mercedes-Benz třídy A přináší do kompaktní třídy zcela novou definici moderního luxusu a revoluci vnitřního designu. Po technické stránce zaujímá nová třída A postavení na samotném vrcholu svého segmentu nejen díky systému MBUX – Mercedes-Benz User Experience – ale také řadě funkcí, které byly dosud vyhrazeny vozidlům luxusního segmentu. Například v určitých jízdních situacích je poprvé možné využívat funkci částečně automatizované jízdy a na přání se dodávají světlomety MULTIBEAM LED. Nová třída A má kromě toho pod kapotou výhradně nové hospodárné vznětové a zážehové motory. A přestože Mercedes-Benz zachoval sportovní vzhled, užitná hodnota vzrostla. Zákazníci mohou novou třídu A objednávat od března a její uvedení na trh bude zahájeno na jaře.

„Čtvrtou generací třídy A nově definujeme moderní luxus v kompaktním segmentu. Přitom sázíme na kombinaci nekompromisně dynamického designu a konceptu intuitivního ovládání,“ říká Britta Seegerová, členka představenstva společnosti Daimler AG, zodpovědná za prodej divize Mercedes-Benz Cars. „S novým systémem MBUX – Mercedes-Benz User Experience – poskytujeme zákazníkům zcela nové zážitky.“

„Nové technologie se musejí zaměřovat na člověka a usnadňovat jeho život. Nová třída A tak činí rozmanitými způsoby, což z ní dělá emocionálního a inteligentního partnera,“ říká Ola Källenius, člen představenstva společnosti Daimler AG, zodpovědný za koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars. „Skvělým příkladem je MBUX – Mercedes-Benz User Experience: Tento systém kombinuje intuitivní a přirozené ovládání s inteligentním softwarem, který se dokáže sám učit.“

„Nová třída A ztělesňuje další krok v naší designérské filozofii smyslné čistoty a má potenciál zahájit novou éru designu,“ říká Gorden Wagener, šéfdesignér společnosti Daimler AG. „Čistými tvary a smyslnými plochami inscenujeme high-tech a probouzíme emoce. Po extrémní minimalizaci prolisů a linií zůstává čistý tvar tělesa. Interiér inscenuje moderní luxus na úrovni, která byla v této třídě dosud nedosažitelná, a přeměňuje inteligentní technologie na emocionální celkový zážitek.“

Vnější design: Odvaha k purismu

Puristický design nové třídy A, kladoucí důraz na plochy, je dalším krokem v designérském stylu značky Mercedes-Benz, založeném na smyslné čistotě. Optimalizované rozměry a proporce na základě kompaktního dvouprostorového uspořádání vedly k nové interpretaci designu modelu Mercedes-Benz třídy A.

Exteriér nové třídy A je ztělesněním sportovního ducha, dynamiky a emocí. Progresivní design přídě s kapotou motoru, protaženou dolů, nízkými světlomety LED s chromovanými prvky a světly pro denní svícení ve tvaru pochodně vytváří emocionální, fascinující vzhled. Markantní, nově interpretovaná maska chladiče s hvězdou se směrem dolů rozšiřuje a svým diamantovým vzhledem a stříbrnou centrální lamelou umocňuje sportovní charakter tohoto vozidla.

Prodloužený rozvor a boční charakterová linie vozidlo vizuálně prodlužují. V porovnání s předchozí modelovou řadou klesá kapota motoru směrem k přídi strměji, čímž zdůrazňuje dynamiku příkré čelní partie. Větší podběhy pro kola o průměru 16 až 19 palců umocňují sportovní charakter nové třídy A a dodávají jí ještě podmanivější vzhled. Tvarové řešení oken, společně s odděleně umístěnými zadními odrazovými skly v modulárním dvoudílném zadním nárazníku, vizuálně rozšiřuje zadní partii. Zároveň přitom zdůrazňuje ramenní oblast. Dvoudílné, štíhlé zadní světlomety přispívají k emocionálnímu, fascinujícímu vzhledu.

Nová třída A je se součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx od 0,25 a čelní plochou (A) 2,19 m2 aerodynamickým premiantem ve svém segmentu. Mercedes-Benz používá poprvé v kompaktní třídě dvoudílný AIRPANEL (dodává se na přání). Tento systém žaluzií za maskou chladiče otvírá či zavírá v závislosti na požadovaném chladicím výkonu nastavitelné lamely. V otvoru pro přívod vzduchu pod registrační značkou je navíc umístěna druhá žaluzie, která rovněž přispívá k vyšší výkonnosti systému.

Vnitřní design: Revoluce zevnitř

Interiér nové třídy A je zcela nově definován svým avantgardním a moderním pojetím. Mercedes-Benz kráčí zcela novými cestami a vnáší do kompaktní třídy revoluci zevnitř. Jedinečné prostorové uspořádání interiéru vzniká zejména díky avantgardně uspořádané přístrojové desce. Poprvé bylo zcela upuštěno od stínítka nad panelem přístrojů. Díky tomu se pne křídlovité základní těleso přístrojové desky bez jakéhokoli formálního přerušení od předních dveří na jedné straně k předním dveřím na druhé straně. Širokoúhlý displej vyčnívá volně do prostoru. Pozoruhodným prvkem jsou výdechy ventilační soustavy ve sportovním stylu vyústění turbíny.

Přístrojová deska je rozdělena do dvou horizontálních prostorových modulů. Spodní partie je od hlavní části přístrojové desky vizuálně oddělena hlubší „nikou“, která vyvolává dojem, že se tento modul vznáší před přístrojovou deskou. Tento efekt umocňuje na přání dodávané dekorační osvětlení. Na přání je k dispozici 64 barevných odstínů světla, což je pětkrát více než dosud. Vzrostla však nejen rozmanitost barev, ale také jejich emocionální inscenace stanovuje měřítka v tomto segmentu. Různé barvy jsou komponovány do deseti barevných kombinací a umožňují avantgardní atmosféru s působivými změnami barev.

Zcela volně vyčnívající displej se dodává ve třech verzích:

  • se dvěma 7“ displeji (17,78 cm),
  • s jedním 7“ displejem a jedním 10,25“ displejem (26 cm) nebo
  • se dvěma 10,25“ displeji.

MBUX – Mercedes-Benz User Experience: Jedinečný zážitek

Nová třída A obdržela jako první model Mercedes-Benz zcela nový multimediální systém MBUX – Mercedes-Benz User Experience, který zároveň zahajuje novou éru konektivity „Mercedes me“. Tento systém je jedinečný svou schopností učit se díky umělé inteligenci. MBUX lze individualizovat a přizpůsobit jej jeho uživateli. Vzniká tak emocionální spojení mezi vozidlem, řidičem a cestujícími.

Mezi další silné stránky patří, v závislosti na výbavě, širokoúhlý panel přístrojů s vysokým rozlišením a dotykovým ovládáním multimediálního displeje, zobrazování navigačních pokynů s technologií rozšířené reality a inteligentní hlasové ovládání hovorovou řečí, které se aktivuje heslem „Hey Mercedes“. K dispozici je rovněž průhledový displej. Dotykový displej systému MBUX je součástí komplexního konceptu dotykového ovládání se třemi pilíři v podobě dotykového displeje, dotykové plochy na středové konzole a dotykových tlačítek na volantu.

MBUX je revolucí uživatelského rozhraní v automobilu. Emocionální inscenace podporují srozumitelnost struktury ovládání a nadchnou skvělým grafickým zpracováním ve formátu 3D s nejvyšším rozlišením, které je vypočítáváno a realizováno v reálném čase.

S novou generací informačního a zábavního systému MBUX přicházejí i nové a vylepšené služby Mercedes me connect. Mezi ně patří mimo jiné navigační funkce na základě komunikace „car-to-x“ (předávání informací mezi vozidly o událostech zaznamenávaných senzory, např. o nouzovém brzdění či zásahu ESP®, nebo získávaných prostřednictvím řidičem manuálně aktivovaného systémového oznámení, např. o nehodě), lokalizace vozidla, které usnadňuje vyhledání zaparkovaného vozidla, a poskytování zpráv o poškození nebo odtažení zaparkovaného vozidla.

Sbírku aplikací Mercedes me App lze uživatelsky přívětivě umístit na plochu displeje jako ikonu a lze ji stejně jako všechny ostatní hlavní aplikace libovolně uspořádat na hlavní ploše. Kromě toho jsou v MBUX zobrazovány informace z internetu, například o aktuálních cenách paliv na čerpacích stanicích nebo o dostupnosti parkovacích míst v parkovacích budovách. MBUX získává nové informace jednoduchými aktualizacemi z internetu.

Nabídka místa a sedadla: Dospělý automobil

Nová třída A nabízí navzdory sportovnímu vzhledu výrazně vyšší užitnou hodnotu. Přestože je dospělým automobilem, zachovává si dosavadní mladistvý charakter. Mezi výhody patří více prostoru pro ramena, lokty a hlavu i snadnější nastupování na zadní sedadla. Zavazadlový prostor je větší a pro rodinu i volnočasové aktivity lépe využitelný. Výrazně vylepšen byl také výhled z vozu všemi směry. Z toho profituje bezpečnost i pocit prostornosti.

Objem zavazadlového prostoru za zadními sedadly činí 370 litrů – to je o 29 litrů více než u předchůdce. Vstupní otvor do zavazadlového prostoru je díky dvoudílným zadním svítilnám o 20 cm širší než dosud. Zároveň je podlaha zavazadlového prostoru o 11,5 cm delší. Opěradla zadních sedadel lze v kombinaci s paketem pro zavazadlový prostor uvést do strmější polohy, aby bylo možné naložit například neskladné kartónové krabice. Rovněž praktický je koncept odkládacích prostorů. Takzvaná spontánní odkládací přihrádka na středové konzole před řadicí pákou byla výrazně zvětšena. Nový je ve spojení s výbavovými liniemi držák nápojů na středovém tunelu pro poháry, plechovky a lahve o objemu až 0,5 litru. Pečlivá práce na mnoha detailech vylepšila rovněž výhled z vozu všemi směry. Celkem bylo zakrytí výhledu střešními sloupky zmenšeno o 10 procent v porovnání s předchůdcem.

Sedadla mohou být vybavena komfortními prvky z vyšších segmentů. Na přání jsou kromě vyhřívání k dispozici poprvé v této modelové řadě také funkce klimatizace sedadel a paket sedadel s nastavitelnými bočními polštáři a masážní funkcí pro přední sedadla. Celkem lze pro novou třídu A objednat tři různé druhy předních sedadel: kromě základní verze také komfortní sedadla nebo sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, která lze objednávat v kombinaci s výbavovými liniemi.

Paket sedadel s nastavitelnými bočními polštáři (standardní výbava s výbavovými liniemi) zahrnuje kromě speciálního designu sedadel také výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce a nastavitelný sklon a délku sedáku sedadel řidiče a spolujezdce vpředu. U klimatizovaných sedadel je v sedáku i opěradle uložen vždy jeden radiální ventilátor. Perforovaným potahem přiváděný vzduch prochází konstrukcí sedadla a je odváděn směrem dolů a dozadu. U paketu sedadel s nastavitelnými bočními polštáři lze individuálně nastavit boční polštáře a bederní opěrku prostřednictvím elektricky poháněného pneumatického čerpadla. Masáž oblasti bederních obratlů zajišťují vzduchové komory.

Akustický komfort: V klidu spočívá síla

Pro dospělý prémiový dojem z jízdy v nové třídě A je zásadní klidný jízdní projev s minimální hlučností v interiéru a bez vibrací. Kromě účinné izolace podvozku od karoserie a aeroakustiky hraje přitom rozhodující roli skelet karoserie. Mimořádná pozornost při vývoji třídy A byla věnována vysoké celkové tuhosti skeletu a spojům mezi karoserií, podvozkem a hnacím řetězcem. Zejména v místech uchycení dílů podvozku, které jsou pro přenos hlučnosti za jízdy zásadní, bylo dosaženo výrazného zvýšení tuhosti, čímž výrazně klesla hladina hluku v interiéru.

Komplexní koncept zvukové izolace nové třídy A se vyznačuje také tím, že aerodynamické díly, které řídí proudění vzduchu a vody, nebo díly obložení interiéru jsou koncipovány tak, aby zároveň sloužily jako zvuková izolace. Aerodynamická hlučnost byla v porovnání s předchůdcem výrazně snížena.

Intelligent Drive: Funkce z třídy S

Nová třída A disponuje nejaktuálnějšími asistenčními systémy s kooperující podporou řidiče, a nabízí tak nejvyšší úroveň aktivní bezpečnosti v segmentu díky funkcím z třídy S. Třída A nabízí poprvé v určitých situacích funkci částečně automatizované jízdy. Za tím účelem si udržuje dokonalý přehled o okolní dopravní situaci. Vylepšené kamerové a radarové systémy umožňují „vidět“ do vzdálenosti až 500 metrů. Kromě toho využívá třída A pro asistenční funkce mapové podklady a data navigačního systému. Aktivní adaptivní tempomat DISTRONIC, součást paketu asistenčních systémů, dokáže díky tomu podporovat řidiče v mnoha situacích na základě znalosti projížděné trasy. Například před zatáčkami, křižovatkami nebo kruhovými objezdy komfortně a předvídavě přizpůsobuje rychlost jízdy. Dalšími asistenčními systémy jsou mj. aktivní asistent pro nouzové zastavení a aktivní asistent pro změnu jízdního pruhu, jehož pokyny jsou intuitivní a srozumitelné.

Nová třída A je standardně vybavena rozšířeným aktivním brzdovým asistentem, který efektivně podporuje řidiče a v závislosti na situaci dokáže zmírnit intenzitu nárazu do pomalejšího, zastavujícího nebo stojícího vozidla vpředu, nebo mu zcela zabránit. Podobně dokáže reagovat i na možnost kolize s chodci nebo cyklisty.

PRE-SAFE® PLUS dokáže rozpoznat i hrozící kolizi zezadu. Při trvajícím nebezpečí kolize zabrzdí systém stojící vozidlo před nárazem zezadu, čímž minimalizuje riziko poranění cestujících, protože sníží síly, které způsobují náhlý pohyb těl sedících osob směrem dopředu.

Nová třída A byla jako první vozidlo Mercedes-Benz vyvíjena také v novém technickém centru pro bezpečnost vozidel TFS (Technologiezentrum Fahrzeugsicher­heit). Při konstrukci struktury vozidla byly využity také poznatky z reálných nehod. Každá jednotlivá část skeletu karoserie byla přizpůsobena požadovanému zatížení svou geometrií, tloušťkou materiálu, spojovací metodou a kvalitou materiálu (větší podíl použití plechů z vysokopevnostních a ultravysokopev­nostních ocelí).

Jádrem bezpečnostního konceptu karoserie je velmi odolný skelet prostoru pro cestující. K jeho vysoké stabilitě při namáhání sílami během nárazu, například při čelní, boční nebo zadní kolizi či při převrácení vozidla, přispívá především širší využití plechů z vysokopevnostních ocelí, včetně ocelí nejvyššího stupně pevnosti a ocelí tvářených za tepla včetně tvrzení.

Řidiče a spolujezdce vpředu chrání tříbodové bezpečnostní pásy s omezovači síly a předpínači. Ve spojení se systémem PRE-SAFE® (výbava na přání) jsou přední sedadla vybavena vratnými předpínači. Sedadla vzadu disponují tříbodovými bezpečnostními pásy, na obou krajních místech navíc s předpínači a omezovači síly. Nová třída A je standardně vybavena airbagy pro řidiče a spolujezdce, kolenním airbagem pro řidiče a okenními airbagy. Okenní airbagy pokrývají na rozdíl od mnoha konkurentů také střešní sloupky A, a poskytují tak cestujícím v celé oblasti lepší ochranu. Boční airbagy, chránící hrudník a pánev, se vpředu dodávají rovněž standardně, vzadu jsou k dispozici na přání.

Světlomety MULTIBEAM LED: Optimální viditelnost za všech podmínek

Dalším příkladem technického a technologického transferu z luxusní do kompaktní třídy jsou na přání dodávané světlomety MULTIBEAM LED, jejichž elektronické řízení umožňuje extrémně rychlé a precizní přizpůsobování rozložení světla aktuální dopravní situaci. V každém světlometu třídy A je umístěno 18 samostatně ovladatelných diod LED. Světlo z diod LED se svou barvou podobá dennímu světlu, takže šetří zrak a pozitivně působí na koncentraci řidiče. Vozovka je precizně osvětlována jasným světlem. Na přání se dodávají také vysokovýkonné světlomety LED High Performance. Nová třída A má standardně halogenové světlomety s integrovanými diodami LED pro denní svícení.

Nové hospodárné zážehové a vznětové motory

Při uvedení třídy A na trh, resp. krátce poté, budou k dispozici následující tři motory :

  • zážehový A 200 (120 kW/163 k, 250 N.m); s dvouspojkovou převodovkou 7G DCT (kombinovaná spotřeba paliva 5,1 l/100 km, kombinované emise CO2 120 g/km) nebo šestistupňovou mechanickou převodovkou (kombinovaná spotřeba paliva 5,6 l/100 km, kombinované emise CO2 133 g/km)
  • zážehový A 250 s dvouspoj­kovou převodovkou 7G-DCT (165 kW/224 k), 350 N.m; kombinovaná spotřeba paliva 6,0 l/100 km, kombinované emise CO2 141 g/km)
  • vznětový A 180 d s dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT (85 kW/116 k), 260 N.m; kombinovaná spotřeba paliva 4,1 l/100 km, kombinované emise CO2 108 g/km)

Nová třída A je nabízena s výhradně novými, hospodárnými motory. Při uvedení na trh budou k dispozici dva nové zážehové čtyřválce. Mezi inovace motorů řady M 282 se zdvihovým objemem 1,4 litru a výkonem až 120 kW patří systém deaktivace válců (zpočátku ve spojení s převodovkou 7G DCT) a trojúhelníkový tvar hlavy válců. Druhým novým zážehovým motorem je M 260 se zdvihovým objemem 2,0 litru, výkonem 165 kW a točivým momentem 350 N.m. V tomto případě je novinkou mimo jiné systém CAMTRONIC pro vačkový hřídel sacích ventilů. Obě řady zážehových motorů standardně disponují filtrem pevných částic.

Rovněž nový je vznětový čtyřválec (OM 608) se zdvihovým objemem 1,5 litru, výkonem až 85 kW a točivým momentem až 260 N.m. Mezi výjimečné prvky jeho konstrukce patří systém čištění výfukových plynů, uložený v blízkosti motoru, s technologií AdBlue®, turbodmychadlo s optimalizovanými reakcemi a kapalinové chlazení stlačovaného vzduchu. Kromě toho nabídka zahrnuje také novou dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT. Další nové motory budou následovat. Standardně se montuje palivová nádrž s objemem 43 litrů. Na přání je nabízena nádrž s objemem 51 litrů.

Nová třída A je na přání nabízena také s trvalým pohonem všech kol 4MATIC se zcela variabilním rozdělováním točivého momentu. Pohon všech kol se sportovní charakteristikou byl zdokonalen a nabízí nyní ještě větší potěšení z jízdy a vyšší hospodárnost. Řidič může nyní voličem jízdních režimů DYNAMIC SELECT ještě výrazněji než dosud ovlivnit charakteristiku systému 4MATIC. Mezi komponenty systému 4MATIC patří výstupní hřídel k zadní nápravě, integrovaný do automatizované dvouspojkové převodovky, a rozvodovka zadní nápravy s integrovanou vícelamelovou spojkou. Její ovládání již neprobíhá elektrohydraulicky, nýbrž elektromechanicky.

Podvozek: Agilní a komfortní

V závislosti na motoru a přání řidiče jsou pro třídu A k dispozici různé varianty podvozku. Standardní výbava zahrnuje 16“ kola. DYNAMIC SELECT se dodává standardně a na povel tlačítka nabízí individuální zážitky z jízdy také odlišným nastavením podvozku ve spojení s aktivními variabilními tlumiči (výbava na přání).

Přední náprava nové třídy A je dnes už klasické konstrukce typu McPherson, stejně jako u všech jejích předchůdců. Nejvýkonnější verze, jako je A 250, a všechny verze 4MATIC mají zadní nápravu s náročnou čtyřprvkovou konstrukcí. Zadní náprava je uložena v pomocném rámu, který je od skeletu karoserie izolován pryžovými ložisky. Díky tomu je od podvozku do karoserie přenášeno méně vibrací a hluku. Celkový podíl hliníku v konstrukci komponentů podvozku je jeden z nejvyšších mezi všemi podvozkovými systémy v této třídě vozidel. Základní modely A 200 a A 180 d mají zadní nápravu s vlečenými rameny, spojenými torzně poddajnou příčkou.

Nová třída A je standardně vybavena komfortním podvozkem s ocelovými pružinami a systémem DYNAMIC SELECT. O 15 milimetrů snížený komfortní podvozek se speciálně nastavenými pružinami a tlumiči se vyznačuje záměrně sportovnější charakteristikou. Podvozek s aktivními variabilními tlumiči nabízí řidiči možnost vlastního výběru charakteristiky tlumičů.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Scania Czech Republic s.r.o.
BOSCH
Interaction s.r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika