„Automobilový průmysl se nachází v nejpozoruhodnějším období změn, které doprovází zásadní posun technologií, jako jsou elektrifikace nebo propojené a automatizované technologie na podporu řízení. Toyota zůstává věrna svému odhodlání vyrábět stále lepší automobily. Neméně důležitý je pro nás i vývoj řešení mobility. Zde vidíme naši úlohu v budování lepší společnosti v příštích 100 letech nebo v ještě delším horizontu,“ uvedl Akio Toyoda.
Nová obchodní koalice e-Palette Alliance, představená na veletrhu CES®, posune platformu mobility (MSPF) automobilky Toyota k vývoji propojené mobility a flexibilních jednoúčelových vozidel. Nová koalice přispěje k vytvoření rozsáhlého ekosystému hardwarové a softwarové podpory, která nejrůznějším společnostem umožňuje využívat vyspělé technologie mobility pro zlepšení zákaznických služeb. Mezi partnery patří Amazon, DiDi, Mazda, Pizza Hut a Uber, kteří budou spolupracovat v návrhu vozidel, aplikačních řešení a činnostech ověřování vozů.
V nejbližší době se koalice zaměří na další vývoj nového vozidla e-Palette Concept Vehicle. Jde o plně autonomní elektromobil nové generace s akumulátorovým pohonem (BEV), navržený s ohledem na rozšiřitelnost a přizpůsobitelnost pro nejrůznější komerční projekty MaaS (Mobility as a Service, tedy Mobilita jako služba).
e-Palette Concept disponuje otevřeným řídicím rozhraním a sadou softwarových nástrojů, díky nimž si partnerské společnosti mohou nainstalovat svůj vlastní systém autonomního řízení a technologii pro správu vozidla. Navíc bezpečnost zajišťuje technologie Guardian (Ochránce) od Toyoty.
Koalice e-Palette Alliance společně s koncepčním vozidlem e-Palette Concept odráží globální snahu Toyoty v oblasti vývoje a poskytování nových komerčních řešení a datových služeb propojené mobility prostřednictvím dceřiné společnosti Toyota Connected, zaměřené na datové analýzy a služby.
e-Palette Alliance: Nový ekosystém pro podnikání se zaměřením na mobilitu
V roli rostoucího poskytovatele komerčního hardwaru a služeb mobility se Toyota zaměřuje na vytváření nových a zajímavých funkcí.
Rámcová platforma MSPF (představená v roce 2016) zahrnuje řadu aplikací propojených vozidel a poskytuje ucelenou sadu služeb na podporu koncepce MaaS (Mobilita jako služba), od pronájmu a pojištění vozidel přes správu vozového parku až po velká data.
Partneři koalice e-Palette Alliance z řad poskytovatelů služeb (např. Amazon, DiDi, Pizza Hut a Uber) budou zkoumat nejrůznější možnosti uplatnění koncepčního vozidla e-Palette Concept a platformy MSPF na podporu stávajících obchodních potřeb. V roli technologických partnerů se zapojí DiDi, Mazda a Uber.
Toyota pokračuje v diskusích o návrhu nových služeb mobility s dalšími poskytovateli služeb a technologickými firmami.
Koncepční vozidlo e-Palette Concept: Autonomní elektromobil navržený speciálně pro koncepci mobility
Prostřednictvím konceptu e-Palette Concept představuje Toyota nový přístup k automatizované mobilitě „Autono-MaaS“, který koaličním partnerům umožní posouvat životní styl zákazníků cestou vyššího pohodlí, produktivity a efektivity.
Díky otevřenému uspořádání interiéru je možné vozidlo vybavit různými speciálními interiéry ve shodě s požadavky uživatele, např. pro účely doručování balíčků, spolujízdy nebo e-shopů na kolech. Flexibilní návrh uvedeného konceptu zároveň umožňuje optimalizovat způsoby využití, kdy e-Pallete Concept může plnit hned několik odlišných obchodních potřeb a hladce přecházet z jedné aplikace na jinou. Toyota plánuje, že e-Palette Concept bude k dispozici ve třech různých rozměrech, což umožní nejen využití k plnění konkrétních potřeb, ale i přípravu řešení mobility na bázi správné velikosti a místa.
Koaliční partneři e-Palette Alliance budou výhledově také moci koordinovaně využívat vozidlo e-Palette Concept se širokou škálou služeb platformy MSPF nebo toto vozidlo začlenit do svého vlastního programu technologického vývoje. Zasazení o flexibilitu a partnerskou spolupráci se do návrhu vozidla e-Palette Concept promítlo v podobě otevřeného řídicího rozhraní a sady softwarových nástrojů, díky nimž si partnerské společnosti mohou podle potřeby nainstalovat svůj vlastní systém autonomního řízení.
Toyota plánuje, že počátkem 20. let zahájí provozní testování vozidla e-Palette Concept v různých regionech, včetně USA. Automobilka rovněž doufá, že přispěje k úspěšné organizaci Olympijských a Paralympijských her Tokio 2020, kde poskytne řešení mobility jako e-Palette i další pokrokové produkty v oblasti mobility.
Klíčové vlastnosti
- Velkorysý interiér s nízkou podlahou a tvary krychle e-Palette Concept bude k dispozici ve třech různých velikostech s různou délkou (viz pozn. 1; v závislosti na specifikaci, na míru zákazníkovi). Díky ploché podlaze a velkorysému uspořádání prostoru interiéru zcela bez překážek a s nízkou podlahou je možná zástavba vybavení přesně v souladu s potřebami uživatele: například spolujízda, hotelový pokoj nebo maloobchod.
Pozn.1: Délky v rozmezí cca 4 až 7 m. Rozměry modelu v provedení na veletrhu CES 2018: délka 4800 mm, šířka 2000 mm, výška 2250 mm.
- Nová generace rozhraní pro ovládání vozidla:
Technologie ovládání vozidla slouží jako rozhraní pro technologické poskytovatele. Poskytovatelé technologií mohou získat otevřené rozhraní API (Application Programming Interface), zprostředkující např. stav a ovládání vozidla, nezbytné k vývoji systémů autonomního řízení (řídicí software pro autonomní řízení, kamery/senzory atd.). Koncepční vozidlo e-Palette Concept rovněž posouvá možnosti platformy MSPF pro dálkové aktualizace systémů autonomního řízení.
Mechanizmus autonomního řízení přes otevřené rozhraní pro ovládání vozidla
- Možnosti poskytované platformou MSPF:
Informace o vozidle se získávají z datového komunikačního modulu (DCM) vestavěného do vozidla e-Palette Concept a shromažďují v centru Toyota pro zpracování velkých dat (TBDC – Toyota Big Data Center) prostřednictvím globální komunikační platformy. Takto získané informace o vozidle využije e-Palette Concept na podporu nejrůznějších možností financování a vysokoúrovňové údržby ve spolupráci s prodejci Toyota. Prostřednictvím platformy MSPF mohou poskytovatelé služeb sledovat údaje rozhraní API, například stav vozidla nebo dynamické řízení.