Volkswagen Polo GTI R5 má za sebou zdařilou světovou premiéru. Soutěžní GTI s pohonem všech kol pro zákaznický sport vychází z šesté generace modelové řady Polo a poprvé bylo odborné veřejnosti představeno u příležitosti oficiální dynamické prezentace nového modelu Polo GTI na Mallorce. Při vývoji nového soutěžního vozu byly využity zkušenosti a know-how držitele čtyř titulů mistra světa v rallye v královské třídě WRC z let 2013 až 2016.
„První veřejné představení nového soutěžního vozu Polo GTI R5 je pro nás velkolepým okamžikem,“ říká Sven Smeets, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. „Blízká příbuznost k silničnímu modelu Polo GTI je nepřehlédnutelná. Rodina modelů GTI získala se soutěžním vozem Polo dalšího pozoruhodného člena. Za to patří velký kompliment našemu týmu i kolegům z designérského studia Volkswagen ve Wolfsburgu. V nadcházejících měsících musí Polo GTI R5 prokázat své schopnosti v náročných každodenních testech, aby v budoucnosti dokázalo v rukách zákazníků navázat na úspěchy svého předchůdce.“
Vývoj soutěžního vozu Polo GTI R5 probíhá velmi intenzivně od začátku letošního roku. První testovací jízdy na asfaltu a šotolině se uskutečnily v polovině listopadu ve francouzském Fontjoncouse. V prosinci bude testování pokračovat ve Velké Británii. Za celkový projekt nese kromě technického ředitele Françoise-Xaviera „FX“ Demaisona zodpovědnost především vedoucí inženýr projektu Jan de Jongh, který se v letech 2013 až 2016 staral jako závodní inženýr o Polo R WRC mistra světa Sébastiena Ogiera.
„Polo GTI R5 absolvovalo první testy bez problémů. Zpětná vazba od testovacích jezdců byla velmi pozitivní,“ říká Demaison. „Samozřejmě je výhodou, že jsme měli k dispozici tým zkušených inženýrů a mechaniků, kteří se již podíleli na vývoji Pola, ověnčeného tituly mistra světa. A samozřejmě využíváme, stejně jako již v dřívější době, úzkou a velmi dobrou spolupráci s kolegy z technického vývoje ve Wolfsburgu a s kolegy od značky Škoda, kteří nabízejí vozidlo kategorie R5 od roku 2015.“
Polo GTI R5 disponuje stejně jako sériový model – nové Polo GTI – výkonným řadovým čtyřválcem s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním, který je uložen napříč před přední nápravou. Pravidla omezují zdvihový objem motoru soutěžní verze na 1,6 litru. To postačuje k dosažení impozantních hodnot nejvyššího výkonu 200 kW (272 k) a maximálního točivého momentu 400 N.m. Pětistupňová sekvenční převodovka s těsně odstupňovanými převodovými stupni a trvalý pohon všech kol zaručují vynikající hodnoty zrychlení na jakémkoli povrchu, ať se jedná o asfalt, šotolinu nebo sníh. Soutěžní GTI o hmotnosti 1230 kilogramů zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 4,1 sekundy.
Čtyřdveřová celoocelová karoserie sériové verze, která tvoří základ soutěžního vozu Polo GTI R5, pochází z výrobního závodu ve španělské Pamploně a v souladu s pravidly FIA je dodatečně vyztužena bezpečnostním rámem pro případ převrácení a dalšími bezpečnostními komponenty. Homologace soutěžního vozu Polo GTI R5 proběhne v létě 2018. Dodání prvních vozů soukromým týmům je plánováno na druhou polovinu roku 2018, což platí i pro účast v prvních soutěžích.
Mezinárodní automobilová federace FIA schválila v roce 2012 pravidla R5 pro novou generaci soutěžních vozů, která se zaměřuje především na zákaznické týmy, mladé talentované jezdce a soukromé jezdce. Od té doby vyrobilo pět různých výrobců více než 400 soutěžních vozů, které se účastní národních a mezinárodních mistrovství na celém světě.
GTI – tato tři písmena označují od roku 1976 sportovní kompaktní vozy Volkswagen. Jako první přišel na scénu Golf GTI, brzy se však přidalo také Polo jako Gran Turismo – zpočátku tedy bez dodatku Injektion. Tak začala v roce 1980 s první variantou GT historie sportovních vozů Polo. Již v roce 1987 bylo dynamikou modelů GTI obdařeno Polo GT G40 s nejvyšší rychlostí téměř 200 km/h. V roce 1998 se na start postavilo první Polo GTI s výkonem 88 kW/120 k. V roce 2010 vzrostl výkon na 132 kW/180 k, v roce 2014 na 141 kW/192 k.
Nyní nabírá na rychlosti nové GTI: nová generace modelu Polo GTI. S výkonem 147 kW/200 k a nejvyšší rychlostí až 237 km/h. Pro sprint z klidu na 100 km/h stačí 6,7 sekundy. Hospodárnost pohonu odráží hodnota spotřeby paliva 5,9 l/100 km. Těmto výkonovým parametrům je přizpůsoben sériově dodávaný sportovní podvozek, který může být na přání nahrazen podvozkem Sport Select.