AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Auto Fit, spol. s r.o.
Interaction s.r.o.
Mercedes-Benz

Kde se právě nacházite:  > Úvodní­ stránka  > Auto - magazín  > Vodík jako palivo budoucnosti?

Vodík jako palivo budoucnosti?

Existuje mnoho důvodů, proč by vodíkové palivové články mohly být jedním z řešení udržitelné přepravy.

Elektrifikace, automatizace, hybridy a různá alternativní paliva přitahují velkou pozornost. Mohlo by se zdát, že ve stínu všech těchto možností zůstala technologie vodíkových palivových článků.

Ale Scania, ve své snaze o posun směrem k udržitelné přepravě, pracuje na vývoji i v této oblasti. Ve spolupráci s norským velkoobchodem Asko testuje nákladní vozidla na vodíkový pohon.

Vozidlo je vybaveno elektromotorem, který je napájen díky palivovým článkům, v nichž dochází k přeměně vodíku na elektrickou energii. Nákladní vozidla nebo autobusy s palivovými články mají ještě navíc akumulátory – budou tak hybridní. Akumulátory dokážou přispět energií v případě potřeby vyššího výkonu a naopak uchovají energii získanou například rekuperací při brzdění.

Hedvig Paradisová je projektová manažerka, zodpovědná za spolupráci Scanie se společností Asko. Na Lundské univerzitě se věnovala oboru palivových článků a získala zde titul PhD. Už několik let intenzivně pracuje v této rychle se rozvíjející oblasti a je nadšená z potenciálu, který v sobě palivové články na vodík skrývají.

„Zákazníci na různých místech světa mají rozdílné potřeby, ale palivové články na vodík mohou být jedním z řešení. Vidíme to například v Japonsku, Jižní Koreji nebo Kalifornii, kde se vodík začíná prosazovat a budují se tam také čerpací stanice,“ říká Paradisová.

Nulové emise

Hlavní výhodou používání vodíkové techniky jsou nulové emise. Nákladní vozidlo nebo autobus produkuje pouze vodu. Navíc vodík, potřebný k provozu, je vytvářen z obnovitelných zdrojů.

Další výhodou vozidel s vodíkovými palivovými články a důvodem rostoucího zájmu je, že mají vlastnosti srovnatelné s konvenčními vozidly. Přesto, jako u každé nové technologie, je i zde řada nových výzev.

„Technologie ještě není úplně vyvinutá,“ vysvětluje Paradisová. „Potřebujeme v krátké době udělat velký krok. Vyřešit degradaci a životnost palivových článků.“

Řešení udržitelné přepravy

Je zde také otázka, jak a kde vyrábět vodíkové palivo.

„Vodíkové čerpací stanice ještě nejsou tak rozšířené, ačkoliv jejich počet roste. Některé společnosti, jako například Asko, budují svou vlastní síť, a mají tak kontrolu nad svým vlastním ekosystémem. Je zde potřeba udržitelných řešení, která mají minimální dopad na životní prostředí.“

Potřebný je ale také prostor ve vozidle. Řešení, které je k dispozici dnes, zabírá spoustu místa, které by jinak mohlo být použito pro přepravu zboží v nákladních vozidlech nebo lidí v autobusech.

Paradisová ale věří, že všechny překážky se dají překonat a vodík bude jednou z cest udržitelné přepravy.

„Věřím, že palivové články čeká světlá budoucnost,“ říká. „Vodík bude v budoucnu jednou z možností. I v osobní přepravě se začíná s jeho využitím. Testují ho různé společnosti v pilotních vozových parcích.“

„Jsem si jistá, že zde budou různá řešení pro různé regiony a jedno řešení nemusí nutně vyhovovat všem, ale technika vodíkových palivových článků určitě bude hrát významnou roli.“

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Siems & Klein
BOSCH
BMW Group Česká republika
Mercedes-Benz
Toplac s.r.o.