Mercedes-AMG vytvořil modelem ML 55 již v roce 1999 další osobitý milník, a to nejen ve své vlastní, právě letos oslavované 50leté historii. Kombinace vysokovýkonného motoru a karoserie SUV vytvořila zcela nový tržní segment. Značka vysokovýkonných a sportovních vozů nyní opět zaujímá výjimečné postavení mezi konkurenty, protože na mezinárodním autosalonu v New Yorku (NYIAS – New York International Auto Show) představuje své nové vysokovýkonné SUV střední třídy, typy Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ (kombinovaná spotřeba paliva: 10,7–10,3 l/100 km; kombinované emise CO2: 244–234 g/km) a Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ (kombinovaná spotřeba paliva: 10,7 l/100 km; kombinované emise CO2: 244 g/km), oba v karosářských variantách SUV a „kupé“. Poprvé je nyní SUV střední třídy k dispozici také s výkonným osmiválcem, přeplňovaným dvěma turbodmychadly, ve dvou výkonových stupních. Základ tvoří motory AMG V8 4,0 litru s výkonem 350 kW (476 k), resp. 375 kW (510 k), pohánějící varianty GLC 63 S a GLC 63 S kupé. Tato nová SUV zaujímají ve svém segmentu trhu výjimečné postavení, což dokládá také pozoruhodná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 3,8 sekundy. Vysokovýkonná SUV navíc disponují podvozkem se vzduchovými pružinami a adaptivními tlumiči, pohonem všech kol AMG Performance 4MATIC+ se zcela variabilním rozdělováním točivého momentu, uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy a vysokovýkonnou brzdovou soustavou. Po vizuální stránce dávají nové modely najevo svou příbuznost se sportovními vozy Mercedes-AMG maskou chladiče AMG Panamericana, která byla dosud vyhrazena modelové řadě AMG GT. Nové modely kromě toho nabízejí všechny výhody SUV Mercedesu: velkorysý prostor pro cestující a zavazadla, rozsáhlou bezpečnostní výbavu a suverénní trakci i na povrchu se sníženou adhezí nebo v zimních podmínkách.
Nové modely Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ a Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ kupé zaujímají ve svých segmentech v každém ohledu výjimečné postavení. Jako jediné modely ve svém segmentu jsou vybaveny osmiválcovými motory, přeplňovanými dvěma turbodmychadly. Mercedes-AMG tak odpovídá přáním zákazníků, kteří požadují i u vysokovýkonného SUV střední třídy kombinaci suverénní výkonové charakteristiky a velmi emocionálního, nezaměnitelného zvuku motoru.
„Nový GLC 63 4MATIC+ je pro nás naprosto mimořádným vozidlem. Není snadným úkolem zkonstruovat SUV, které by bylo velmi sportovní, dynamické a extrémně stabilní. Proto jsme se do vývoje pustili s maximálním nasazením a využili při něm naše mnohaleté zkušenosti s vozy SUV. Vzniklo tak SUV, které lze řídit s vysokou precizností i agilitou a které v případě potřeby umožní také rychlé časy na závodním okruhu. Díky našemu motoru V8 Biturbo disponujeme zásadním výjimečným atributem v segmentu vysokovýkonných vozů. S karosářskými verzemi SUV a kupé navíc nabízíme největší výběr v segmentu. A technickou příbuznost s našimi sportovními vozy vizuálně umocňuje maska chladiče Panamericana, která byla dosud vyhrazena pouze našim modelům AMG GT,“ říká Tobias Moers, předseda představenstva společnosti Mercedes-AMG GmbH.
Jediná nabídka v segmentu s motorem V8 Biturbo
SUV a kupé se dodávají v základní verzi i ve variantě S s osvědčeným motorem AMG V8 4,0 litru Biturbo, který je vyladěný na nejvyšší výkon 350 kW (476 k) nebo 375 kW (510 k), maximální točivý moment činí 650 nebo 700 N.m. Zrychlení z 0 na 100 km/h absolvuje GLC 63 S 4MATIC+ za pouhých 3,8 sekundy, GLC 63 4MATIC+ za 4,0 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
V8 Biturbo je blízkým příbuzným motoru modelu Mercedes-AMG GT
Čtyřlitrový osmiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly se používá již v mnoha vozidlech AMG Performance. Ve verzi s mazáním se suchou klikovou skříní je navíc uložen pod kapotou sportovního vozu AMG GT. Mezi charakteristická konstrukční řešení patří dvě turbodmychadla, která nejsou uložena na vnější straně řad válců, ale mezi nimi, uvnitř V. Hlavními výhodami této konstrukce jsou kompaktní rozměry motoru, optimální reakce motoru na povely řidiče a nízké emise výfukových plynů. Montáž každého motoru zajišťuje vždy jeden technik manufaktury na výrobu motorů v Affalterbachu v souladu s principem „One Man – One Engine“.
Krátké doby řazení, vysoká hospodárnost: 9stupňová převodovka AMG SPEEDSHIFT MCT
V nových modelech GLC 63 4MATIC+ a GLC 63 S 4MATIC+ nalézá uplatnění 9stupňová převodovka AMG SPEEDSHIFT MCT, která debutovala v modelu Mercedes-AMG E 63 4MATIC+. Řidič si může užívat extrémně krátké doby řazení a bezprostředních reakcí převodovky. Rychlé vícenásobné řazení nižších převodových stupňů a funkce přidávání meziplynu dodává zážitkům z řazení velmi emocionální náboj. Lamelová spojka v olejové lázni slouží k rozjezdu a nahrazuje kapalinový měnič momentu. Tím se podařilo snížit hmotnost a za jízdy optimalizovat reakce vozidla na pohyby pedálu plynu, zejména při akceleraci a při změnách zatížení.
Variabilní pohon všech kol AMG Performance 4MATIC+
Po modelech Mercedes-AMG třídy E obdržel nyní pohon všech kol AMG Performance 4MATIC+ také model GLC. Inteligentní systém vzájemně kombinuje výhody různých konceptů pohonu. Zcela variabilní rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu zajišťuje nejen optimální trakci při jízdě na hranici fyzikálních zákonů. Řidič se může spolehnout také na vysokou jízdní stabilitu a bezpečnost za všech podmínek, na suché vozovce, stejně jako na mokru nebo sněhu. Přechody od pohonu zadních kol k pohonu všech kol a opačně jsou plynulé, protože inteligentní řízení je integrováno do celkového systému vozidla.
Elektromechanicky řízená spojka propojuje trvale poháněnou zadní nápravu zcela variabilně s přední nápravou. Nejlepší možné rozdělení točivého momentu je průběžně vypočítáváno a aplikováno v závislosti na jízdní situaci i požadavcích řidiče. Změny jsou plynulé a dochází k nim na základě mnoha vzájemně provázaných faktorů. Kromě trakce a příčné dynamiky vylepšuje pohon všech kol také podélnou dynamiku, aby bylo zajištěno ještě intenzivnější zrychlení.
Individuální zážitek: jízdní režimy AMG DYNAMIC SELECT
Řidič může dalekosáhle ovlivnit charakteristiku modelu GLC 63 4MATIC+ pomocí čtyř jízdních režimů systému AMG DYNAMIC SELECT: „Comfort“, „Sport“, „Sport Plus“ a „Individual“. Přitom dochází k změnám nastavení důležitých parametrů, jako jsou charakteristiky motoru, převodovky, podvozku, řízení, ESP® a pohonu všech kol. Řidič může, nezávisle na jízdních režimech DYNAMIC SELECT, snadno přejít do režimu manuálního řazení stisknutím tlačítka „M“, při kterém se řadí výhradně páčkami na volantu. V případě potřeby lze samostatně ovládat také jednotlivé úrovně nastavení podvozku.
„Comfort“ je vyváženým jízdním režimem s komfortním nastavením podvozku a řízení a nastavením hnacího řetězce s optimalizovanou spotřebou a časným řazením vyšších převodových stupňů – včetně hladkého řazení a zdrženlivého zvuku motoru. Funkce ECO Start-Stop a funkce setrvačné jízdy jsou aktivní. Funkce setrvačné jízdy funguje následovně: Uvolní-li řidič pedál plynu při jízdě rychlostí 60 až 160 km/h, odpojí spojka převodovky MCT motor od ostatních částí hnacího řetězce. Elektronické řízení motoru sníží otáčky na volnoběžnou úroveň a jízdní odpory se při setrvačné jízdě zmenší o kompresní a třecí síly motoru.
Jízdní režimy „Sport“ a „Sport Plus“ systému DYNAMIC SELECT jsou koncipovány pro vysokou jízdní dynamiku. Za tím stojí agilní charakteristika pedálu plynu s přímým nastavením a emocionální řazení s kratšími dobami řazení a funkcí přidávání meziplynu při řazení nižších převodových stupňů. Zvýšené volnoběžné otáčky v režimu „Sport Plus“ navíc umožňují mimořádně rychlý rozjezd a zrychlení z klidu.
Model GLC 63 S 4MATIC+ je navíc vybaven jízdním režimem „RACE“. U něj jsou všechny parametry přizpůsobeny požadavku dosažení maximálních výkonů. Vysokovýkonné SUV má s celkem pěti jízdními režimy i v této oblasti nejlepší nabídku v segmentu.
Výfuková soustava s klapkami pro variabilní zvuk motoru
Standardně dodávaná výfuková soustava s klapkami zajišťuje typický zvuk motoru V8. Klapky jsou elektronicky ovládány v závislosti na zvoleném jízdním režimu systému AMG DYNAMIC SELECT, požadavku řidiče na výkon a otáčkách motoru. Na přání je k dispozici výfuková soustava Performance, u které lze zvuk motoru modulovat stisknutím tlačítka. V obou případech jsou výfukové soustavy zkonstruovány tak, aby byly dodržovány veškeré limity hlučnosti nezávisle na poloze klapek.
Specifický podvozek pro nejvyšší příčnou a podélnou dynamiku
Vysoká agilita, velmi dynamické příčné zrychlení a maximální přilnavost nových modelů jsou také výsledkem nové konstrukce podvozku AMG s vícekomorovým vzduchovým odpružením, která zaručuje vysokou úroveň stability nastavení geometrie a zavěšení kol, jízdní dynamiky a preciznosti řízení.
Na přední nápravě nalézá uplatnění čtyřprvková konstrukce se speciálními čepy náprav, optimalizovanou elastokinematikou a radiálním uchycením brzdových třmenů. Navzájem nezávislé prvky zavěšení a odpružení kol umožňují vysoké hodnoty příčného zrychlení při minimálním vlivu hnací síly na systém řízení.
Koncepce zadní nápravy byla převzata z modelu E 63 4MATIC+ a speciálně přizpůsobena požadavkům na GLC. Prostorové uspořádání ramen z vlastního vývoje se vyznačuje velmi precizním zavěšením kol a vyšší úrovní tuhosti. Specifický pomocný rám zadní nápravy AMG umožňuje širší rozchod kol v porovnání s modelem Mercedes-Benz GLC, přičemž dosedací plochy ložisek kol byly rovněž posunuty blíž k okraji. Mezi další opatření patří speciální těhlice kol, tužší elastokinematické nastavení a vyšší negativní odklon kol.
Individuální zážitky z jízdy díky tříkomorovému systému vzduchového odpružení
Nový tříkomorový systém vzduchového odpružení kombinuje příkladnou jízdní dynamiku s vysokým komfortem odpružení díky sportovní charakteristice pružin i tlumičů a možnosti plynule variabilního nastavení tlumičů. Tuhost vzduchové pružiny lze měnit v širokém rozsahu připojováním a odpojováním jednotlivých vzduchových komor, což znatelně zlepšuje komfort odpružení i jízdní vlastnosti.
V závislosti na zvoleném jízdním režimu a aktuální jízdní situaci je aktivováno jedno ze tří nastavení pružin. Při náhlé změně směru jízdy, v rychlých zatáčkách, při intenzivní akceleraci nebo brzdění se automaticky zvýší tuhost pružin. Tím se účinně potlačí nežádoucí pohyby a naklánění karoserie a zvýší se i celková stabilita vysokovýkonného SUV.
Adaptivní tlumiče lze nastavit ve třech stupních „Comfort, „Sport“ a „Sport Plus“, a to v rozmezí od klidného komfortu při cestování na dlouhé vzdálenosti až po maximálně sportovní charakter. Charakteristiky tlumičů ve fázích roztahování a stlačování se nastavují nezávisle na sobě a libovolně programovatelné elektronické řízení umožňuje velký rozsah mezi minimální a maximální tlumicí sílou. Rozdíly mezi komfortním a sportovním nastavením podvozku jsou díky tomu ještě zřetelnější.
GLC 63 4MATIC+ jezdí standardně na kolech z lehké slitiny s rozměry 8,0 J x 19 (vpředu) a 9,0 J x 19 (vzadu) v designu s 10 paprsky, titanově šedým lakováním a leštěnou povrchovou úpravou. Pneumatiky mají rozměry 235/55 R 19 (vpředu) a 255/50 R 19 (vzadu). Model GLC 63 S 4MATIC+ používá pneumatiky rozměrů 265/45 R 20 (vpředu) a 295/40 R 20 (vzadu). Jeho kola z lehké slitiny mají design s 5 dvojitými paprsky, rovněž titanově šedé lakování s leštěnou povrchovou úpravou, a rozměry 9,5 J x 20 (vpředu) a 10,0 J x 20 (vzadu). Na přání jsou nabízeny další kombinace kol a pneumatik, jakož i kovaná kola. Rozměry sahají až k 265/40 R 21 na kolech 9,5 J x 21 pro přední nápravu a 295/35 R 21 na kolech 10,0 J x 21 pro zadní nápravu.
Uzávěrka diferenciálu zadní nápravy: optimální trakce za všech podmínek
GLC 63 4MATIC+ je vybaven mechanickou, GLC 63 S 4MATIC+ elektronicky řízenou uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy. Oba systémy zvyšují úroveň trakce a jízdní dynamiky minimalizací prokluzu vnitřního kola v zatáčce bez zásahu brzdové soustavy. Řidič může díky lepší trakci začít dříve zrychlovat na výjezdu ze zatáčky. Při brzdění z vysoké rychlosti si vozidlo zachovává vyšší stabilitu, uzávěrka diferenciálu navíc vylepšuje trakci také při rozjezdu z klidu. Celkově byla zadní náprava speciálně přizpůsobena vyšší úrovni jízdní dynamiky nových vysokovýkonných SUV.
Největší předností elektronicky řízené uzávěrky diferenciálu zadní nápravy jsou ještě citlivější a rychlejší možnosti regulace. Limity jízdní dynamiky se tak posunují ještě více vzhůru a ovladatelnost vozidla v hraničních situacích je ještě snadnější. Třístupňové ESP® s funkcemi „ESP ON“, „SPORT Handling Mode“ a „ESP OFF“ je dokonale síťově propojeno s uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy a optimálně přizpůsobeno vysoké dynamice.
Precizní a agilní ovladatelnost: sportovní parametrické řízení
Elektromechanické sportovní parametrické řízení zajišťuje precizní a agilní ovladatelnost s autentickou zpětnou vazbou. Řidič profituje z variabilního převodu řízení a optimalizovaných reakcí.
Navíc disponuje variabilním posilovačem řízení s dvěma charakteristikami „Comfort“ a „Sport“. Posilovač řízení je závislý nejen na rychlosti jízdy, ale i na aktuálním příčném zrychlení, zapnutém jízdním režimu AMG DYNAMIC SELECT nebo nastavení adaptivních tlumičů.
Výkonná brzdová soustava modelu GLC 63 S 4MATIC+ s odvrtávanými kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením o průměru 390 milimetrů vpředu i vzadu zaručuje krátké brzdné dráhy s excelentním ovládáním brzdné síly.
Expresivní příď s maskou chladiče Panamericana
U vnějšího designu zaujme na první pohled expresivní příď. Nový GLC 63 4MATIC+ má jako první vozidlo Mercedes-AMG Performance masku chladiče Panamericana, která byla dosud vyhrazena modelové řadě sportovních vozů AMG GT. Toto stylové vyjádření postoje potvrzuje důsledně dynamický charakter nových vysokovýkonných variant SUV a kupé. Sílu nových modelů pozoruhodným způsobem ztělesňuje široký přední nárazník v designu, inspirovaném křídlem proudového letadla, s velkým předním spoilerem. Díky upuštění od mřížky s hustými oky je možné potěšit zrak pohledem na chladicí techniku, což je další typický znak z motoristického sportu a zřetelné odlišení od ostatních modelů GLC. Širší obložení podběhů kol vpředu a vzadu ještě více umocňuje celkový energický vzhled.
Nová obložení bočních prahů vizuálně snižují obě karosářské varianty, SUV i kupé, a prodlužují jejich siluetu. Verze S se výrazně odlišuje ozdobnými prvky v matném odstínu stříbrná Iridium. Svalnaté zádi dominuje široký zadní nárazník a černý difuzor se zrnitým povrchem. Ozdobný prvek na panelu difuzoru verze S má rovněž matnou povrchovou úpravu v odstínu stříbrná Iridium. SUV má poprvé odtokovou hranu na střeše, odtoková hrana u kupé je známá z modelu GLC 43 4MATIC. Výfuková soustava ústí do dvou hranatých dvojitých koncovek s leskle chromovanou povrchovou úpravou.
Rovněž interiér je důsledně přizpůsoben vysoké jízdní dynamice
Interiér umocňuje mimořádné ambice nových vysokovýkonných SUV střední třídy v oblasti jízdní dynamiky. Řidiči i spolujezdci vpředu poskytují vynikající oporu těla standardní sportovní sedadla, čalouněná umělou kůží ARTICO v kombinaci s mikrovláknem DINAMICA, jejichž funkční a ergonomická konstrukce je přizpůsobena požadavkům na sportovní jízdu.
Přístrojová deska je obšita černou umělou kůží ARTICO s kontrastním ozdobným stehováním. Dojem vysoké kvality završují hliníkové ozdobné prvky. Vedle touchpadu je umístěn ovládací prvek systému AMG DYNAMIC SELECT a celá řada ovládacích prvků specifických pro verzi AMG, jako je tlačítko pro třístupňové nastavení podvozku AMG RIDE CONTROL, třístupňové ESP® nebo na přání dodávané tlačítko pro ovládání klapek výfukové soustavy AMG Performance.
Verze S disponuje ještě rozsáhlejším souborem výbavy, který zahrnuje například volant Performance, obšitý kombinací černá kůže Nappa/mikrovlákno DINAMICA, logo AMG na opěrkách hlavy vpředu ve spojení s čalouněním kůží a panel sdružených přístrojů AMG s červenými ozdobnými prvky.
Exkluzivní speciální model „Edition 1“ u příležitosti uvedení na trh
Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ a GLC 63 S 4MATIC+ ve verzích SUV i kupé budou v době uvedení na trh k dispozici také ve verzi „Edition 1“. Tato speciální edice představuje vrchol nabídky svou kombinací exkluzivních prvků výbavy.
U obou karosářských variant umocňuje vzhled, inspirovaný světem motoristického sportu, paket Night s leskle černými prvky výbavy. Sportovní pruhy na bocích vozidla mohou být žluté, nebo grafitově šedé s matnou povrchovou úpravou v závislosti na barvě laku a variantě modelu. Matně černá 21“ kovaná kola se zkříženými paprsky mají zvýrazněné okraje ráfku se žlutou nebo leštěnou povrchovou úpravou. Inspirován motoristickým sportem je také aerodynamický paket.
Závodní atmosféra pokračuje v interiéru. Sportovní sedadla jsou čalouněna černou kůží Nappa a v jejich kontrastním prošívání ve specifickém kosočtvercovém vzoru se opakuje žlutá barva. Černá kůže Nappa se žlutým kontrastním prošíváním zušlechťuje také prostřední části výplní dveří, loketní opěrky a středovou konzolu. Další žluté doplňky zdobí panel sdružených přístrojů, podlahové rohože a volant Performance s dole zploštělým věncem, obšitým mikrovláknem DINAMICA a opatřeným označením polohy 12 h. Celek završují ozdobná obložení AMG v provedení matný uhlíkový kompozit/světlý hliník s podélným broušením. Exkluzivně pro verzi Edition 1 jsou k dispozici sedadla AMG Performance s kosočtvercovým vzorem a žlutým kontrastním prošíváním (pro verzi S s odpovídajícím exteriérem standardně).
Nová vysokovýkonná SUV střední třídy oslaví světovou premiéru v dubnu 2017, prodejci začnou přijímat objednávky 16. června 2017 a uvedení na trh bude zahájeno v září 2017.