Nová Toyota Yaris GRMN není jen dalším zástupcem kategorie „hot hatch“. Jde o čistokrevný výkonný model, který přímo těží z praktických výsledků konstrukce a vývoje automobilky Toyota se zaměřením na motoristický sport. Vůz poháněný novým přeplňovaným motorem 1,8 litru o výkonu přes 210 k je příslibem rychlosti, skvělého vyvážení a mimořádné zábavy za volantem.
Nový Yaris GRMN je opravdový plnokrevný a dokonale odladěný hot-hatch, který se inspiroval návratem japonské automobilky do světového rallyového šampionátu FIA (WRC) v letošním roce. Do soutěže se tým TOYOTA GAZOO Racing vrátil po pauze trvající 17 let a nyní závodí s vozem Yaris WRC.
Odkaz na motoristický sport je zřejmý už při prvním pohledu na Yaris GRMN. Ať již jde o ztvárnění exteriéru nebo interiér zaměřený na řidiče. Vůz zaujme i jedinečným lakováním, tedy bílým odstínem s červenými a černými akcenty na kapotě a prazích karoserie, s poukazem na barvy soutěžního speciálu.
Design, motor a interiér modelu Yaris GRMN svěřila Toyota svým evropským týmům. Vývoj podvozku a brzdové soustavy si vzali na starosti kolegové z Japonska. Výrobu bude zajišťovat závod Toyota Motor Manufacturing France ve Valenciennes.
V Japonsku se úspěšné výkonnostně zaměřené modely GRMN prodávaly již v minulosti, ale Yaris GRMN bude prvním, který se objeví na evropských trzích, kam dorazí na počátku roku 2018.
Přeplňovaný motor
Výjimečné postavení Toyoty Yaris GRMN mezi vozy kategorie „hot hatch“ na evropském trhu spočívá v jeho přeplňovaném motoru. Mimořádně agilní jednotka 1,8 litru o výkonu přes 210 k pohání přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky a pomáhá zajistit v dané třídě nejlepší parametry zrychlení z 0 na 100 km/h i pružné akcelerace (z 80 na 120 km/h) na čtvrtý převodový stupeň.
Podvozek a zavěšení kol
Ve snaze sladit výkon motoru se zábavnou jízdou používá Yaris GRMN robustní podvozek s dodatečnými výztuhami, včetně další výztuhy mezi levou a pravou věží zavěšení předních kol. Odladění podvozku probíhalo v rámci detailního testování na náročné severní smyčce závodního okruhu Nürburgring s přispěním závodního týmu Toyota GAZOO Racing. K lepšímu záběru a ovladatelnosti navíc přispívá samosvorný diferenciál Torsen. Díky kratším pružinám vůz ještě lépe sedí na vozovce. Úprava pružin jde ruku v ruce se speciálními tlumiči (vývoj společně s firmou Sachs) a předními stabilizátory o větším průměru. Yaris GRMN je kromě toho vybaven velmi účinnými brzdami s velkými kotouči s vnitřním chlazením a čtyřpístkovými třmeny na předních kolech.
Sportovní stylistické ztvárnění
O výkonu Toyoty Yaris GRMN jednoznačně vypovídá i stylistické ztvárnění. Model nabízený výhradně v třídveřovém provedení má 17" kola BBS z lehké slitiny s více paprsky a je vybaven speciálním černým spoilerem na zádi. Z dalších úprav jmenujme např. speciální provedení obou nárazníků, zadní difuzor a markantní centrální koncovku výfuku.
O výkonnostním zaměření Toyoty Yaris GRMN nenechá nikoho na pochybách ani interiér, kde zaujmou sportovní přední sedadla, nabízející v dané třídě nejlepší držení těla a oporu (sedadla navrhla Toyota Boshoku).
Z originálních detailů se dále jedná o malý sportovní volant obšitý kůží, stejný jako v modelu GT86, se středovou ryskou pro bleskový odhad natočení kol. Další specialitou jsou hliníkové sportovní pedály a přepracovaný přístrojový panel, poukazující na sportovní charakter tohoto vozu.