Johohó, zanotoval Santa Claus při pohledu do ceníku automobilky Subaru. Nová Impreza se totiž ve svém základním provedení začala prodávat již za 498.800 korun. Tato cena je pro automobilku jedním ze základních pilířů úspěchu, tím druhým je pak vzhled, který se sice nemusí zamlouvat každému, ale ve skutečnosti vypadá daleko lépe než na fotkách. Ostatně, ani postava Santa Clause není ideálem krásy a stejně ho má skoro každý rád. A nová Impreza by se právě díky řadě proměn mohla klidně stát dalším symbolem letošních Vánoc, za podobné peníze totiž novou čtyřkolku prakticky neseženete.
Právě pohon všech kol je tím, čím se Santa Clausovi tohle Subaru zamlouvá. Konkurence se totiž vypravila do boje pouze s pohonem předních kol, který by na dalekém Severu nemusel být zrovna zárukou úspěchu. Silnice zavalené sněhem by totiž výpravu s dárky ukončily ještě dříve než by začala. Po naložení 301litrového zavazadlového prostoru (1.216 l při sklopení sedadel) ovšem může klidně začít.
Šetřím, šetříš, šetříme
Ihned po otočení klíčkem vás obklopí typický zvuk plochého motoru, stejně jako jsou typické jeho vibrace prostupující celým vozem. Nejedná se ovšem o něco, čím by vás Impreza obtěžovala, právě naopak. Jde spíše o poznávací znamení, tak jako třeba ručičky na ciferníku modelu Legacy udělají po nastartování příznačný okruh okolo své osy, tak zde plní svou úlohu při uvítání motor. Jeho 105 koní a 142 Nm točivého momentu s přehledem stačí na udržení kroku s okolní dopravou, pokud chcete být rychlejší, pak prostě musíte točit a točit.
Pokud ale zůstanete ve spodním spektru otáček, můžete si užívat průměrné spotřeby 7,5 l/100 km, tedy hodnoty pro vozy Subaru takřka neuvěřitelné. Snad každý si totiž ve spojitosti s Imprezou vybavuje modely WRX a STI schopné vycucnout celou 60litrovou nádrž během dvou set kilometrů, ovšem tady se ani při překročení 6.000 otáček nebudete potýkat s hodnotou větší než 11 litrů. To je přitom údaj, kterého dosahují i vozy s pohonem předních kol, ovšem ty zdaleka nedosahují jízdních vlastností Subaru.
Řádím, řádíš, řádíme
Právě pohon všech kol se sice na spotřebě podepisuje, ale v okamžiku, kdy vjedete do první zledovatělé zatáčky, zapomenete na nějaké ty decilitry navíc a budete si užívat jistoty, jakou vám může dodat jen tato technologie. Při náhlém smyku v menší rychlosti nemusíte dělat prakticky nic, jelikož bezpečnostní systémy vyrovnají prakticky vše za vás. K velkému smyku přitom může dojít jen v okamžicích, kdy se k tomu snažíte vůz vyprovokovat. Utrhnout ho není nemožné, ovšem ani snadné. Je potřeba mít dostatek prostoru pro reakce a korekci vašich chyb, jakmile ale vše máte, dostanou se vám za odměnu zatáčky projížděné smyky, před kterými by smeknul i takový Chris Atkinson ze závodního týmu Subaru.
A smeká před nimi i takový Santa Claus, jehož vůz napěchovaný dárky až po střechu si podobné výstřednosti nemůže dovolit. Vy však ano, a to dokonce za nejnižší cenu Imprezy v historii. Pokud přitom máte rozvoz dárků jako povolání, nabízí se vám ještě levnější varianta N1 za 440.001 korun. A to se skutečně vyplatí, johohó.
Subaru Impreza 1.5R Active | |
---|---|
Cena: | 498.800 korun |
Motor: | řadový čtyřválec, 1.4983 |
Koncepce: | motor vpředu, pohon všech kol |
Výkon: | 105 koní v 6.000 ot./min. |
Točivý moment: | 142 Nm při 3.200 ot./min. |
Hmotnost: | 1.385 kg |
Objem kufru: | 301 litrů |
Objem nádrže: | 60 litrů |
Zrychlení 0–100 km/h: | 14 s |
Nejvyšší rychlost: | 175 km/h |
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) | 9,6/6,3/7,5 l/100 km |