AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
ContiTrade Services s.r.o.
Interaction s.r.o.
Mercedes-Benz


ŠKODA v oblasti dopravy a logistiky sází na ekologická řešení

Využití čtyř kamionů poháněných zemním plynem v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi umožnuje výrazné snížení emisí škodlivin.

ŠKODA dále rozšiřuje svou ekologickou logistickou flotilu a v závodě v Mladé Boleslavi nasazuje čtyři kamiony s pohonem na CNG (CNG = Compressed Natural Gas – stlačený zemní plyn). Tato čtyři vozidla budou využita pro dopravu v areálu závodu, další vůz je určen pro dodavatelskou firmu. Pohon na zemní plyn umožňuje významné snížení emisí škodlivin a přepravních nákladů. Kromě toho ŠKODA bude na vybraných trasách využívat i takzvané „gigalinery“. To ročně ušetří až 200 tun CO2.

„V rámci naší celospolečenské zodpovědnosti věnujeme už tradičně velkou pozornost vývoji ekologických logistických řešení,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast výroby a logistiky. „Kamiony spalující zemní plyn jsou dalším příspěvkem k trvalé udržitelnosti společnosti ŠKODA AUTO,“ dodává Oeljeklaus.

Po dvouměsíční zkušební fázi jsou nyní čtyři kamiony s pohonem na CNG v každodenním provozu v areálu hlavního výrobního závodu v Mladé Boleslavi. Další ekologický kamion bude využívat dodavatelská firma na trase Mladá Boleslav – Stráž nad Nisou. Tuto 120 kilometrů dlouhou trasu absolvuje dvanáctkrát týdně a v porovnání s vozidlem s běžným motorem na naftu ušetří 16 tun CO2 ročně. Kamiony, poháněné zemním plynem, se oproti vozidlům s konvenčním pohonem vyznačují podstatně nižšími emisemi a ve zkušebním provozu zabodovaly i o 30 procent sníženými náklady na pohonné hmoty. Emise oxidů dusíku (NOx) klesly o 80 až 90 procent, emise oxidu uhelnatého (CO) se snížily celkem o 90 procent. Při průměrné spotřebě necelých 50 kilogramů CNG na 100 kilometrů se emise polétavého prachu sníží až o 95 procent, emise CO2 o 25 procent.

Další pokrok v oblasti ekologie představují takzvané „gigalinery“, které ŠKODA začne využívat na vybraných trasách k přepravě nákladů od dodavatelů a zpět. Tyto nákladní soupravy o délce až 25 metrů pojmou a převezou 150 metrů krychlových nákladu – o 50 procent více než běžný kamion. ŠKODA tak sníží počet jízd na 292 kilometrů dlouhé trase mezi Mladou Boleslaví a Rokycany z 53 na 35 týdně – ročně to představuje o 250 000 kilometrů méně a snížení emisí CO2 o zhruba 200 tun ročně. Dalším benefitem jsou nižší přepravní náklady.

ŠKODA pro výrobní logistiku v hlavním závodě v Mladé Boleslavi sází i na lokálně bezemisní dopravní prostředky na akumulátorový pohon. Jedna souprava elektrického tahače se dvěma přívěsy byla v rámci pilotního projektu dodatečně vybavena solárními panely. Fotovoltaické moduly pak za jízdy nabíjejí lithium-iontové akumulátory. Elektrické tahače denně ujedou zhruba 70 kilometrů. Od využívání solární energie si ŠKODA slibuje roční úsporu ve výši zhruba deseti procent. Pokud se zkušební provoz osvědčí, vybaví ŠKODA fotovoltaikou více těchto vozidel. Vedle těchto elektrických tahačů je v závodech společnosti ŠKODA AUTO nasazeno dalších 18 logistických tahačů, poháněných elektřinou.

Elektrická ofenzíva a ofenzíva CNG v oblasti logistiky představují další součásti rozmanitých ekologických aktivit, které ŠKODA rozvíjí v rámci strategie GreenFuture. Tato strategie spočívá na několika pilířích: GreenProduct se zabývá vývojem co nejekologičtějších vozů – a to jak z hlediska spotřeby paliva, tak z hlediska použitých materiálů a jejich recyklovatelnosti. Pomocí GreenRetail podporuje značka ekologické hospodaření svých prodejních a servisních partnerů. GreenFactory shrnuje všechny aktivity, směrující k výrobě, šetrné k přírodním zdrojům. Do tohoto pilíře patří i GreenLogistics pro ekologická řešení v oblasti logistiky. Pro blízkou budoucnost sleduje automobilka vizi, že většina dodavatelů, sídlících v blízkosti českých závodů, bude své komponenty k montážním linkám v budoucnu dodávat výhradně kamiony s alternativním pohonem.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




BOSCH
auto MOTOL BENI a. s.
Siems & Klein
Iveco Czech Republic, a.s.
Mitsubishi Motors Česká republika