AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Siems & Klein
BusPoint
Auto Fit, spol. s r.o.


Dynamické a emocionální: Nové Audi SQ5 3.0 TFSI

Světová premiéra v Detroitu: vrcholná verze modelové řady Q5. Motor 3.0 TFSI s výkonem 260 kW (354 k) a točivým momentem 500 N.m. Sportovní SUV zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy.

Audi představuje na mezinárodním autosalonu NAIAS 2017 (North American International Auto Show) v Detroitu nové Audi SQ5*. Nejsportovnější verze modelové řady Q5 ztělesňuje ještě věrněji než dosud emocionální koncept praktického SUV s nejnovější technikou pro každodenní provoz. Její motor 3.0 TFSI, přeplňovaný turbodmychadlem, nabízí nevšední výkony v kombinaci s ještě vyšší hospodárností.

Motor 3.0 TFSI

Audi SQ5 má pod kapotou motor V6 TFSI se zdvihovým objemem 2995 cm3 a nejvyšším výkonem 260 kW (354 k). Již při 1370 otáčkách za minutu poskytuje turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec s celohliníkovou konstrukcí maximální točivý moment 500 N.m. Tato hodnota zůstává konstantní až do 4500 otáček za minutu. Sprint z 0 na 100 km/h je otázkou 5,4 sekundy, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Nové Audi SQ5 3.0 TFSI spotřebuje v kombinovaném cyklu EU 8,3 litru paliva na 100 kilometrů, čemuž odpovídají emise CO2 189 gramů na kilometr. V porovnání s předchůdcem to znamená snížení o 13 gramů na kilometr.

Nový spalovací proces: vyšší účinnost

Jednotka 3.0 TFSI je mimořádně hospodárná díky novému procesu spalování, který byl vyvinut značkou Audi. Nové řešení vychází z procesu spalování, které u značky Audi nese interní označení „B-Cyklus“, a je doplněno vysokotlakými vstřikovači, umístěnými centrálně ve spalovacích prostorech.

„B-Cyklus“ umožňuje svou záměrně zkrácenou fází komprese výrazně vyšší základní kompresní poměr. V kombinaci s normální, ale v poměru k fázi komprese delší expanzní fází, tak lze dosáhnout vyšší účinnosti, a tím i hospodárnosti motoru.

Audi valvelift system umožňuje v oblasti částečného zatížení velmi krátké otevření sacích ventilů po dobu 130° úhlu otočení klikového hřídele při současném brzkém uzavření sacích ventilů. Tím se zkrátí fáze sání. Při vyšším zatížení přepne systém na vačky s delší dobou otevření a větším zdvihem sacích ventilů. Motor pak běží s normální fází komprese a maximálním průtokem vzduchu.

Turbodmychadlo: oddělené přívody výfukových plynů

Výfukové turbodmychadlo, které nahrazuje mechanické dmychadlo předchozího motoru, pracuje na principu „twin scroll“: Výfukové kanály obou řad válců jsou ve sběrném výfukovém potrubí a v tělese turbodmychadla vzájemně odděleny a spojují se až těsně před turbínovým kolem. Uvedené technické řešení vylepšuje vlastnosti proudění a zvyšuje spontánnost reakcí turbíny. To zásadním způsobem přispívá k rychlému a výraznému nárůstu točivého momentu.

Turbodmychadlo je uloženo mezi řadami válců, které vzájemně svírají úhel 90 stupňů. Tomu odpovídá uspořádání hlav válců se stranou výfuku na vnitřní straně a stranou sání na vnější straně. Výsledkem je kompaktní konstrukce s krátkými dráhami proudění plynů a minimálními ztrátami proudění. Motor 3.0 TFSI díky tomu reaguje spontánně a bezprostředně.

Snížení hmotnosti: o 14 kilogramů méně

Motor V6 TFSI váží pouhých 172 kilogramů, což je o 14 kilogramů méně než předchozí agregát s mechanickým dmychadlem. Blok válců z hliníkové slitiny je vyráběn náročným procesem odlévání do pískové formy. Pracovní plochy tvoří tenkostěnné vložky válců z šedé litiny. V kombinaci s nově vyvinutými pístními kroužky na hliníkových pístech se podařilo snížit tření.

Další modul pro hospodárný provoz: inovativní systém řízení chladicí soustavy Blok válců a hlavy válců disponují oddělenými chladicími okruhy. Po studeném startu reguluje čerpadlo chladicí kapaliny s variabilním výkonem průtok chladicí kapaliny motorem tak, aby motorový olej dosáhl brzy provozní teploty. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců a obklopeno pláštěm chladicí kapaliny. Tím je podpořeno rychlé zahřátí motoru. U zahřátého motoru snižuje tento systém teplotu výfukových plynů. Výsledkem je nižší spotřeba paliva především při sportovní jízdě.

Jízdní dynamika

Přenos hnací síly zajišťuje v novém modelu Audi SQ5 rychle a komfortně řadící osmistupňová převodovka tiptronic. Nižší převodové stupně mají sportovně krátký převod, dlouhé převody vyšších převodových stupňů snižují otáčky, a tím i spotřebu paliva. Pro ještě hospodárnější jízdu řadí převodovka při aktivované funkci v systému Audi drive select automaticky volnoběh, pokud řidič při rychlosti jízdy mezi 55 a 160 km/h uvolní pedál plynu.

Ke sportovním jízdním vlastnostem přispívá trvalý pohon všech kol quattro, který při rozdělování hnací síly za normálních provozních podmínek mírně upřednostňuje zadní nápravu. V případě potřeby je velká část hnací síly přenášena na nápravu s lepší trakcí. Funkce selektivního rozdělování točivého momentu na jednotlivá kola je aktivní na všech druzích povrchu. Při dynamickém průjezdu zatáčkou přibrzďuje softwarová funkce vnitřní kola. Vůz je tak mírně natočen do zatáčky. Během průjezdu zatáčkou se díky tomu vozidlo chová po delší dobu neutrálně při zachování stabilních, precizních a agilních jízdních vlastností.

Na přání dodávaný sportovní diferenciál přispívá k další optimalizaci jízdních vlastností aktivním rozdělováním hnací síly mezi zadní kola prostřednictvím dvou planetových převodovek s regulací otáček. Při akceleraci z prudké zatáčky je na vnější zadní kolo přenášen větší točivý moment. Tím se ještě více zvyšuje agilita nového modelu Audi SQ5. Sportovní podvozek vozidlo doslova vtlačí do zatáčky a potlačuje nedotáčivost již v zárodku. Jeho řízení je integrováno do systému Audi drive select a zajišťuje ho centrální řídicí jednotka, tzv. elektronická podvozková platforma.

Základem pro sportovní jízdní vlastnosti nového modelu Audi SQ5 je podvozek s pětiprvkovou nápravou vpředu a vzadu. Náročná konstrukce zvyšuje stabilitu při jízdě na limitu fyzikálních zákonů a kombinuje zvýšenou agilitu s výrazně lepším komfortem. Sériově dodávaný systém adaptivních tlumičů přitom nabízí mimořádně široký rozsah mezi komfortním a dynamickým nastavením. Tzv. adaptivní tlumiče CDC (continuous damping control) jsou integrovány do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select společně s motorem, řízením, převodovkou tiptronic a na přání dodávaným sportovním diferenciálem. Řidič tak může měnit charakteristiku poháněcího ústrojí a podvozku v několika režimech. Na přání je k dispozici adaptivní vzduchové odpružení ve specifické verzi S, u něhož může řidič kromě tlumení přizpůsobovat příslušné jízdní situaci také světlou výšku.

Pro jízdní dynamiku modelu SQ5 je významné také nové řízení s elektromecha­nickým posilovačem a specifickou charakteristikou S. Na přání se dodává dynamické řízení, které mění svůj převod v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu.

Sériově se dodávají 20“ kola z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 255/45, na přání jsou k dispozici 21“ kola. Ještě širší možnosti individualizace poskytuje nabídka Audi Sport s 5 exkluzivními 21“ koly. Vpředu ukazuje SQ5 kotoučové brzdy s černě lakovanými (na přání červeně) šestipístkovými pevnými třmeny s logem S a průměrem brzdových kotoučů 350 mm.

Asistenční systémy

Nové Audi SQ5 přebírá širokou nabídku technicky vyspělých systémů modelové řady Audi Q5 také v oblasti asistenčních systémů.

Asistent pro předvídavou hospodárnou jízdu podporuje řidiče ve snaze o úsporu paliva cílenými pokyny k řízení. Adaptivní tempomat ACC (adaptive cruise control) včetně asistenta pro jízdu v dopravní koloně dokáže částečně převzít řízení při jízdě v popojíždějící koloně. Audi active lane assist usnadňuje jízdu v jízdním pruhu. Ukazatel vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla upozorní řidiče na překročení bezpečného odstupu.

Asistent pro sledování vozidel přijíždějících vzadu ze stran při couvání, funkce upozorňování na nebezpečí při vystupování, asistent pro vyhýbací manévry a asistent pro odbočování jsou dalšími novými příspěvky k ještě vyšší bezpečnosti v každodenním provozu. To samé platí pro systémy pre sense. Audi pre sense city je součástí sériové výbavy. Systém upozorňuje na chodce a vozidla a v rámci systémových limitů aktivuje automatické brzdění v nouzové situaci. Nabídku završují parkovací asistent, kamerové rozpoznávání dopravních značek a asistent pro sjíždění strmých svahů.

Informační a zábavní systémy a Audi connect

Na vrcholu nabídky informačních a zábavních systémů pro model SQ5 stojí MMI Navigation plus s MMI all-in-touch a 8,3“ displejem, který je k dispozici ve spojení s převodovkou tiptronic. Systém rozpoznává zadávání ručně psaných znaků i známá dotyková gesta z oblasti spotřební elektroniky, jako je například změna měřítka zobrazení, a poskytuje haptickou zpětnou vazbu při zadávání. Součástí systému je Audi connect, který připojí nový model Audi SQ5 k internetu prostřednictvím LTE. Audi connect umožňuje komfortní roaming v Evropě při využívání početných propojených služeb v oblasti informací a zábavy prostřednictvím pevně zabudované karty SIM – tzv. Audi connect SIM včetně paušálního datového tarifu. V případě potřeby lze pro hotspot WLAN objednat také datové balíčky, a to včetně roamingu v EU.

SQ5 kromě toho nabízí služby Car2X v paketu „Audi connect nouzové volání & servis včetně ovládání vozidla“. S tímto prvkem výbavy se dostane zákazníkovi pomoci v případě nehody nebo poruchy automaticky nebo na povel tlačítka prostřednictvím servisních služeb Nouzové volání a Volání online v případě poruchy.

SQ5 lze také snadno odemknout nebo zamknout prostřednictvím chytrého telefonu s aplikací MMI connect App, která zahrnuje služby pro ovládání vozidla. Zákazník má rovněž přístup k informacím o stavu vozidla a může využívat další služby, například sdělení polohy zaparkovaného vozu či poskytnutí informací o nadcházejícím termínu servisní prohlídky a výstražných upozorněních.

Logika ovládání MMI s nízkými hierarchiemi odpovídá aktuálním chytrým telefonům a nabízí mimo jiné inteligentní textové vyhledávání. Hlasové ovládání zpracovává také pokyny pronášené hovorovou řečí. Roli třetí, doplňkové úrovně ovládání plní v novém Audi SQ5 kůží obšitý multifunkční volant. Na přání dodává Audi nově vyvinutý průhledový displej, který promítá důležité informace, včetně pokynů od asistenčních systémů, v podobě rychle pochopitelných symbolů a číslic na čelní okno.

Výjimečným prvkem konceptu zobrazování a ovládání je na přání dodávaný panel přístrojů Audi virtual cockpit, který digitálně zobrazuje na 12,3“ displeji veškeré důležité informace v neuvěřitelně ostrém grafickém znázornění. Mezi režimy zobrazení, které má řidič na výběr, patří specifický sportovní režim S, u něhož je otáčkoměr umístěn uprostřed.

Audi phone box, další prvek výbavy na přání, propojí chytrý telefon s anténou vozidla a zároveň jej indukčně nabíjí v souladu se standardem Qi. Pro fanoušky Hi-Fi je připraven audiosystém Bang & Olufsen s novým formátem prostorového zvuku 3D. Audi smartphone interface rozšíří výbavu nového modelu SQ5 o systémy Apple CarPlay a Android Auto.

Karoserie a vnější design

Nové Audi SQ5 má vnější délku 4671 milimetrů, šířku 1893 milimetrů a výšku 1635 milimetrů. Rozvor náprav činí 2824 milimetrů. Pohotovostní hmotnost modelu SQ5 je 1995 kilogramů, což je v porovnání s předchůdcem o 35 kilogramů méně. Hliník a oceli nejvyššího stupně pevnosti v tahu tvoří inteligentní kombinaci materiálů v konstrukci karoserie.

Dynamické ambice nového modelu SQ5 prozrazují již u stojícího vozu mnohé detaily. Nárazníky ve sportovně markantním stylu na přídi a zádi jsou doplněny výrazněji tvarovanými otvory pro přívod vzduchu a difuzorem s voštinovou mřížkou ve specifickém designu S, jímž se vyznačuje rovněž mřížka masky chladiče s hliníkovými dvojitými lamelami a barevně odlišenými ozdobnými prvky v matně šedém odstínu Twilight. Na mnoha místech poutá pozornost logo S s červeným kosočtvercem.

Veškeré osvětlovací funkce zajišťuje sériově dodávaná technika LED. Ke snadné rozpoznatelnosti přispívá funkce dynamických ukazatelů směru. Při pohledu z profilu zaujme lesklý povrch krytů vnějších zpětných zrcátek se vzhledem hliníku. Sportovní charakter umocňuje rovněž ochranná lišta na dveřích v barvě karoserie. V zadním nárazníku ústí dvojité koncovky specifické výfukové soustavy S a difuzor zdobí hliníková lišta. Exkluzivně pro nové Audi SQ5 je na výběr barva karoserie černá Panther.

Interiér

Interiér v tmavých odstínech vítá řidiče a spolujezdce sériově dodávanými osvětlenými prahovými lištami, opatřenými exkluzivními logy S. Kontrastní prošívání na kůží obšitém volantu a sportovních sedadlech vytváří dynamicky elegantní atmosféru. Sportovní sedadla S čalouněná kombinací Alcantara/kůže mohou být alternativně dodána s ještě hodnotnějším čalouněním jemnou kůží Nappa s kosočtvercovým prošíváním a pneumatickou masážní funkcí. Ozdobné obložení z kartáčovaného hliníku se dodává sériově, na přání jsou k dispozici různá ozdobná obložení ze dřeva a exkluzivní lišta z uhlíkového kompozitu. Rychlé pokyny pro řazení převodovky tiptronic přenášejí pádla na volantu, která mají vzhled hliníku. Pedály a opěrka nohy jsou opatřeny kryty z ušlechtilé oceli.

Zadní sedadla plus jsou v novém modelu Audi SQ5 rozdělena na tři části. Na přání mohou být podélně posuvná a mít nastavitelný sklon opěradel. V závislosti na poloze zadních sedadel nabízí zavazadlový prostor základní objem 500 až 610 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel vzroste objem zavazadlového prostoru až na 1550 litrů.

Výbava

Rozsáhlá sériová výbava modelu SQ5 zahrnuje v Německu mimo jiné 20“ kola z lehké slitiny v hvězdicovitém designu s 5 dvojitými paprsky, světlomety LED a adaptivní tlumiče se specifickým nastavením S. Součástí sériové výbavy je rovněž trvalý pohon všech kol quattro, osmistupňová samočinná převodovka tiptronic, sportovní sedadla čalouněná kombinací Alcantara/kůže a tříramenný multifunkční volant obšitý kůží. Nové Audi SQ5 3.0 TFSI se začne v České republice prodávat v polovině roku 2017, jeho výrobu zajišťuje nově vybudovaný závod v Mexiku.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Toplac s.r.o.
BMW Group Česká republika
Mitsubishi Motors Česká republika
Siems & Klein
Standox