Opel dal novému modelu Insignia Grand Sports vše, co sedan střední třídy potřebuje pro zvýšení dynamiky a agilnější jízdní vlastnosti. Novinka Opelu shodila až 175 kilogramů hmotnosti oproti stávajícímu modelu, z čehož profitují jak jízdní vlastnosti, tak také dynamické parametry. Nový model je zároveň o 29 milimetrů nižší, rozchod kol se zvětšil o 11 milimetrů, převisy karoserie jsou výrazně kratší a rozvor je zvětšený o 92 milimetrů – to vše zlepšuje směrovou stabilitu ve vysokých rychlostech. Zdokonalený podvozek FlexRide propojuje řízení tlumičů, posilovače řízení a poháněcího ústrojí, a to buď automaticky, nebo pomocí volitelných režimů „Standard“, „Sport“ a „Tour“.
Vlastnosti podvozku lze nejlépe testovat na legendární Severní smyčce německého okruhu Nürburgring. Tento závodní okruh je extrémně náročný, protože jeho povrch se rychle mění, výškový profil je mimořádně členitý a série zatáček jsou nekonečné. Každý nový Opel zde podstupuje zatěžkávací zkoušky vyzrálosti pro sériovou výrobu.
Tým, který vede Andreas Zipser, šéfkonstruktér modelové řady Insignia, přivezl k testování na Nürburgringu prototypy nové Insignie ještě polepené maskovací kamufláží. A zkušební jezdci se na 21 kilometrů dlouhém okruhu snažili perfektně doladit i ty nejdetailnější charakteristiky nového modelu.
„Od prvního usednutí za volant doslova cítíte, že Insignia nové generace byla vyvinuta od první čáry na čistém listu papíru. Řidič má mnohem lepší cit pro reakce automobilu. Nová Insignia je zřetelně agilnější, a to i s motory stejných parametrů, jako u předchůdce,“ říká Andreas Zipser.
Šéfkonstruktér přichází do boxů a zanedlouho vyráží s Insignií Grand Sport na okruh, kde se snaží jet s 5dveřovým liftbackem na samém limitu jeho možností. Jakmile má za sebou sportovním fanouškům dobře známou pasáž „Pflanzgarten“ přejde v plné rychlosti do úseku „Brünnchen“. Nová vlajková loď Opelu jede jako o závod a Andreas Zipser si vychutnává zcela nové a příjemně přesné řízení s proměnným účinkem posilovače v závislosti na rychlosti. Sedadlo řidiče je uloženo o 3 centimetry níže než u předchozí generace, takže řidič má intenzivnější pocit, že je nedílnou součástí vozu. K tomu přispívá i natočení středové konzole k řidiči, přehledný panel sdružených přístrojů v zorném poli a ovládací prvky ve snadném dosahu ruky.
Pro výrazně dynamickou jízdu je ideální režim „Sport“ adaptivního podvozku FlexRide: Jeho tlumiče mají tvrdší charakteristiku a motor bezprostředněji reaguje na pokyny pedálu plynu. Kromě toho elektronicky řízený stabilizační systém ESP zasahuje později, takže řidič má více prostoru pro opravdu aktivní styl jízdy. Pokud je vůz vybaven automatickou převodovkou, řadí se jednotlivé převodové stupně později – Insignia je zkrátka dokonale vyladěna pro dynamickou jízdu.
Při návratu z okruhu Nürburgring může řidič přepínat mezi třemi režimy podle charakteru cesty a svých preferencí:
- Režim „Standard“: Systém automaticky optimalizuje nastavení všech hlavních podvozkových komponentů na základě informací z řady senzorů.
- Režim „Tour“: Komfortní nastavení podvozku – motor preferuje nízkou spotřebu paliva. Tento režim je ideální pro klidnou jízdu na dlouhé vzdálenosti.
- Režim „Sport“: V tomto režimu se minimalizuje předklánění vozu při brzdění i boční náklony karoserie v rychle projížděných zatáčkách. Řízení dává řidiči bezprostřední zpětnou vazbu.
Podvozek FlexRide přizpůsobuje charakteristiky elektrohydraulicky ovládaných tlumičů povrchu silnice a převažujícím jízdním podmínkám 500krát za sekundu, resp. 30 000krát za minutu. Řidič si ale také může sám pomocí tlačítka „Sport“ uložit do paměti systému osobně preferované charakteristiky posilovače řízení, elektronického pedálu plynu a tlumičů.
„Nový centrální software Drive Mode Control je srdcem a duší adaptivního podvozku. Průběžně analyzuje informace ze senzorů a díky tomu dokáže rozeznat individuální styl jízdy řidiče. Potom optimalizuje jednotlivé systémy v zájmu nejlepší trakce,“ vysvětluje Andreas Zipser.
Pokud například Insignia Grand Sport jede v režimu „Standard“ a řidič se rozhodne pro rychlou jízdu zatáčkami, software ihned rozezná dynamičtější styl jízdy podle hodnot zrychlení a zpomalení – a okamžitě přepne charakteristiky podvozku a poháněcího ústrojí do sportovního režimu.