Města a obce mohou díky dotacím, které 10. 11. 2016 vyhlásilo Ministerstvo životního prostředí na nákup vozů s alternativními pohony, nakoupit některé elektromobily levněji než srovnatelné vozy s klasickým spalovacím motorem. Například pořizovací náklady elektromobilu KIA Soul EV jsou po započtení dotace o 70 tisíc korun nižší než u modelu se vznětovým motorem a srovnatelnou výbavou. Výše dotace na nákup elektromobilu dosahuje 220 tisíc korun.
Elektromobily mají také výrazně nižší provozní náklady a města a obce díky nim mohu ušetřit v některých případech až 250 tisíc korun během pěti let provozu. Podle výpočtů provedených společností KIA MOTORS CZECH se totiž průměrné náklady na pohonné hmoty pohybují u vznětového motoru zhruba na úrovni 1,80 Kč za jeden ujetý kilometr, zatímco u elektromobilu činí pouze 0,30 Kč. Při roční ujeté vzdálenosti 30 tisíc kilometrů činí celkové provozní náklady včetně výrobcem předepsaného pravidelného servisu u vozu se vznětovým motorem 2 Kč na ujetý kilometr, zatímco u elektromobilu pouze 0,40 Kč. „Elektromobil tak ušetří 1,60 Kč na ujetý kilometr. Pokud tedy obecní elektromobil najede v pracovní dny přibližně 120 kilometrů denně, ušetří na provozních nákladech za 5 let čtvrt milionu korun,“ shrnuje Michal Tolar, technický specialista KIA MOTORS CZECH. Výpočty vycházejí z porovnání provozních nákladů modelu KIA Soul 1.6 CRDi a elektromobilu KIA Soul EV v reálném provozu a počítají s průměrnou cenou nafty 32 korun za litr, což je průměrná cena za poslední tři roky, a s cenou nočního tarifu elektřiny 2 koruny za kilowatthodinu.
„Elektromobily jsou nejlépe využitelné v situacích, kdy můžeme plánovat nebo alespoň předem odhadovat počet denně ujetých kilometrů a kdy je můžeme nabíjet přes noc,“ říká Kateřina Jouglíčková, PR manažerka společnosti KIA MOTORS CZECH, s tím, že typickým příkladem jsou sociální služby. Může jít například o rozvoz jídla pro seniory nebo o dopravu samotných seniorů. „Tyto činnosti často provozují příspěvkové organizace zřizované městem či obcí, které mohou mít v některých případech velmi napjatý provozní rozpočet. V takovém případě je pořízení elektromobilu s využitím dotace ideálním řešením, neboť jeho následné provozní náklady jsou výrazně nižší než u běžného automobilu,“ dodává Kateřina Jouglíčková.
Dalším příkladem je obecní policie, která může elektromobil využívat k pravidelným jízdám v rámci hlídkové služby a k příležitostným výjezdům. Elektromobily mohou využít také společnosti alespoň z poloviny vlastněné obcí, například zdravotnická zařízení či městské plynárny či vodárny. „Současné elektromobily mají normovaný dojezd přibližně 200 kilometrů, přičemž reálně nižší je při jízdě po dálnici a mimo obec a vyšší naopak v obci, kde elektromobil častěji využívá rekuperaci energie při brzdění,“ vysvětluje Michal Tolar.
Elektromobil jako dopravní prostředek, který neprodukuje během své jízdy žádné lokální emise, mohou také využívat obce, které mají problémy se znečištěným ovzduším, čímž mohou jít příkladem firmám a občanům ve svém regionu.
Při provozu elektromobilu je potřeba zajistit také infrastrukturu pro jejich nabíjení. Podle Josefa Lichtenberga, jednatele společnosti VOLTDRIVE s.r.o., která se zabývá vývojem a výrobou nabíjecích stanic pro elektromobily, by každý elektromobil měl v ideálním případě mít svoji vlastní nabíjecí stanici, aby mohl být nabíjen přes noc za využití levnějšího tarifu. „Jde o jednu z důležitých podmínek při generování úspor provozních nákladů, jelikož ceny elektřiny při využití veřejné sítě budou pravděpodobně vyšší než ceny elektřiny, na které může obec dosáhnout při energetické aukci, zvlášť u nízkého tarifu,“ upozorňuje Josef Lichtenberg. Při využití vlastní neveřejné stanice mohou obce vybírat ty nejjednodušší varianty, které lze pořídit již od 20 tisíc korun.