Společnost Nissan Motor Co. Ltd. zákazníkům představila své nové poháněcí ústrojí s označením e-POWER. Systém e-POWER je tímto poprvé zpřístupněn zákazníkům. Jde o významný milník strategie elektrifikace v rámci vize Inteligentní mobility společnosti Nissan.
Systém e-POWER vychází z techniky elektromobilů přivedených k dokonalosti v modelu Nissan LEAF, historicky nejprodávanějším elektromobilu, jehož se prodalo už více než 250 000 kusů. Na rozdíl od modelu LEAF má poháněcí ústrojí e-POWER navíc malý zážehový motor, sloužící k nabíjení velmi výkonného akumulátoru, když je to zapotřebí. Eliminuje tak potřebu externí nabíjecí stanice a zachovává vysoký výkon.
Technika e-POWER
Systém e-POWER disponuje plně elektrickým pohonem, což znamená, že kola jsou poháněna výhradně elektromotorem. Energie z výkonného akumulátoru je přiváděna do kompaktního poháněcího ústrojí e-POWER, které tvoří zážehový motor, generátor elektrické energie, měnič a elektromotor. U tradičních hybridních systémů je slabší elektromotor zkombinován se zážehovým motorem, který pohání kola, když je stav nabití akumulátoru nízký (nebo při jízdě vysokou rychlostí). Avšak u systému e-POWER zážehový motor nepohání kola, jeho úkolem je jen nabíjet akumulátor. A na rozdíl od stoprocentního elektromobilu zajišťuje přísun energie nejen samotný akumulátor, ale i spalovací motor.
Toto uspořádání obecně vyžaduje větší elektromotor a akumulátor, protože jediným přímým zdrojem hnací síly je elektromotor. Proto je pro automobilový průmysl obtížné instalovat takový systém do kompaktních vozů. Nicméně Nissanu se podařilo najít cestu, jak minimalizovat rozměry, snížit hmotnost, vyvinout způsoby řízení elektromotoru s lepší odezvou a optimalizovat využívání energie. Výsledkem je, že systém e-POWER využívá menší akumulátor než LEAF, ale poskytuje stejný zážitek z jízdy jako stoprocentní elektromobil.
Přínosy systému e-POWER
Systém e-POWER poskytuje téměř okamžitě vysoký točivý moment, což zvyšuje dynamiku jízdy a přináší plynulou akceleraci. Systém rovněž pracuje velmi tiše, podobně jako stoprocentní elektromobil. Protože systém e-POWER zapojuje spalovací motor mnohem méně často, jeho spotřeba paliva je srovnatelná s tradičními hybridními vozy, zejména při jízdě ve městě. Systém e-POWER umožňuje využívat všechny přínosy elektromobilu, ovšem bez obav o nabíjení akumulátoru.
Historie vývoje
Nissan aktivně usiluje o automobilový svět s nulovými emisemi a s nulovým počtem smrtelných nehod prostřednictvím svého programu elektromobilů a techniky autonomní jízdy. Aby se tato představa stala skutečností, vypracoval Nissan vizi Inteligentní mobility, která určuje směr důležitých rozhodnutí společnosti o tom, jak mají být automobily poháněny, ovládány a jak se budou začleňovat do života společnosti. To vše, aniž by byla jakkoli opomenuta snaha zprostředkovat řidičům větší potěšení z jízdy. Systém e-POWER je dalším krokem k realizaci naší vize nulových emisí prostřednictvím nového a účinnějšího elektrického poháněcího ústrojí.
V roce 2006 se společnosti Nissan podařil průlom v oblasti techniky využívání energií. Konstruktéři Nissanu dokázali snížit kapacitu akumulátoru na úroveň konkurenčních hybridních vozidel, avšak při zachování žádoucích vlastností elektromobilu, jako je tichý chod a efektivní využívání energie. Navíc se uplatnění technických řešení Nissanu, jako je integrace spalovacího motoru pro výrobu elektrické energie, pohonu elektromotorem pro kompaktní vozidla, zesílení tuhosti poháněcího ústrojí a snížení úrovně hluku a vibrací stalo základem systému e-POWER a jeho implementace do segmentu kompaktních vozidel.
Nissan usiluje o vývoj elektricky napájených poháněcích ústrojí, která využívají různé druhy paliva odrážející různé potřeby jednotlivých světových trhů. Systém e-POWER je jen jedním z příkladů tohoto úsilí a posílí nabídku elektricky poháněných vozů společnosti Nissan. Nissan rovněž pracuje na výzkumu a vývoji vozidla s palivovým článkem s pevnými oxidy (Solid Oxide Fuel Cell, SOFC) a bude nadále představovat inovativní nové produkty v různých oblastech a propagovat celosvětové využívání elektromobilů.
Poznámka: Systém e-POWER je klasifikován jako sériový hybridní pohon. Note e-POWER představuje vůbec první sériově vyráběný vůz v segmentu kompaktních vozidel vybavený systémem sériového hybridního pohonu.