Mercedes-Benz Vans poskytuje studií Concept X-CLASS, představenou ve Stockholmu, zcela konkrétní výhled na nový pick-up, prezentovaný jako třída X. První prémiový pick-up zkombinuje to nejlepší ze dvou světů. Mercedes-Benz to pozoruhodným způsobem dokládá na dvou variantách koncepčního vozidla s odlišným designem. Concept X-CLASS powerful adventurer dává najevo, že budoucí třída X bude disponovat všemi silnými stránkami klasického pick-upu – robustností, funkčností, odolností a vynikající průchodností terénem. Concept X-CLASS stylish explorer jde o krok dál a ukazuje i další přednosti, jimiž se bude pick-up s hvězdou také vyznačovat. Typickým designem, komfortem, jízdní dynamikou i bezpečností bude skutečným Mercedesem. Mercedes-Benz tím jako první prémiový výrobce reaguje na změny v požadavcích zákazníků v globálním segmentu středně velkých pick-upů a poprvé nabídne robustní vozidlo s užitečnou hmotností jedna tuna a až pětimístným interiérem jako zajímavý městský lifestylový a rodinný automobil.
Mercedes-Benz Vans rozšíří pick-upem své portfolio o čtvrtou modelovou řadu. Značka s hvězdou zároveň obsadí jako první prémiový výrobce velmi perspektivní segment středně velkých pick-upů. Daimler AG bude až do uvedení na trh investovat do nové modelové řady částku ve výši mnoha set milionů eur. Na trhy bude uváděna od konce roku 2017 pod označením Mercedes-Benz třídy X. Nejvýznamnějšími trhy budou Argentina, Brazílie, Jižní Afrika, Austrálie a Evropa.
Dr. Dieter Zetsche, předseda představenstva společnosti Daimler AG a vedoucí divize Mercedes-Benz Cars, k tomu říká: „S pick-upem Mercedes-Benz vyplňujeme jednu z posledních mezer v našem portfoliu. Naším cílem je nabízet každému zákazníkovi vozidlo, které je dokonale uzpůsobeno jeho požadavkům na provoz. Třída X přitom stanoví nová měřítka v tomto rostoucím segmentu.“
„Vstupujeme do segmentu středně velkých pick-upů, který hodláme změnit – prvním skutečně prémiovým pick-upem na světě pro moderní, městský životní styl,“ říká Volker Mornhinweg, vedoucí divize Mercedes-Benz Vans. „Naše budoucí třída X je pick-upem bez kompromisů. Žebřinový rám, šestiválcový motor s vysokou hodnotou točivého momentu a trvalý pohon všech kol jsou pro nás povinností. Stejně tak i bezpečnost, komfort, agilita a expresivní design – tedy vše, čím se vyznačují automobily s hvězdou. Tím oslovíme i nové zákazníky, kteří dosud o pick-upu ani neuvažovali.“
Segment v proměnách: Mercedes-Benz je prvním prémiovým výrobcem pick-upu
Trh se středně velkými pick-upy prochází na celém světě zásadními změnami. Tato vozidla neslouží už výhradně jen k práci, ale získávají si stále větší oblibu i jako mnohostranná vozidla jak pro soukromé a pracovní využití, tak i pro výhradně soukromé využití. Podíl soukromě používaných pick-upů již mnoho let nepřetržitě roste. Jako dominující karosářská varianta se proto prosadila dvojitá kabina, která nabízí až pět sedadel.
Soukromí i firemní zákazníci poptávají ve stále větší míře vozidla s provozními vlastnostmi a komfortní výbavou, která je typická pro osobní vozy. Podobný vývoj probíhal před cca 20 lety v segmentu terénních vozidel. Tehdy uvedl Mercedes-Benz jako první prémiový výrobce na trh SUV (Sport Utility Vehicle) třídy M a zcela nově definoval segment terénních vozidel – s trvalým úspěchem. „Pick-upy Concept X-CLASS nejexpresivnějším způsobem interpretují typický designérský styl našich SUV a ztělesňují soulad protikladů v našem přístupu k designu: jsou hot a cool,“ říká Gorden Wagener, šéfdesignér společnosti Daimler AG. „Verze powerful adventurer vyjadřuje svým progresivním designem pohodovou modernost a touhu po dobrodružství, zatímco verze stylish explorer vyjadřuje čistými emocemi moderní krásu.“
Concept X-CLASS stylish explorer: progresivní design ve stylu SUV
Concept X-CLASS stylish explorer s chladným, elegantním bílým metalickým lakem pozoruhodným způsobem ukazuje, jakým vysloveně stylovým způsobem na sebe pick-up Mercedes-Benz upozorní ve svém segmentu a v městském světě. Kontrast emocionálních a zároveň puristických tvarů („hot“) a technicky precizních, inovativních a chytrých detailů („cool“) nově interpretuje filozofii designu značky Mercedes-Benz. Atletický design propůjčuje koncepčnímu vozidlu výrazně expresivní a dynamický vzhled. Výrazná příď rozvíjí typickou tvář vozů SUV s hvězdou a vyznačuje se masivními vybouleními na kapotě motoru a daleko do blatníků protaženými světlomety. Klasický přední nárazník ve stylu SUV a rozšířené podběhy kol navíc umocňují dojem šířky a stability. Příď zároveň evokuje svou maskou chladiče s jednou lamelou a centrální hvězdou tvář elegantních kupé Mercedes-Benz.
Rozšířené blatníky vpředu a vzadu vytvářejí místo pro širší rozchod kol a kombinace velkých kol a pneumatik pro náročný terénní provoz. Concept X-CLASS stylish explorer ční vysoko a působí suverénně díky kolům z lehké slitiny s průměrem ráfku 22 palců a kontrastující povrchové úpravě v odstínu antracitového chromu. Boční schůdky jsou integrovány do karoserie a umocňují atletický charakter vozidla. Speciálně pro tento koncepční vůz vyvinutý lak karoserie propůjčuje městskému pick-upu v závislosti na úhlu dopadu světla vzhled, díky němuž vyvolává atletická silueta ještě větší emoce.
Extrémně krátký převis vpředu, velmi dlouhý převis vzadu a dvě dlouhé linie na bocích umocňují zaměření na jízdní dynamiku. Záď obou koncepčních vozidel má na spodním okraji chromovaný ozdobný kryt, který je typický pro SUV, a jako výrazný znak ji doplňuje světelná lišta LED, zasahující do stran, v úzkém chromovaném rámečku na zadním víku, která poukazuje na jedinečnost budoucího pick-upu.
Stylový interiér s vysokým komfortem ovládání a zobrazování
Interiér studie Concept X-CLASS stylish explorer je rovněž emocionálním a stylovým vyjádřením postoje, charakterizovaným napínavým kontrastem mezi teplými a studenými barevnými odstíny, jakož i kvalitními materiály. Kombinace barev a materiálů dovedně realizuje principy designérské filozofie značky Mercedes-Benz, založené na smyslné čistotě tvarů. Hnědá, velmi přirozená nubuková kůže na sedadlech zanechává při doteku smyslný dojem, a vzbuzuje tak pocit útulnosti. Tento teplý barevný odstín, který se nachází také na přístrojové desce, je kombinován s chladně bílou kůží Nappa. Ozdobné obložení z čpavkovaného dubu s otevřenými póry kontrastuje s ozdobnými prvky z kartáčovaného a leštěného hliníku. Vzniká tak velmi stylové prostředí moderního luxusu.
Moderní atmosféru navíc umocňují kruhové výdechy ventilační soustavy, do prostoru orientovaný centrální displej s vysokým rozlišením a centrální ovládací jednotka s otočným tlačítkem a multifunkční dotykovou plochou. Na touchpadu lze ovládat veškeré telematické funkce pohyby prstů nebo zadáváním písmen a znaků, podobně jako u chytrého telefonu. Mercedes-Benz tak přináší do segmentu středně velkých pick-upů nejmodernější koncept ovládání a zobrazování. Zároveň zůstávají zachovány pro segment pick-upů typické charakteristické vlastnosti a funkční prvky, jako je například páka ruční brzdy na středové konzole.
Concept X-CLASS powerful adventurer: nová definice robustnosti
Na rozdíl od studie Concept X-CLASS stylish explorer se druhý koncepční vůz zaměřuje na klasické vlastnosti pick-upu. Concept X-CLASS powerful adventurer s metalickým lakem v odstínu Lemonax dává pozoruhodným způsobem na odiv robustnost, odolnost a terénní schopnosti. Tím působivě dokládá, že pick-up Mercedes-Benz kombinuje komfort a styl se základními ctnostmi, charakteristickými pro tuto třídu vozidel.
Concept X-CLASS powerful adventurer je s výškou 1,90 metru „nad věcí“. Mohutné pneumatiky rozměru 35×11,50, značná světlá výška a atletický design vyvolávají již na první pohled respekt. Maska chladiče se dvěma lamelami v typickém stylu SUV s hvězdou, ochranné panely vpředu a vzadu, jakož i ochranná obložení blatníků a podběhů kol z matného uhlíkového kompozitu ještě více umocňují suverénní terénní vzhled. Elektrický naviják na přídi a kovový hák na zádi jsou dalšími poukazy na robustnost a sílu třídy X.
Koncepční vozidlo vyzařuje svým progresivním designem naprostou nezávislost a ryzí touhu po dobrodružství. Tento pocit je ještě více posílen v interiéru. Prvky z matného uhlíkového kompozitu v exteriéru a interiéru, kartáčované kovové povrchy a výrazná barevná kompozice propůjčují vozidlu silný charakter. Metalický lak karoserie v odstínu Lemonax byl dokonale sladěn s barevnými ozdobnými prvky v interiéru. Koncept barev a materiálů umocňuje skvělý outdoorový vzhled leskle černou kůží Nappa a použitím ploch obšitých černou kůží s reliéfní povrchovou úpravou ve stylu uhlíkového kompozitu. Boční polštáře sedadel jsou čalouněny černou kůží s extrémně dobrou přilnavostí a příjemně měkkým povrchem, aby bylo sedadly zajištěno vynikající boční vedení ve všech jízdních situacích a v každém terénu.
Třída X: výkonný motor, vysoký jízdní komfort a příkladná bezpečnost
Jak je u značky Mercedes-Benz obvyklé, budou mít zákazníci pro třídu X na výběr rozmanité prvky výbavy na přání určených k individualizaci exteriéru a interiéru. Prémiová značka kromě toho vyvíjí vlastní nabídku příslušenství pro pick-up, například kryty otevřeného nákladového prostoru a různé stylistické doplňky. Díky osvědčené modulární strategii naleznou v interiéru uplatnění četné známé a zákazníky oceňované komponenty z třídy C a třídy V – od velmi kvalitních materiálů v dokonalém zpracování přes informační a zábavní systém až po komfortní ergonomická sedadla. Jak je pro tuto značku typické, nabízí tak pick-up ve svém interiéru důvěrně známé, útulné prostředí, v němž se cestující ihned cítí jako doma, a zároveň definuje novou úroveň komfortu a vysoké hodnoty v segmentu středně velkých pick-upů.
Třída X bude ve svém segmentu výjimečná rovněž z hlediska síťově propojeného života. Díky komunikačnímu modulu s kartou SIM, která je pevnou součástí vozidla, lze využívat rozmanité služby Mercedes me connect. Řidič tak má kdykoli a odkudkoli spojení se svým pick-upem prostřednictvím chytrého telefonu, tabletu nebo PC. Může například zaslat do vozidla cíle pro navigaci, nebo zjistit, kde je pick-up zaparkován a zda je nádrž plná. Kromě těchto na přání poskytovaných služeb dálkového přístupu jsou standardně k dispozici obvyklé služby Mercedes-Benz pro asistenci v případech nehody nebo poruchy a pro řízení údržby.
Rozmanitostí se bude vyznačovat rovněž nabídka motorů. Vrcholný model bude poháněn vznětovým motorem V6 ve spojení s trvalým pohonem všech kol 4MATIC. Motor s vysokým točivým momentem zaručuje mimořádnou jízdní dynamiku na silnici i v terénu. Systém pohonu všech kol kombinuje elektronicky řízený protiprokluzový systém, rozdělovací převodovku s terénním redukčním převodem a dvě uzávěrky diferenciálů. Elektronicky řízený protiprokluzový systém a elektricky připojitelné uzávěrky diferenciálů umožňují přenos hnací síly na kola s nejlepší adhezí. V extrémních terénních podmínkách lze uzavřít diferenciál zadní nápravy i mezinápravový diferenciál. Díky tomu třída X bezpečně překoná i náročné překážky a strmá stoupání.
Výkonné poháněcí ústrojí a robustní žebřinový rám umožňují užitečnou hmotnost více než 1,1 tuny a jízdu s přívěsem o hmotnosti až 3,5 tuny. To je dostatek síly pro přepravu například čtyř metrů krychlových dřeva do krbu na ložné ploše a plachetnice na přívěsu. Speciální konstrukce podvozku s širokými nápravami, pětiprvkovým zavěšením zadní nápravy s vinutými pružinami a precizním nastavením pružin a tlumičů zároveň zajišťuje vysokou úroveň jízdního komfortu na silnici i v terénu. Pick-up s hvězdou přesvědčí také precizním řízením, komfortní jízdou a agilním chováním v zatáčkách. Rázy od nerovností vozovky jsou suverénně pohlcovány. Díky tomu se skvěle hodí také do městského prostředí.
Stejně jako každý Mercedes se bude pick-up vyznačovat příkladnou bezpečností. Moderní asistenční systémy na základě kamer, radarových a ultrazvukových senzorů podporují řidiče v mnoha situacích a usnadňují mu řízení. Díky tomu zvyšují jak bezpečnost, tak i komfort. Velký počet asistenčních systémů se bude dodávat již ve standardní výbavě.
Mercedes mezi pick-upy: zaměření na pět cílových skupin zákazníků
Třída X kombinuje silné stránky pick-upu s vysokou úrovní kvality, komfortu, potěšení z jízdy a bezpečnosti, jíž se vyznačují automobily s hvězdou. Pick-up Mercedes-Benz tak překlenuje propast jak mezi používáním pro podnikání i pro soukromé účely, tak i mezi městským a venkovským provozem. Tím osloví nejen uživatele pick-upů, kteří si přejí ještě více vlastností osobního vozu a vyšší úroveň jízdních výkonů, bezpečnosti a komfortu, ale především také nové zájemce, kteří dosud jezdí v osobních vozech, SUV nebo MPV. To potvrzují rozsáhlé výzkumy trhu značky Mercedes-Benz mezi potenciálními zákazníky na cílových trzích.
V současnosti mají středně velké pick-upy největší podíl na celkovém trhu s automobily v Austrálii s 14,1 procenta, v těsném závěsu následuje Argentina s 11,6 procenta. V obou zemích je tak přibližně každým osmým registrovaným vozidlem pick-up z jednotunového segmentu. V Brazílii činí podíl středně velkých pick-upů na celkovém automobilovém trhu téměř pět procent. V Německu je to 0,5 procenta, ve Velké Británii 1,3 procenta, v Turecku 1,4 procenta a v Rusku 0,8 procenta.
Mercedes-Benz identifikoval na základě vlastních průzkumů trhu pět skupin zákazníků pro třídu X, které mají v jednotlivých zemích různé zastoupení.
Významnou cílovou skupinou jsou především prémiově orientované aktivní rodiny, které používají pick-up zejména pro cestování do práce, nákupy, dopravu dětí do školy a ke sportovním aktivitám, jakož i pro víkendové výlety a dovolenou. Hlavními trhy jsou Brazílie, Argentina, Austrálie a Jižní Afrika.
Další cílovou skupinou pro třídu X jsou úspěšní dobrodruzi, kteří žijí v městském prostředí a věnují se outdoorovým sportům, jako je lyžování nebo jízda na vodních lyžích, či mají vlastní loď. Potřebují komfortní prémiové vozidlo pro každodenní provoz, které zároveň nabízí dostatečný nákladový prostor a tažnou sílu pro přepravu volnočasového vybavení. Největšími trhy s touto skupinou zákazníků jsou Austrálie, Jižní Afrika, Brazílie, Velká Británie a Německo.
Kromě toho má pick-up Mercedes-Benz potenciál nadchnout prémiově zaměřené individualisty, kteří si jsou vědomi trendů. Tito lidé vedou nezávislý životní styl a chtěli by vozidlo mimo hlavní proud, které svým jedinečným designem zdůrazňuje jejich osobnost a postavení. Nezávislí individualisté používají pick-up jako vozidlo pro každodenní provoz ve městě, pro večerní i víkendové aktivity a pro sportovní akce. Klíčovými trhy pro tuto skupinu zákazníků jsou Německo, Velká Británie, Jižní Afrika a Brazílie.
Čtvrtá skupina zákazníků zahrnuje majitele firem, jako jsou podnikatelé ve stavebnictví, architekti a poskytovatelé služeb, kteří chtějí svůj pick-up používat pro podnikání i soukromě, jako komfortní služební vůz pro schůzky se zákazníky, který je vhodný jak pro jízdu se zákazníky a zaměstnanci, tak i pro přepravu nářadí, stavebnin a materiálů, i jako vozidlo pro každodenní provoz a víkendové aktivity. Významnými trhy pro majitele firem jsou Německo, Velká Británie, Austrálie a Argentina.
Také majitelé pozemků, například chovatelé hovězího dobytka v Argentině, pěstitelé sóji v Brazílii nebo vinaři v Jižní Africe, používají pick-upy při svém zaměstnání i soukromě. Potřebují vozidlo, které je schopno suverénní jízdy po nezpevněných cestách a zároveň poskytuje dostatečnou kapacitu pro přepravu nákladu i tažnou sílu. Na druhé straně jezdí s tímto vozidlem také na schůzky se zákazníky i dodavateli a používají ho rovněž ke každodennímu provozu v rámci rodinného života.
Společná výroba s aliancí Renault-Nissan
Uvádění modelu Mercedes-Benz třídy X na trh v Evropě bude zahájeno koncem roku 2017. Nová modelová řada bude cenově atraktivní nabídkou ve svém segmentu. Pick-up bude vyráběn v rámci spolupráce s aliancí Renault-Nissan. Výroba pro evropský, australský a jihoafrický trh bude zahájena v roce 2017 v závodě Nissan ve španělské Barceloně. Třída X pro latinskoamerický trh bude sjíždět z montážní linky závodu Renault v argentinském městě Cordoba od roku 2018.
Společnost Daimler AG a aliance Renault-Nissan rozšiřují třídou X již šest let trvající vzájemnou strategickou spolupráci. Tento krok umožní značce Mercedes-Benz rychle a nákladově efektivně vstoupit do rostoucího segmentu středně velkých pick-upů. Kromě toho bude výhodou pro obě společnosti optimální vytížení výrobních závodů. Nissan je světovou dvojkou mezi výrobci středně velkých pick-upů s užitečnou hmotností 1 t a těží z více než 80 let zkušeností s výrobou a prodejem tohoto druhu vozidel.