MINI Cooper S E Countryman ALL4 je prvním modelem britské prémiové značky, v němž plug-in hybridní pohon nabízí kromě vzrušující sportovnosti a mimořádné praktičnosti také možnost jízdy čistě na elektrický, bezemisní pohon. O úkol nabídnout úsporný pohon se dělí zážehový 3válec a synchronní elektromotor. Společně produkují výkon 165 kW/224 k. Podobně ohromující je také kombinovaná spotřeba pouhých 2,1 l/100 km a hodnota vypouštěných emisí CO2 49 g/km (evropský testovací cyklus pro plug-in hybridní vozy). MINI Cooper S E Countryman ALL4 je tedy perfektním vozem pro městské řidiče, kteří si chtějí například při každodenním dojíždění do zaměstnání dopřávat jízdu čistě na elektrický pohon a současně těžit z neomezeného dojezdu, který se hodí na víkendové vyjížďky.
MINI Cooper S E Countryman ALL4 v sobě spojuje variabilní vnitřní prostor největšího modelu nové generace vozů MINI s trvalou udržitelností technologie eDrive od BMW Group. Přední kola nového plug-in hybridního modelu pohání spalovací motor, zadní kola elektromotor. MINI Cooper S E Countryman ALL4 dokáže jet čistě na elektřinu nejen ve městě, ale také mimo něj. Konkrétně do rychlosti 125 km/h a vzdálenosti 40 km. Při kombinaci obou druhů pohonu dokáže nabídnout spoustu potěšení i při vyjížďkách mimo zpevněné silnice. „Plug-in hybridní koncepce skvěle ladí s charakterem MINI Countryman, protože nabízí inteligentní pohon všech kol a současně čistě elektrický pohon a zároveň i schopnost cestování na dlouhé vzdálenosti. To jsou unikátní vlastnosti v daném segmentu,“ vysvětluje Uwe Seitz, vedoucí projektu MINI Cooper S E Countryman ALL4.
MINI Cooper S E Countryman ALL4: přehled nejvýznamnějších vlastností.
- První plug-in hybridní model značky.
- Vysoce kvalitní komponenty eDrive od BMW Group, konfigurované pro tento specifický model, který těží z poznatků získaných během vývoje automobilů BMW iPerformance.
- Zážehový 3válec a elektromotor společně produkují celkový výkon 165 kW/224 k.
- Kombinovaná spotřeba podle evropského testovacího cyklu: 2,1 l/100 km, emise CO2 49 g/100 km
- Neobvyklé jízdní zážitky díky elektrifikovanému pohonu všech kol ALL4.
- Jízda čistě na elektrický pohon rychlostí až 125 km/h a dojezd až 40 km.
- Lithium-iontový akumulátor lze nabít nabíječkou Wallbox za 2 hodiny a 15 minut.
- Tři provozní režimy volené páčkovým přepínačem eDrive.
- Displeje specifické pro hybridní vozy.
MINI je průkopníkem na poli elektrické mobility.
Technologické poznatky a paleta nabízených modelů propůjčují společnosti BMW Group vedoucí roli v oblasti elektrické mobility. Značka MINI byla v tomto ohledu prvním průkopníkem – MINI E, představené v roce 2008, bylo prvním zcela elektrickým vozem BMW Group a v rámci velkoplošného výzkumu s ním jezdili soukromí uživatelé v každodenním provozu. Celosvětově bylo pro tyto účely využíváno více než 600 vozů, postavených na základech modelu MINI Cooper. Projekt přinesl zásadní poznatky pro konstrukci elektricky poháněných automobilů, které byly následně využity při vývoji BMW i3.
Kombinace technologií MINI TwinPower Turbo a eDrive.
Plug-in hybridní pohon MINI Cooper S E Countryman ALL4 kombinuje to nejlepší z obou světů. Dobře známý prostor pod kapotou zabral zážehový 3válec vybavený technologiemi TwinPower Turbo nejnovější generace společnosti BMW Group. Ze zdvihového objemu 1,5 litru odevzdává největší výkon 100 kW/136 k. Maximální točivý moment 220 Nm je k dispozici, již od 1250 1/min. Spalovací motor MINI Cooper S E Countryman ALL4 je kombinovaný s modifikovanou 6stupňovou samočinnou převodovkou Steptronic. Ta podle charakteristického principu MINI přenáší hnací sílu na přední kola.
Druhou pohonnou jednotkou MINI Cooper S E Countryman ALL4 je elektromotor umístěný pod podlahou zavazadlového prostoru. Tato elektrický motor má hybridní synchronní konstrukci a poskytuje výkon 65 kW/88 k – což je s ohledem na její velikost a hmotnost obzvláště vysoká hodnota – a generuje maximální točivý moment 165 Nm, který je typicky k dispozici již při rozjezdu od nulových otáček. Kromě toho nabízí konstantní přísun výkonu i ve vysokých otáčkách, stejně jako mimořádnou účinnost. Elektromotor svůj výkon posílá na zadní nápravu prostřednictvím dvoustupňového převodu.
Lithium-iontový akumulátor: kompaktní, výkonný a vyrobený s využitím unikátních zkušeností.
Lithium-iontový akumulátor je umístěný přímo před elektromotorem pod zadními sedadly. Tvoří ho pětice modulů, přičemž každý z nich se skládá ze šestnácti článků a stejně jako elektromotor se vyrábí v továrně v německém Dingolfingu, kde je kompetenční centrum BMW Group pro technologie eDrive. Vysokonapěťový akumulátor má kapacitu 7,6 kWh. Nabíječkou Wallbox s nabíjecím výkonem 3,6 kW ho lze plně nabít za 2:15 h. Nabíjení z běžné domácí zásuvky zabere 3:15 h.
Inteligentní systém řízení toků energií optimalizuje radost z jízdy a hospodárnost.
Systém inteligentního řízení toků energie, který ovládá řídicí jednotka plug-in hybridního systému, zaručuje, že spolupráce spalovacího motoru a elektromotoru je optimalizována jak pro zábavu za volantem, tak i pro hospodárnost za všech okolností. Při využití pouze výkonu elektromotoru je MINI Cooper S E Countryman ALL4 schopný nabídnout bezemisní potěšení z jízdy v mnoha situacích každodenního provozu. V případě potřeby razantní akcelerace podporuje elektromotor funkcí boost spalovací jednotku. Pro sportovní akceleraci je k dispozici celkový výkon systému 165 kW/224 k a kombinovaný točivý moment 358 Nm. MINI Cooper S E Countryman ALL4 zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy.
Dvě poháněcí jednotky, čtyři poháněná kola.
Při jízdě je využívána vždy jen jedna ze dvou pohonných jednotek, zatímco ta druhá se může kdykoliv přidat a optimalizovat trakci, jízdní stabilitu a obratnost. Signál spouštějící druhou pohonnou jednotku vychází z řídící jednotky systému DSC, který neustále analyzuje jak situaci na silnici, tak řidičovy požadavky. „Výsledek je inteligentní pohon všech kol, který zaručuje dokonalý pohyb vozu za každého počasí a jízdních podmínek,“ vysvětluje Uwe Seitz, ředitel projektu MINI Cooper S E Countryman ALL4. Precizně řízená souhra pohonu přední nápravy pomocí spalovacího motoru a zadní nápravy, poháněné prostřednictvím elektromotoru, je stejný princip, použitý u BMW i8, ovšem v opačném uspořádání: je to klíčový faktor, který přispívá k mimořádně fascinujícímu charakteru plug-in hybridního sportovního vozu.