Věděli jste, že i vyspělé zážehové motory vyplýtvají zhruba pětinu svého paliva? Zejména při vysokých otáčkách motoru se část benzinu namísto k pohonu využije k chlazení. Bosch se svou novou technologií vstřikování vody dokazuje, že se něco takového může brzy stát minulostí. Především při rychlé akceleraci nebo při jízdě po dálnici umožňuje vstřikování vody snížení spotřeby pohonných hmot až o 13 procent. „S naším vstřikováním vody prokazujeme, že má spalovací motor ještě pár triků v rukávu,“ říká Dr. Rolf Bulander, vedoucí obchodní divize Mobility Solutions a člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. Úspora paliva nabízená prostřednictvím této technologie se dostává do popředí především u tříválcových a čtyřválcových motorů s menším objemem: jinými slovy, přesně u těch druhů motoru, které se nacházejí pod kapotou průměrného vozidla střední třídy.
Další zvýšení výkonu pro přeplňované motory
Spotřeba paliva není jedinou oblastí, kde Bosch s novou technikou sbírá body, protože představuje také možnost, jak zvýšit výkon. „Vstřikování vody může pro přeplňovaný motor znamenat skutečnou výhru,“ říká Stefan Seiberth, prezident divize Benzínových systémů společnosti Bosch. Větší předstih zážehu znamená, že motor pracuje ještě účinněji. Díky tomu mohou technici dostat z motoru ještě větší výkon, a to i u silných sportovních vozů.
Základem této inovativní techniky v oblasti motorů je prostý fakt: motor se nesmí přehřát. Aby k tomu nedocházelo, je v současnosti téměř do každého zážehového motoru vstřikováno větší množství paliva. Při jeho odpařování se ochlazují stěny válců. Tento fyzikální princip využili inženýři společnosti Bosch při vývoji systému vstřikování vody. Ještě před tím, než dojde k zážehu paliva, je do sacího potrubí jemně rozprášeno přesně definované množství vody. Vysoké výparné teplo vody znamená, že zajišťuje účinné chlazení.
To je také důvod, proč je zapotřebí pouze malé množství vstřikované vody: na každých ujetých sto kilometrů postačí jen několik set mililitrů. Výsledkem je, že kompaktní nádrž na vodu, která zásobuje vstřikovací systém destilovanou vodou, je nutné doplňovat v intervalu jen několika tisíc ujetých kilometrů.
Pokud dojde za provozu k vyprázdnění nádrže, není čeho se obávat: motor poběží i nadále hladce, třebaže bez vyššího točivého momentu a nižší spotřeby paliva díky vstřikování vody.
Doplňující otázky a odpovědi
Už se tato technika vyrábí?
Prvním vyráběným vozem, který se pyšní tímto inovativním a průkopnickým systémem vstřikování vody, je BMW M4 GTS. Pro přeplňovaný šestiválcový motor to znamená zlepšení výkonu a spotřeby paliva i při plném zatížení. Bosch dodává pro BMW M4 GTS díly ke vstřikování vody.
Jak vysoká je spotřeba paliva během jízdního cyklu?
V testu budoucí spotřeby (WLTC) umožní vstřikování vody úsporu paliva o 4 procenta. V reálných jízdních podmínkách to bude ještě víc: zde může být při rychlé akceleraci nebo při jízdě na dálnici snížena spotřeba až o 13 procent.
Nebude mít vstřikování vody za následek korozi motoru?
Ne. Ve spalovacích prostorech nezůstává žádná voda. Voda se odpaří ještě před tím, než v motoru proběhne spalování. Veškerá voda je společně s výfukovými plyny vypuštěna do ovzduší.
Jakým způsobem se voda doplňuje?
Vstřikování vody vyžaduje, aby bylo ve vozidle k dispozici pouze malé množství vody. V průměru bude zapotřebí vodu doplňovat v intervalu po 3000 ujetých kilometrech. Oddělená nádrž na vodu musí být doplněna destilovanou vodou.
Může voda v nádrži zamrznout?
Jakmile se motor zastaví, nateče voda zpět do nádrže, kde může zmrznout. Při dalším spuštění motoru voda opět roztaje.
Existuje něco takového, jako přímé vstřikování vody?
Bosch využívá systém bodového vstřikování, protože to přináší jasné technické výhody a nižší náklady. Díky tomu je vstřikování vody vhodné jak pro výrobu ve velkém rozsahu, tak pro řadu automobilových segmentů.