Dlouhá i krátká dobrodružství, výpravy za hranice všedních dnů, svobodný život na cestách – k tomuto životnímu stylu jsou již po mnoho desetiletí jako stvořené obytné verze modelů značky Volkswagen Užitkové vozy. Ty jsou pro vášnivé cestovatele po celém světě synonymem skvěle vybaveného a prakticky zařízeného „hotelového pokoje na kolech“ s nejvyšší mírou komfortu a bezpečnosti. A co víc: Všestranné modely California, Caddy Beach a Multivan zajišťují spolehlivou mobilitu i v každodenním provozu po celý rok, nejen o prázdninách a dovolených. Stejně jako jejich legendární předchůdci, včetně modelů T2 a T3.
„Zájem českých zákazníků o všestranná vozidla pro volný čas každým rokem roste, a to se odráží i v poptávce po našich modelech California, Caddy Beach a Multivan,“ říká Jan Procházka, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy společnosti Porsche Česká republika. „California je naší vlajkovou lodí, určenou pro skutečné nadšence, kteří mají svobodné cestování v krvi. Caddy Beach realizuje stejný koncept o třídu níž, zatímco Multivan nabízí komfort limuzíny s možností příležitostného přespání na lůžku, které vznikne rozložením sedadel.“
Volkswagen California je nejprodávanějším obytným vozidlem v Evropě, jehož obliba s každou další generací od představení této verze v roce 1988 roste. Zatímco verze California T3 bylo vyrobeno 22 000 vozů, rozhodlo se pro T4 již 39 000 zákazníků a výroba modelu California T5 překročila hranici 50 000 vozidel.
Od roku 2004 vzniká model California v závodě Hannover-Limmer, jehož brány opustilo již více než 60 000 těchto vozů (k 3. září 2015). Výrobě modelu California se věnuje 200 zaměstnanců na ploše 13 000 metrů čtverečních. V roce 2015 bylo s vysokým podílem ruční práce vyrobeno 9708 vozů California podle individuálních přání zákazníků, což odpovídá meziročnímu nárůstu o 15,6 procenta.
Aktuální Volkswagen California patří k šesté generaci modelové řady T, která se na českém trhu těší velké přízni zákazníků od svého uvedení na trh ve druhé polovině loňského roku. California je na výběr ve třech výbavových liniích Beach, Coast a Ocean. Zásadním rysem modelové řady California je kromě variabilního multifunkčního interiéru a integrovaného příslušenství výklopné dvoulůžko v „prvním patře“.
Pod výklopnou střechou se nachází lůžko o rozměrech 1,2×2 metry. Další lůžko vznikne v interiéru rozložením lavice vzadu. Model California může být vybaven také štíhlou kuchyňskou linkou s chladničkou, plynovým vařičem a kuchyňským dřezem, jakož i úložnými prostory na levé straně. Všechny tři výbavové linie modelu California mají vnější výšku 1,99 metru, která je vhodná pro každodenní provoz bez jakýchkoli omezení.
Pro všechny verze modelu California jsou samozřejmostí integrované rolety na oknech, což platí i pro otočná přední sedadla, která zvyšují variabilitu uspořádání interiéru. Díky kombinaci s vyjímatelným kempinkovým stolem v bočních posuvných dveřích a skládacími křesly v zadním výklopném víku je majitel kdykoli připraven i na spontánní výlet.
Vstupní verze California Beach je dokonalou kombinací až sedmimístného osobního vozu a obytného vozidla, které nabízí až pět lůžek. Díky manuálně výklopné střeše představuje California ideální řešení pro každodenní provoz i prázdninové cestování.
California Coast je díky manuálně výklopné střeše a vestavěnému nábytku z hliníku s ozdobným obložením ze světlého dřeva spíš obytným než osobním vozidlem, aniž by to však bylo na úkor praktické využitelnosti v každodenním provozu. Až pětimístný interiér je skvělou ukázkou promyšlenosti konceptu modelu California. Komfortní život i na delších cestách umožňuje kuchyňka s dřezem z ušlechtilé oceli, chladnička o objemu 42 litrů, plynový vařič se dvěma hořáky a mnoho praktických úložných prostorů.
California Ocean nabízí velmi rozsáhlou sériovou výbavu, která zahrnuje mimo jiné nezávislé topení, automatickou klimatizaci Climatronic, dvojitá skla oken a mnoho dalších prvků. Výklopná střecha má elektrohydraulické ovládání, vysouvá se nebo zasouvá na povel tlačítka. Osvětlení LED s nastavitelnou intenzitou světla ve výklopné střeše a zadním výklopném víku vytváří příjemnou atmosféru.
Modely California, jejichž ceny na českém trhu začínají od 1 211 280 Kč s DPH (California Beach 2.0 TDI 62 kW), kromě toho disponují sériově nebo na přání veškerými inovacemi šesté generace modelové řady T, od asistenčních systémů, přes nejmodernější informační a zábavní systémy, včetně „App Connect“, až po adaptivní podvozek. Díky nim je cestování ještě komfortnější, bezpečnější a zábavnější.
Nejnovější generace motorů se vyznačuje mimořádně nízkou spotřebou paliva (od 6,3 l/100 km, resp. 164 g/km). Všechny motory TDI s výkonem od 62 do 150 kW jsou sériově vybaveny paketem BlueMotion Technology se systémem start/stop. Alternativou jsou dva zážehové motory TSI o výkonu 110 kW a 150 kW. V porovnání s předchozí generací ušetří nové motory napříč celou modelovou řadou přibližně jeden litr paliva na 100 kilometrů. V nabídce nechybí ani verze s dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4MOTION.
Malým bratrem modelu California je Volkswagen Caddy Beach, jehož oblíbený předchůdce slyšel na jméno „Tramper“. Caddy Beach nabízí jako cenově výhodný obytný vůz s mimořádnou úrovní praktičnosti pro každodenní provoz dostatek prostoru na relativně malé ploše pro spontánní dovolenou nebo výpravu za nevšedním dobrodružstvím s možností pohodlného noclehu v přírodě.
Pro modely Volkswagen Caddy Beach/Caddy Maxi Beach jsou na českém trhu kromě vstupního motoru 1.2 TSI/62 kW (84 k) s pětistupňovou mechanickou převodovkou na výběr také jednotky 1.4 TSI/92 kW (125 k), 1.4 TGI/81 kW (110 k) na stlačený zemní plyn CNG a turbodiesely 2.0 TDI ve výkonových stupních 55 kW (75 k), 75 kW (102 k), 90 kW (122 k) a 110 kW (150 k). Paleta motorů pro Caddy Maxi Beach začíná od výkonového stupně 75 kW (102 k). Obě nejvýkonnější vznětové verze lze kombinovat s pohonem všech kol 4Motion a pro vybrané jednotky je alternativně k dispozici dvouspojková převodovka DSG.
Součástí interiéru modelu Caddy Beach je lůžko (cca 2,0×1,1 m) pro nocleh, které lze rozložit několika málo úkony – stačí sklopit opěradla zadních sedadel na sedáky a opěradla předních sedadel sklopit dopředu. Není-li lůžko zapotřebí, slouží lehací plocha jako kryt zavazadlového prostoru.
Dvěma vyjímatelnými odkládacími kapsami lze přitom zakrýt zadní boční okna a interiér je možné kompletně zatemnit závěsy. Bodové svítilny LED a kapesní svítilna s magnetickým uchycením zajišťují dostatečné osvětlení uvnitř vozidla i kolem něj. Na přání lze pro model Caddy Beach objednat stan, který se připevní háčky k otevřenému zadnímu víku a pomocí kolíků k zemi. Stan je určen pro dva cestovatele a poskytuje dostatek prostoru k vzpřímenému pohybu.
Propast mezi světy osobních a kempinkových vozů překlenuje všestranný Volkswagen Multivan, který je přesvědčivý hned ve dvou disciplínách: jako MPV nabízí až sedm sedadel a až tři lůžka, zatímco jako tažné vozidlo si poradí s přívěsem o hmotnosti až 2500 kg.
Zákazníci mohou objednávat model Multivan ve třech výbavových liniích Trendline, Comfortline (s krátkým nebo dlouhým rozvorem) a Highline. Kromě toho zahrnuje aktuální nabídka také dvě speciální edice PanAmericana a Edition 30 s atraktivní výbavou za výhodné ceny.
Již vstupní verze je sériově vybavena kolejnicovým systémem, díky němuž lze variabilně měnit uspořádání lavic a otočných samostatných sedadel. Sériová výbava všech verzí zahrnuje třímístnou lavici ve druhé řadě se sklopným opěradlem a možností lůžkové úpravy. S výjimkou výbavové linie Trendline jsou v první řadě dvě otočná sedadla, která jsou posuvná, sklopná a demontovatelná. Verze Highline je navíc sériově vybavena multifunkčním stolkem se samostatnými vodicími drážkami, otočnou deskou a přihrádkami.
I model Multivan může poskytnout posádce pohodlný nocleh. Na přání se dodává speciální prodloužení lehací plochy s kovovou konstrukcí a matrace, paket pro přenocování uvnitř vozu pak zahrnuje záclonky na okna, potah pro druhou řadu sedadel, tři plastové výsuvné odkládací schránky pod třímístnou lavicí, odpadkový koš ve dveřích řidiče a bodovou svítilnu. O příjemné klima i během chladnějších nocí se postará nezávislé horkovzdušné topení s časovým spínačem a druhým bezúdržbovým akumulátorem.
Historie modelové řady T sahá až do roku 1950. Transporter patří stejně jako Brouk k automobilovým legendám a jeho první generace se zařadila mezi symboly německého hospodářského zázraku, který umožnil rozvoj hromadného cestovního ruchu. Transporter se stal díky své všestranné koncepci a velkorysému vnitřnímu prostoru objektem zájmu cestovatelů, jejichž poptávce vycházeli vstříc také četní výrobci kempinkového vybavení. Mezi nejznámější z nich patří společnost Westfalia, která kromě přenosného kempinkového vybavení realizovala od 60. let pevné kempinkové přestavby modelu T1 ve spolupráci se společností Volkswagen.
Volkswagen T1 a T2 tak mohl nabídnout dvě lůžka pro dospělé osoby po sklopení zadních sedadel a dvě lůžka pro děti. Potřebné zázemí poskytovala praktická výbava s nádrží na vodu a několika skříněmi, kuchyňka s plynovým vařičem a chladničkou, jakož i přenosná chemická toaleta. Vzpřímený pohyb v interiéru umožňovala výklopná střecha. Kombinací výklopné střechy a vnitřního stanu vznikl v úrovni střechy prostor pro další dvě lůžka.
Pohon modelu T1, vyráběného v letech 1950 až 1967, obstarával plochý zážehový čtyřválec (boxer), uložený vzadu podélně. Zdvihový objem 1,1 l byl od roku 1954 zvýšen na 1,2 l, v roce 1963 se objevila verze o objemu 1,5 l. Původní výkon 25 k se tak v závěru životního cyklu této modelové řady vyšplhal až na 44 k, což postačovalo k dosažení nejvyšší rychlosti až 110 km/h. Hnací sílu přenášela na zadní kola čtyřstupňová mechanická převodovka.
Verzemi pro volný čas oplývala také druhá generace modelu Transporter, Volkswagen T2, jejíž éra spadala do let 1967 až 1979. V porovnání s předchůdcem zůstaly vnější rozměry včetně rozvoru náprav zachovány téměř beze změn, ale vnější délka vzrostla přibližně o 200 mm. Zážehové motory se zdvihovým objemem 1,6 až 2,0 litru poskytovaly nejvyšší výkon 35 až 51 kW. Ve spolupráci se společností Westfalia byly nabízeny rozmanité kempinkové varianty modelu T2, včetně verzí s výklopnou střechou a prostorem pro dvě lůžka v úrovni střechy vozidla, kuchyňkou a praktickým nábytkem.
Volkswagen T3, vyráběný v Evropě v letech 1979 až 1992, byl poslední generací modelu Transporter s motory boxer uloženými vzadu (zpočátku ještě vzduchem chlazené, později kapalinou chlazené motory; pohon zadních nebo všech kol). Kromě zážehových motorů 1,6 až 2,1 litru s výkonem 37 až 82 kW byly v nabídce také řadové vznětové jednotky 1,6 až 1,7 litru o výkonu 37 až 51 kW. Optimalizovaná konstrukce poháněcího ústrojí umožnila snížení podlahy vnitřního prostoru. Interiér tak byl ve spojení s většími vnějšími rozměry ještě prostornější než u předchůdce.
Od roku 1985 byla v nabídce řady T3 verze Multivan jako mezistupeň mezi osobním vozem a čistokrevným kempinkovým vozem. Multivan se vyznačoval šesti sedadly, možností rozložení zadní lavice na lůžko o rozměrech 1,88×1,60 metru, tepelně izolovanými bočními stěnami, záclonami, druhým akumulátorem a chladicím boxem. Na přání se dodávala výklopná střecha Westfalia, která po vyklopení zpřístupňovala ještě jedno lůžko o rozměrech 1,94×1,16 metru. Kempinkovými variantami řady T3 byly například Westfalia, Joker nebo Atlantic které disponovaly zvýšenou či výklopnou střechou, resp. dvoumístným lůžkem v úrovni střechy. V roce 1988 pak debutovala modelová varianta California, která je dodnes vlajkovou lodí nabídky značky Volkswagen Užitkové vozy v segmentu vozidel pro volný čas.