Pozvolný, již více než tříměsíční růst ceny pohonných hmot nahrává investorům a prodejcům stlačeného zemního plynu (CNG). Plnicí stanice CNG každý pohodlně dohledá v nových aplikacích pro chytré telefony. Také nové modernější tankovací pistole naleznou řidiči v současnosti už na 2 plnicích stanicích v ČR. Jednoduchý způsob manuálního tankování CNG si tak mezi prvními v Evropě vyzkoušeli již řidiči v Plzni a Českých Budějovicích.
Z nedávno otevřených stanice CNG zahájily například letos provoz stanice v Brně, dvě stanice ve Frýdlantu nad Ostravicí, v Jičíně, Chomutově (Otvicích), Chrudimi, Kotojedech u Kroměříže, Rožnově pod Radhoštěm, Trutnově, ve Vysočanech u Hrušovan a další. Šest společností, které postavily nebo provozují více než 75 procent stanic CNG (Bonett Gas Investment, E.ON Energie, Pražská plynárenská, RWE Energo, Vemex a Vítkovice Machinery Group) se letos chystají otevřít mnoho dalších. Během nejbližších dní nebo týdnů se otevřou další stanice těchto investorů v Havlíčkově Brodě, Hradci Králové, Hodoníně, Karviné, Klatovech, Liberci, Mělníku, Mirošovicích, Pardubicích-Dražkovicích, v Praze na Balabence, v Horních Počernicích a Malešicích, v Plzni, Třeboni, Turnově, Vrchlabí, Vsetíně, Železné Rudě a dalších obcích. Nejvíce stanic CNG má dnes Středočeský kraj, Praha a kraj Jihomoravský. Praha spolu se Středočeským krajem dokonce dosáhne společně brzy počtu 35 stanic CNG. Všechny stanice CNG najdete jednoduše v mapách mobilních aplikacích RWE Energo, Pražské plynárenské, ŠKODA Auto aj., a také podrobně v mapě na webových stránkách plynárenského svazu CNG4YOU.
Cena benzinu u čerpacích stanic za poslední 3 měsíce stoupla již téměř na 30 Kč/litr, nafta na 28,50 Kč/litr. Naopak CNG lze u velké části plnicích stanic nyní u nás natankovat už za cenu 17–18 korun za m3 (odpovídá 1 litru benzinu). „CNG jde nyní proti současnému trendu pozvolného zdražování ropných paliv. Stlačit náklady za palivo CNG se dá již výrazně pod hranici 1 Kč za kilometr,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).
ČR se také chlubí dvěma největšími stanicemi CNG ve střední Evropě, v Brně a v Ostravě. „V ČR v porovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy probíhá nyní nejdynamičtější rozvoj využití CNG. A očekáváme ještě další nárůst. Do roku 2020 bude v ČR v provozu více než 200 veřejných stanic CNG. Jak roste počet stanic CNG, zvyšuje se i potenciál pro leasing vozidel na CNG. Minimálně jeden typ netradičního pohonu dnes využívají sice jen 3 procenta českých firem, ale 8 procent ho plánuje zavést. Spotřeba CNG tak u nás každoročně narůstá, v loňském roce dosáhla 43,6 milionu m3 CNG. Průměrný meziroční nárůst spotřeby v uplynulých třech letech dosahoval více než 40 procent. Na trhu alternativních paliv, díky ekologickým, ekonomickým a také bezpečnostním výhodám, nemá v současnosti CNG žádnou konkurenci,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.
V ČR měsíčně přibývá 400–500 vozidel na CNG a na toto palivo jezdí již více než 14 tisíc vozidel. Je to nejméně 30krát více než před 10 lety. „Podíl osobních a dodávkových vozidel na CNG na těchto nových registracích činí v ČR v letošním roce 2,35 procenta,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS. Pro srovnání podíl elektromobilů činil ve stejném období jen 0,11 procenta. V roce 2015 bylo v zemích EU zaregistrováno přes půl milionu nových vozů na alternativní pohon (elektromobily, hybridní pohony, plyn). Meziročně šlo o dvacetiprocentní nárůst. I tak představovaly nízkoemisní automobily jen 4,2 procenta všech nových registrací.
Registrace nových CNG vozidel 2015 v ČR:
- 1,19 procenta ze všech osobních automobilů
- 2,86 procenta ze všech lehkých užitkových vozidel
- 26 procent ze všech autobusů