Volkswagen učinil v Rallye Portugalsko důležitý krok k obhajobám titulů v mistrovství světa v rallye (WRC) výrazným bodovým ziskem. V soutěži, jejíž průběh byl napínavý až do samotného konce, porazil Mikkelsen Ogiera. Posádka Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) tak zajistila německému továrnímu týmu druhé místo, zatímco jejich týmoví kolegové Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) obsadili třetí příčku. Pro soutěžní vůz Polo R WRC to jsou 75. a 76. umístění na stupních vítězů.
Mikkelsen/Jæger se díky tomu posunuli na druhé místo v průběžném pořadí mistrovství světa jezdců a spolujezdců, zatímco Ogier/Ingrassia zvýšili svůj náskok ve vedení. Posádka Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) přispěla navzdory nezdaru během prvního dne soutěže svým bojovným výkonem k úspěšnému víkendu týmu Volkswagen a šestým místem pomohla zvětšit náskok značky v hodnocení konstruktérů mistrovství světa v rallye. V Rallye Portugalsko zvítězila posádka Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL, Citroën).
„Tým Volkswagen znovu odvedl vynikající výkony a souboj mezi Andreasem Mikkelsenem a Sébastienem Ogierem byl velmi napínavý,“ říká Dr. Herbert Diess, předseda představenstva značky Volkswagen osobní vozy, který navštívil tým na Rallye Portugalsko. „Je v pořádku, že vedoucí v tabulce musí přijmout určitou nevýhodu, ale je obtížně akceptovatelné, že jako vedoucí v mistrovství nemá vůbec žádnou šanci na vítězství. Dvě umístění na stupních vítězů jsou proto velmi, velmi dobrým výsledkem, právě s ohledem na obhajobu titulu v mistrovství světa v rallye. Bylo působivé sledovat, jak profesionálně a harmonicky celý tým spolupracuje.“
Ogier/Ingrassia vs. Mikkelsen/Jæger – strhující duel o druhé místo
Andreas Mikkelsen/Anders Jæger odvedli na Rallye Portugalsko, v interním souboji posádek týmu Volkswagen za téměř identických podmínek, extrémně přesvědčivé výkony. Po opatrném začátku zvýšili v polovině soutěže tlak, odsunuli z třetího místa posádku Dani Sordo/Marc Martí (E/E, Hyundai) a okamžitě začali stahovat ztrátu 20 sekund na posádku Ogier/Ingrassia. A v první nedělní rychlostní zkoušce ji předstihli, protože musela bojovat s postupnou ztrátou tlaku v pneumatice. Až do cíle si ubránili náskok 4,8 sekundy.
Nadšení fanoušci vyburcovali Volkswagen k vrcholným výkonům
Rallye Portugalsko byla znovu akcí s fantastickou atmosférou, z níž naskakovala husí kůže. Legendární rychlostní zkoušku „Fafe“ sledovalo 100 000 fanoušků, nesčetné tisíce dalších povzbuzovaly podél celé trasy rallye. Vždy férové a nadšené publikum vyburcovalo tři posádky Volkswagenu ke skutečně vrcholným výkonům. Volkswagen slavil na Rallye Portugalsko pokoření dalších milníků. V 803 rychlostních zkouškách soutěžního vozu Polo R WRC od roku 2013 se všechny posádky Volkswagenu umístily 102krát na prvním, druhém a třetím místě. Vůz z Wolfsburgu zajel přitom 562krát nejrychlejší čas rychlostní zkoušky – tedy v 70 procentech rychlostních zkoušek, jichž se tento „World Rally Car“ zúčastnil. Ve druhé polovině soutěže, od sobotního odpoledne, zůstal Volkswagen z hlediska nejlepších časů v Portugalsku navíc neporažen.
Skvělý bojovný výkon posádky Latvala/Anttila pomohl upevnit vedení v mistrovství světa
Navzdory nezdaru prokázali Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila na Rallye Portugalsko týmu Volkswagen skvělé služby a svým výkonem pomohli zvětšit vedení v mistrovství světa v hodnocení konstruktérů. Finská posádka Volkswagenu se dostala v extrémně náročné páté rychlostní zkoušce „Ponte de Lima“ nešťastně do kontaktu se svahem u cesty, což vedlo k poškození posilovače řízení a přímé časové ztrátě 45,6 sekundy. Následoval skutečně nadlidský výkon, který posádce Latvala/Anttila pomohl udržet si místo v Top 10. V sobotu se tato dvojice probojovala na šesté místo celkového pořadí. Volkswagen zvětšil s týmem, tvořeným posádkami Ogier/Ingrassia a Latvala/Anttila, náskok v hodnocení konstruktérů o 13 na 49 bodů před týmem Hyundai.
První evropská soutěž na šotolině v kalendáři mistrovství světa v rallye důkladně prověřila techniku i umění jezdců. Rallye Portugalsko tak potvrdila svou pověst technicky náročné soutěže. Vzhledem k sypké vrstvě šotoliny na prvním průjezdu a ostrým kamenům na druhém průjezdu rychlostními zkouškami museli být jezdci neustále maximálně ostražití – to je disciplína, v níž se posádky Volkswagenu osvědčily.
Powerstage zůstává doménou Volkswagenu – bonusové body pro Ogiera, Latvalu a Mikkelsena
Volkswagen slavil na Rallye Portugalsko trojnásobný úspěch v Powerstage a posbíral tak všechny bonusové body pro hodnocení jezdců a spolujezdců v mistrovství světa v rallye. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia si nejrychlejším časem zajistili tři bonusové body, Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila druhým místem dva bonusové body a jeden bonusový bod vybojovala posádka Andreas Mikkelsen/Anders Jæger. Byl to 35. úspěch týmu Volkswagen v Powerstage s vozem Polo R WRC ve 43 pokusech. Tovární posádky z Wolfsburgu navíc získaly bonusové body již 79krát. Konto jezdců týmu Volkswagen tak od roku 2013 čítá již 171 bonusových bodů. Po pěti ze 14 podniků mistrovství světa je posádka Ogier/Ingrassia se 114 body na prvním místě s náskokem 47 bodů před posádkou Mikkelsen/Jæger. Latvala/Anttila mají na svém kontě 37 bodů.
Hostem týmu Volkswagen byl portugalský prezident
Mimořádná událost čekala navíc na tým Volkswagen v sobotu večer, kdy portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa nejen osobně pozdravil jezdce a spolujezdce Volkswagenu, ale také si potřásl rukou s portugalskými členy týmu. Prezidenta de Sousu přivítali Dr. Herbert Diess a Jost Capito.
Hlasy po 3. dni Rallye Portugalsko:
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Samozřejmě bych rád zůstal před Andreasem, ale po postupné ztrátě tlaku v pneumatice na první dnešní rychlostní zkoušce jsme museli jet trochu opatrněji. Při tomto stavu cest by to jinak bylo bez další náhradní pneumatiky příliš riskantní. Extra velké ‚obrigado‘ patří mnoha portugalským fanouškům, zdejší diváci jsou zkrátka fantastičtí. Je skvělé sledovat, jak celá země podporuje rallye, ať se jedná o policii, fanoušky nebo prezidenta, který nás osobně navštívil v servisní zóně.“
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Před rallye jsme měli samozřejmě zcela jiné ambice, ale po jejím průběhu musíme být spokojeni s šestým místem. Díky tomu jsme ostatně dokázali ještě přispět důležitými body do hodnocení konstruktérů a druhé místo v Powerstage bylo také smířlivým závěrem. Můj velký dík patří týmu a skvělým divákům podél trati, kteří nás velkolepě podporovali. V příštím roce se sem v každém případě rád vrátím. Nyní se budu plně soustředit na další úkol na Sardinii.“
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Rallye Portugalsko měla pro mě a Anderse s každým dnem lepší a lepší průběh. Je to velkolepý pocit, že zde díky druhému místu opět stojím na stupních vítězů a navíc jsem svůj loňský výsledek vylepšil o jednu pozici. V sobotu a neděli jsme pro Polo konečně nalezli optimální nastavení do náročných podmínek tady v Portugalsku. V kombinaci s Andersovou vynikající prací při průzkumu nám to umožnilo dosáhnout tohoto skvělého výsledku. Navíc jsme se v celkovém hodnocení posunuli na druhé místo. Na výsledek v Portugalsku můžeme být hrdí a nyní se již těšíme na další podnik mistrovství světa v Itálii.“
Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport
„Zvětšili jsme své vedení v mistrovství světa – s tím můžeme být spokojeni. Andreas Mikkelsen a Sébastien Ogier dosáhli vzhledem k jejich postavení na startu absolutního maxima a oba mohou být na odvedené výkony hrdí. Andreas a Anders odjeli zde v Portugalsku nejlepší rallye své kariéry. Jari-Matti Latvala měl v pátek smůlu, následně však odvedl pro tým obětavý výkon a získal cenné body. Náš závěr je tedy pozitivní. Dvě umístění na stupních vítězů jsou opravdu dobrým výsledkem. Velkou poklonu bychom chtěli vyjádřit organizátorům Rallye Portugalsko a fanouškům. Nadšeně nás povzbuzovaly nesčetné tisíce fanoušků – a to vždy při dodržování bezpečnostních pravidel. To je vzor pro mnoho jiných soutěží.“
A pak tu byl ještě…
…Kenny Belaey, eso v cyklistických trialových závodech a atlet Red Bullu. A jeho ohromující skoky na speciálním jízdním kole nad všemi třemi posádkami Volkswagenu v servisní zóně Rallye Portugalsko. Ne nadarmo má tento Belgičan přezdívku „kouzelník“, protože jeho skok ve vysoké rychlosti nad ležícími jezdci Volkswagenu okouzlil nejen stovky fanoušků, ale i celý tým Volkswagenu. „Je to zkrátka velkolepé, co Kenny předvádí se svým kolem,“ říká Jari-Matti Latvala. „Je působivé, jak na něm šplhá po překážkové dráze. A skok nad námi jezdci a spolujezdci byl jednoduše dechberoucí.“ A to můžeme brát doslova, protože Fin ležel v řadě na zemi jako poslední a ze všech tedy musel mít největší obavy o své zdraví. Latvala přitom ani neviděl, že Belaey ve skutečnosti skočil ještě o téměř jeden metr dál. Při tomto kaskadérském kousku měl totiž oči pevně zavřené.
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Portugalsko – konečné výsledky
01. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën, 3:59.01,0 h 02. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 29,7 s 03. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 34,5 s 04. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 1.37,1 min 05. Eric Camilli/Benjamin Veillas (F/F), Ford, + 4.01,6 min 06. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 4.06,9 min 07. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 6.53,6 min 08. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford, + 10.24,1 min 09. Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Škoda, + 11.45,2 min 10. Nicolás Fuchs/Fernando Mussano (PE/RA), Škoda, + 13.14,0 min
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Portugalsko – výsledky Powerstage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 6.44,3 min 02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1,2 s 03. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen + 2,0 s
Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)
Hodnocení jezdců
1. Sébastien Ogier, 114 bodů; 2. Andreas Mikkelsen, 67; 3. Mads Østberg, 58; 4. Hayden Paddon, 57; 5. Dani Sordo, 56; 6. Jari-Matti Latvala, 37; 7. Kris Meeke, 26; 8. Ott Tänak, 24; 9. Thierry Neuville, 23; 10. Eric Camilli, 14
Hodnocení spolujezdců
1. Julien Ingrassia, 114 bodů; 2. Anders Jæger, 67; 3. Ola Fløene, 58; 4. John Kennard, 57; 5. Marc Martí, 56; 6. Miikka Anttila, 37; 7. Paul Nagle, 26; 8. Raigo Mõlder, 24; 9. Nicolas Gilsoul, 23; 10. Benjamin Veillas, 14
Hodnocení konstruktérů
1. Volkswagen Motorsport, 145 bodů; 2. Hyundai Motorsport, 96; 3. M-Sport, 82; 4. Volkswagen Motorsport II, 70; 5. Hyundai Motorsport N, 55; 6. DMACK, 30; 7. Jipocar Czech National Team, 6; 8. Yazeed Racing, 0