AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
ContiTrade Services s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
Iveco Czech Republic, a.s.


První elektrifikovaná cesta je těsně před spuštěním

Elektrifikovaná cesta pro těžká nákladní vozidla ve švédském vnitrozemí je téměř dokončena. První elektricky poháněné kamiony se v květnu začnou testovat na dva kilometry dlouhé dráze, která se nachází na běžné silnici u města Gävle.

Na dálnici E16, která leží nedaleko města Gävle ve švédském vnitrozemí, jsou závěrečné přípravy pro elektrifikované silnice těžkých nákladních vozidel v plném proudu. Jakmile bude nadzemní elektrické vedení natažené na dva kilometry dlouhý úsek osazený sloupy, bude vše připraveno pro první zkušební jízdy elektricky poháněných nákladních automobilů Scania, které jsou vybaveny pantografy, podobně jako nám dobře známé trolejbusy a tramvaje.

„Po dvou letech nepřetržitého testování, chceme demonstrovat potenciál provozu těžkých vozidel bez použití fosilních paliv za pomocí elektrifikace,“ říká Anders Berndtsson, stratég divize pro výzkum a inovaci švédského dopravního úřadu Trafikverket, který je jedním z hlavních sponzorů projektu.

Každý kamion v rámci projektu bude poháněn přes sběrač elektrického proudu namontovaný na rámu kabiny. Tyto pantografy jsou připojeny k nadzemnímu vedení, které se nachází nad pravým pruhem testovací silnice. Pro větší flexibilitu budou kamiony vybaveny i elektrickým hybridním pohonem vyvinutým společností Scania.

Krása tohoto systému spočívá v tom, že umožňuje nákladním automobilům jezdit jako elektrická vozidla, když se nacházejí na elektrifikované silnici, nebo jako hybridní vozidla v případě běžných silnic. Na rozdíl od staromódních městských trolejbusů, lze připojit i odpojit tahač od elektrického vedení kdykoliv během jízdy.

Mimo elektrifikované silnice je vůz poháněn spalovacím motorem nebo elektromotorem na baterie. To samé platí, když chce řidič předjíždět jiné vozidlo, které se také nachází na elektrifikované silnici.

„Při předjíždění je sběrač odpojen a nákladní vůz se chová jako klasický hybrid,“ říká Christer Thoren z oddělení Hybrid Systems Development společnosti Scania. „Když předjedete vozidlo, vrátíte se do svého jízdního pruhu, automaticky se znovu připojíte k vedení a pokračujete v jízdě na elektřinu.“

Tato technologie známá jako vodivý elektrický přenos, byla vyvinuta firmou Siemens, která ve spolupráci se společností Scania prováděla četné zkoušky na elektrických vysokozdvižných vozících. Tyto zkoušky se od roku 2013 prováděly ve výzkumném středisku nedaleko Berlína. Nákladní automobily poháněné elektřinou jsou oproti agregátům na fosilní paliva schopny snížit emise o 80 až 90 procent a spotřebu energie o 50 a více procent.

„Pokud vše půjde podle plánu, brzy uvidíme více elektrifikovaných úseků zejména na dálnicích, kde je velký provoz,“ říká Thoren. „V Německu je opravdu veliký zájem o zavedení této technologie na dálnicích. Hlavním důvodem je, že elektrifikovaná dálnice výrazně přispěje ke snížení dnešních emisí.“

Jedním ze švédských národních cílů je zavést do roku 2030 vozový park, který bude zcela nezávislý na fosilních palivech. Přechod celého společenství na nefosilní paliva by se tak měl uskutečnit do roku 2050. Tyto cíle inspirovaly celý projekt elektrifikovaných silnic.

„Doufáme, že test ukáže funkčnost elektrifikovaných silnic a že z technického hlediska bezpečně pracují ve spojení s jinými druhy dopravy,“ říká Berndtsson. „Hlavním přínosem projektu je, že jsme urychlili proces elektrifikovaných silnic. Získáme tak velmi dobrý základ pro rozhodování o tom, jak vyřešit problém emisí oxidu uhličitého z těžkých nákladních vozidel.“

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mitsubishi Motors Česká republika
BMW Group Česká republika
Interaction s.r.o.
Standox
Auto Fit, spol. s r.o.