Studie Concept GLC Coupé přitáhla k sobě vysokou pozornost při své světové premiéře v roce 2015 v Šanghaji svým dynamicky expresivním designem. Typické stylistické prvky kupé se v něm snoubí s designérským stylem aktuálních modelů SUV. Tento sen se stává jen o rok později realitou: Nové GLC kupé přenáší design konceptu s markantními tvary karoserie a protaženou kabinou téměř beze změn do sériové výroby. Sportovní vůz mezi středně velkými SUV Mercedes-Benz zároveň přesvědčuje svojí bezpečností, moderními asistenčními systémy a výjimečně sportovním a dynamickým charakterem. Tyto atributy jsou samozřejmě na mimořádně vysoké úrovni, která je pro značku s hvězdou typická. Standardní sportovní podvozek, přímější sportovní řízení, DYNAMIC SELECT a trvalý pohon všech kol 4MATIC s devítistupňovou samočinnou převodovkou 9G-TRONIC umožňují spojení suverénního jízdního komfortu s vytříbenou sportovní agilitou. Na přání se dodávají dvě varianty podvozku s plynule nastavitelnými tlumiči: nový systém DYNAMIC BODY CONTROL s ocelovými pružinami a již známé vícekomorové vzduchové odpružení AIR BODY CONTROL. S oběma alternativami se jízdní dynamika a komfort posouvají na ještě vyšší úroveň.
„GLC kupé přináší novou interpretaci našeho kultovního designu kupé Mercedes-Benz a symbolizuje bipolaritu naší značky – GLC kupé je ,hot and cool‘,“ říká Gorden Wagener, šéfdesignér společnosti Daimler AG. „Svou smyslnou čistotou tvarů dokonale ztělesňuje naši designérskou filozofii a reprezentuje moderní luxus.“
Kombinace víceúčelového SUV a emocionálního světa kupé zdařilým způsobem spojuje emoce s inteligencí. GLC kupé působí při vnější délce 4,73 metru, výšce 1,60 metru a rozvoru 2,87 metru dynamicky kompaktním dojmem. Kupé je tak o osm centimetrů delší a o čtyři centimetry nižší než všestranný model GLC, s nímž sdílí technický základ. Svébytný charakter dodává modelu GLC kupé diamantová maska chladiče s lamelou a nově navržená, snižující se linie střechy, což jsou typické prvky vozů kupé. Již střešní sloupek A má větší sklon, průběh siluety střechy je nižší a ústí do uhlazené zádě v elegantním stylu kupé, z něhož vyzařuje síla. Zadní okno se obejde bez stěrače, protože proudící vzduch se od karoserie odděluje až za odtokovou hranou, takže rozvířené kapky znečištěné vody nemohou dopadat na zadní okno.
Dokonalá kombinace designérských prvků dvou světů
Na přídi je nápadná dominantní, strmá diamantová maska chladiče kupé s jednou lamelou a integrovanou hvězdou v kombinaci s krátkým převisem a ochranným panelem spodní části karoserie, který odkazuje na koncept SUV. Inovativní koncepce světlometů, vybavených na přání kompletně technikou LED, se vyznačuje dnes již charakteristickým světelným designem značky Mercedes-Benz. Velké boční otvory pro přívod vzduchu jsou atraktivním prvkem ze světa sportovních vozů.
Profil modelu GLC kupé s výškou 1,60 metru a typickou prodlouženou střešní linií sportovního kupé dokládá, jak dokonale lze uvést do vzájemného souladu zdánlivě protikladné designérské světy – kupé a SUV. Přikrčená kabina s nízkými bočními okny je dokonale přitisknuta k bočním stěnám vozidla a zdůrazňuje charakter kupé. Kombinací vysoké spodní hrany bočních oken a širokých ramen vznikají proporce, které propůjčují modelu GLC kupé jeho dynamiku. Tato interakce je ještě více umocněna „zeštíhleným pasem“ mezi horní klesající linií a spodním, směrem k zádi stoupajícím prolisem.
Zřetelným odkazem na výrazné dědičné faktory SUV jsou na přání nabízené boční schůdky. Široká kola, těsně navazující na plochy karoserie, mají průměr až 20“ a společně s velkorysou světlou výškou umocňují sportovně dynamické ambice modelu GLC kupé na nezpevněných cestách a silnicích.
Atletická záď
Také uspořádání zádě vozidla zdůrazňuje geny kupé. Široká záď modelu GLC kupé umocňuje atletický vzhled svými výraznými rameny, působivě tvarovanými nárazníky s integrovanými koncovkami výfukové soustavy a spodním ochranným panelem ve tvaru difuzoru. Kupé tak působí na silnici mimořádně stabilním dojmem. Štíhlé, dělené zadní svítilny, centrálně umístěná hvězda a ostrá odtoková hrana citují designérskou linii uvedenou poprvé s kupé třídy S, kterou přebírají všechny modely kupé Mercedes-Benz. Mezi další charakteristické stylistické prvky patří vybrání pro registrační značku ve spodní části nárazníku a typický tvar zadního okna se zaoblenou horní částí. Noční design zadních svítilen, vybavených výhradně diodami LED, je stejně jako u předních světlometů typickým „světelným podpisem“ vozů značky Mercedes-Benz.
Interiér s typickou atmosférou kupé a velmi kvalitním prostředím
Interiér navazuje na filozofii vnějšího designu a vítá cestující typickou atmosférou kupé i velmi kvalitním prostředím. Jeho design spojuje smyslnou čistotu tvarů s dynamickou sportovností a je přesvědčivou interpretací moderního luxusu. Mezi utvářející stylistické prvky modelu GLC kupé patří přístrojová deska a ladná středová konzola, jejíž velký, jednodílný panel pod částečně integrovaným multimediálním displejem sahá od prostředních výdechů ventilační soustavy až k loketní opěrce. Tyto jasné linie vytvářejí pocit otevřeného prostoru s atmosférou puristické modernosti.
Ještě více dynamiky a sportovního ducha poskytuje interiér AMG Line, dodávaný na přání, jehož součástí jsou například sportovní sedadla, čalouněná kombinací umělá kůže ARTICO/mikrovlákno DINAMICA. Alternativou jsou na přání dodávaná sportovní sedadla s dvoubarevným čalouněním kůží.
Sportovní program: DYNAMIC BODY CONTROL nebo AIR BODY CONTROL
Nové GLC kupé nabízí již ve standardní výbavě sportovní podvozek včetně voliče jízdních režimů DYNAMIC SELECT s pěti jízdními režimy ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+ a INDIVIDUAL. Na výběr je také sportovně koncipovaný podvozek DYNAMIC BODY CONTROL s ocelovými pružinami a adaptivními tlumiči. I u něj si může řidič prostřednictvím voliče DYNAMIC SELECT přizpůsobit individuální jízdní charakter vozidla.
Výjimečným prvkem výbavy v tomto segmentu trhu je na přání dodávaný podvozek s vícekomorovým vzduchovým odpružením a elektronicky řízenými adaptivními tlumiči s plynule měnitelnou charakteristikou. Vzduchové odpružení AIR BODY CONTROL spojuje znamenitou jízdní stabilitu a nejlepší možný komfort se sportovní agilitou. V závislosti na nastavení systému DYNAMIC SELECT jsou přednastaveny specifické charakteristiky. V režimu SPORT+ se cestující ocitnou ve sportovním voze s vysokou příčnou dynamikou díky ještě tužšímu odpružení a snížení světlé výšky o 15 mm. Režim COMFORT zajišťuje měkkým odpružením mimořádně komfortní jízdu. Aby mohla být i v tomto režimu zajištěna nejvyšší možná bezpečnost jízdy, okamžitě se přizpůsobí charakteristiky pružin a tlumičů například při náhlém vyhýbacím manévru. Mezi další přednosti tohoto systému patří omezení náklonu karoserie při ostrém průjezdu zatáčkou, automatické sledování zatížení a snižování prahu zavazadlového prostoru o 4 centimetry pro komfortní nakládání nebo vykládání.
Dalším rozhodujícím parametrem pro sportovní charakter modelu GLC kupé v porovnání s klasickým SUV GLC je nově nastavené přímé řízení, které má strmější převod 15,1:1 (GLC: 16,1:1) a jeho posilovač má navíc v režimech SPORT a SPORT+ ještě sportovnější charakteristiku.
Rozhodující parametry pro vysokou hospodárnost
Stejně vytříbená jako design je i aerodynamika nového modelu GLC kupé. Model se splývající zádí se může pochlubit s velkým odstupem nejlepší hodnotou cx x A = 0,79 díky součiniteli aerodynamického odporu vzduchu 0,31 a čelní ploše 2,53 m2. Kromě aerodynamicky výhodného základního tvaru přispívají k těmto skvělým výsledkům četné detaily, jako jsou těsnění masky chladiče a světlometů, žaluzie masky chladiče nebo optimalizované zakrytí spodní části vozu.
Navzdory velkorysým vnějším rozměrům a dlouhému rozvoru – z obojího těží především cestující a zavazadlový prostor – a kompletní výbavě se hmotnost vozidla 1710 kilogramů (GLC 250 4MATIC kupé) řadí mezi nejnižší v tomto segmentu trhu. Největší podíl na tom má zcela nově vyvinutá karoserie s inteligentní kombinací materiálů, mezi nimiž dominují hliník a oceli vysokých a nejvyšších stupňů pevnosti. Hliníkové komponenty snižují také hmotnost podvozku a s tím spojené snížení neodpružených hmot prospívá jízdnímu komfortu. Na přání dodávané vícekomorové vzduchové odpružení AIR BODY CONTROL disponuje pružinovými prvky z lehkého a zároveň odolného kompozitu vyztuženého skelnými vlákny. V porovnání s konvenčním vzduchovým odpružením se tak podařilo snížit hmotnost celého systému. Použití nové kompaktní rozdělovací převodovky v podobě přídavného modulu a devítistupňové samočinné převodovky 9G-TRONIC se skříní z hořčíkové slitiny přineslo snížení hmotnosti o 12 kg v porovnání s předchozími verzemi montovanými do ostatních modelových řad.
Osm modelových variant včetně vrcholného modelu Mercedes-AMG
Nové GLC kupé je k dispozici v celkem osmi modelových variantách. Zákazníci mají na výběr mezi čtyřmi vznětovými motory a čtyřmi zážehovými jednotkami, včetně jedné hybridní verze s možností vnějšího nabíjení a vysokovýkonného modelu Mercedes-AMG.
Základní verze GLC 220 d a GLC 250 d 4MATIC kupé jsou poháněny čtyřválcovými turbodiesely s výkonem od 125 kW (170 k) do 150 kW (204 k), zatímco GLC 250 4MATIC kupé má pod kapotou zážehový čtyřválec 155 kW (211 k). GLC kupé bude uvedeno na trh na podzim s těmito třemi motory. Další modely budou následovat ještě před koncem roku 2016.
Mercedes-Benz nabízí s modelem GLC 350 e 4MATIC kupé také hybridní variantu s možností vnějšího nabíjení, která kombinuje radost z jízdy s pohonem všech kol s nejnižšími hodnotami spotřeby paliva a emisí. Středně velké SUV s nejvyšší rychlostí 235 km/h a systémovým výkonem 235 kW (320 k) má emise pouhých 59–64 g CO2/km, což je nový rekord v tomto segmentu. S čistě elektrickým pohonem lze ujet více než 30 km zcela bez emisí a v případě potřeby zajistí podpora elektromotoru zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy.
Pro dynamicky orientované fanoušky kupé je správnou volbou Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC kupé. Vysokovýkonný vrcholný model se vyznačuje dokonalými jízdními výkony na silnici, dynamickým designem a atraktivní výbavou. Motor V6 Biturbo poskytuje nejvyšší výkon 270 kW (367 k) a umožňuje kupé zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 5 sekund.
Navzdory odlišnostem mezi osmi variantami modelu GLC kupé, které jsou patrné na první pohled, se všechny vyznačují vysokou hospodárností a plněním emisní normy EU 6. Většina modelů disponuje pohonem všech kol 4MATIC a s výjimkou hybridní verze s možností vnějšího nabíjení jsou všechny verze GLC kupé vybaveny devítistupňovou samočinnou převodovkou 9G-TRONIC. V modelu GLC 350 e 4MATIC kupé nalézá uplatnění převodovka 7G-TRONIC PLUS, která byla optimalizována pro specifické požadavky hybridního provozu.
Výbava: kompletní a individuální
Nové GLC kupé je přesvědčivé již v základní výbavě, do níž patří například 18“ kola z lehké slitiny, chromovaný paket s viditelnými koncovkami výfukové soustavy, zadní víko EASY-PACK, multimediální systém Audio 20 CD, zadní kamera, bezklíčkový přístupový systém KEYLESS-GO se spouštěním motoru tlačítkem a čalounění umělou kůží ARTICO. Asistenční systémy, jako jsou COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, asistent pro jízdu v bočním větru, asistent dálkových světel, ATTENTION ASSIST nebo ESP® s asistentem pro zvýšení jízdní dynamiky v zatáčkách, se dodávají rovněž standardně. Úroveň komfortu a bezpečnosti lze ještě výrazně zvýšit dalšími asistenčními systémy.
Mercedes-Benz navíc nabízí pro své nové SUV kupé velký výběr výbavy na přání. Zákazník si může zvolit pakety AMG Line pro interiér a exteriér, interiér EXCLUSIVE nebo paket Night. K dispozici jsou atraktivní kola AMG z lehké slitiny v rozmanitých variantách designu s průměrem ráfku 19 nebo 20 palců a pneumatikami různých rozměrů na přední a zadní nápravě. Tato kola pozvednou vzhled vozu i jeho jízdní dynamiku. Sportovní zvuk zážehových motorů zajistí na přání dodávaná sportovní výfuková soustava.
GLC kupé bude k dispozici také v mimořádně exkluzivní verzi EDITION 1
Podobně, jako tomu bylo i u jiných modelů Mercedes, bude také GLC kupé od uvedení na trh nabízeno ve verzi EDITION 1. Speciální model kombinuje řadu exkluzivních prvků výbavy, jako jsou například AMG Line Exteriér, 20“ kola AMG z lehké slitiny s pneumatikami různých velikostí na přední a zadní nápravě, atraktivní laky designo a dvoubarevné čalounění kůží. SUV kupé se tak promění v naprosto mimořádný automobil, který přitahuje nevšední pozornost.
Při vší sportovnosti a vysoké estetické úrovni modelu GLC kupé se splývající zádí ve stylu kupé přesvědčí dynamická novinka naprosto praktickými přednostmi. Zavazadlový prostor je s objemem 491 až 1205 litrů na vrcholu svého tržního segmentu. Přitom nabídka prostoru pro cestující na sedadlech vpředu i vzadu poskytuje podobně vysokou úroveň komfortu jako ve všestranném modelu GLC. Výška dveří, šířka v úrovni ramen a loktů a prostor pro nohy mají identické hodnoty.
Airbag a spol.: samozřejmá ochrana pro případ nehody
V souladu s tradicí značky Mercedes-Benz tvoří karoserie základ příkladné pasivní bezpečnosti. Ústředním prvkem je velmi stabilní bezpečnostní skelet prostoru pro cestující, který je obklopen cíleně vypočtenými a v nárazových zkouškách prověřenými deformačními zónami. Ty zajišťují maximální bezpečnost cestujících optimalizovaným rozváděním nárazových sil, stejně jako kombinací hliníkových odlitků a mnoha dílů z ultravysokopevnostních materiálů.
Kromě tříbodových bezpečnostních pásů s pyrotechnickými a vratnými předpínači a omezovači síly pro řidiče a spolujezdce vpředu, jakož i pro cestující na obou vnějších sedadlech vzadu, se o ochranu cestujících v případě nehody stará velký počet airbagů. Mezi ně patří mimo jiné kombinované boční airbagy pro řidiče a spolujezdce vpředu, chránící hrudník a pánev, optimalizované okenní airbagy pro obě řady sedadel, na přání dodávané boční airbagy pro cestující na vnějších sedadlech vzadu a kolenní airbag pro řidiče.