BMW i rozšiřuje nabídku svého kompaktního elektrického vozu BMW i3. Od léta nabídne verzi se zvětšenou kapacitou akumulátoru. BMW i3 (94 Ah) disponuje kapacitou 33 kilowatt-hodin (kWh), které bylo dosaženo větší hustotou lithium-iontových článků akumulátoru. Rozměry akumulátoru zůstaly nezměněné, ale došlo k prodloužení dojezdu o více než 50 procent, v normovaném cyklu se dojezd prodloužil ze 190 na 300 kilometrů. Při plném nabití akumulátoru lze v každodenním provozu, a to i za nevhodných povětrnostních podmínek, kdy se například používá topení, ujet 200 kilometrů. Jízdní dynamika vozu vybaveného hybridním synchronním elektromotorem o výkonu 125 kW (170 k) zůstala prakticky nezměněná. BMW i3 zrychlí z 0 na 100 km/h během 7,3 s. To znamená, že BMW i3 je nejen nejsportovnější, ale s kombinovanou spotřebou 12,6 kWh/100 km také nejúspornějším vozem svého segmentu.
BMW i3 s akumulátorem 60 Ah, které mělo premiéru před dvěma roky, zůstává i nadále v nabídce. Pro oba typy akumulátorů je připravena také verze s prodlužovačem dojezdu. Tento zážehový 2válec dokáže při jízdě udržovat konstantní nabití akumulátoru a prodloužit dojezd o 150 km (BMW i3 (94 Ah)/BMW i3 (60 Ah): kombinovaná spotřeba paliva 0,6/0,6 l/100 km; kombinovaná spotřeba elektřiny: 11,3/13,5 kWh/100 km; kombinované emise CO2: 12/13 g/km). Tím se rozšiřuje nabídka nejprodávanějšího prémiového elektromobilu světa na čtyři verze. Spolu s uvedením BMW i3 (94 Ah) BMW zahájilo prodej výkonnějších domácích nabíjecích stanic a nových prvků výbavy. Flexibilní konstrukce BMW i3 navíc dává stávajícím zákazníkům možnost, vyměnit akumulátor ve svých stávajících vozech BMW i3 za nový.
Větší hustota článků akumulátoru.
Články akumulátoru s elektrickým nábojem 94 Ah použité v BMW i3 (94 Ah) stanovují nové standardy ve svém segmentu a umožňují akumulátoru dosáhnout kapacity přibližně 33 kWh, což v normovaném evropském cyklu NEDC zajistí s pro BMW typickou dynamikou dojezd 300 km. Kombinovaná spotřeba (NEDC) činí jen 12,6 kWh/100 km, což odpovídá nákladům na 100 km méně než 50 Kč (počítáno při průměrné ceně 1 kWh za 3,71 Kč). V každodenním provozu se zvětšil dojezd BMW i3 (94 Ah) při plném nabití akumulátoru a zapnutém topení či klimatizaci na 200 km. Tohoto zlepšení se podařilo dosáhnout bez subjektivně vnímané ztráty jízdní dynamiky a agility. I přes zvětšenou hustotu energie v novém akumulátoru se v segmentu kompaktních elektrických vozů podařilo téměř vyrovnat rekordní hodnoty BMW i3 (60 Ah). Obě provedení modelů BMW i3 oslovují ideální kombinací hospodárnosti, výkonnosti a dojezdu. Ve zrychlení z nuly do rychlosti obvyklé na okresních silnicích BMW i3 (94 Ah) zrychlí podobně dynamicky, jako sportovní vozy vybavené konvenčním spalovacím motorem.
Vysokonapěťový akumulátor BMW i3 je tvořen osmi moduly, z nichž každý obsahuje dvanáct článků. Jejich kapacitu se podařilo zvýšit bez změn ve vnějších rozměrech. Vnitřní struktura samotných článků, které vyvíjí BMW společně se Samsung SDI, byly důsledně přepracovány. Tím se zvětšil elektrický náboj každého článku akumulátoru na 94 Ah. Kapacita akumulátoru se tak zvětšila na 33 kWh, z nichž přibližně 29 kWh lze skutečně využívat. Akumulátor BMW i3 (60 Ah) má kapacitu 22 kWh, z nichž lze reálně využít 19 kWh.
Měřítkem také v oblasti odpovědnosti.
Inženýři BMW i museli provést pro instalaci nového akumulátoru jen minimum změn na konstrukci vozu. Již při vývoji BMW i3 se totiž počítalo s dalším vývojem architektury s elektrickým pohonem. I když musí být modul akumulátorů klimatizován, nebylo třeba dělat žádné strukturální změny. A to ukazuje na promyšlenou a propracovanou základní koncepci BMW i3. Kdo chce posílit akumulátor svého stávajícího BMW i3, má nyní možnost vyměnit akumulátor za nový. To je v rámci elektřinou poháněných vozů jedinečná vlastnost, která dává jasně najevo celkovou komplexnost filozofie BMW i. Při hodnocení uhlíkové stopy během celého životního cyklu (dodavatelský řetězec, výroba, provozování, údržba a recyklace) vykazuje BMW i3 i nadále významně lepších výsledků, než moderní vozy se zážehovými nebo vznětovými motory.
V roce 2013, kdy bylo BMW i3 uvedeno na trh, bylo prvním vozem s certifikovanou uhlíkovou stopou od německého TÜV. BMW i3 bylo v tomto hodnocení minimálně o třetinu lepší, než jakýkoliv jiný konvenční vůz. K tomuto výsledku významnou měrou přispělo využívání energií z obnovitelných zdrojů v továrnách Lipsko (výroba) a Moses Lake (produkce uhlíkových vláken), stejně tak jako o 70 procent menší spotřeba vody na výrobní proces ve srovnání s konvenčními automobily.
Použité lithium-iontové články překonávají konkurenci nejen vysokou hustotou energie, ale také stabilitou během celé životnosti a bezpečností v případně nehody. Klimatizace chladící vysokonapěťový akumulátor je velmi účinná. Volitelně je k dispozici také systém vyhřívání akumulátoru, který společně s klimatizací zajistí optimální teplotu akumulátoru. Její optimální hodnota je 20 stupňů Celsia. Akumulátor byl navržen s životností odpovídající celému vozu. Zákazníci dostávají na akumulátor záruku 8 let nebo 100 000 ujetých kilometrů, podle toho, co nastane dříve.
Program na výměnu akumulátorů.
Hlavním zaměřením BMW i je odpovědnost. Zákazník má vždy jistotu, je BWM i3 využívá nejmodernější technologie pro ochranu životního prostředí. Tento přístup je umožněn architekturou LifeDrive. BMW i3 je prvním kompaktním vozem prémiového segmentu, který byl od počátku navržen jako čistě elektrický vůz. I proto se u něj od počátku počítalo s možností výměny akumulátoru.
Spolu s uvedením BMW i3 (94 Ah) na trh nabízí BMW i možnost zákazníkům vlastnícím BMW i3 (60 Ah) vybavit jejich vůz v rámci speciálního programu větším akumulátorem 33 kWh. Tento program je určen pro vybrané trhy. Použité akumulátory s kapacitou 22 kWh následně začnou svůj druhý život a budou použité pro stacionární zásobníky energie. Toto je další ukázkou toho, jak jsou technologie BMW i během celého životního cyklu odpovědné k životnímu prostředí.
Optimalizovaná dodávka energie, úspornější jízda.
BMW i3 je zdaleka nejlehčím vozem svého segmentu. I přes zvětšení hmotnosti BMW i3 (94 Ah) na 1245 kg, je jeho subjektivně vnímaná dynamika na stejné úrovni jako u varianty 60 Ah. Tohoto výsledku bylo dosaženo úpravou výkonové elektroniky a systémů řízení toků energie, které společně optimalizovaly výkonovou křivku elektromotoru. Současně se i fyzicky zlepšila zátěžová napěťová křivka nového akumulátoru 94 Ah.
Také BMW i3 (94 Ah) pohání hybridní synchronní elektromotor vyvinutý přímo BMW Group. Motor disponuje výkonem 125 kW/170 k a točivým momentem 250 Nm, který je k dispozici od nulových otáček. BMW i3 (94 Ah) zvládne sprint z 0 na 100 km/h během 7,3 sekundy, na rychlost 60 km/h akceleruje za pouhých 3,8 s.
Elasticita v podobě zrychlení z 80 na 120 km/h za pouhých 5,1 sekundy umožňuje snadné předjíždění, které odpovídá automobilům se spalovacími motory o mnohem větším výkonu. Touto hodnotou pružného zrychlení je BMW i3 (94 Ah) na úrovni BMW 440i Coupé s přeplňovaným šestiválcem o výkonu 240 kW/326 k (kombinovaná spotřeba: 7,7–7,4 l/100 km; kombinované emise CO2: 179–172 g/km). Výkon motoru je přenášen zadními koly a jednodustupňovou převodovkou. Díky tomu BMW i3 zrychluje bez přerušení toku výkonu ke kolům, až do rychlosti 150 km/h (elektronicky omezena z důvodu hospodárnosti). To jsou vlastnosti obou verzí BMW i3.
Mnoho detailních zlepšení přispělo ke zlepšení hospodárnosti BMW i3 (94 Ah). Upraven byl management motoru, stejně tak jako jsou použité pokročilejší pneumatiky se sníženým valivým odporem. V normovaném režimu NEDC spotřebuje 12,6 kWh/100 km, což je v rámci konkurence nejlepší hodnota. BMW i3 (60 Ah) spotřebuje 12,9 kWh/100 km.
Nová, rychlejší nabíjecí elektronika: třífázové nabíjení až 11 kW.
V principu o 50 procent větší kapacita akumulátoru znamená delší nabíjecí časy – to v případě, že nedojde k úpravě technologie nabíjení. Spolu s novým akumulátorem byl vyvinut rychlý systém pro nabíjení střídavým proudem. Objemnější akumulátor lze vícefázovým střídavým proudem nabíjet výkonem 11 kW, což je standard, který se používá v infrastruktuře veřejných nabíjecích stanic.
Nová vysokovýkonná nabíjecí elektronika BMW i3 (94 Ah) může využívat třífázový proud s výkonem 11 kW. To znamená ve srovnání s BMW i3 (60 Ah) zlepšení o 50 procent. Verzi 60 Ah lze nabíjet jednofázovým střídavým proudem s výkonem 7,4 kW. Nabíjení BMW i3 (94 Ah) zabere méně než tři hodiny, a to je i přes větší kapacitu přibližně stejný čas, jako při nabíjení akumulátoru 60 Ah výkonem 7,4 kW.
Standardní výbavou BMW i3 je kabel pro nabíjení ze standardní elektrické zásuvky. Příkonem 2,8 kW lze pomocí tohoto kabelu BMW i3 (94 Ah) plně nabít za méně než deset hodin. U BMW i3 (60 Ah) trvá nabití přibližně osm hodin.
BMW i3 je již nyní vybaveno technologií budoucnosti – nabíjením stejnosměrným proudem o výkonu 50 kW. Po připojení BMW i3 (94 Ah) ke stejnosměrné rychlonabíjecí stanici, dojde k nabití akumulátoru na 80 procent kapacity během 40 minut. U BMW i3 (60 Ah) trvá stejný úkol 25 minut. To znamená, že BMW i3 (94 Ah) dosahuje rychlosti nabíjení 4 km/min, což znamená, že na 100 km jízdy je třeba dobíjet 24 minut.
Range Extender pro ještě delší dojezd.
I pro BMW i3 (94 Ah) nabízí BMW i prodlužovač dojezdu Range Extender (REX). Jde o 2válcový zážehový motor s objemem 650 cm3, který je umístěn v blízkosti elektromotoru nad zadní nápravou. Range Extender disponuje největším výkonem 28 kW/38 k a pohání generátor produkující elektrickou energii. Pracuje pouze v situacích, kdy je potřeba, a vyznačuje se značnou účinností. Jakmile úroveň nabití akumulátoru klesne pod určitou úroveň, Range Extender se spustí, začne udržovat konstantní úroveň nabití akumulátoru a prodlouží tak dojezd v reálném provozu o 150 km. Range Extender neomezuje objem zavazadlového prostoru, protože palivová nádrž s objemem devět litrů je umístěna v přední sekci. Zavazadlový prostor má objem 260 l a lze jej sklopením zadních sedadel zvětšit až na 1100 l.
BMW i3 (94 Ah) REX s prodlužovačem dojezdu váží o 120 kg více, než standardní verze. I tak ale zůstala automobilu vlastní typická dynamika a obratnost. Z klidu na 100 km/h zrychluje během 8,1 s. Normované emise CO2 (NEDC) činí u BMW i3 (94 Ah) REX 12 g/km, čistě elektrické BMW i3 vykazuje nulové lokální emise. V obou případech patří modely BMW i3 kombinací jízdní dynamiky a hospodárnosti k nejlepším ve svých segmentech.
Nová výbava.
BMW i3 (94 Ah) lze okamžitě rozpoznat podle modré metalické barvy Protonic Blue. Tato barva, která byla dříve k dispozici výhradně pro plug-in sportovní BMW i8, je nyní vyhrazena pro tuto verzi BMW i3. Zákazníci mohou BMW i3 (94 Ah) objednat v nemetalických barvách Capparis White a Fluid Black, stejně tak jako v metalických barvách Mineral Grey, Platin Silver a Ionic Silver, které doplňují zmiňovanou novou barvu Protonic Blue.
Pro BMW i3 je k dispozici čtveřice designových stylů interiéru. Kromě základního provedení Atelier jsou k dispozici úpravy Loft, Lodge a Suite. V budoucnu přibydou ještě další designérské verze. Pro provedení Suite jsou připravené nové tmavé elegantní dřevěné dekorační lišty Dark Oak. Na přání lze zvolit obložení z eukalyptového dřeva. Mezi další materiály použité uvnitř BMW patří přírodně činěná kůže, dřevo, vlna, stejně jako další obnovitelné materiály, které zdůrazňují prémiový charakter BMW i3.
Součástí výbavy provedení Atelier je Driving Assistant Plus, jehož součástí je kamerový adaptivní systém pro udržování rychlosti s funkcí Stop&Go, asistent jízdy v kolonách, ukazatel rychlostních limitů, funkce nouzového brzdění s rozpoznáváním překážek a chodců, stejně tak jako proaktivní jízdní asistent.
Celosvětově nejúspěšnější elektrický vůz svého segmentu.
Založením divize BMW i BMW Group opět ukázalo svoji průkopnickou roli. Rozhodlo o vývoji zcela unikátní struktury karoserie vyrobené z uhlíkových kompozitů, stejně tak jako technologií souvisejících s čistě elektrickým pohonem. Jak čistě elektrické BMW i3, tak plug-in hybridní sportovní BMW i8 unikátním způsobem kombinují radost z jízdy s odpovědností k životnímu prostředí a vytvářejí tak novou podobu prémiovosti. Dva roky po uvedení na trh v listopadu 2013 se BMW i3 posunulo na špičku svého segmentu. V Německu je BMW i3 nejprodávanějším vozem s elektrickým pohonem, v Norsku je právě BMW i3 nejčastěji registrovaným modelem své značky (zdroj: Polk/IHS 2014–3/2016). Největším trhem pro pětidveřové BMW i3 jsou USA. Více než 80 procent zákazníků BMW i3 přichází k BMW Group od jiných značek. BMW i3 a BMW i8 obdržely mnoho ocenění za svoji lehkou konstrukci, hnací ústrojí, jízdní dynamiku i design. Značka BMW i tak při svém uvedení na trh získala více ocenění, než jiné nové značky.
Komfortní nabíjení doma: nové nabíječky BMW i Wallbox.
Jakmile v létě 2016 začne prodej BMW i3 (94 Ah), budou zahájeny také dodávky nových nabíjecích stanic BMW i Wallbox pro rychlé domácí nabíjení. Nová nabíječka používá nejmodernější technologie a kromě jednofázového proudu dokáže nyní pracovat také s třífázovým proudem a nabíjecím výkonem až 22 kWh.
Nová nabíječka má plošší design a kompaktnější rozměry ve srovnání s předchozí generací. Díky zvýšenému výkonu ale dokáže akumulátor BMW i3 (94 Ah) nabít za dvě hodiny a 45 minut. Nabíjení se spouští automaticky po připojení kabelu. Činnost nabíječky BMW i Wallbox indikují LED.
Koncem roku 2016 nabídku obohatí další dvě nabíječky s doplňkovými komfortními funkcemi. Tyto nabíječky se dokáží svými funkcemi přizpůsobit různým skupinám soukromých nebo firemních zákazníků. Kromě jiného nabíječka BMW i Wallbox Plus dokáže po připojení rozpoznat konkrétní automobil a přiřadit mu konkrétní nabíjecí data pomocí aplikace v mobilním telefonu. Nabíjecí stanice BMW i Wallbox Connect poskytne funkčnost nabíječky BMW i Wallbox Plus, ale díky rozhraní WiFi nabízí rozšířené možnosti, například v podobě vzdálené online obsluhy. Různá množství dodané elektřiny pro jednotlivé vozy nejsou pouze zaznamenána, ale mohou být zaslána e-mailem, což usnadní jejich vyúčtování.
Nabíječky BMW i Wallbox Pro a BMW i Wallbox Connect bude možné integrovat do systémů inteligentních domů. Aktuálně jsou kompatibilní s řídicími systémy MyGEKKO a Loxone. Tím bude možné dobíjet BMW i3 čistou elektřinou získávanou přímo z vlastních solárních článků umístěných na střeše domu.
Nabíječky BMW i Wallbox navíc zajistí prodloužení dojezdu tím, že s předstihem vyhřejí nebo vychladí akumulátor pomocí energie ze sítě. Celý proces lze ovládat i pomocí chytrého telefonu. Předehřátí akumulátoru zajistí jeho optimální činnost i během používání při nízkých teplotách.
BMW i však nepřináší pouze širokou nabídku nabíječek BMW i Wallbox, ale také poskytuje unikátní instalační servis přímo u zákazníka, stejně tak jako zajišťuje nezbytnou údržbu, konzultace a další služby.
Nabíjení na cestách: komfortní nabíjení díky ChargeNow.
Síť ChargeNow patřící pod BMW i zahrnuje více než 40 000 dobíjecích stanic provozovaných různými operátory aktuálně ve 25 zemích. Tím je k dispozici nejširší síť dobíjecích stanic na světě určená pro elektrická a plug-in hybridní vozidla. Karta ChergeNow a stejnojmenná aplikace umožňuje zákazníkům přístup k nabíjecím stanicím všech operátorů a současně zajišťuje bezhotovostní placení a vyúčtování. Tím zcela odpadá nutnost zdlouhavého vyřizování smluv s různými poskytovateli nabíjecích stanic. Řidič má navíc také usnadněný život tím, že stanice spadající do programu ChargeNow jsou integrované přímo do navigačního systému vozidel a jsou dostupné i přes aplikaci v chytrém telefonu.
ConnectedDrive: nové standardy díky konektivitě.
Volitelně dodávaný navigační systém Professional umožňuje plné využití speciálních služeb BMW ConnectedDrive Services vyvinutých BMW i. Asistent dojezdu umožňuje plánování cest v reálném čase. V případě, že se cíl cesty nachází mimo jízdní dosah, systém řidiči doporučí zvolit režim ECO PRO nebo ECO PRO+. Případně se pokusí nalézt alternativní hospodárnější trasu. V případě, že bude nutné automobil dobít, systém ukáže všechny dostupné nabíjecí stanice v okolí plánované trasy.
Dynamická mapa dojezdu je jednou z hlavních součástí k internetu připojeného navigačního systému. Do výpočtu dojezdu se zahrnuje aktuální stav nabití akumulátoru, jízdní styl řidiče, aktivované komfortní funkce vozu, zvolený jízdní režim, topografie terénu, aktuální dopravní situace nebo i vnější teplota. Pro tento účel se využívají dopravní informace v reálném čase RTTI (Real Time Traffic Information). Data poskytuje zabezpečený server BMW ConnectedDrive.
BMW i3 stanovuje vlastní standardy také v propojení řidiče a jeho vozu. K tomu pomáhá aplikace BMW i Remote, která poskytuje různé důležité informace o voze na mobilním telefonu. Kromě například navádění do cíle cesty i po vystoupení z vozu nebo pomoci s hledáním parkovacích míst, vůbec poprvé BMW ConnectdDrive nabízí možnost intermodálního plánování trasy využívající nejen samotný automobil, ale, když je to rychlejší, tak také hromadnou dopravu.
Stejně, jako dříve, i nyní nabízejí modely BMW i3 (94 Ah) a BMW i3 (60 Ah) rozsáhlou výbavu v podobě například ovládacího systému iDrive, funkce vzdálené obsluhy pomocí aplikace BMW i Remote, nezávislé topení, volič jízdních režimů, rádio Professional, Bluetooth Hands-Free, klimatizaci, kožený volant, LED denní svícení, Park Distance Control (PDC) pro zadní části vozu a nabíjecí kabel pro nabíjení z běžné domácí elektrické zásuvky.
O BMW i.
BMW i je značka BMW Group zaměřená na vizionářské automobily a technologie, propojené služby pro individuální mobilitu. Značka BMW i je dostupná v 50 zemích prostřednictvím automobilů BMW i3 (elektrický vůz pro městské prostředí) a plug-in hybridního sportovního vozu BMW i8.
Součástí BMW i jsou také automobily BMW iPerformance (všechny plug-in hybridní modely BMW) a další služby související s osobní dopravou v podobě DriveNow (sdílení automobilů), ReachNow (sdílení automobilů 2.0), ChargeNow (snadný přístup k největší síti dobíjecích stanic), ParkNow (hledání, rezervace a platba za parkovací místa), BMW i Ventures (investice do mladých společností zabývajících se dopravou ve městech) a BMW i Urban Mobility Competence Centre (pro konzultace s městy, obcemi a úřady).