AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Mercedes-Benz
Siems & Klein
BusPoint


Hodláte toto léto jezdit na zimních pneumatikách? Raději si to rozmyslete!

Bridgestone vysvětluje, proč je přezutí na letní pneumatiky jedinou smysluplnou možností.

Po přechodu na letní čas již všichni v Evropě vyhlížíme teplejší počasí. Tuto změnu ročních období doprovází celá řada každoročních rituálů: jarní úklid, první sekání trávy a pro miliony motoristů přezutí ze zimních pneumatik na letní.

Přibližně 43 % evropských řidičů přezouvá v chladné části roku na zimní pneumatiky, ale mezi jednotlivými regiony panují enormní rozdíly. Zatímco 92 % Poláků a 88 % Němců jezdí na zimních pneumatikách, činí tento ukazatel 23 % ve Francii a pouhých 8 % ve Velké Británii (1). Celkově se používání zimních pneumatik v Evropě rozšiřuje, částečně kvůli nevyzpytatelnému zimnímu počasí v uplynulých letech, ale také kvůli nové legislativě podporující bezpečnost silničního provozu v jednotlivých zemích. Profilová analýza společnosti Bridgestone ukazuje, že řidiči rodinných vozů, zejména rodiče, jsou skupinou, která v největší míře přezouvá každý rok na zimní pneumatiky.

Navzdory často publikovaným informacím, že zimní pneumatiky neposkytují v teplém počasí uspokojivé výkony, se překvapivě vysoký počet řidičů neobtěžuje s přezutím zpět na letní pneumatiky. Další výzkum společnosti Bridgestone ukazuje, že téměř 10 % italských řidičů (2) zůstává na zimních pneumatikách po celé léto a v Dánsku je tento ukazatel dokonce 18 % (3).

Jake Rønsholt, výkonný ředitel obchodní jednotky Consumer Business Unit společnosti Bridgestone Europe, k tomu poznamenává: „Pokud vás láká zůstat na zimních pneumatikách po celé léto, pak má Bridgestone pro vás jednoduchou radu: nedělejte to! Skutečnost je taková, že pouze letní pneumatiky vám mohou poskytnout bezpečnost a výkony, které potřebujete v teplém počasí.“

Přezujte na letní pneumatiky nyní

Zimní pneumatiky zůstávají díky svým speciálním směsím a dezénům v chladných podmínkách měkké a poddajné. Za nízkých teplot tak poskytují trakci a přilnavost na suchém, mokrém a zledovatělém povrchu. Avšak s rostoucí teplotou zimní pneumatiky tuto výhodu ztrácejí, jejich přilnavost klesá a dezén se začíná opotřebovávat rychleji.

Letní pneumatiky naopak používají tvrdší směs, která se nestane příliš měkkou a přilnavou na rozpáleném povrchu silnice. Letní pneumatiky poskytují při vyšších teplotách lepší celkové výkony než zimní pneumatiky, zejména z hlediska brzdného výkonu, ovladatelnosti, odolnosti vůči opotřebení, valivého odporu a hospodárnosti.

Bezpečnější jízda na mokru a suchu

Testy společnosti Bridgestone ukazují, že rozdíly ve výkonech mezi letními a zimními pneumatikami z hlediska brzdění a ovladatelnosti v teplejším počasí se mohou pohybovat mezi 8 % a 30 %, v závislosti na stavu vozovky a teplotě. Na mokru a při teplotě cca 30°C má vozidlo vybavené dobrými letními pneumatikami brzdnou dráhu až o 30 % kratší než vozidlo vybavené zimními pneumatikami. V některých podmínkách může rozdíl v brzdné dráze odpovídat dvojnásobku délky vozu!

Stejně důležitá je péče o pneumatiky

Kromě přezouvání na vhodné pneumatiky pro nadcházející roční období je důležitá také náležitá péče o pneumatiky. Pro bezpečnost, zejména pro ovladatelnost a brzdění, jsou dvěma nejdůležitějšími kroky pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách a hloubka dezénu.

Jednoduchá pravidla

Bridgestone doporučuje kontrolovat tlak v pneumatikách jednou za měsíc. Pokud si nejste jisti, jaké hodnoty tlaku výrobce doporučuje, naleznete je v návodu k obsluze vozidla, na rámu dveří řidiče, na víčku palivové nádrže nebo na víku odkládací schránky před sedadlem spolujezdce vpředu. Hloubku dezénu změříte vložením jednoeurové mince do hlavní drážky. Pokud vidíte zlatý prstenec mince, znamená to, že dezén je opotřebován pod legislativně stanovenou minimální hloubku dezénu 1,6 mm a je nejvyšší čas k pořízení nových pneumatik.

Žel nedávný evropský výzkum ukazuje, že příliš mnoho motoristů zanedbává péči o pneumatiky: 76 % motoristů nekontroluje tlak v pneumatikách jednou za měsíc a 54 % z nich kontroluje hloubku dezénu jen jednou za rok, či dokonce nikdy (4)!

Stručně řečeno, pro bezpečné cestování automobilem je nezbytné přezout zpět na letní pneumatiky, jakmile se s námi zima rozloučí – a pak pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách a hloubku dezénu.

(1) Průzkum IPSOS realizovaný pro společnost Bridgestone v roce 2014 v 6 zemích na celkovém vzorku 7806 soukromých majitelů osobních vozů. (2) Studie vypracovaná společností GiPA Itali v červenci 2015 (3) Údaje Dánského sdružení dovozců pneumatik (4) Profacts 2015: Francie, Německo a Velká Británie.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Toplac s.r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika
Iveco Czech Republic, a.s.
BMW Group Česká republika
Auto Fit, spol. s r.o.