AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
BusPoint
Auto Fit, spol. s r.o.
Iveco Czech Republic, a.s.


Peugeot Fractal zapojuje do řízení sluch

Elektrické městské kupé představuje cestu, jakou by se Peugeot i-Cockpit® mohl dále ubírat. Vývoj se soustředil na další smyslový vjem – sluch.

Peugeot Fractal je prospektivní studií i-Cockpitu, která se zaměřuje na sluchové vnímání. Sluch je tak po zraku a hmatu třetím smyslem, na který se klade při vývoji důraz. Řízení se vyvíjí a je instinktivnější pro jedinečný zážitek za volantem. StelLab , výzkumná laboratoř skupiny PSA Peugeot Citroën, vyvinula inovativní akustický systém 9.1.2. Ten spojuje vysoce kvalitní zvukový systém 9.1 a infrabasové reproduktory zabudované do opěradla každého sedadla.

Díky akustickému systému 9.1.2 je řízení instinktivnější. Informace jsou bohatší o využití zvuku. Tato přídavná složka i-Cockpitu je charakterizována rozložením zvuku do prostoru a dynamizací zvuku.

Peugeot Fractal nabízí vnější a vnitřní zvukovou identitu, která byla poprvé vyvinuta ve spolupráci se zvukovým designérem Amonem Tobinem. Ve městě se tak vůz pohybuje v harmonii se svým okolím.

Vyvýšený přístrojový panel vozu Peugeot Fractal využívá holografický displej s vysokým rozlišením a polykarbonátovou lamelu nakloněnou v úhlu 45°. Řidič si může přizpůsobit zobrazení podle potřeby. Polykarbonátová lamela poskytuje další informace s hloubkovým efektem.

Peugeot Fractal funguje jako laboratoř nápadů, která zkoumá nové postupy výroby a designu. Více než 80 % plochy kabiny představují díly vytvořené 3D tiskem. Plochy pohlcující zvuk byly vytvořeny generativním designem, což je proces umožňující vytvořit ideální díl.

Elektromotory, jejichž celkový výkon dosahuje 150 kW/204 k, jsou umístěny na přední a zadní nápravě a napájí je lithium-iontový akumulátor o kapacitě 40 kWh. Dojezd ve smíšeném režimu dosahuje 450 km.

Díky variabilní světlé výšce se vůz dokáže přizpůsobit různému typu terénu. Pro jízdu na dálnici je výška nastavena na 7 cm, což zlepšuje aerodynamiku ve prospěch zvýšení životnosti baterie. Ve městě může světlá výška dosáhnout až 11 cm, což vozu usnadňuje vjezdy na parkoviště a zpomalovací prahy.

Po městě se Peugeot Fractal pohybuje s obdivuhodnou lehkostí a ve zvukovém souznění se svým prostředím. Vůz je extrémně kompaktní. S délkou 381 cm a šířkou 117 cm je předurčen pro městský provoz. Pro usnadnění manévrů jsou 19“ kola Tall&Narrow umístěna do rohů, přední a zadní převis tak činí pouze 52 cm.

Přirozeně vyvážený Peugeot Fractal využívá elektropohon, který přinesl zcela novou konstrukci vozu. Každý prvek je umístěn naprosto efektivně. Lithium-iontové akumulátory tak naleznete v centrálním tunelu, což umožnilo snížit těžiště a lépe rozložit hmotnost. Baterie slouží k napájení obou elektromotorů – každý o výkonu 75 kW/102 k, jeden na přední, druhý na zadní nápravě. Tento pohon zlepšuje aerodynamiku vozu. Toto zlepšení demonstrují menší otvory na přední straně, objem vzduchu nutného pro napájení a chlazení motoru je totiž menší.

Peugeot Fractal byl stvořen do městského provozu, což je zřetelné již z křivek vozu. Dynamické linie se táhnou přes celou karoserii bez jakékoliv nerovnosti. Dojem vitality a energie vozu posiluje „Coupe Franche“ – ostré oddělení jasně bílé a matně černé v místě kloubu závěsu dveří. Střechu vozu lze sejmout a přeměnit kupé v kabriolet.

Na zadní straně vozu je světelná lišta přesahující před spoiler, která informuje o stavu indukčního nabíjení baterie díky animaci typu „equalizer“. Jakmile se vůz dá do pohybu, lišta tvořená LED diodami plní funkci zadních světel. Vpředu sahá světelný podpis od masky chladiče přes světlomety. Ukrývá rovněž směrovku, v níž světlo přebíhá z jednoho rohu do druhého.

Peugeot Fractal, pro nějž je město přirozeným prostředím, se vyznačuje velmi nízkou hlučností. Tu zaručuje elektromotor podpořený pneumatikami Tall&Narrow s úzkým běhounem. Pro maximální akustický výkon jsou do lopatek kol zabudovány klíny snižující aerodynamický hluk. Tyto prvky, které se inspirovaly zvukově izolovanými kabinami, snižují intenzitu zvukových vln a tím jejich úroveň hluku, kdy vlny přeskakují z jedné plochy na druhou. Vzhledem k tomu, že tyto prvky nelze vyrobit klasickým způsobem, vyrábí se metodou 3D tisku.

Peugeot Fractal přináší specifický zvukový podpis, kterým chrání ostatní účastníky silničního provozu, zejména chodce a cyklisty. Chodec chystající se vkročit do vozovky, aniž by se rozhlédnul, je tak na přítomnost vozu Peugeot Fractal upozorněn.

Tento koncepční vůz rovněž usnadňuje každodenní život majitele díky hodinkám „Samsung Gear S“, které mu poskytují průběžné informace o stavu akumulátoru, procesu nabíjení, teplotě v kabině a venkovní teplotě. Řidič může jedním stisknutím tlačítka na hodinkách otevřít dveře a přizpůsobit prostředí kabiny podle vlastních parametrů. Takto lze nastavit například i klimatizaci a HiFi systém.

Peugeot i-Cockpit® nabízí jedinečný zážitek, v němž se snoubí instinktivní ergonomie s nebývalou atmosférou. Výběr materiálů je inspirován rozhlasovými a nahrávacími studii: na palubní desce, dveřních výplních a skořepinových sedadlech je použitý tmavý dub. V celém interiéru se vyskytují měděné prvky připomínající audio konektory a akustický komfort zvyšují anechoické prvky vyrobené 3D tiskem. Sedadla jsou potažena 3D látkou a bílou kůží.

Pro zajištění stálé kontroly nad vozidlem je řidič usazen v sedadle, které mu poskytuje kinestetickou zpětnou vazbu. Ruce instinktivně uchopí kompaktní volant, do jehož obou paprsků jsou zabudovány „touchpady“. Tyto dotykové displeje, které se ovládají palcem, řídí funkce a doplňky vozu. V ose vidění řidiče se nachází vyvýšený přístrojový panel využívající holografické zobrazení a polykarbonátovou lamelu umístěnou v úhlu 45°. Zobrazení na 12,3“ HD digitálním displeji si může přizpůsobit dle vlastních potřeb. Nakloněná polykarbonátová lamela odráží s hloubkovým efektem doplňující informace 7,7“ displeje „Amoled“.

Po obou stranách volantu jsou na dosah ruky přepínače umístěné na dvou obloucích. Oblouk na pravé straně slouží rovněž ke spuštění elektromotoru. Do středově konzoly je zabudován 7,7“ dotykový displej Amoled sloužící k ovládání všech funkcí vozu Peugeot Fractal. Cestující na zadních sedadlech mají také k dispozici panel, na kterém mohou nastavit teplotu a klimatizaci v zadní části vozu.

Peugeot Fractal slouží jako laboratoř nápadů. Při jeho koncipování byl využit 3D tisk pro vytvoření tvarů, které jiným postupem nelze získat. Takto vyrobené díly představují více než 80 % vnitřních povrchů a nabízejí kombinaci nového stylu a reálné funkčnosti. Paprsky kompaktního volantu procházejí připojovací kabely touchpadů.

Zvukově izolované plochy, které zabírají v kabině více než 15 m², byly vyrobeny generativním designem. Výkon výpočtů dnešních počítačů umožňuje zkoumat všechny možné varianty tvarů a struktur daného dílu. Generativní design vytváří pomocí algoritmů efektivní tvary, výsledkem je ideální díl. Peugeot Fractal díky tomu používá přesné množství materiálu potřebné pro zajištění akustické účinnosti.

Elektropohon nabízí kromě optimalizace aerodynamiky i funkce, které jsou v tomto segmentu zcela nové. Celkovou rovnováhu vozu Peugeot Fractal zajišťuje lithium-iontový akumulátor zabudovaný do středového tunelu. Došlo tak k novému rozložení hmotnosti a snížení těžiště.

Akumulátor s kapacitou 40 kWh napájí dva elektromotory – každý o výkonu 75 kW/102 k – umístěné na přední a zadní nápravě. Dojezd vozu Peugeot Fractal je 450 km ve smíšeném režimu.

Systém řídí výkon podle situace na silnici. Výkon 150 kW/204 k se rozděluje podle přilnavosti povrchu, aby se optimalizovala mobilita a rekuperace energie. Liší se i převodové poměry elektromotorů, které tak zohledňují přesun hmotnosti. Během zrychlení z 0 na 100 km/h se nejprve využije motor umístěný na zadní nápravě a při rychlosti nad 100 km/h se postupně zapojí motor na přední nápravě.

Hnací síla je přenášena na všechna 4 kola, což zajišťuje vynikající účinnost ve městě a stabilitu při vysoké rychlosti. Pneumatické pružiny automaticky nebo na pokyn řidiče mění světlou výšku vozidla mezi 7 a 11 cm. Nejnižší výška optimalizuje aerodynamiku a prodlužuje dojezd vozu. Nastavení na vyšší polohu usnadňuje jízdu po městě, především přejezdy přes retardéry a vjezdy na parkoviště.

Díky nízké hmotnosti vozu, která je pouhých 1000 kg, dosahuje Peugeot Fractal zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 s, 1000 m s pevným startem zvládne za 28,8 s.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Scania Czech Republic s.r.o.
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Siems & Klein
Auto Fit, spol. s r.o.
BOSCH