Společnost KIA MOTORS CZECH zveřejnila ceny a oficiálně tak zahájila prodej nejpopulárnějšího modelu značky v České republice – modernizovaný model Kia cee´d nově se sportovní edicí GT Line s dynamičtějším výkonem a osobitým designem značky Kia nabízí vysokou úroveň kvality a kultivovanosti. Tento model je základem nepřetržitých úspěchů, jichž v uplynulých letech dosáhla značka Kia nejen v Evropě, ale také v České republice.
Mezi novinky modernizované modelové řady cee´d patří zcela nový tříválec Kia 1.0 T-GDI společně s řadou nových bezpečnostních, komfortních a praktických prvků výbavy. Změny platí pro všechny verze modelové řady cee’d, která zahrnuje pětidveřový hatchback cee’d, kombi Sportswagon a třídveřový pro_cee’d.
Mezi úpravy modelové řady cee’d patří také řada vizuálních a dynamických vylepšení pro vysokovýkonné modely cee’d GT a pro_cee’d GT. Tyto změny ještě víc zvětšují přitažlivost modelů GT, přestože už předcházející verze patřily v tomto, pro zákazníky velmi emotivním segmentu trhu, k vzhledově nejlepším, mezi sportovní hatchbacky segmentu C.
Modernizovaný model je nově nabízen také verzi „GT Line“ se sportovním vzhledem a dynamikou modelů GT při zachování všestrannosti konvenčních modelů cee’d. Stupeň výbavy GT Line je nabízen ve všech třech karosářských verzích – jako pětidveřový cee’d, kombi cee’d Sportswagon a třídveřový pro_cee’d.
Modernizovaná modelová řada Kia cee’d přichází krátce poté, co Kia dosáhla významného milníku v historii tohoto modelu. Od zahájení výroby v roce 2006 do května 2015 vyrobila společnost Kia Motors v Evropě 1 000 000 vozů Kia cee’d a tyto vozy hrají od svého uvedení na trh před devíti roky důležitou roli v trvalém růstu a úspěchu značky Kia. Miliontým vozem cee’d, který sjel z montážní linky evropského závodu Kia, byl vysokovýkonný pětidveřový hatchback Kia cee’d GT s motorem 1,6 T-GDI s výkonem 204 k a s perleťově bílým lakem.
Vnější design: modernější vzhled
Modernizovaná Kia cee’d přebírá od aktuálního modelu odvážný, osobitý design s řadou vizuálních úprav, které modernizují vzhled vozu.
Příď modelu cee’d si zachovává charakteristické rysy značky Kia – maska chladiče ve tvaru tygřího nosu. Elegantní světlomety protažené do stran s integrovanými mlhovými světlomety. Mezi úpravy „tváře“ modelu cee’d patří hranatější a širší nárazník s chromovanými ozdobnými prvky kolem mlhových světlometů a nová mřížka masky chladiče s oválným tvarem, která odráží mnoho tvarů a stylistických forem přední části vozu.
Podobných změn doznala záď modelu cee’d, jejíž nově tvarovaný nárazník a svítilny se sportovním vzhledem dodávají vzhledu vozu ještě silnější charakter. Záď vozu završují zadní svítilny LED s novým „světelným designem“, díky nimž působí vůz znatelně kultivovanějším dojmem. Na vybraných verzích jsou k dispozici elegantní 16“ a 17“ kola z lehké slitiny s novým designem.
Drobné stylistické změny v interiéru a účinnější odhlučnění
Velmi kvalitní interiér modelu Kia cee’d obdržel řadu drobných stylistických vylepšení, která vycházejí z jednoduché elegance vnitřního designu. Základní podoba interiéru zůstává beze změny, ale řada drobných vylepšení přináší ve svém souhrnu do interiéru modernější vzhled a atmosféru. Přitažlivost modelu cee’d zvyšuje nový barevný paket dodávaný na přání.
Asymetrická přístrojová deska orientovaná víc na řidiče se odlišuje chromovanými ozdobnými prvky, které se nacházejí v oblasti panelu přístrojů, výdechů ventilační soustavy na straně řidiče a uprostřed a horního okraje přístrojové desky. Středový panel přístrojové desky má luxusní vzhled díky velmi kvalitnímu leskle černému ozdobnému obložení s povrchovou úpravou odolnou vůči poškrábání. Další chromované prvky zdobí, v závislosti na variantě výbavy, například panel kolem řadicí páky, kliky dveří a ovládací prvky pro nastavení teploty na přístrojové desce.
Vylepšený interiér vznětových variant nabízí ještě účinnější odhlučnění a izolaci od vibrací. Koberce a ventilační soustava byly doplněny dodatečnými, zvukově izolačními materiály, zatímco přenos vibrací od motoru do interiéru tlumí dvojnásobné množství pěny pohlcující chvění v oblasti přístrojové desky. Všechny vznětové motory jsou nyní vybaveny materiálem pohlcujícím hluk na bloku, vaně motoru a filtru pevných částic.
Modernizované motory Euro 6, včetně zcela nové jednotky 1.0 T-GDI
Modernizovaný cee’d je nabízen s širší paletou motorů a převodovek. Všechny motory nyní standardně plní požadavky emisní normy Euro 6.
Kia představuje při uvedení modernizovaného modelu cee’d zcela nový motor 1.0 T-GDI (Turbo Gasoline Direct Injection). Tento nový tříválec má nižší spotřebu paliva a nižší emise, přestože současně nabízí vynikající dynamické jízdní vlastnosti a okamžité reakce na povely řidiče.
Nový přeplňovaný motor Kia z vlastního vývoje, který probíhal v korejském výzkumném a vývojovém centru Kia v Namyangu, je vybaven vysokotlakým přímým vstřikováním benzinu, vyspělou chladicí soustavou a integrovaným sběrným výfukovým potrubím pro ještě čistější emise a kompaktní rozměry. Vývoj motoru byl zaměřen na zajištění okamžitých reakcí motoru a velmi účinného spalování, v souladu se strategií trvale udržitelného downsizingu motorů Kia.
Je to první zástupce nové řady motorů Kia s nižším zdvihovým objemem, který je nabízen ve dvou výkonových variantách. Základní verze poskytuje nejvyšší výkon 100 k a točivý moment 171 N.m, zatímco výkonnější jednotka 1.0 T-GDI nabízí 120 k při shodném točivém momentu 171 N.m. Maximum točivého momentu je k dispozici v rozsahu otáček od 1500 do 4000 min-1. Díky tomu je zaručena svižná akcelerace za všech jízdních podmínek. Obě verze s výkonem 100 k i 120 k mají nejnižší emise CO2 ze všech dosud nabízených modelů cee’d se zážehovým motorem.
Cee’d nabízí také vznětový motor 1.6 CRDi, který byl pro nový model patřičně modernizován. Nový systém vysokotlakého vstřikování a elektronicky řízené olejové čerpadlo snižují třecí ztráty v motoru.
Tento motor je nabízený pro modernizované modely cee’d i novou variantu GT Line, poskytuje výkon 136 k (místo dosavadních 128 k) a maximální točivý moment 280 N.m (zvýšení z 260 N.m). Mírný nárůst výkonových parametrů je doprovázen výhodnějším průběhem točivého momentu, díky němuž je maximální točivý moment k dispozici již od pouhých 1500 min-1 (dosud 1900 min-1, platí pro verze s mechanickou převodovkou). To znamená ještě intenzivnější akceleraci za všech provozních podmínek.
Kia cee’d je i nadále nabízena se zážehovými motory 1.6 GDI 135 k a 1.4 MPI 100 k (Multi-Point Injection) společně s oblíbeným vznětovým motorem 1.4 CRDi. Všechny uvedené jednotky splňují emisní normu Euro 6.
Zcela nová sedmistupňová dvouspojková převodovka
Modernizovaný cee’d přichází s druhou technickou premiérou pro značku Kia, a tou je zcela nová sedmistupňová dvouspojková převodovka DCT, která se dodává exkluzivně pro modely vybavené výkonnějším vznětovým motorem 1.6 CRDi 136 k. Nová převodovka Kia DCT je schopna přenášet vyšší točivý moment vylepšeného motoru modernizovaného modelu cee’d a disponuje vyšší účinností, než šestistupňová samočinná převodovka s kapalinovým měničem momentu, kterou nahrazuje.
Nová převodovka Kia DCT je stejně jako nový motor 1.0 T-GDI plodem vlastního vývoje. Mezi její přednosti patří nižší spotřeba paliva a sportovní vlastnosti v manuálním režimu, zatímco v režimu automatického řazení si může řidič užívat ještě vyššího komfortu a jen sledovat hladké změny rychlostních stupňů řazení.
Řidiči, kteří si vyberou novou převodovku DCT, ocení rychlejší řazení v porovnání s tradiční samočinnou převodovkou a nižší provozní náklady. Motor 1.6 CRDi s novou převodovkou DCT má emise CO2 pouhých 104 g/km (s manuální převodovkou) oproti 145 g/km u předchozího motoru s šestistupňovou samočinnou převodovkou.
Pro ostatní modely cee’d jsou i nadále k dispozici šestistupňové mechanické převodovky, zatímco pro motor 1.6 GDI je k dispozici také šestistupňová dvouspojková převodovka.
Vyšší úroveň jízdního komfortu, ovladatelnosti a účinnější odhlučnění
Technici spolu s vývojáři připravili pro modernizovaný cee’d celou řadu úprav podvozku s cílem zvýšit jízdní komfort, optimalizovat ovladatelnost a dodat vozu ještě dynamičtější charakter.
Nejdůležitější novinkou v konstrukci podvozku modernizovaného modelu cee’d je nový systém rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola brzdnými zásahy, který minimalizuje nedotáčivost minimálním přibrzďováním vnitřního kola při průjezdu zatáčkou. Řízení s elektrickým posilovačem má nyní lineárnější charakteristiku s předvídatelnějšími reakcemi, zatímco změny geometrie přední nápravy přinesly větší citlivost ve středové poloze. K vyšší úrovni jízdního komfortu na nerovném povrchu a minimalizaci přenosu vibrací od podvozku přispívají nové dorazy na zadních vzpěrách a nové krajní kulové klouby zadního příčného stabilizátoru.
Mírného zlepšení bylo u modernizovaného modelu cee’d dosaženo také v oblasti odhlučnění podvozku díky dutému příčnému zkrutnému stabilizátoru, který nahradil dosavadní plný příčný zkrutný stabilizátor, čímž se snížila hlučnost přenášená do interiéru od podvozku.
Nová bezpečnostní a praktická výbava zahrnuje telematické služby Kia Connected Services
Vývojové týmy Kia zvýšily moderní charakter modelu Kia cee’d zařazením nových komfortních, praktických a bezpečnostních prvků ze světa high-tech.
Bezpečnost je pro značku Kia jasnou prioritou, a proto je oblíbený cee’d nyní na přání nabízen s funkcí informování o rychlostních limitech SLIF (Speed Limit Information Function (SLIF), která používá kameru pro rozpoznávání dopravních značek, omezujících rychlost jízdy a zobrazuje je vedle rychloměru a na displeji navigačního systému. Na přání jsou nabízeny také systémy sledování slepého úhlu BSD (Blind Spot Detection) a upozorňování na vozidla přijíždějící k zádi ze stran RCTA (Rear Cross Traffic Alert). Tyto systémy sledují pomocí senzorů prostor po stranách a vzadu. Pokud tyto senzory detekují ve slepém úhlu jiná vozidla, je řidič upozorněn vizuálně i akusticky.
Řidiči modelu cee’d si mohou nově usnadnit parkování, vylepšeným chytrým parkovacím asistentem SPAS (Smart Parking Assist System). SPAS používá elektrický posilovač řízení, ultrazvukové senzory po stranách vozidla vpředu i vzadu, které vyhledají vhodné parkovací místo, a následně zajede vůz automatickým řízením do mezery. Systém v modernizovaném modelu cee’d dokáže vůz nyní řídit i do příčně orientované mezery, a nejen na podélná parkovací místa. Funkce pro vyjetí z podélného parkovacího místa zajišťuje automatické řízení modelu cee’d i z těsných mezer podél vozovky.
Novinkou ve výbavě modernizovaného modelu cee’d je i nový navigační systém s telematickými službami Kia Connected Services a širokou nabídkou aktuálních informací pro řidiče. Nový systém v oblasti konektivity od technologické společnosti TomTom zahrnuje aktuální dopravní zpravodajství, upozorňování na úseky s měřením rychlosti, funkci lokálního vyhledávání a předpověď počasí. Telematické služby Kia Connected Services poskytují užitečné informace v reálném čase, které zvyšují bezpečnost, komfort a radost z každé jízdy. Tento systém je nabízen zákazníkům zdarma po dobu sedmi let od data zakoupení vozidla.
Rozmanitá vylepšení pro vysokovýkonné modely GT
Vysokovýkonné modely cee’d GT a pro_cee’d GT byly modernizovány v oblastech poháněcího ústrojí a jízdní dynamiky. Tyto změny jsou zárukou, že GT zůstane mezi nejatraktivnějšími sportovními hatchbacky segmentu C.
Modely GT si zachovávají agresivní exteriér, jímž se odlišují od standardních modelů cee’d, včetně elegantních světlometů pro denní svícení v designu „ledových kostek“ a sportovních úprav karoserie. Model cee’d GT je nyní nabízen také s novými 18“ koly. V interiéru jsou nyní modely cee’d GT a pro_cee’d GT vybaveny nově navrženým volantem s dole zploštělým věncem, ušlechtilým logem GT a konkávním tvarem středové části, zatímco černé tlačítko pro spuštění a vypínání motoru, ze standardního cee’du, bylo nahrazeno hliníkovým tlačítkem. Tlačítka pro elektrické ovládání bočních oken ve výplních dveří jsou zdobena chromovanými prvky. V kombinaci se standardními anatomickými sedadly RECARO, čalouněnými semišem, vytvářejí uvedená vylepšení vůz, který ještě víc vyniká nad ostatními verzemi této modelové řady.
Nový elektronický generátor zvuku, montovaný exkluzivně do modelů GT, je aktivován stisknutím tlačítka „GT Mode“ na volantu. Zvukový generátor účinně přenáší do interiéru sportovní zvuk motoru 1.6 T-GDI, čímž obohacuje zážitky z jízdy o nový rozměr a umožňuje řidiči ještě intenzivnější prožívání vyšší úrovně výkonu. S vypnutým režimem GT Mode vytváří generátor zvuk motoru tichý a nevýrazný.
Vysokovýkonný motor 1.6 T-GDI v modelech cee’d GT a pro_cee’d GT je vybaven novým turbodmychadlem. Jeho vyšší plnicí tlak zvyšuje točivý moment v nízkých otáčkách a zrychluje reakce motoru. Zrychlení z 0 na 100 km/h bylo zlepšeno o 0,1 sekundy na 7,6 sekundy. Řidiči si tak, díky novému turbodmychadlu, užijí rovněž větší „pružné“ zrychlení. Motor 1.6 T-GDI poskytuje nejvyšší výkon 204 k a maximální točivý moment 265 N.m., zatímco emise CO2 byly sníženy jen mírně, na 171 g/km.
Kromě rozšířené výbavy o systém rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola brzdnými zásahy a účinnějšího odhlučnění ze standardních verzí, se inženýři Kia zaměřili také na další zvýšení úrovně jízdní dynamiky modelu cee’d GT. Nové kotoučové brzdy vpředu, dodávané na přání, mají průměr 320 mm místo 300 mm. Díky tomu mají vyšší tepelnou kapacitu a lépe odolávají slábnutí brzdného účinku. Brzdná dráha ze 100 km/h na 0 km/h byla v modernizovaném modelu cee’d GT zkrácena z 36,4 metru na 35,0 metru.