AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Mercedes-Benz
Interaction s.r.o.
Scania Czech Republic s.r.o.


Dunlop radí, kde si užít řízení na českých silnicích

Výrobce pneumatik Dunlop připravil seznam tipů, kde si čeští řidiči mohou užít opojného pocitu volnosti a svobody při řízení.

„Česká republika sice není Rakousko, ani Švýcarsko, ale milovníci sportovní jízdy po jedinečně situovaných klikatých silnicích s řadou vyhlídek si i v českých podmínkách mohou přijít na své. Pokud chtějí řidiči spojit příjemné s užitečným, krásně si zařídit a přitom ještě vzít rodinu či přátele na výlet, jde to i na českých silnicích, kde najdou celou řadu atraktivních úseků, které opravdu stojí za to si projet,“ říká Jiří Vodička, Marketing Manager společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech, s. r. o. „Pneumatiky Dunlop jsou dlouhodobě vyvíjeny pro milovníky řízení, aby jejich zážitky mohly být ještě intenzivnější, proto považujeme za přínosné upozornit na vybrané úseky v České republice, kde si tito řidiči doslova přijdou na své.“

Většině milovníků sportovnější jízdy se v této souvislosti vybaví silnice č. 9 ve směru k Máchovu jezeru, která se zvláště mezi obcemi Liběchov a Dubá krásně klikatí a nabízí vysoce kvalitní asfalt s řadou přehledných zatáček. Jiří Vodička před ní však spíše varuje, právě proto, že je až příliš známá. „Je natolik frekventovaná, že se místní obyvatelé hromadně bouří, podepisují petice a fyzicky útočí především na motorkáře, kterých po této silnici jezdí nejvíc. Navíc aktuálně na této silnici probíhají stavební práce,“ připomíná. Jako atraktivnější alternativy doporučuje třeba Berounsko, Šumavu, Jeseníky nebo Mostecko.

Mnoho zajímavých tras a cílů nabízí Berounsko

Řidiči si mohou užít zážitkové silnice na Berounsku, které navíc nabízí i řadu zajímavých cílů a tipů na výlety. „Ať už se z Berouna vydáte po proudu nebo proti proudu řeky, vždy pojedete po kvalitních klikatých silnicích, na nichž není nouze ani o značná převýšení. Proti proudu dojedete po atraktivních silnicích 116 a 201 ke Křivoklátu. O něm je snad skoro zbytečné mluvit, jen málokdo ho ještě nikdy nenavštívil,“ konstatuje Jiří Vodička.

Za Křivoklátem Berounka protéká krajinou křivolace a v širokých zákrutech. Už po několika kilometrech se přijede k přívozu V Luhu pod Branovem (ze silnice č. 201 k němu vede prašná cesta hned za odbočkou do Nezabudic). Nechá-li se člověk přepravit na druhu stranu, může navštívit Pamětní síň Oty Pavla. Zhruba po sto metrech pak dojde do Luhu, malé obce, s níž je spjato mládí a velká část dospělého života Oty Pavla. Pokud bude po silnici č. 201 pokračovat, brzy přijede k oblíbenému zájezdnímu hostinci Rozvědčík. Hostinec postavil rodák z blízkých Nezabudic a příslušník čs. legií v Rusku Jaroslav Franěk. Za druhé světové války se zapojil do odboje, byl však prozrazen a v roce 1943 popraven.

Na další cestě lze zakrátko dojet ke zřícenině gotického hradu Týřov, který nechal v polovině 13. století postavit Václav I. a od roku 1958 je chráněn jako kulturní památka.

Neméně zajímavá je silnice 116 na druhou stranu od Berouna po proudu řeky směrem na Karlštejn. Hned za městem se začíná zajímavě klikatit a stoupat a v atraktivním charakteru pokračuje i následujících dvacet kilometrů. Na většině úseků přitom leží kvalitní asfalt. Hned za Berounem je možné odbočit ke Svatému Janu pod Skalou, označovanému za perlu Českého krasu. Pod mohutným vápencovým útesem – Skálou – se již po mnoho staletí tísní malá obec s benediktýnským klášterem, jehož nynější barokní podoba pochází z přelomu 17. a 18. století. V obci lze navštívit kostel sv. Jana Křtitele, Poustevnickou jeskyni a pramen. Jedinečným zážitkem je výstup na vrchol 180 metrů vysoké Skály.

„Jen nedaleko od Berouna leží také Koněpruské jeskyně,“ pokračuje Jiří Vodička ve výčtu atraktivních cílů. „Třípatrové jeskyně s výškovým rozdílem přes 70 metrů byly objeveny náhodně při odstřelu kamene teprve v roce 1950. Od roku 1959 je veřejnosti zpřístupněna asi 2,5 kilometru dlouhá prohlídková trasa.“

Jízda jako v Alpách

Nezvykle kvalitní jsou některé silnice na Šumavě. „Typickou alpskou silnici s vracečkami a vysokým převýšením naleznete v členitém horském terénu mezi obcemi Rejštejn a Srní. Zvláště před obcí Srní si řidiči mohou užít opravdovou zážitkovou jízdu, která důkladně prověří kvalitu podvozku i pneumatik. Další výhodou je zcela minimální provoz. Potkat auto v protisměru se rovná zázraku,“ říká Jiří Vodička.

Pokud by někdo chtěl vyzkoušet rychlejší a širší silnici, nemusí jezdit daleko. Stačí za Rejštejnem odbočit doleva na silnici 169 směrem na Kvildu. Tato silnice nabízí řadu krásných horizontů, rychlé, táhlé zatáčky a zrcadlově hladký povrch.

Mostecký autodrom v přírodě

Také přímo v sousedství mosteckého autodromu lze objevit několik možností, jak si jízdu po mosteckém okruhu alespoň trochu vynahradit. Silnice na severozápad od Mostu jsou atraktivní a s vysokým výškovým převýšením. „Snad jedinou nevýhodou je, že se na nich střídají různě kvalitní asfaltové povrchy; o to více však při jízdě vynikne kvalita podvozku i pneumatik vašeho automobilu,“ doplňuje Jiří Vodička.

Mezi nejatraktivnější patří silnice u obcí Blatno, Boleboř, Hory Sv. Kateřiny, Nová Ves v Horách, Klíny, Český Jiřetín, Fláje a samozřejmě Moldava. Především u hranic s Německem je řada lanovek, které jsou jakýmsi pomyslným výškovým vrcholem každé horské silnice.

Také z historického pohledu je velice zajímavý úsek silnice z Horního Jiřetína do Nové Vsi v Horách, jehož výstavba započala v roce 1899. Trasa vybudované silnice vede od Mariánského údolí v mnoha serpentinách a k zdolání kopce využívá důmyslně terénu až k dosažení horského průsmyku na Výšině. Oproti přímé Staré cestě je o kilometr delší (5,1 km) a při průměrném stoupání 6,3 % dosahuje převýšení 321 metru. Nová silnice byla hned po dokončení opatřena kamenito-asfaltovým povrchem, což v té době nebylo samozřejmé.

Jeseníky – silnic ráj

Ráj spletitých, zážitkových silnic lze nalézt v okolí jesenické CHKO. Především mezi městy Šumperk, Rýmařov a Jeseník jsou silnice s velkým výškovým převýšením, které vrcholí u horských lanovek. I na nich se střídají různě kvalitní asfaltové povrchy. „Nevýhodou této části Moravy jsou však obce, které se táhnou v delších úsecích podél silnice,“ uzavírá výčet tipů značky Dunlop pro milovníky řízení Jiří Vodička.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




BMW Group Česká republika
Iveco Czech Republic, a.s.
Siems & Klein
Toplac s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.