Po technické stránce stanovuje nová měřítka vynikající úrovní bezpečnosti s nejmodernějšími asistenčními systémy a vynikající hospodárností. V porovnání s předchůdcem byla spotřeba paliva snížena až o 19 procent. V tomto segmentu jedinečné vícekomorové vzduchové odpružení AIR BODY CONTROL, rozšířený systém řízení jízdní dynamiky DYNAMIC SELECT a trvalý pohon všech kol 4MATIC zároveň zvyšují jak jízdní komfort, tak i sportovní agilitu – a to na každém povrchu. Vizuálně se karoserie vyznačuje stejným designérským stylem charakterizovaným smyslnou čistotou, který na jaře tak úspěšně demonstrovala studie Concept GLC Coupé.
„Naše nové GLC důsledně naplňuje úspěšnou filozofii značky Mercedes-Benz v kategorii SUV. Spojuje nejvyšší jízdní komfort se sportovním charakterem, přesvědčí jak na silnici, tak ještě více než dosud i mimo zpevněné cesty a prezentuje se v novém designérském stylu,“ říká Prof. Dr. Thomas Weber, člen představenstva společnosti Daimler AG zodpovědný za koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars.
Smyslná čistota a moderní estetika nahrazují klasický terénní vzhled – tento jednoduchý společný jmenovatel vyjadřuje filozofii designu nového modelu GLC. Dynamický design probouzí emoce a vytváří prostor pro hru s puristickými tvary. Pozitivně výrazně tvarované plochy a precizní linie jsou výrazem onoho čistého designérského stylu, jímž se vyznačují všechna moderní SUV značky Mercedes-Benz. GLC se přitom vzdaluje od svého prapředka, třídy G, jen po vizuální stránce. Z technického hlediska stanovuje nová měřítka ve všech disciplínách – stejně jako dosud jsou terénní vlastnosti tohoto SUV střední třídy vynikající.
Pro SUV typická příď s krátkým, přitažlivým převisem, vzpřímenou, trojrozměrně tvarovanou maskou chladiče s dvojitou lamelou a centrální hvězdou odpovídá novému úspěšnému designérskému stylu. Výrazné světlomety – na přání kompletně s technikou LED – dodávají modelu GLC svým nezaměnitelným designem ještě výraznější charakter se sebevědomým pohledem. Nárazník s integrovaným panelem pro ochranu spodní části vozu je nabízen ve třech variantách. Kromě základní verze je na výběr nárazník s většími nájezdovými úhly, optimalizovaný pro terénní provoz, nebo mimořádně sportovní varianta AMG.
Při pohledu z profilu jsou nápadné linie bočních oken, téměř ve stylu kupé, které ve spojení s rozvorem modelu GLC, jenž byl prodloužen o 118 milimetrů, propůjčují vozu elegantní protaženou siluetu. Tento dojem je navíc umocněn typickou snižující se linií na boku a výraznou ramenní oblastí. Také spodní vzestupná charakterová linie oživuje boční profil. Markantní matně černé ochranné panely na blatnících, kola s průměrem ráfku až 20 palců a na přání dodávané boční schůdky jsou jasnými poukazy na terénní vlastnosti modelu GLC.
Záď je charakterizována širokými, svalnatými rameny, horizontálně členěnými konturami a dělenými zadními svítilnami LED s rovněž nezaměnitelným nočním designem. Stejně jako vpředu jsou i zde na výběr různé varianty nárazníku. Technickým trikem se podařilo eliminovat dosud běžnou „ploutev“ na střeše – všechny antény jsou totiž integrovány do vnějších zpětných zrcátek a střešního spoileru.
Interiér GLC: O třídu výš
Změna paradigmat v oblasti designu má dopady nejen na vnější vzhled. Také v interiéru přináší generační obměna modelu GLC výrazný pokrok. Panuje zde moderní atmosféra, která naprosto odpovídá úrovni většího modelu GLE. Nový designérský styl spojuje smyslnou čistotu s dynamickou sportovností a je novou interpretací moderního luxusu. Interiér GLC vytváří typicky příjemnou atmosféru velmi kvalitními materiály, jako jsou kůže Nappa nebo ozdobná obložení ze dřeva s otevřenými póry, jejichž zpracování má manufakturní charakter, dále precizně zpracovanými detaily a povrchovými úpravami, které jsou sympatické také na dotek. V neposlední řadě čekají na cestující a jejich zavazadla mnohem velkorysejší prostorové poměry. K dojmu vzdušného vnitřního prostoru přispívá rovněž velkoplošné panoramatické skleněné střešní okno, dodávané na přání.
Dominantou zcela nově navrženého interiéru je přístrojová deska s plynule navazující středovou konzolou, která sahá v podobě velkého jednodílného panelu elegantně od prostředních výdechů ventilační soustavy až k loketní opěrce. Tento čistý design vytváří pocit otevřeného prostoru s atmosférou puristické modernosti. Nově vyvinutý inovativní touchpad v opěrce pro ruku nad otočným tlačítkem je ergonomicky dokonale zapuštěn do středové konzoly. Stejně jako u chytrého telefonu lze jeho prostřednictvím velmi jednoduše a intuitivně ovládat prsty veškeré funkce. Touchpad navíc umožňuje ruční psaní písmen, číslic a speciálních znaků, a to ve všech jazycích podporovaných přístroji Audio 20 nebo COMAND Online.
Nad středovou konzolou je částečně integrován centrálně umístěný multimediální displej. Sportovní charakter dodává přístrojové desce pět kruhových výdechů ventilační soustavy s kovovou povrchovou úpravou, která je chladná na dotek, čímž vzniká napínavý kontrast s teplým vzhledem ostatních materiálů.
Více místa, více radosti, více komfortu
V porovnání s předchůdcem se výrazně zvětšil prostor pro cestující vpředu i vzadu. Nárůst vnější délky modelu GLC byl přitom efektivně využit pro zvětšení využitelného vnitřního prostoru. Téměř všechny důležité komfortní parametry byly vylepšeny, zčásti výrazně, především nabídka prostoru na sedadlech vzadu. Rovněž další kritérium komfortu, nastupování a vystupování pro cestující vzadu, doznalo výrazného zlepšení – šířka vstupního otvoru v dolní části vzrostla o 34 milimetrů.
Inženýři kromě toho výrazně vylepšili efektivním využitím obestavěného prostoru jak velikost, tak i využitelnost zavazadlového prostoru s rovnou ložnou plochou. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40 a nabízejí polohu „Cargo“ se strmější aretací opěradla pro větší objem zavazadlového prostoru. Objem zavazadlového prostoru za zadními sedadly vzrostl o 80 až 110 litrů na až 580 litrů. GLC může maximálně přepravit 1600 litrů, což je o 50 litrů více. Největší délka zavazadlového prostoru činí 1320 milimetrů, maximální šířka vzrostla o 150 na 1100 milimetrů.
Nakládání a vykládání zavazadel je ještě komfortnější díky snížení prahu zavazadlového prostoru o 40 milimetrů se systémy AIR BODY CONTROL a HANDS FREE ACCESS – zadní výklopné víko se otevře automaticky po pohybu nohou pod nárazníkem.
Hospodárnost: Rozhodující parametry
Mercedes-Benz výrazně zvýšil hospodárnost i jízdní výkony modelu GLC prostřednictvím rozsáhlého souboru opatření. Přepracované nebo nové poháněcí ústrojí, vynikající aerodynamika a inteligentní lehká konstrukce jsou hlavními důvody pro účinné využívání energie v palivu. Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 u modelů se vznětovými a zážehovými modely v porovnání s předchůdcem výrazně klesly až o 19 procent – při shodném výkonu motoru a vyšších jízdních výkonech.
Všechny modely splňují emisní normu EU6 a nabízejí funkci start-stop. Mercedes-Benz navíc nabízí poprvé v tomto segmentu hybridní verzi s možností vnějšího nabíjení, GLC 350 e 4MATIC, která kombinuje agilní radost z jízdy s pohonem všech kol a nejnižší hodnoty spotřeby paliva a emisí: Středně velké SUV s nejvyšší rychlostí 235 km/h a systémovým výkonem 155 + 85 kW (211 + 116 k) má emise CO2 pouhých 60 g/km, a stanovuje tak nová měřítka ve své třídě. V režimu čistě elektrického pohonu ujede s nulovými lokálními emisemi až 34 km a v případě potřeby dokáže díky funkci podpory spalovacího motoru elektromotorem zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy. Stejně jako velké vozy třídy S s hybridním pohonem s možností vnějšího nabíjení nabízí i GLC 350 e 4MATIC všechny komfortní a hospodárné systémy – od flexibilní, inteligentní provozní strategie přes specifické hybridní jízdní režimy a haptický pedál plynu až po funkci klimatizace interiéru před jízdou. (* předběžné hodnoty)
Nové GLC se vyznačuje výbornou aerodynamikou. Hodnoty cx = 0,31 (GLK 0,34) a celkového aerodynamického odporu vzduchu 0,794 (GLK 0,87) jsou nejlepší v tomto segmentu s velkým náskokem. Kromě základního tvaru s výrazně výhodnějšími vlastnostmi z hlediska obtékání vzduchem přispěla k tomuto vynikajícímu výsledku v oblasti aerodynamiky četná detailní řešení, jako jsou důkladná utěsnění masky chladiče a světlometů, žaluzie před chladičem, prodloužený střešní spoiler nebo optimalizované kryty spodní části vozu.
Navzdory výrazně větším vnějším rozměrům, delšímu rozvoru a rozšířené výbavě byla hmotnost vozidla snížena o 80 kilogramů. Největší podíl na tom má zcela nově vyvinutá karoserie, která je díky inteligentní kombinaci materiálů (hliník a oceli s vysokým a nejvyšším stupněm pevnosti) o 50 kilogramů lehčí než menší předchozí model GLK. Hliníkové komponenty snižují také hmotnost podvozku, což prospívá mimo jiné i jízdnímu komfortu díky nižším neodpruženým hmotám. Na přání dodávané vícekomorové vzduchové odpružení AIR BODY CONTROL disponuje pružinovými prvky z lehkého a odolného kompozitu vyztuženého skelnými vlákny, které snižují hmotnost v porovnání s běžnými systémy vzduchového odpružení. Použitím nové kompaktní rozdělovací převodovky v podobě přídavného modulu a převodovky 9G TRONIC s hořčíkovou skříní byla snížena hmotnost v porovnání s předchůdcem o 12 kg.
AIR BODY CONTROL: Inovativní vzduchové odpružení
Nové GLC je sériově vybaveno podvozkem AGILITY CONTROL s ocelovými pružinami a tlumiči s variabilní charakteristikou. Jako jediný model v tomto tržním segmentu nabízí na přání vícekomorové vzduchové odpružení s elektronicky řízeným, plynule nastavitelným tlumením. AIR BODY CONTROL kombinuje vynikající jízdní stabilitu a sportovní agilitu s nejvyšším možným komfortem a vynikajícími terénními vlastnostmi. V závislosti na nastavení systému řízení jízdní dynamiky DYNAMIC SELECT pracuje systém podle specifických charakteristik. V režimu Sport mají cestující v modelu GLC pocit, že sedí ve sportovním vozu s vysokou úrovní příčné dynamiky díky tužšímu odpružení a snížení světlé výšky o 15 milimetrů. Diametrálně odlišný je režim COMFORT, který je zaměřen na mimořádně komfortní cestování s měkkým odpružením. Aby mohla být i v tomto režimu zaručena nejvyšší možná bezpečnost jízdy, dochází například při náhlém vyhýbacím manévru k příslušné úpravě odpružení během 60 milisekund. Je-li GLC vybaveno technickým paketem Offroad, optimalizuje AIR BODY CONTROL kontakt kol s vozovkou, a tím i průchodnost terénem, zvýšením světlé výšky až o 50 milimetrů a mimořádně měkkým základním nastavením. Mezi další přednosti systému patří omezení bočního náklonu karoserie při průjezdu zatáčkou, automatické udržování stálé světlé výšky a funkce snížení výšky prahu zavazadlového prostoru nad zemí pro pohodlné nakládání a vykládání zavazadel.
Poháněcí ústrojí: Agilita, dynamika a komfort à la carte
Nové GLC standardně nabízí systém řízení jízdní dynamiky DYNAMIC SELECT s pěti jízdními režimy. Kromě nastavení ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+ a INDIVIDUAL, známých z ostatních modelů, může být nový všestranný talent vybaven technickým paketem Offroad, který zahrnuje až pět jízdních režimů. Zcela nové jsou kromě „kluzkého povrchu“ čtyři specifické režimy pro jízdu v terénu. „Offroad“ je předurčen pro lehký terén, jako jsou šotolinové nebo písečné cesty. „Stoupání“ zvyšuje stoupavost při zdolávání strmých nájezdů nebo dlouhých svahů, vyžadujících pomalou jízdu. V kombinaci se vzduchovým odpružením AIR BODY CONTROL umožní doplňkový režim „vyhoupávání“ vyproštění uvíznutého vozidla. Světlá výška se zvýší o 50 milimetrů a limity pro zásahy protiprokluzového systému se posunou vzhůru, aby se GLC mohlo vyprostit vlastními silami. Čtvrtý terénní režim „přívěs“ je optimalizován pro jízdu s přívěsem v terénu a usnadňuje například rozjezd na mokré louce. Součástí technického paketu Offroad je navíc také stabilní ochranný panel spodní části vozu z materiálu Gemtex, který již u předchůdce úspěšně odolával drsným kontaktům s povrchem, a asistent pro sjíždění strmých svahů DSR (Downhill Speed Regulation), který při sjíždění strmých svahů plně automaticky udržuje rychlost nastavenou páčkou tempomatu.
Všechny jízdní režimy systému DYNAMIC SELECT mají svou individuální vizuální prezentaci na centrálním multimediálním displeji. Mimořádně pozoruhodné jsou animace při jízdě terénem: Na centrálním multimediálním displeji jsou dynamicky v reálném čase zobrazovány různé parametry, jako je stoupání, úhel natočení kol nebo střelka kompasu.
V oblasti poháněcího ústrojí nabízejí všechny modely trvalý pohon všech kol 4MATIC se základním rozdělováním točivého momentu v poměru 45:55 % mezi přední a zadní nápravu. Tím jsou ve spolupráci se systémy řízení jízdní dynamiky ESP®, ASR a 4ETS zaručeny suverénní a jednoznačně předvídatelné jízdní vlastnosti. Lamelová spojka v mezinápravovém diferenciálu podporuje systém při mimořádně nízké přilnavosti mezi pneumatikami a vozovkou, pokrytou například sněhem nebo ledem. Základní svornost 50 N.m mezi přední a zadní nápravou zvyšuje trakci při zachování vysoké úrovně jízdní stability.
Modely GLC 220 d 4MATIC, GLC 250 d 4MATIC a GLC 250 4MATIC jsou rovněž standardně vybaveny devítistupňovou samočinnou převodovkou 9G-TRONIC. Samočinná převodovka s kapalinovým měničem zaujme v závislosti na zvoleném jízdním režimu systému řízení jízdní dynamiky DYNAMIC SELECT vysokou agilitou a spontánností nebo suverénním klidem. Potenciál převodovky je přitom plně využíván. Během svižné akcelerace řadí velmi rychle s dokonalou návazností, zatímco při poklidné jízdě ustálenou rychlostí je její hladké řazení sotva zaznamenatelné.
V modelu GLC 350 e 4MATIC nalézá uplatnění, stejně jako ve všech hybridních modelech Mercedes-Benz, nejnovější evoluční stupeň převodovky 7G-TRONIC PLUS, která byla optimalizována pro specifické požadavky hybridního provozu. I tato převodovka přesvědčí vysokou jízdní dynamikou s vynikající úrovní jízdního komfortu a nejvyšší možnou hospodárností.
Mercedes-Benz Intelligent Drive: Anděl strážný na palubě
Pro nový model GLC jsou nabízeny téměř všechny asistenční systémy, známé z modelů třídy C, E a S. Tyto asistenční funkce sdílejí v rámci konceptu Intelligent Drive data z různých senzorů, a mohou tak výrazně zvýšit úroveň komfortu a bezpečnosti. Standardní výbava zahrnuje systém COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, asistenta pro jízdu v bočním větru, asistenta dálkových světel a systém ATTENTION ASSIST. Ještě vyšší úroveň aktivní bezpečnosti zaručuje asistenční paket Plus s adaptivním tempomatem DISTRONIC PLUS včetně asistenta řízení a funkce Stop&Go Pilot, systémem PRE-SAFE® Bremse s rozpoznáváním chodců, systémem BAS PLUS s asistentem pro průjezd křižovatkou, aktivním asistentem pro sledování slepého úhlu, aktivním asistentem pro jízdu v jízdním pruhu a systémem PRE-SAFE® PLUS. Posledně uvedený systém zvyšuje také ochranu před potenciálním nárazem zezadu. PRE-SAFE® PLUS rozpozná hrozící náraz zezadu prostřednictvím radarového senzoru v zadním nárazníku, upozorní následující řidiče zapnutím výstražných světel s nápadnou frekvencí blikání, aktivuje preventivní opatření pro ochranu posádky a po nárazu zezadu zabrzdí vozidlo až do úplného zastavení, aby se snížilo zatížení cestujících. Vyšší úroveň bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu přináší asistent pro sledování dopravních značek s funkcí upozornění na jízdu v protisměru, která řidiče informuje o rychlostních omezeních a zákazech předjíždění i vjezdu. V kombinaci s adaptivními světlomety LED ILS (Intelligent Light System) umožňuje adaptivní asistent dálkových světel PLUS při jízdě mimo město trvalé zapnutí dálkových světel cíleným odcloňováním ostatních vozidel z kuželu dálkových světel. Jednoduché ovládání a lepší přehled, například při manévrování nebo v hustém městském provozu, zaručuje prostorový kamerový systém, který zobrazuje vozidlo a jeho okolí z různých perspektiv, nebo aktivní parkovací asistent s plně automatizovanou detekcí a zaparkováním vozidla na podélně i kolmo orientovaná parkovací místa.
Bezpečnost modelu GLC zvyšuje také vylepšená ergonomie a zjednodušené ovládání. Všechny důležité funkce a nastavení vozidla může řidič intuitivně ovládat prostřednictvím centrálního otočného tlačítka nebo touchpadu. Požadovaná nastavení nebo informace jsou zobrazovány na velkém multimediálním barevném displeji, který je částečně integrován do centrální části přístrojové desky. Tlačítka pro přímou volbu vedle modulu ovládacích prvků světlometů vlevo od volantu umožňují navíc přímou aktivaci nejdůležitějších asistenčních systémů.
Další novinkou v nabídce je průhledový displej HUD (Head-Up Display), který promítá na čelní okno důležité informace přímo do zorného pole řidiče, a zaručuje tak jejich snadnou čitelnost s minimálním odvracením pozornosti od dění na vozovce. Systém informuje o rychlosti jízdy, rychlostních omezeních, navigačních pokynech a ukazuje upozornění systému DISTRONIC.
Airbag a spol.: Zádržné systémy pro ochranu cestujících
V souladu s tradicemi značky Mercedes-Benz tvoří karoserie základ příkladné pasivní bezpečnosti. Jádrem je velmi stabilní bezpečnostní skelet prostoru pro cestující, na který navazují přesně vypočtené a v praxi prověřené deformační zóny, které zajišťují maximální bezpečnost cestujících díky optimalizovanému vedení nárazových sil a kombinaci hliníkových odlitků s ultravysokopevnostními materiály.
V případě nehody jsou cestující chráněni tříbodovými bezpečnostními pásy s pyrotechnickými a reversibilními předpínači a omezovači síly pro řidiče a spolujezdce vpředu, jakož i pro cestující na obou vnějších sedadlech vzadu. Tento základní zádržný systém je doplněn mnoha airbagy, mezi něž patří mimo jiné kombinované boční airbagy, chránící hrudník a pánev řidiče a spolujezdce vpředu, nově vyvinutý okenní airbag pro obě řady sedadel, na přání dodávané boční airbagy pro vnější sedadla vzadu a kolenní airbag pro řidiče.
Sedadlo spolujezdce může být navíc vybaveno automatickým rozpoznáváním dětské sedačky, které se obejde bez dosavadního transpondéru a místo něj používá rohož pro snímání hmotnosti. Díky tomu lze používat jakoukoli dětskou sedačku. Airbag je automaticky deaktivován a po demontáži dětské sedačky opět aktivován.