Zkušební vozidla lze obvykle snadno poznat, protože jsou vybavena měřicími přístroji, senzory a dalšími zařízeními. Pro nové vozy Tesla Model S, které nedávno rozšířily vozový park společnosti Bosch, to neplatí. Obě zkušební vozidla slouží inženýrům k dalšímu vývoji automatizované jízdy. Na první pohled se sotva odlišují od sériově vyráběných verzí. „Bosch vyvíjí automatizovanou jízdu k sériové aplikaci ve všech automobilech,“ říká Dr. Dirk Hoheisel, člen představenstva společnosti Bosch. Nová zkušební vozidla ukazují, jakého pokroku již Bosch dosáhl v oblasti integrace potřebných systémů a komponentů. O tom se mohou sami přesvědčit účastníci 62. Mezinárodního kolokvia pro motoristický tisk, které se konalo od 19. do 21. května 2015 v Boxbergu.
Příprava na vysoce automatizovanou jízdu si vyžádala 1400 pracovních hodin
Zkušební vozidla musela být přestavěna, aby byla schopna převzít řízení. Do každého vozu bylo namontováno 50 nových komponentů Bosch. Mezi ně patří mimo jiné stereovideokamera (SVC), jejímž prostřednictvím mohou vozidla rozpoznávat například jízdní pruhy, dopravní značky nebo volné plochy. Bosch SVC je v současnosti nejmenším stereokamerovým systémem pro automobilové aplikace na trhu a díky kompaktní konstrukci může být do vozidel snadno integrován. Kromě toho bylo nově položeno 1300 metrů kabelů a připevněno 400 kabelovými sponami. „Každé zkušební vozidlo si vyžádalo 1400 pracovních hodin, aby bylo připraveno na jízdu s vysokým stupněm automatizace,“ říká Hoheisel. Oba vozy Tesla dokážou nyní s technikou Bosch samočinně jet od nájezdu na dálnici ke zvolenému sjezdu z dálnice, aniž by je řidiči museli neustále hlídat.
Náročnost přestavby je způsobena vysokými nároky na proces předání odpovědnosti z řidiče na vozidlo. Automobily, schopné vysoce automatizované jízdy, musejí totiž za všech okolností bezpečně fungovat i při defektu nějakého komponentu. Toho lze dosáhnout pouze zdvojením funkce systémů ovlivňujících bezpečnost provozu, jako jsou brzdová soustava a řízení. Obě zkušební vozidla jsou vybavena například elektromechanickým posilovačem brzdové soustavy iBooster a stabilizačním systémem ESP. Tyto komponenty Bosch dokážou vůz zpomalit nezávisle na sobě, aniž by musel řidič zasahovat. „Bezpečnost je pro společnost Bosch na prvním místě,“ říká Hoheisel. Také zásobení elektrickou energií a důležité řídicí jednotky jsou v obou zkušebních vozidlech zdvojené.
Od začátku roku 2013 bylo bez problémů ujeto několik tisíc zkušebních kilometrů
Bosch pracuje na automatizované jízdě od roku 2011 se dvěma týmy na dvou kontinentech. V Abstattu u Heilbronnu se vývojáři věnují problematice systémové integrace. Jejich kolegové ve městě Palo Alto v Silicon Valley se zabývají funkčním vývojem. Oba týmy se mohou spolehnout na podporu přibližně 2000 vývojářů společnosti Bosch, kteří mají po celém světě na starosti asistenční systémy. Aby mohly ostatní týmy co nejsnadněji přebírat výsledky vývoje jednotlivých týmů, používá Bosch identická zkušební vozidla. Hoheisel vysvětluje volbu dvou elektricky poháněných vozů Model S amerického výrobce Tesla následovně: „Spojujeme zde dva trendy v automobilovém průmyslu: elektrifikaci a automatizaci.“ To představuje mimořádnou výzvu a přináší nové podněty.
Bosch testuje automatizovanou jízdu na veřejných komunikacích již od začátku roku 2013. Dosud byla k tomuto účelu používána dvě zkušební vozidla na základě modelu BMW 325d Touring, s nimiž inženýři absolvovali bez problémů několik tisíc zkušebních kilometrů na dálnici A81 v okolí Stuttgartu a I280 v Kalifornii. Před zahájením prvních testovacích jízd byl bezpečnostní koncept, vyvinutý speciálně pro automatizovanou jízdu společností Bosch, důkladně prověřen organizací TÜV Süd. Přestože je technika vozidel připravena již na všechny situace v dálničním provozu, usedají za volant speciálně školení řidiči. Testovací jezdci společnosti Bosch jsou s tímto bezpečnostním konceptem dokonale obeznámeni a absolvovali několikadenní řidičský výcvik.