Výrobci osobních automobilů se stále častěji uchylují při hledání nových příležitostí na trhu ke kombinacím několika charakteristických vlastností různých druhů automobilů. Vznikají tak všelijací kříženci, jimž angličtina přisoudila dnes již mezinárodně používané označení crossover. Jedním z nich je také studie Audi Cross Cabriolet quattro, která se snaží zaujmout tím, že vznikla zkřížením kabrioletu s SUV.
Čtyřmístný Cross Cabriolet quattro se patrně vyrábět nebude, ale jeho tvary i proporce mohou leccos prozradit o připravovaných menších sourozencích velkého SUV Audi Q7. Bez vztahu k realitě nejsou ani použitá technická řešení. Koncept je postaven s využitím platformy B8, má tedy mnoho společného s novými řadami A4 a A5.
Karoserie Cross Cabrioletu quattro si zachovává proporce a robustnost sportovně-užitkových vozů. Je však jen dvoudveřová a v případě nepřízně počasí chrání cestující místo pevné střechy plátěná skládací střecha, která se samočinně otevře nebo zavře během 17 sekund. Rychlost ale není jediným zajímavým atributem této střechy. Její skleněné okno je uloženo otočně tak, že se otvírá vzhůru spolu s víkem zavazadlového prostoru, což usnadňuje manipulaci se zavazadly a umožňuje transport rozměrnějších předmětů.
Luxusní interiér nabízí čtyři plnohodnotná místa na samostatných sedadlech, vybavených funkcí „teplovzdušné šály“ (temperovaný vzduch proudí z otvorů v opěrce hlavy na krk sedící osoby), která zpříjemňuje jízdu na čerstvém vzduchu. Komfort zvyšují také speciální držáky nápojů pro všechny cestující s možností zahřívání nebo chlazení nápojů. Zdrojem akustických zážitků je špičková audioaparatura Bang & Olufsen se zesilovačem 505 W a možností poslechu internetových rozhlasových stanic.
Vůz působí na fotografiích poměrně kompaktním dojmem, ale udávaný rozvor 2810 mm a vnější rozměry 4620×1910×1630 mm dokazují, že se jedná o dospělý automobil. Navzdory chybějící pevné střeše, která by byla součástí struktury karoserie, slibuje výrobce dostatečnou tuhost a pevnost díky zesíleným střešním sloupkům A, výztuhám pod zadními sedadly a v oblasti bočních prahů a především díky dvojité podlaze.
Konstrukce obou víceprvkových náprav vychází z typů Audi A4 a Audi A5 a ve značné míře využívá hliníkových slitin. Protiklad požadavků na dynamické jízdní vlastnosti a vysoký komfort odpružení řeší adaptivní tlumiče CDC (Continuous Damping Control) s plynule měnitelnou charakteristikou. Řidič může ovlivnit průběh charakteristiky tlumení (také u motoru a řazení) volbou jednoho ze tří dynamických režimů (dynamic, sport a efficiency) prostřednictvím funkce „Audi drive select“. Pro jízdu v terénu je vůz vybaven elektrickou regulací světlé výšky v rozsahu 40 mm, která karoserii samočinně sníží na nejnižší možnou úroveň po překročení rychlosti 80 km/h. Kola s průměrem ráfku 21 palců umožnila montáž mohutných keramických brzdových kotoučů o průměru 380 mm vpředu a 356 mm vzadu.
Všechna kola, obutá do pneumatik 265/35 R 21, pohání další vývojový stupeň osvědčeného vznětového šestiválce 3.0 TDI s přímým vstřikováním common rail a nákladným systémem čištění výfukových plynů, jenž údajně zajišťuje čistotu emisí pod plánovanými limity normy Euro 6, která by měla vstoupit v platnost v roce 2014. Poměr výkonu a spotřeby je rovněž působivý: motor dosahuje největšího výkonu 176 kW (240 k) a točivého momentu 500 N.m při udávané kombinované spotřebě EU ve výši 7,3 l/100 km. V případě potřeby dokáže Audi Cross Cabriolet quattro zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,2 s a dosáhnout rychlosti až 240 km/h. K této relativně nízké hodnotě spotřeby paliva a k slušné dynamice přispívá také nová osmistupňová samočinná převodovka Tiptronic. Systém pohonu všech kol quattro je tvořen mezinápravovým diferenciálem, který mechanickou cestou rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Žádá-li si to okamžitá situace, dokáže, podle údajů výrobce, mezinápravový diferenciál přidělit až 65 % hnací síly předním kolům, resp. až 85 % zadním kolům.
Základem komplexního emisního systému je nová vstřikovací soustava common rail vybavená piezoelektrickými vstřikovači a schopná pracovat se vstřikovacími tlaky až 200 MPa. Díky jemnému rozprášení paliva a přesnému dávkování klesá samotná tvorba škodlivých látek v průběhu spalování a stejný účinek má i zdokonalené zpětné vedení výfukových plynů a optimalizované přeplňování. Samozřejmostí je filtr pevných částic a nově také katalyzátor DeNOx, před nějž se během provozu vstřikuje kapalina AdBlue (vodný roztok diamidu kyseliny uhličité). Díky němu poklesly emise oxidů dusíku až o 90 %. Audi uvede tento systém, který splňuje i nejpřísnější americké emisní normy, do sériové výroby v roce 2008.
Foto: Audi