Paní i slečny, které přijdou v sobotu 25. dubna 2015 mezi 13 a 17 h do garáží v Teplicích, si budou mít možnost vyzkoušet řízení autobusu i trolejbusu pod vedením zkušených instruktorů. Aktuálně řídí autobusy a trolejbusy v Teplicích 7 řidiček, další tři se připravují v autoškole Arrivy. Firma by jich ale ráda našla ještě více, jsou za volantem velmi opatrné a spolehlivé.
Holky, kluci, myslíte, že by vaše mamka zvládla řídit autobus nebo trolejbus? Tak neváhejte a přiveďte ji, ať si to vyzkouší! Tak oslovuje cestující v teplických autobusech a trolejbusech už měsíc plakát Arrivy, která hledá nové řidiče. Cíleně se snaží oslovit právě potenciální řidičky.
„V sobotu odpoledne mohou všechny slečny a paní přijít do našich teplických garáží a vyzkoušet si, jaké to je řídit autobus nebo trolejbus. Věřím, že se to některé z nich zalíbí a začne o dráze profesionální řidičky uvažovat. Jsme připravení maminkám s malými dětmi nabídnout i poloviční úvazky. Jedna by jezdila ráno, druhá odpoledne a další týden by si to prohodily. Řídit dnes trolejbus nebo autobus už není zdaleka taková dřina jako dřív. S posilovači řízení a moderní technikou se fyzická námaha při řízení podstatně snížila,“ říká Petr Havlík, ředitel teplické Arrivy.
Ženy jsou za volantem pečlivé a opatrné
Ještě před pár desítkami let bylo podle Petra Havlíka v Teplicích velké množství řidiček trolejbusů, skoro s každým třetím jezdila žena: „Souviselo to tehdy s rušením průvodčích, které prodávaly v autobusech a trolejbusech jízdenky. Dámy si tehdy udělaly, dnes bychom řekli, rekvalifikaci, a naučily se jezdit s trolejbusem. Začátkem devadesátých let už ale odcházely do důchodu a nové nepřicházely, takže je za volantem opět vystřídali chlapi. Máme s ženami za volantem velmi dobré zkušenosti, jsou pečlivé a opatrné.”
Řidiček jen jedno procento
„Počet řidiček se u Arrivy dlouhodobě pohybuje okolo jednoho procenta, aktuálně jich jezdí v celé České republice třicet,“ komentuje situaci generální ředitel Arriva Daniel Adamka a upozorňuje, že problém nedostatku řidičů se týká celé republiky. „Podle mého odhadu chybí na českém trhu několik set řidičů autobusů. I přesto, že jim dopravci zaplatí kurzy na autobus nebo rozšíření aktuálního řidičského oprávnění, je zájemců stále velmi málo. Podle dat Českého statistického úřadu je přitom ale průměrná mzda řidiče autobusu vyšší než řidiče nákladního automobilu.”