AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Siems & Klein
Mercedes-Benz
Scania Czech Republic s.r.o.


Kia představuje svoji první sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku (DCT)

Nová převodovka bude nasazena u nové sportovní řady Kia cee´d GT Line. Přináší nižší emise a zlepšuje výkonové parametry.

Automobilka Kia představila na březnovém autosalonu v Ženevě zcela novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku (DCT) v produkčním modelu, nové sportovní řadě Kia cee’d GT Line.

Nové ústrojí DCT bude spolupracovat se vznětovým agregátem 1,6 litru CRDi o výkonu 133 k pro vozy řady cee’d GT Line. Dvouspojková převodovka je dimenzována pro vyšší točivý moment (až 300 N.m) než stávající šestistupňová samočinná převodovka s kapalinovým měničem točivého momentu. Díky rychlému řazení převodových stupňů ideálně vyhovuje sportovnímu charakteru nových vozů řady cee’d GT Line.

Výhodou z pohledu řidiče bude rychlejší řazení oproti samočinné převodovce s tradičním měničem točivého momentu, ale i nižší provozní náklady. Očekává se, že nové ústrojí DCT přispěje k nižším emisím a lepší spotřebě paliva (evropské homologační zkoušky jsou naplánovány na rok 2015). Převodovka se v budoucnosti objeví i v dalších modelech značky Kia.

Nová převodovka, která je prvním dvouspojkovým sedmistupňovým ústrojím značky, pochází z vlastního vývoje výzkumného a vývojového týmu Kia v korejském Namyangu. Převodovka DCT v porovnání se stávající šestistupňovou samočinnou převodovkou Kia přispěje ke snížení spotřeby paliva. Byla navržena tak, aby dosahovala nízké spotřeby paliva a zajistila sportovnější charakter v režimu manuálního řazení, ale současně i komfort a plynulé řazení v automatickém režimu.

Při vývoji se vývojové týmy automobilky Kia snažily dosáhnout tříprocentního až pětiprocentního zlepšení v parametru zrychlení (0–100 km/h) a pětiprocentního až sedmiprocentního snížení spotřeby paliva (v závislosti na modelu).

Ústrojí DCT obsahuje dvě suché spojky, z nichž každá je osazena akčním členem (ovládaným elektromotorem) s ohledem na co nejrychlejší odezvu. Dále využívá pokrokové řešení s dutou vstupní hřídelí pro dvojici převodových stupňů. Díky samotné duté hřídeli je soustava schopna rychle volit sudé převodové stupně, zatímco plná hřídel procházející středem ústrojí náleží lichým stupňům. Použitá konstrukce řazení zajišťuje nepřetržitý přenos hnací síly motoru a efektivnější zástavbu celé převodovky, což jsou dva hlavní vývojové pilíře, kterých se vývojové týmy v rámci tohoto projektu držely.

Převodovka DCT díky svým sedmi stupňům dovoluje vznětovému motoru ve vozech řady GT Line pracovat vždy v optimálních otáčkách. Pomáhá zde i nárůst výkonu ze 128 na 133 koní. Motor rovněž vykazuje vyšší točivý moment (nárůst z 265 na 285 N.m). Nová převodovka DCT byla navržena tak, aby účinně přenášela točivý moment až 300 N.m, s cílem dosáhnout co nejlepší rovnováhy mezi lepšími výkonovými parametry motoru a potenciálem snížení spotřeby paliva.

Předmětem zájmu při vývoji převodovky DCT bylo i potlačení hladiny hluku, vibrací a chvění; k vyšší kultivovanosti chodu nové převodovky napomohl vnější tlumič.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




BOSCH
Standox
Interaction s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
BMW Group Česká republika