Perspektiva alternativního paliva zkapalněného zemního plynu (LNG) je podle společností Vemex s.r.o. a Vemex Energo s.r.o. Slovensko velmi příznivá, a tak společnosti plánují významně pomoci Gazpromu Germania při výstavbě prvních stanic LNG v ČR a na Slovensku. Výhody LNG představil Gazprom Germania minulý měsíc u mobilní plnicí stanice LNG v Dunajské Stredě na Slovensku.
Město Dunajská Streda na Slovensku se stalo minulý měsíc centrem rozvoje nových technologií – LNG v dopravě. Výhody LNG zde představili všem zájemcům zástupci firem Gazprom Germania, Danube LNG a dalších. Nejméně 60 zájemců ze soukromých společností zde přihlíželo tankování paliva LNG do nádrže autobusu pomocí mobilní čerpací stanice. Polský výrobce autobusů SolBus představil inovativní model autobusu Solcity 12. Palivová nádrž autobusu s objemem 367 litru byla naplněna zhruba 35 kilogramy LNG.
„V roce 2016 bude ČR potřebovat první stanici LNG na zkapalněný zemní plyn,“ říká Hugo Kysilka, marketingový ředitel společnosti VEMEX. Do pěti až deseti let by se měl LNG v ČR začít využívat velmi výrazně, a to zejména pro nákladní dopravu. Ve střednědobém horizontu budou vozidla dálkové přepravy, tedy kamionové dopravy na LNG, velmi rychle přibývat, protože zde jsou úspory pro společnosti opravdu výrazné a návratnost velmi krátká. „Česká republika má k tomu navíc i několik výrazných předpokladů. Leží ve středu Evropy a projíždí přes její území velká část dopravy přepravních firem. Navíc má v ČR sídlo jeden z nejvýznamnějších evropských dodavatelů této technologie, a tím je společnost Chart-Ferox Děčín, se kterým již více než 5 let spolupracujeme. Rádi bychom se právě na zavádění této technologie u nás a na Slovensku v rámci skupiny Gazprom Germania významně podíleli,“ říká Hugo Kysilka, marketingový ředitel společnosti VEMEX.
Autobus bude nyní po dobu asi 14 dní zapůjčen dopravci SAD Dunajská Streda na testování v běžném provozu. Dojezd takového autobusu je až 600 km na jednu nádrž se spotřebou maximálně 35 litrů na 100 km. Zkapalněním (LNG) se objem zemního plynu zmenší třikrát víc než jeho stlačením (CNG). Vůz na LNG tedy ujede třikrát větší vzdálenost než vůz se stejně velkou nádrží na CNG. „V tuto chvíli informujeme veřejnost o výhodách tohoto paliva a prezentace proběhnou ještě ve Zvolenu, Prievidzi a Trnavě. Máme plán vybudovat i stanici LNG na Slovensku, ale zatím situaci jen monitorujeme,“ dodává Hugo Kysilka.
LNG se ale zatím v evropské dálkové nákladní dopravě prosazuje velice pomalu, registrováno je v celé EU asi jen 500 vozidel s pohonem na LNG. Osmdesát procent z nich je v Británii a Beneluxu, zbytek je ve Francii, Itálii, Polsku, Skandinávii a Španělsku. V České republice zatím není registrováno žádné vozidlo na LNG.
„V celé EU je dnes asi 75 stanic LNG, ale do konce roku 2016 bych jich mělo být až o 50 více, z čehož 2–3 by měly být právě v ČR a na Slovensku. Svůj podíl na tom má schválení Směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva, která stanovila i maximální vzdálenost mezi plnicími stanicemi LNG na 400 km a také povinnost členských států předložit do dvou let od jejího schválení svůj vlastní plán na podporu rozvoje vozidel na alternativní paliva.