Touran je v Německu nejúspěšnějším kompaktním MPV. Všestranně variabilním partnerem pro život na cestách, který boduje maximálním využitím obestavěného prostoru a důsledně promyšlenými detaily. Volkswagen nyní představuje zcela nově koncipovanou generaci všestranného modelu, jehož se v Evropě, Asii a Africe dosud prodalo cca 1,9 milionu vozů. Dr. Heinz-Jakob Neußer, člen představenstva značky Volkswagen, zodpovědný za vývoj, k tomu říká: „Nový Touran je prvním všestranně variabilním MPV, vyvinutým na základě modulární platformy MQB koncernu Volkswagen. Z toho plynou četné konstrukční a koncepční přednosti. Například mnohem působivější proporce exteriéru s nápadně dlouhým rozvorem, velmi krátkými převisy karoserie a příkladně dobrým využitím obestavěného prostoru.“ Volkswagen zároveň snížil hmotnost nového Touranu, stejně jako u ostatních modelů postavených na platformě MQB. „A to,“ říká Dr. Neußer, „navzdory prodloužení vnější délky o 130 mm a zvýšené úrovni bezpečnosti a komfortu. V porovnání s předchůdcem byla hmotnost snížena až o 62 kg.“ Pokroku v oblasti snižování hmotnosti bylo dosaženo díky inovativní lehké konstrukci pohonného ústrojí a karoserie.
Až o 19 procent nižší spotřeba paliva. Nižší hmotnost znamená nižší spotřebu paliva. Stejně pozitivní přínosy má i dobrá aerodynamika. Dr. Neußer k tomu uvádí: „Součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx jsme snížili na 0,296, což je na rodinné MPV neobvykle dobrá hodnota.“ Kromě toho se Touran 2015 řadí mezi nejekologičtější a nejdynamičtější MPV na trhu díky novým, resp. zdokonaleným a ve všech případech výkonnějším motorům přeplňovaným turbodmychadlem. Tři zážehové jednotky (81 kW/110 k, 110 kW/150 k, 132 kW/180 k) a tři turbodiesely (81 kW/110 k, 110 kW/150 k, 140 kW/190 k) jsou až o 19 procent úspornější. Nejúspornější vznětový model – Touran 1.6 TDI s výkonem 110 k a sedmistupňovou převodovkou DSG – spotřebuje pouze 4,1 l/100 km. „To, že se sedmimístné MPV, jako je nový Touran 1.6 TDI s výkonem 110 k, může nazývat čtyřlitrovým vozem, můžeme považovat za milník v oblasti ekologie,“ říká Dr. Heinz-Jakob Neußer. Nejhospodárnější verzí se zážehovým motorem na benzin je Touran 1.4 TSI o výkonu 150 k s průměrnou spotřebou paliva 5,4 l/100 km – i v tomto případě v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, dodávanou na přání. Všechny verze jsou sériově vybaveny systémem start-stop a režimem rekuperace kinetické energie.
Nepřehlédnutelný design. Volkswagen nově navrhl také design, a to až do nejmenšího detailu. Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen, k tomu říká: „Nový, nepřehlédnutelný a precizní design Touranu navazuje na minimalistické pojetí předchůdce. Tento koncept designu jsme dále rozvinuli, z části zcela přepracovali, a přesto zachovali – podobně jako u Multivanu – kontinuitu tohoto modelu. Nový Touran je originál, který svými dlouhými bočními prosklenými plochami a precizními liniemi nepřehlédnutelně získal na lehkosti a sportovnosti.“
Pakety R-Line. Touran vypadá mimořádně sportovně s novými pakety R-Line. Na první pohled zaujmou mimo jiné specifické nárazníky R-Line, v interiéru pak utváří dynamickou atmosféru například speciální látka na sedadlech.
Interiér s novými sklopnými sedadly. Designéři zcela nově navrhli také velmi kvalitní interiér. Díky nově vyvinutým sklopným sedadlům byla i v případě vnitřní výbavy snížena hmotnost. Výrazně lehčí jsou mimo jiné sedadla ve druhé řadě, která po sklopení vytvoří zcela rovnou ložnou plochu. Touran přitom nabízí na minimální ploše maximální prostor. Dokonce i při plném obsazení pětimístného interiéru lze do tohoto MPV umístit 1040 litrů zavazadel při využití celé výšky interiéru až po strop. Prázdninové cestování v pěti se tak obejde bez jakýchkoli problémů a omezení.
Vyspělá technika zvyšuje bezpečnost a komfort. Touran s pohonem předních kol patří mezi nejbezpečnější MPV na světě. Tohoto cíle bylo dosaženo použitím vysokopevnostních druhů oceli ve skeletu karoserie s optimalizovanou pasivní bezpečností (statická tuhost skeletu karoserie je o cca 25 procent vyšší), až devíti airbagy, velmi neutrální charakteristikou podvozku s nezávisle zavěšenými koly a v této třídě příkladně širokou nabídkou nových asistenčních systémů. „Inovační síla těchto systémů,“ říká Dr. Heinz-Jakob Neußer, „přesahuje hranice segmentů a obohacuje třídu kompaktních MPV o dosud nevídanou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti.“ Mezi nové asistenční systémy, nabízené pro Touran, patří multikolizní brzda, adaptivní tempomat ACC a Front Assist včetně funkce nouzového brzdění City, dále asistent pro jízdu v dopravní koloně, preventivní systém ochrany cestujících, Side Assist s asistentem pro couvání z parkovacího místa a poprvé v MPV nabízený Trailer Assist pro manévrování s přívěsem. Další inovativní systémy zdokonalují komfort. Novinkou pro Touran jsou například funkce elektrického otvírání a zavírání zadního výklopného víka a automatického otvírání zadního výklopného víka Easy Open (aktivuje se pohybem nohy), volič jízdních režimů a výkonné světlomety LED.
Technika LED nahrazuje xenonové světlomety. Na přání dodávané světlomety LED nahradí v novém Touranu xenonové systémy. V nabídce jsou hned dvě varianty. V základní verzi vytváří technika LED světlo pro tlumená a dálková světla, přičemž tyto světlomety mohou být rozšířeny o asistenta dálkových světel Light Assist. Vrcholná verze světlometů LED disponuje kromě toho adaptivním natáčením světelného kuželu do zatáček, světlomety LED pro denní svícení a (na přání) dynamickým asistentem dálkových světel Dynamic Light Assist.
Modulární informační a zábavní systémy. Volkswagen kompletně přepracoval informační a zábavní systémy. Součástí druhé generace modulárních informačních a zábavních systémů MIB je celkem pět rádií a rádií s navigačním systémem. K jejich výbavě patří ve všech případech dotykový displej (úhlopříčka 5,0 až 8,0 palce). Nabídku tvoří 5“ systémy „Composition Touch“ a „Composition Colour“, 6,5“ systémy „Composition Media“ a „Discover Media“ (včetně navigační funkce) a rádio s navigačním systémem „Discover Pro“ s 8,0“ displejem. Pro všechny systémy je k dispozici digitální rádio DAB+. Tři vrcholné přístroje lze navíc objednat ve spojení se zvukovou aparaturou „Dynaudio“. Volkswagen bude pro tuto trojici nabízet jako novinku rovněž systém „App Connect“ včetně „CarPlay“ (Apple) a „Android Auto“ (Google).
App Connect s CarPlay a Android Auto. Nový Touran bude od svého uvedení na trh k dispozici poprvé se systémem „MirrorLink™“. Nejrůznější aplikace Volkswagen mohou být prostřednictvím systému „MirrorLink™“ zobrazovány na displeji informačního a zábavního systému. Systém „MirrorLink™“ byl vyvinut průmyslovým konsorciem výrobců automobilů a chytrých telefonů (z této skupiny např. Samsung, HTC, Sony a LG). „MirrorLink™“ je k dispozici pro Polo, Golf, Golf Sportsvan a Passat. Kromě toho – a to je novinka – rozšíří Volkswagen spektrum platforem chytrých telefonů na palubě Touranu ihned od uvedení na trh také o systémy „CarPlay“ a „Android Auto“, které podobně jako „MirrorLink™“ slouží k zobrazování a ovládání aplikací na dotykovém displeji informačního a zábavního systému. Volkswagen sdružuje systémy „CarPlay“, „Android Auto“ a „MirrorLink™“ do systému „App Connect“. Nový Touran tak nabízí nejvyšší míru konektivity.
MirrorLink™. Se systémem „MirrorLink™“ je možné zobrazovat a ovládat obsahy a funkce z chytrého telefonu (Android) prostřednictvím dotykového displeje informačního a zábavního systému. A to intuitivně. Stačí propojit chytrý telefon s vozem a následně používat aplikaci prostřednictvím displeje informačního a zábavního systému. „MirrorLink™“ používá průmyslový standard CCC (Car Connectivity Consortium), v němž jsou aplikace chytrého telefonu věrně zobrazovány na dotykovém displeji vozu a jejich ovládání je propojeno s informačním a zábavním systémem. Nabídka pro „MirrorLink™“ bude v budoucnosti rozšiřována o další aplikace Volkswagen a programy kooperačních partnerů.
Apple CarPlay. Díky systému Apple „CarPlay“ mohou všichni majitelé přístrojů iPhone 5, 5C, 5S, 6 a 6 Plus používat četné aplikace svého chytrého telefonu prostřednictvím informačního a zábavního systému nového Touranu. I v tomto případě jsou programy chytrého telefonu věrně zobrazovány na displeji vozu. „CarPlay“ nahraje do informačního a zábavního systému aplikace iPhonu „Telefon“, „Zprávy“, „Mapy“ a „Hudba“ prostřednictvím rozhraní USB. Aplikace jsou v Touranu ovládány buď prostřednictvím dotykového displeje, nebo hlasového ovládání pomocí „Siri“ (Apple).
Android Auto. Systém „Android Auto“ byl vyvinut společností Google pro chytré telefony s operačním systémem Android. Stejně jako u systémů „MirrorLink™“ a „CarPlay“ jsou vybrané aplikace telefonu zobrazovány na dotykovém displeji infor-mačního a zábavního systému. Jako rozhraní slouží vstup USB. Mezi početné aplikace, které lze propojit s vozem prostřednictvím systému „Android Auto“, patří mimo jiné „Google Maps“, „Google Play Music“, „WhatsApp“ a „Spotify“. Mnoho aplikací spadajících pod systém „Android Auto“ lze kromě dotykového displeje ovládat také hlasovým ovládáním „Google Voice“ (hlasové ovládání je aktivováno na multifunkčním volantu).
Důmyslné detaily. Nejen asistenční, informační a zábavní systémy dokládají, jak mimořádně důsledně byl promyšlen tento vůz. Jsou to například i odkládací prostory, jichž může být v interiéru až 47. Mezi ně patří mimo jiné vyjímatelná velká přihrádka v rozměrné schránce pod středovou loketní opěrkou vpředu. Nebo osvětlení zavazadlového prostoru, které lze snadno vyjmout a používat jako přenosnou svítilnu. Důsledně koncipována byla také klimatizace. Novinkou je na přání dodávaná třízónová automatická klimatizace Pure Air Climatronic s novou technologií filtrace vzduchu. Senzor kvality vzduchu s aktivním biogenním filtrem udržuje kvalitu vzduchu na konstantně vysoké úrovni a zabraňuje vnikání škodlivin do interiéru. A to včetně spor hub a alergenů. Je to dosud nenabízená, jedinečná technologie.
Uvedení na trh v září. Nový Touran bude uveden na první evropské trhy v září. Zároveň se bude strmě zvyšovat nabíhající výroba ve Wolfsburgu, aby mohli první zákazníci dostat nový model Touran před koncem roku 2015 i na všech ostatních trzích. Cílem je zvýšit tržní podíl v mezinárodním měřítku na úroveň Německa, kde je kompaktní MPV značky Volkswagen jedničkou ve své třídě od debutu první generace.
Nový exteriér
Rozměry. Volkswagen disponuje jednou z nejširších a nejatraktivnějších nabídek modelů MPV na světě. Volkswagen osobní vozy má ve svém výrobním programu modely Golf Sportsvan, Touran a Sharan, Volkswagen Užitkové vozy modely Caddy a Multivan. Všech pět modelových řad se svým postavením na trhu vzájemně doplňuje, čímž je pokryto mimořádně široké pole aplikací. Mezi modely Caddy a Sharan figurující Touran má v nejnovější verzi délku 4527 mm, což je o 130 mm více než dosud. Přesto se i nadále jedná o jedno z nejkompaktnějších MPV ve své třídě. Nový Touran zároveň nabízí největší objem zavazadlového prostoru. Za toto maximální využití minimální plochy a všechny z toho plynoucí praktické výhody při jízdě a manévrování vděčí Touran inovativní platformě MQB. Nárůstu celkové délky téměř zcela odpovídá prodloužení rozvoru díky dobrému uspořádání komponentů platformy MQB. Rozvor 2791 mm je o 113 mm delší než u předchůdce. Delší rozvor má bezprostředně pozitivní vliv na délku využitelného vnitřního prostoru. Karoserie nového modelu Touran má šířku 1814 mm (+41 mm; bez vnějších zpětných zrcátek) a výšku 1628 mm (-6 mm; bez podélných střešních nosičů). Kombinace větší délky a šířky s nižší výškou vytváří výrazně dynamičtější proporce – to je koncept, který je pro kreativní práci designérů jako stvořený.
Vnější design. Kombinace dynamičtějších proporcí a expresivního designérského stylu značky Volkswagen vytváří z nového Touranu sportovní, dynamický a moderní MPV. Touran navíc působí výrazně protaženějším a vyzrálejším dojmem díky prodloužené délce a rozvoru. Designéři přitom dále rozvinuli monolitický základní tvar předchozího modelu tím, že propůjčili karoserii ještě silnější vyzařování moderními skulpturálními plochami, precizními horizontálními liniemi a napětím, plynoucím ze střídání světla a stínu. I nový Touran zůstává navzdory atraktivnějším proporcím a větší dynamice vizuálně seriózním vozem, který dává jasně najevo, že je praktickým a velmi kvalitním MPV s velmi velkým prostorem pro cestování.
Příď. „Tvář“ Touranu – čelní partie – projevuje svými markantními detaily novou, nezaměnitelnou suverenitu. Příď je velmi detailně členěna četnými horizontální prvky, které zároveň vizuálně zdůrazňují šířku vozu. Všechny linie jsou velmi logicky a harmonicky vzájemně propojeny. Příčné lišty masky chladiče jsou tak protaženy až do světlometů a tvoří přitom logický, formálně uzavřený celek. Samotné světlomety jsou v porovnání s předchůdcem výrazně štíhlejší a více prostorově propracované. Kromě toho propojují příď s bočními stěnami. Touran je navíc prvním MPV značky Volkswagen, které je na přání nabízeno se světlomety LED. Touran je charakterizován ušlechtilými a velmi kvalitními detaily. Vpředu mezi ně patří úzký spodní otvor pro přívod vzduchu, který zdůrazňuje šířku a nízké těžiště Touranu.
Silueta. Výrazné podběhy kol a horizontálně členěné stylistické prvky dodávají bočnímu profilu dynamický charakter. Nápadný je boční pás oken, který je v porovnání s předchůdcem pregnantnější a nižší, přičemž opět sahá od střešního sloupku A až zcela dozadu k střešnímu sloupku D. Nové proporce této prosklené plochy, výraznější oblasti kolem střešních sloupků A a D a nyní lesklé střešní sloupky B a štíhlejší střešní sloupky C společně výrazně zvyšují exkluzivitu vozu. Touran může být poprvé zušlechtěn chromovanou lištou kolem plochy bočních oken. Pod bočními okny probíhá precizně tvarovaná linie, která vychází z oblasti nad předním podběhem a sahá až do střešního sloupku D, čímž zdůrazňuje délku Touranu. Dalším poutavým prvkem siluety je charakterová linie s precizně integrovanými klikami dveří. Při pohledu ze strany tak vzniká dojem, že charakterová linie splývá s klikami dveří do jednoho pásu. Charakterová linie je typickým stylistickým prvkem značky Volkswagen a člení boční plochy. V případě Touranu navazuje ve výšce střešních sloupků A na boční profil světlometů a končí až v nově tvarovaných zadních světlometech. Střešní sloupek D má jako charakteristický designérský prvek značky výraznější a dynamičtější tvary než u předchůdce. Díky markantnímu zalomení v tvarovém řešení bočních oken a elegantně klesající linii střechy působí mnohem nižším, a tím i sportovnějším dojmem než dosud. Nový Touran se v neposlední řadě vyznačuje velmi pregnantními bočními prahy, které vizuálně tvoří stabilní základ a umocňují dynamický dojem siluety.
Záď. Charakterová linie logicky začleňuje velmi pregnantní záď Touranu do celkového designu. Ve výši loga VW probíhá další linie, která pokračuje do zadních světlometů (na přání s diodami LED) a tvoří aerodynamickou odtokovou hranu. Šířku vozu a sympatický dojem zádě je zdůrazněn lichoběžníkovým tvarem prostoru pro registrační značku a daleko do bočních stěn zasahujícími zadními světlomety. Štíhlé zadní světlomety jsou harmonicky začleněny do tvarového řešení zádě. Jejich světelný podpis se vyznačuje nově vyvinutým grafickým zpracováním, vyvinutým specificky pro tento segment. Hluboko a daleko od sebe umístěné reflektory posunují vizuální těžiště směrem dolů. Spodní část zádě je vizuálně uzavřena stylizovaným černým difuzorem.
Nový interiér
Všestranně variabilní sklopná sedadla. MPV může být úspěšné jen tehdy, pokud je jeho interiér – prostor pro cestování – maximálně přizpůsoben potřebám řidiče a až šesti spolucestujících. Přesně takové je tajemství úspěchu Touranu – a pro novou generaci bestselleru byl tento koncept dále zdokonalen. Žádný prvek předchůdce přitom neušel pozornosti designérů a konstruktérů. Dalšího skokového pokroku bylo dosaženo v oblastech kvality a ergonomie. Klíčovou funkci plní nová sklopná sedadla. Až pět samostatných sedadel ve druhé a třetí řadě, jakož i opěradlo sedadla spolujezdce vpředu (od „Comfortline“), lze během několika sekund sklopit, a vytvořit tak rovnou ložnou plochu. Je-li zapotřebí maximální objem zavazadlového prostoru až 1857 litrů (až po střechu a k opěradlům předních sedadel sedmimístné verze), stačí jednoduše zatáhnout za poutko, čímž se sklopí opěradla sedadel ve druhé (3) a třetí řadě (2). Následně se kompletní sedadla zapustí do podlahy, aby vznikla rovná ložná plocha. Všechna sedadla tak zůstávají trvale uvnitř vozu a v závislosti na potřebě je lze sklopit a prostorově úsporně uložit. V případě druhé řady sedadel je k nim pohodlný přístup ze strany, třetí řadu sedadel lze složit a opět rozložit stejně jednoduše ze zavazadlového prostoru.
Citelně delší interiér. Důležitým rysem nového modelu Touran je délka interiéru, která byla prodloužena o 63 mm na 1779 mm. Zde se plně projevují konstrukční výhody modulární platformy MQB. V porovnání s předchůdcem realizované prodloužení karoserie (o 130 mm) se z velké části promítlo do zvětšení interiéru díky téměř stejně velkému prodloužení rozvoru (o 113 mm). A to je v pozitivním smyslu patrné ve všech třech řadách sedadel. Interiér podrobně:
Přístrojová deska, přístroje, ovládání. Nově tvarovaná přístrojová deska modelu Touran je v porovnání s předchůdcem ještě více orientována na řidiče. Měkký povrch horní části přístrojové desky je vyroben technologií povrchového pěnění plastů a do této plochy je zapuštěna uzavíratelná odkládací schránka. Doprostřed byly integrovány výdechy ventilační soustavy s chromovanými rámečky (nad středovou konzolou) a spínač výstražných světel. Pod ním je ozdobné obložení, které se rozprostírá jako křídlo napříč celou šířkou přístrojové desky. Na straně spolujezdce je do ozdobného obložení integrována uzavíratelná odkládací schránka, která může v závislosti na výbavě sloužit jako doplňkový úložný prostor nebo multimediální schránka (rozhraní USB, handsfree Bluetooth, atd.). Uprostřed ozdobného obložení ve tvaru křídla je umístěn panel informačního a zábavního systému v leskle černém rámečku. Pod ním následuje ovládací panel klimatizace a lišta s tlačítky (mj. systém start-stop, volič jízdních režimů, elektrické ovládání zadního víka, parkovací asistent Park Assist). Ergonomicky i vizuálně je pracoviště řidiče charakterizováno směrem dopředu stoupající středovou konzolou. Před řadicí pákou se nachází odkládací přihrádka, do níž může být na přání integrována schránka pro připojení odloženého chytrého telefonu k vnější anténě. Další odkládací přihrádky jsou mimo jiné vlevo vedle nových přístrojů (uložených ve sportovních válcích) a v prostoru pro nohy na straně spolujezdce (pro tablet). Výbavová linie „Highline“ má sériově navíc dekorační osvětlení, které bylo poprvé integrováno nejen do dveří a prostoru pro nohy, ale i do světelných linií po stranách velmi velkého panoramatického posuvného střešního okna (na přání; 1,34 m2 místo dosavadních 1,15 m2). Díky tomu je nepřímo osvětlována také uzavřená sluneční roleta.
První řada sedadel (sedadla řidiče a spolujezdce). Řidič a spolujezdec sedí v novém Touranu 625 mm nad vozovkou. Pro porovnání: v Golfu GTI to je 496 mm. Pro Volkswagen je typické, že oba modely nabízejí navzdory veškeré rozdílnosti dokonalou ergonomii. Přední sedadla nového Touranu, nyní na přání nastavitelná i elektricky, umožňují patřičně vzpřímenou polohu sezení. V porovnání s předchůdcem vyčnívá sloupek řízení z přístrojové desky pod menším úhlem. Nyní na přání vyhřívaný volant tak padne ještě sportovněji do ruky. Kromě úložných přihrádek na přístrojové desce mohou řidič a spolujezdec používat na středové konzole dva držáky pro nápoje, velkou odkládací schránku pod středovou loketní opěrkou a velké přihrádky ve výplních dveří, jakož i výsuvné schránky pod předními sedadly. Od výbavové linie „Comfortline“ je Touran vybaven navíc sklopnými stolky na zadní straně předních sedadel.
Druhá řada sedadel (tři samostatná sedadla). Díky prodlouženému rozvoru nového modelu Touran mají cestující v často používané druhé řadě k dispozici o 40 mm delší dráhu podélného posouvání trojice samostatných sedadel. Podélnou polohu sedadel ve druhé řadě lze měnit v celkovém rozsahu 200 mm. Rovněž nastavitelný je sklon opěradel (tři polohy). Jsou-li sedadla ve druhé řadě obsazena, pozná řidič díky ukazateli stavu bezpečnostních pásů, zda jsou všechny osoby řádně připoutány. Poprvé se pro model Touran dodává na přání i pro zadní část interiéru vyhřívání sedadel a třízónová automatická klimatizace Pure Air Climatronic. Další novinkou jsou loketní opěrky pro osoby sedící na vnějších místech, které jsou integrovány do prostředního sedadla. Před příliš ostrými slunečními paprsky chrání na přání dodávané boční rolety integrované do dveří – to je důležitý detail pro cestování s malými dětmi. Nová konstrukce sklopných sedadel navíc vylepšila ergonomii sezení a zvětšila prostor pro hlavu (o 6 mm). Touran má ve druhé řadě sedadel šířku interiéru v úrovni loktů 1518 mm. Tato hodnota zaručuje, že je možné, na rozdíl od mnoha jiných MPV, vedle sebe umístit tři dětské sedačky. Všechna tři sedadla ve druhé řadě (i obě sedadla ve třetí řadě) jsou za tím účelem vybavena úchyty ISOFIX včetně úchytů Top Tether.
Třetí řada sedadel (dvě samostatná sedadla). Třetí řada sedadel nabízí další dvě samostatná sedadla. I zde mají cestující k dispozici více prostoru pro kolena (+54 mm). Optimalizováno bylo rovněž nastupování a vystupování, protože druhá řada je nyní vybavena funkcí Easy Entry, díky níž se sedadla posouvají dopředu. Také výška stropu nad sedákem je větší (+13 mm).
Zavazadlový prostor. Všechna zadní sedadla a opěradlo sedadla spolujezdce (od „Comfortline“) lze sklopit, čímž vznikne individuálně přizpůsobitelná, rovná ložná plocha. Při využití celé výšky interiéru až po strop nabízí pětimístný Touran za druhou řadou sedadel zavazadlový prostor o objemu až 1040 litrů. V tomto případě je za druhou řadou sedadel roztažená dělicí síť. Pokud se tato dělicí síť posune za opěradla sedadel řidiče a spolujezdce, vzroste objem na 1980 litrů. Příslušné hodnoty pro sedmimístný Touran činí 917 a 1857 litrů. Vybrané verze budou vybavené dvojitou podlahou zavazadlového prostoru. Pro pětimístnou i sedmimístnou verzi je navíc na přání k dispozici systém pro zajištění zavazadel. V tomto případě se jedná o nový kolejnicový systém, v němž lze variabilně posouvat mezi dvěma tyčemi napjatou síť, nebo ji používat jako tašku či odkládací přihrádku.
Nové motory a převodovky
Tři motory TSI a tři motory TDI. Nový Touran bude uveden na trh s celkem šesti motory: třemi zážehovými TSI a třemi vznětovými TDI. Všechny motory jsou čtyřválce s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním turbodmychadlem, které splňují emisní normu EU6. Touran je sériově vybaven systémem start-stop a funkcí rekuperace kinetické energie. Přestože jsou nové motory až o 19 procent úspornější, poskytují ještě vyšší výkon a jízdní dynamiku. Jednotky TSI jsou vyladěny na 81 kW/110 k, 110 kW/150 k a 132 kW/180 k. Také turbodiesely se dodávají ve výkonových stupních 81 kW/110 k a 110 kW/150 k. Vrcholná verze poskytuje nejvyšší výkon 140 kW/190 k. S výjimkou vstupního motoru (1.2 TSI s výkonem 81 kW/110 k) mohou být všechny motory kombinovány s automatizovanou dvouspojkovou převodovkou DSG. V případě nejvýkonnějších zážehových a vznětových motorů patří DSG dokonce k sériové výbavě. Motory podrobně:
1.2 TSI s výkonem 81 kW/110 k. Základní motor (1.2 TSI) o výkonu 81 kW/110 k pro nový Touran je o 5 k výkonnější než odpovídající verze motoru předchůdce. Touran 1.2 TSI BlueMotion Technology je dodáván výhradně s šestistupňovou mechanickou převodovkou.
1.4 TSI s výkonem 110 kW/150 k. Dalším výkonovým stupněm pro nový Volkswagen Touran je motor 1.4 TSI, jehož nejvyšší výkon 110 kW/150 k je o 10 k vyšší než u předchůdce. Na přání je pro Touran 1.4 TSI BlueMotion Technology k dispozici sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. V této kombinaci spotřebuje nové MPV pouze 5,4 l/100 km.
1.8 TSI s výkonem 132 kW/180 k. Nejvýkonnějším zážehovým motorem pro nový Touran je 1.8 TSI s výkonem 132 kW/180 k (plus 10 k oproti předchůdci). Tato verze je sériově vybavena sedmistupňovou automatizovanou převodovkou DSG. 1.6 TDI s výkonem 81 kW/110 k. Stejně jako u zážehových motorů dosahuje i základní turbodiesel nejvyššího výkonu 81 kW/110 k. Na přání může být v porovnání s předchůdcem o 5 k výkonnější Touran 1.6 TDI BlueMotion Technology kombinován i v této výkonové verzi se sedmistupňovou převodovkou DSG. Průměrná spotřeba paliva činí v tomto případě 4,1 l/100 km.
2.0 TDI s výkonem 110 kW/150 k. Dvoulitrové TDI s výkonem 110 kW/150 k pro model Touran 2.0 TDI BlueMotion Technology má dva vyvažovací hřídele pro maximálně kultivovaný běh. V porovnání s předchůdcem nabízí o 10 k vyšší výkon. Alternativou mechanické převodovky je u této varianty Touranu šestistupňová převodovka DSG.
2.0 TDI s výkonem 140 kW/190 k. Nejvýkonnější motor pro Touran, vybavený rovněž dvěma vyvažovacími hřídeli, se v podobné podobě používá mimo jiné ve sportovním modelu Golf GTD. Pro MPV je vyladěn na 140 kW/190 k a sériově spolupracuje s šestistupňovou převodovkou DSG.
Nové asistenční systémy
High-tech pro rodinné MPV. Mezi asistenční systémy, nabízené nově pro Touran, patří multikolizní brzda, Front Assist včetně funkce nouzového brzdění City, adaptivní tempomat ACC, rozpoznávání únavy řidiče, Park Assist, preventivní systém ochrany cestujících, Side Assist s asistentem pro couvání z parkovacího místa a poprvé v MPV nabízený asistent pro manévrování s přívěsem (Trailer Assist). Systémy podrobně:
Trailer Assist. Volkswagen uvede nový model Touran na trh s asistenčním systémem Trailer Assist, který dosud nevídaným způsobem usnadňuje manévrování s přívěsem. Má-li souprava zacouvat ze silnice do vjezdu, zastaví řidič na vhodném místě a zařadí zpětný chod. Systém aktivuje stisknutím tlačítka. V panelu sdružených přístrojů jsou zobrazovány aktuální a možný směr jízdy, což probíhá na základě algoritmů pro zpracování obrazu z dat zadní kamery, která sleduje a vyhodnocuje úhel zalomení soupravy. Pomocí ovladače pro nastavování vnějších zpětných zrcátek, který funguje jako joystick, může řidič plynule měnit požadovaný směr jízdy soupravy. MPV zajišťuje na základě těchto povelů řízení, zatímco řidič má na starosti pouze ovládání pedálů brzdy a plynu. Touran mění svůj směr prostřednictvím automatického ovládání elektromechanického posilovače řízení.
Side Assist s asistentem pro couvání z parkovacího místa. Side Assist může zabránit těžkým nehodám. A to zejména v následujících dvou situacích. Zaprvé: Na dálnici, kde rozpoznává rychle předjíždějící a pomalá vozidla ve slepém úhlu. Řidič je na ně upozorňován rozsvícením výstražného ukazatele LED v krytu vnějšího zpětného zrcátka, čímž se zvyšuje bezpečnost při předjíždění. Je-li vůz kromě systému Side Assist vybaven také systémem Lane Assist, aktivuje se výstražné upozornění i při natočení volantu na stranu, kde hrozí nebezpečí (dokonce i bez zapnutého ukazatele směru), a při přejíždění do vedlejšího jízdního pruhu vozidlo aktivně zasáhne do řízení v opačném smyslu. Zadruhé: Při couvání z parkovacího místa. Asistent pro couvání z parkovacího místa přináší revoluci do vyjíždění z parkovacích míst, která leží kolmo k vozovce. Radarový modul rozpoznává vozidla, která se přibližují ze stran. Hrozí-li kolize, aktivuje asistent nejprve vizuální, a pak i akustické upozornění. Pokud řidič nebezpečí neodvrátí a existuje riziko přímé kolize, aktivuje systém automatický brzdný zásah.
Front Assist s funkcí nouzového brzdění City. Front Assist je systémem pro upozorňování a automatické brzdění při hrozící kolizi. Součástí systému Front Assist je funkce nouzového brzdění City. Zatímco Front Assist varuje ve vyšších rychlostech na příliš malý odstup od vpředu jedoucího vozidla a hrozící kolizi a v případě potřeby automaticky zpomaluje vozidlo, přebírá systém nouzového brzdění City tento úkol v městském provozu při nižších rychlostech.
Adaptivní tempomat ACC. Stejně jako Front Assist s funkcí nouzového brzdění City používá tento systém radarový senzor integrovaný do přídě. Řidič může nastavit požadovanou rychlost jízdy v rozsahu od 30 do 160 km/h. ACC spolupracuje s mechanickou převodovkou i s dvouspojkovou převodovkou DSG. Ve všech vozech Touran s DSG brzdí ACC komfortně za zpomalujícím vozidlem až do úplného zastavení. ACC ve spojení s DSG se na pokyn řidiče automaticky také rozjede. ACC udržuje nastavenou rychlost jízdy, jakož i zadaný odstup od vpředu jedoucího vozidla, a v plynulém provozu automaticky zpomaluje, resp. akceleruje. Řidič si může individuálně nastavit dynamiku systému výběrem jízdního programu, resp. prostřednictvím na přání dodávaného voliče jízdních režimů.
Multikolizní brzda. Sériově dodávaným technickým skvostem modelů, postavených na platformě MQB koncernu Volkswagen, je multikolizní brzda, která automaticky brzdí vozidlo po první kolizi, aby snížila zbývající kinetickou energii vozidla. Multikolizní brzda je aktivována na základě rozpoznání primární kolize prostřednictvím senzorů airbagů. Řidič může multikolizní brzdu kdykoli deaktivovat, například přidáním plynu. Multikolizní brzda se vypne i v případě, že řidič sám zahájí maximální brzdění s ještě větším zpomalením. Asistenční systém zpomalí vozidlo na rychlost 10 km/h, aby mohl vůz po brzdném manévru dojet na bezpečné místo.
Preventivní systém ochrany cestujících. Rozpozná-li preventivní systém ochrany cestujících situaci s potenciální hrozbou nehody – například na základě maximálního brzdění prostřednictvím aktivovaného brzdového asistenta – automaticky se přitáhnou bezpečnostní pásy na sedadlech řidiče a spolujezdce, aby byla zajištěna maximální ochrana soustavou airbagů a bezpečnostních pásů. Pokud se vůz dostane do maximálně kritické nestabilní jízdní situace, jako je například silná přetáčivost nebo nedotáčivost se zásahem ESC, dojde navíc k uzavření bočních oken (zůstane malá mezera) a panoramatického posuvného střešního okna. Při téměř zavřených oknech získají totiž hlavové a boční airbagy maximální oporu, a mohou tak poskytovat nejlepší možnou ochranu.
Nové komfortní systémy
Easy Open. Je-li vůz vybaven automatickým bezklíčovým přístupovým a spouštěcím systémem Keyless Access, stačí díky funkci Easy Open cílený pohyb nohy za vozidlem, aby se otevřel přístup k zavazadlovému prostoru. Rozhraní mezi člověkem a strojem tvoří senzor přiblížení v oblasti nárazníku, který rozpoznává virtuální kopnutí nohy.
Volič jízdních režimů. Řidič má k dispozici celkem čtyři a ve spojení s DCC pět jízdních režimů: „Eco“, „Sport“, „Normal“, „Individual“ a v kombinaci s DCC navíc „Comfort“. V profilu „Eco“ je řízení motoru, klimatizace a dalších vedlejších agregátů optimalizováno z hlediska spotřeby paliva. Kromě toho může být u vozidel s DSG v režimu Eco využívána funkce pro setrvačnou jízdu. Uvolní-li řidič pedál plynu, například při jízdě ze svahu, otevře se spojka převodovky DSG a motor běží na volnoběh. Tímto způsobem lze optimálně využívat kinetickou energii Touranu. Naproti tomu v režimu „Sport“ se zvýší mimo jiné tlumicí síly, které potlačí nežádoucí pohyby karoserie, zrychlí se reakce motoru a převodovka DSG řadí dynamičtěji.
Elektrická parkovací brzda. Místo páky ruční brzdy jako u předchůdce má nový Touran na středové konzole ovládací prvek elektrické parkovací brzdy s tlačítkem funkce Auto Hold. Elektrická parkovací brzda nabízí četné přednosti: Eliminací konvenční ruční brzdy vznikl na středové konzole dodatečný prostor. Brzda je navíc při rozjezdu automaticky uvolňována. A to usnadňuje rozjezd ve svahu. V neposlední řadě zabraňuje funkce Auto Hold nežádoucímu rozjetí stojícího vozu.