„Podle našeho odhadu jezdí dnes po českých silnicích více než 75 000 vozů Ford původně vybavených filtrem pevných částic. Bez filtru DPF je v praxi nemožné vyhovět přísným emisním limitům – a to již podle normy Euro 4, platné od roku 2006, o aktuálním Euru 5 ani nemluvě,“ uvedl Martin Sládek, servisní ředitel českého Fordu.
Je proto zarážející, že se na trhu prezentuje několik desítek firem, které nezakrytě nabízejí majitelům (nejen) vozů Ford odstranění filtrů DPF a přeprogramování továrního nastavení řídicí jednotky. Po takovém neodborném zásahu ovšem automobil nesplňuje podmínky nutné pro homologaci – a bez toho nesmí být provozován na veřejných komunikacích.
Přesto však toto nelegální počínání zatím nevzbudilo dostatečnou pozornost státní správy. „To je skutečně paradoxní,“ komentuje situaci Josef Förster, velkoobchodní specialista FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. „Na jedné straně od nás legislativa žádá stále ekologičtější auta, jejichž vývoj stojí miliardy dolarů, což se pochopitelně odráží i v ceně vozu. Na druhé straně jsou však odpovědné orgány při kontrole dodržování ekologických předpisů a homologačních požadavků prakticky nečinné. Podle našeho průzkumu tu následkem tohoto přístupu jezdí desetitisíce vozů, které jsou provozovány v příkrém rozporu s českými právními předpisy a jednoznačně nepatří na silnice,“ dodává Förster.
Značnému riziku se pak provozovatel vozidla s odstraněným filtrem vystavuje např. v sousedním Německu či Rakousku. Tam totiž policie přítomnost filtrů DPF ve voze pravidelně kontroluje – a hříšníka v případě jejich absence čeká trest ve formě pokuty 1000 eur, spojený se zákazem další jízdy. A můžeme očekávat, že od 1.1.2016 příslušné sankce výrazně přitvrdí i u nás.
„Neodborné vymontovávání DPF filtrů je velmi vážným problémem s negativními ekologickými dopady – a český Ford se ve spolupráci s ostatními importéry bude v rámci Svazu dovozců automobilů snažit intenzivně působit na orgány státní správy, abychom toto změnili,“ dodal Jan Laube, generální ředitel českého Fordu.