Volkswagen vstoupil do mistrovství světa v rallye FIA WRC 2015 historickým úspěchem v Rallye Monte Carlo. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) a Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) oslavili se svými vozy Polo R WRC trojnásobné vítězství v nejslavnější soutěži na světě. Volkswagen je tak teprve pátou značkou, které se takový úspěch na „Monte“ podařil.
„Trojnásobné vítězství na Rallye Monte Carlo je velkolepý výkon celého týmu Volkswagen a na náš tým jsem velmi hrdý,“ říká Dr. Heinz-Jakob Neußer, člen představenstva, zodpovědný za technický vývoj značky Volkswagen. „Takový vstup do sezony, s novým vozem a v tak obtížných podmínkách, dalece překonal všechna naše očekávání. V celém týmu všechno do sebe dokonale zapadalo, všichni táhli za jeden provaz, každý věděl, co má dělat, a na konci zaslouženě zvítězil Volkswagen, který se tak oprávněně zařadil mezi ostatní velké značky rallye sportu.“
Debut snů pro Polo R WRC druhé generace
Na Rallye Monte Carlo 2015 debutovalo nové Polo R WRC, a to hned velmi úspěšně. S druhou generací vozu WRC z Wolfsburgu jely na „Monte“ posádky Ogier/Ingrassia a Latvala/Anttila, zatímco Mikkelsen/Fløene budou startovat s úspěšným předchůdcem až do Rallye Portugalsko. Premiéra soutěžního vozu s pohonem všech kol a výkonem 318 k dopadla na výbornou: Nové Polo R WRC překonalo prvním a druhým místem dokonce výsledky svých předchůdců z let 2013 a 2014.
Historický výkon: Volkswagen se zařadil mezi velké legendy rallye sportu
Trojnásobný triumf na Rallye Monte Carlo 2015 je celkem 23. vítězstvím značky Volkswagen s vozem Polo R WRC a jedenáctým vícenásobným úspěchem od vstupu do WRC v roce 2013. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia stáli na Rallye Monte Carlo po pětadvacáté na nejvyšším stupni vítězů a podruhé v řadě na „Monte“. Ogier se tak posunul na úroveň soutěžní legendy Colina McRae. První, druhé a třetí místo na letošní „Monte“ bude navíc v historii této rallye zapsáno jako teprve historicky šesté trojnásobné vítězství jedné značky. Volkswagen je navíc teprve pátou značkou v historii „Monte“ od roku 1973, které se podařil trojnásobný úspěch, a zařadil se tak po bok dalších legendárních značek soutěžního sportu, jimiž jsou Renault-Alpine, Lancia, Audi a Citroën.
Typická „Monte“ – poker s pneumatikami a proměnlivé podmínky
Týmy WRC se na Rallye Monte Carlo 2015 musely potýkat s rozmanitými povrchy, od suchého asfaltu s relativně velkou přilnavostí, přes kluzký led a sníh až po rozbředlý sníh. A to v neustálých změnách na každém kilometru. Volba správných pneumatik proto byla nesmírně komplikovaná. Každá posádka si mohla zvolit svých 30 soutěžních pneumatik Michelin z celkového počtu 82 kusů – 8 tvrdých směsí, 16 měkkých a 24 velmi měkkých, jakož i 10 zimních pneumatik a 24 pneumatik s hroty.
Seb vs. Seb – napínavý, ale příliš krátký duel
V obou úvodních dnech Rallye Monte Carlo sledovali fanoušci s napětím duel Seb vs. Seb. Sébastien Ogier s vozem Polo R WRC a Sébastien Loeb s vozem Citroën sváděli dramatické souboje o vedení. Ogier si v polovině soutěže vybojoval osmisekundový náskok, když se navrátilec do WRC Loeb propadl daleko dozadu. Tím předčasně skončil prestižní duel. Hlavním soupeřem Sébastiena Ogiera nebyl najednou devítinásobný mistr světa, ale jeho týmoví kolegové Jari-Matti Latvala a Andreas Mikkelsen.
Osobní rekordy – Latvala a Mikkelsen vstoupili skvěle do MS v rallye
Pro posádky Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila a Andreas Mikkelsen/Ola Fløene jsou druhé, resp. třetí místo osobními rekordy na Rallye Monte Carlo. A tím i dalším zlepšením oproti předchozímu roku. Tehdy dojely obě posádky na „Monte“ vůbec poprvé do cíle, Latvala/Anttila na pátém místě a Mikkelsen, s nímž tehdy jezdil jako spolujezdec Mikko Markkula (FIN), na sedmém místě. Latvala/Anttila postoupili v 7. RZ na druhé místo a v těžkých podmínkách „Monte“ svou pozici uhájili až do cíle. Mikkelsen/Fløene vystoupali na třetí místo rovněž ve výše uvedené rychlostní zkoušce.
500 rychlostních zkoušek – jedinečná bilance
Závěrečná Powerstage na Rallye Monte Carlo byla 500. rychlostní zkouškou vozu Volkswagen Polo R WRC v mistrovství světa v rallye od jeho premiéry na „Monte“ 2013. Od té doby se stal World Rally Car z Wolfsburgu soutěžním vozem s historicky největší četností vítězství v soutěžích mistrovství světa. Neuvěřitelných 85,2 % ze všech možných triumfů patřilo týmu z Wolfsburgu, který zaznamenal také nejrychlejší čas v 347 z 500 rychlostních zkoušek.
Třešnička na dortu: Jari-Matti Latvala získal bonusový bod v Powerstage
Téměř dokonalý závěr měla Rallye Monte Carlo pro posádku Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila. V závěrečné Powerstage, v níž jsou udělovány bonusové body třem nejrychlejším posádkám, zajeli třetí nejlepší čas. Jeden bod tak získala finská dvojice v barvách Volkswagenu.
Hlasy po 4. dni Rallye Monte Carlo
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„To je fantastický vstup do nové sezony! Mám obrovskou radost. Vítězství na Rallye Monte Carlo je pro každého jezdce něčím mimořádným, pro mě je toto vítězství nepopsatelné – protože jsem tady doma. Přátelé, rodina a fanoušci mi tady dodávají tolik podpory a sebevědomí. Atmosféra byla jednoduše magická. Jsem rád, že jim svou radostí mohu něco vrátit. Tato 83. ‚Monte‘ bude v mých vzpomínkách patřit mezi nejnáročnější soutěže, co se týče podmínek. Volba pneumatik byla především na začátku obtížná. K tomu se přidal vzrušující souboj se Sébastienem Loebem, který ve čtvrtek zajížděl skutečně pozoruhodné časy. Můj velký dík patří našemu týmu a mým ledovým špionům. Samozřejmě mám radost i ze skvělého celkového výsledku týmu Volkswagen: Když mohu být nahoře, jsou Jari-Matti a Andreas mými nejmilejšími konkurenty na stupních vítězů.“
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Lepší vstup do sezony jsme si nemohli přát. Od začátku bylo naším cílem držet se v Top 4, a to jsme nyní dokonce překonali. Mám obrovskou radost. Spadl mi kámen ze srdce, protože moje starty na Rallye Monte Carlo nebyly dosud korunovány velkými úspěchy. Podmínky nebyly jednoduché a v rychlosti jízdy jsme museli dělat kompromisy, abychom neudělali chybu. Poté, co jsme si brzy vytvořili náskok, nešlo nám už o nejlepší časy, ale abychom na tomto skvělém místě dojeli do cíle. Trojnásobné vítězství je samozřejmě nejlepší odměnou pro celý tým, který vložil do vývoje nového Pola tolik práce a vášně.“
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Pro celý tým to je samozřejmě znamenitý start do nové sezony. Trojnásobné vítězství na ‚Monte‘ se samozřejmě neslaví každý den. Jsem hrdý na to, že jsem k tomuto výsledku přispěl svým dílem. Mám ale také obrovskou radost, že pro mě osobně sezona tak dobře začala. Před startem bych bral umístění v první pětici. Třetí místo překonává všechna moje očekávání. Je jasné, že toto umístění na stupních vítězů dnes náležitě oslavíme. Podmínky na této ‚Monte‘ byly extrémně obtížné a bylo to poprvé, co jsem zde startoval na sněhu, ledu a kluzkém asfaltu. Od začátku jsem všechno vsadil na bezpečné dojetí do cíle – to se vyplatilo. Hodně jsem se toho naučil a na konci obdržel velkou odměnu. Jednoduše: Start snů.“
Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport
„Pro Volkswagen a především pro naše jezdce to je velkolepý výsledek. Není náročnější rallye než ‚Monte‘. Lidský faktor tu hraje mnohem větší roli než ve všech ostatních soutěžích. Jsem mimořádně hrdý na to, že Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala a Andreas Mikkelsen zajistili týmu Volkswagen prvním, druhým a třetím místem dokonalý vstup do sezony. Odpovídající konkurence nechyběla, ani náročné podmínky, v nichž bylo vždy nutné zachovávat chladnou hlavu. Stejně jako na jezdce a spolujezdce jsem hrdý také na celý tým, který každý den posílal Polo R WRC ve vynikajícím stavu do rychlostních zkoušek a znovu předvedl dokonalou spolupráci.“
A pak tu byl ještě…
…jeden „místní“ jezdec na „Monte“. Po přesunutí servisního zázemí z Gapu (Francie) do Monaka to měl nejblíže domů Andreas Mikkelsen. Servis týmu Volkswagen sídlil totiž v knížectví přímo v přístavu na Quai Antoine 1er – tedy na úplně stejné adrese jako Andreas Mikkelsen, který to neměl do svého bytu dál než padesát kroků. Mikkelsen však spal během rallye s ostatními členy týmu v hotelu a svůj byt poskytl přátelům a rodině. Trasa „Monte“ zavedla v druhý den soutěže domů také Sébastiena Ogiera, který projížděl svým rodištěm, obcí Forest Saint Julien, co by kamenem dohodil od svého rodného domu.
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Monte Carlo – konečné výsledky
- Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3:36.40,2 h
- Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 58,0 s
- Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 2.12,3 min
- Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 2.43,6 min
- Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 3.12,1 min
- Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 3.12,9 min
- Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 5.23,7 min
- Sébastien Loeb/Daniel Elena (F/MC), Citroën + 8.34,7 min
- Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 9.54,8 min
- Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 10.55,6 min
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Monte Carlo – výsledky Powerstage
- Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën 6.30,5 min
- Sébastien Loeb/Daniel Elena (F/MC), Citroën + 0,2 s
- Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1,9 s
Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)
Hodnocení jezdců
1. Sébastien Ogier, 25 bodů; 2. Jari-Matti Latvala, 19; 3. Andreas Mikkelsen, 15; 4. Mads Østberg, 12; 5. Thierry Neuville, 10; 6. Dani Sordo, 8; 7. Sébastien Loeb, 6; 8. Elfyn Evans, 6; 9. Kris Meeke, 4; 10. Martin Prokop, 2.
Hodnocení konstruktérů
1. Volkswagen Motorsport, 43 bodů; 2. Hyundai Motorsport, 27; 3. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 12; 4. M-Sport, 12; 5. Jipocar Czech National Team, 6; 6. FWRT, 1.