Představovat továrnu korejské automobilky Hyundai v blízkosti českých Nošovic je možná trochu zbytečné, snad málokterá společnost se v poslední době postarala o větší medializaci České republiky v zahraničí. Situace dokonce vygradovala do těch sfér, že nás svět začíná brát jako jednu z automobilových velmocí. Kdyby navíc nedošlo v roce 1993 k rozdělení České a Slovenské Federativní Republiky, byli bychom již teď skutečným gigantem, protože na území současného Slovenska v současné době působí především Kia a Volkswagen. Takto si však musíme vystačit „pouze“ se Škodou, TPCA (Toyotou, Citroenem, Peugeotem) a právě zmiňovanou automobilkou Hyundai.
Ta sice výrobu spustí až na konci příštího roku, ovšem jelikož se jejím hlavním produktem stane model i30 (vůbec první alfanumerické označení u Korejců symbolizuje začátek nové éry, kdy by se jejich vozy měly začít dostávat více nahoru i po stránce image), dá se tento skoro konkurent Škody Fabie již označovat jako „náš“. I když to v podstatě znamená bratrovražednou válku právě s největším domácím výrobcem automobilů (rozdělení ČSFR se v tuto chvíli pro změnu jeví jako výhodné, jinak by tu byla soupeřem ještě Kia Cee´d).
Záleží také na úhlu pohledu
Vítěze by však nešlo určit ani po sériích vyčerpávajících srovnávacích testů, kupříkladu Hyundai a Kia jsou totiž po technické stránce dvojčata, která se liší pouze svými karoseriemi. A zatímco někdo raději sáhne po sportovněji navrhovaném Cee´du, druhý bude volit elegantní kabát i30. Pro Škodu prozatím mluví dlouhodobá tradice, ovšem za pár let může být všechno jinak. Ostatně, kritika vzhledu, která provázela uvedení nové generace Fabie, mluví za vše – potenciální kupci volící výhradně domácí produkty již vědí, že i v ČR existuje konkurence.
V případě jízdních vlastností pak dokonce pořádná, protože zatímco Škoda si jako základ vybrala již osvědčenou (ale línou) motorizaci 1.2 HTP, Hyundai zvolilo o poznání konkurenceschopnější motor 1.4 CVVT, který prošel i naším silničním testem. Jeho 109 koní a 137 Nm točivého momentu totiž bez problémů stačí na zrychlení 0–100 km/h během 11,7 s a nejvyšší rychlost 187 km/h, zatímco Škoda se i v silnějším provedení dostane na stovku až za 14,9 s. Navíc, v i30 se celou dobu cítíte o poznání jistěji, zatímco základ z Mladé Boleslavi vám dává každou chvíli pocítit, že tohle je pouze dopravní prostředek schopný převozu osob a věcí z bodu A do bodu B. Porazit Hyundai se tak daří až motorizaci 1.6, která dokonce ve zrychlení „podrtí“ korejskou Jednašestku, nicméně ta jí úder vrací v nižší spotřebě (ve městě je rozdíl dokonce 1,3 l/100 km).
Na testovanou Jednačtyřku pak již ztrácí téměř dva litry, konkurovat tak může pouze v rámci interiéru. Tady se totiž projeví neprůstřelná kvalita koncernu Volkswagen, zatímco v případě Hyundaie bude potřeba ještě nějaké to zlepšení. Ve srovnání s produkty, které zde ale Korejci prodávali před pár lety, jde o neuvěřitelný pokrok, v mnoha oblastech by si dokonce z i30 mohli brát příklad i Japonci. Slícování je vynikající a modré podsvícení přivítá hlavně mladá generace, které se vůz snaží zavděčit takovými prvky, jako je připojení iPodu nebo USB. Sedadla jsou dostatečně pohodlná, přestože dokáží výborně podržet tělo. Kufr o objemu 340 litrů pak může být sklopením základních sedadel zvětšen na hotelové lobby o velikosti 1.250 l, čemuž ale již Fabia nemůže konkurovat ani náhodou.
V podstatě ale vlastně ani nemůže, oproti korejskému vozu je totiž o nějakých 30 cm kratší a tím pádem spadá do trochu nižší kategorie. Do té, ve které se během následujícího období objeví Hyundai i20. Do té, ve které se v současné době pohybuje Getz – podle mého jeden z nejlepších automobilů posledních let, alespoň podle neskutečně zábavného a přitom bezpečného podvozku, který vám dovolí projíždět zatáčky smykem či krokem lázeňského šviháka.
Ve srovnání s Fabií však Getz docela prohrává, což by ale každému mohlo být jasné již od začátku. Zatímco totiž Škoda symbolizuje novou generaci mladoboleslavské automobilky, Getz je labutí písní Korejců v případě levných (ale přesto velmi kvalitních) vozů. Pokud se tedy do modelu i20 podaří dostat stejnou porci zábavy, bude mít Škoda problém přímo ve vlastní třídě. Takhle ho díky modelu i30 má „pouze“ ve vlastním rodišti.
Hyundai i30 1.4 CVVT | |
---|---|
Cena: | od 344.900 korun |
Motor: | řadový čtyřválec, 1.396 cm3 |
Koncepce: | motor vpředu, pohon předních kol |
Výkon: | 109 koní v 6.200 ot./min. |
Točivý moment: | 137 Nm při 5.000 ot./min. |
Hmotnost: | 1.268 kg |
Objem kufru: | 350 litrů |
Objem nádrže: | 53 litrů |
Zrychlení 0–100 km/h: | 11,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 187 km/h |
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) | 7,6/5,2/6,1 l/100 km |