Mercedes-Benz, průkopník také v oblasti osvětlení, prezentuje výhled do budoucnosti: Místo dosavadních 24 diod LED v rastrovém modulu dálkových světel modelu CLS bude brzy zajišťovat ještě lepší kvalitu osvětlení a ještě více bezpečnosti při jízdě za tmy 84 diod LED v každém světlometu. Ve střednědobém horizontu umožní optimální osvětlení vozovky při každé rychlosti a za všech provozních podmínek dokonce rozlišení 1024 pixelů/LED, aniž by byli ostatní účastníci silničního provozu oslňováni.
Tento náskok v osvětlovací technice má u značky Mercedes-Benz tradici: Třída S byla v roce 2013 prvním sériově vyráběným automobilem, u něhož zajišťovalo přibližně 500 diod LED veškeré osvětlovací funkce. V roce 2014 otevřely další nové dimenze světlomety MULTIBEAM LED v nové třídě CLS, které jsou vybaveny precizními rastrovými moduly LED. Důležitost osvětlení při jízdě za tmy dokládají statistiky. V noci totiž dramaticky stoupá riziko nehody. Na silnicích mimo město přichází v tuto denní dobu o život pětkrát víc chodců než za dne. Přestože v noci ujedou motoristé na tomto druhu pozemních komunikací jen 20 procent všech kilometrů, dochází při nich k 40 procentům všech nehod se smrtelnými následky (zdroj: Spolkový úřad pro silniční dopravu BASt). Více než 120 let techniky světlometů vozidel Mercedes-Benz je proto charakterizováno nepřetržitým pokrokem pro zvyšování bezpečnosti silniční dopravy a zaváděním inovací ve prospěch zákazníků a ostatních účastníků silničního provozu.
„Umožnit ve všech jízdních situacích optimální viditelnost a zároveň neoslňovat – to je odjakživa naše krédo při vývoji nových systémů osvětlení,“ říká Uwe Kostanzer, vedoucí vývoje systémů osvětlení společnosti Mercedes-Benz. „Proto důsledně sázíme na zdokonalování techniky LED.“
Přínosy techniky MULTIBEAM LED pro bezpečnost silničního provozu jsou patrné především v reálném provozu. Na rozdíl od výhradně statických systémů dálkových světel s částečně velkým dosahem podporují světlomety MULTIBEAM LED řidiče i tehdy, když se v oblasti osvětlované světlomety nacházejí jiná vozidla. Zcela nezávislým řízením jednotlivých diod LED rastrového zdroje světla dokáže světlomet MULTIBEAM LED odclonit během zlomků sekundy ostatní účastníky silniční dopravy cíleně ze světelného kuželu a umožňuje trvalé zapnutí dálkových světel. Řidič tak má vždy k dispozici nejlepší možný světelný výkon, aniž by byli ostatní účastníci silničního provozu oslňováni.
Mercedes-Benz v blízké budoucnosti rozšíří své světlomety LED o dálková světla HIGH RANGE LED. Přídavná dálková světla prodlužují dosah světla až na více než 600 m díky moderním vysokovýkonným diodám LED v jízdních situacích bez protijedoucích nebo vpředu jedoucích vozidel. Na rozdíl od aktuálních „laserových světlometů“ lze tuto funkci realizovat technikou LED s výrazně nižšími náklady a přijatelnou náročností. Mercedes-Benz zároveň téměř plně využívá v Evropě legislativně povolenou intenzitu osvětlení, která platí pro všechny výrobce bez ohledu na zdroj světla použitý ve světlometu.
Technika LED dnes, zítra a pozítří
S počtem pixelů ve světlometech LED je to podobné jako s počtem světelných bodů v digitálních fotoaparátech: čím více jich je, tím lépe. Čím vyšší je totiž počet individuálně ovladatelných pixelů, tím přesněji lze světlo ovládat a lépe přizpůsobovat různým podmínkám. Vysoké rozlišení umožňuje zvýšit zároveň preciznost a brilantnost osvětlení. Přehled techniky LED dnes, zítra a pozítří:
Mercedes-Benz zavedl v roce 2014 inovativní světlomety MULTIBEAM LED ve třídě CLS. Tyto světlomety jsou osazeny 24 jednotlivými vysokovýkonnými diodami LED. Každou z těchto diod LED lze elektronicky individuálně ovládat. Tímto rastrováním světla světlometu lze nezávisle na sobě měnit rozložení světla pravého a levého světlometu a maximálně dynamicky je přizpůsobovat jízdní situaci. Díky tomu lze velmi cíleně osvětlovat jednotlivé oblasti vozovky. Technika řízení světlometů kombinuje rastrový zdroj světla s osvědčenou mechanickou technikou systému LED Intelligent Light, přičemž vysokovýkonné diody LED zajišťují dosah 485 m.
Mercedes-Benz již brzy představí světlomet MULTIBEAM LED s rastrovým zdrojem světla a 84 diodami LED, které umožňují ještě větší rozlišení rozložení světla. Ostatní účastníci silničního provozu tak mohou být ještě lépe chráněni před oslňováním, při lepším osvětlení vozovky pro řidiče. Díky zcela volně konfigurovatelnému rozložení světla lze poprvé čistě digitálně a bez mechanických akčních členů realizovat veškeré funkce systému ILS (Intelligent Light System) při provozu s tlumenými i dálkovými světly. To umožňuje celou řadu nových adaptivních osvětlovacích funkcí, které ještě více zvyšují bezpečnost jízdy za tmy pro řidiče i pro ostatní účastníky silniční dopravy.
Další vývoj této techniky bude pokračovat rychlým tempem. Ve střednědobém horizontu umožní 1024 individuálně ovladatelných pixelů na čipu LED další zlepšení osvětlení za tmy, a tím i zvýšení bezpečnosti.
Partnerům ve výzkumném projektu „µAFS“, jimiž jsou společnosti Infineon, Osram, Fraunhofer Gesellschaft IZM, Hella a Daimler, se nedávno podařil průlom v podobě nových čipů LED s extrémně jemným členěním. Monoliticky strukturované polovodičové vrstvy pixelových diod LED byly sestaveny na křemíkovém substrátu tak, aby integrace dílčích obvodů umožňovala selektivní ovládání více než 1024 individuálně adresovatelných světelných pixelů na každém čipu LED. Tato nejnovější technika LED vyvíjená v rámci projektu podporovaného Spolkovým ministerstvem pro vzdělávání a výzkum (BMBF) bude v roce 2015 namontována do zkušebního vozidla Mercedes-Benz a podrobena testům.
LED a dílčí dálková světla: vynálezy píší historii vědy
Kousek Nobelovy ceny jezdí v každém vozu Mercedes-Benz se světlomety LED: Fyzikové Shuji Nakamura (1954), Isamu Akasaki (1929) a Hiroshi Amano (*1960) obdrží příští měsíc celosvětově patrně nejrenomovanější vědecké ocenění za svůj vývoj modrých diod LED. Tento vynález umožnil zmenšení zdrojů světla, a tím i použití diod LED ve světlometech automobilů. V současnosti lze za jednu čočku umístit až 100 diod LED s milimetrovými světelnými ploškami.
Myšlenka dílčích dálkových světel je však ještě starší: Když se v 50. letech stále více zvyšovala hustota dopravy, navrhl počítačový průkopník Konrad Zuse (1910–1995) způsob, jímž by bylo možné kombinovat maximální osvětlení vozovky s minimálním oslňováním protijedoucích řidičů. Zuse použil několik světlometů, z nichž každý osvětloval jinou část vozovky, a zařízení, které pomocí fotobuňky mohlo příslušný světlomet vypnout, pokud byly v jeho zóně osvětlení rozpoznány jiné automobily. V roce 1958 si nechal toto „fotoelektricky protisvětlem ovladatelné osvětlovací zařízení“ registrovat u Německého patentového úřadu pod číslem 1190413. Tato dílčí dálková světla se však dostala do sériové výroby až letos se světovou premiérou světlometu MULTIBEAM LED v modelu Mercedes-Benz CLS.
Milníky osvětlovací techniky Mercedes-Benz
Mercedes-Benz vyvíjí odjakživa inovace, které přinášejí zákazníkům užitek. Mnoho inovací nalézá cestu do velkosériově vyráběných modelových řad z výzkumných projektů nebo nositelů inovací, jimiž jsou třídy E, třídy CLS a třídy S. Následuje krátký přehled nejdůležitějších milníků osvětlovací techniky Mercedes-Benz v uplynulých 20 letech:
1991: Premiéra xenonových světlometů s výbojkami ve výzkumném vozidlu Mercedes-Benz F 100
1995: Xenonové světlomety s dynamickou regulací výšky světelného paprsku ve třídě E
1999: Premiéra bi-xenonové techniky ve třídě CL
2003: Světová premiéra aktivních natáčecích světlometů ve třídě E
2004: Světová premiéra bi-xenonových světlometů s aktivním natáčením do zatáček a funkcí odbočovacího světla ve třídě CLS
2005: Premiéra aktivního asistenta nočního vidění ve třídě S
2006: Světová premiéra systému ILS (Intelligent Light System) ve třídě E
2009: Světová premiéra systému ILS (Intelligent Light System) s adaptivním asistentem dálkových světel ve třídě E
2009: Premiéra aktivního asistenta nočního vidění Plus ve třídě S a E
2010: Světová premiéra vysokovýkonných světlometů LED se všemi osvětlovacími funkcemi systému ILS (Intelligent Light System) ve třídě CLS
2010: Nové xenonové výbojky, které mají o 20 procent vyšší barevnou teplotu světla, jež je tak ještě bližší dennímu světlu, ve třídě S a třídě E
2011: Zahájení sériové výroby funkce bodového osvětlení chodců (světová premiéra)
2013: Nová třída E standardně s energeticky úspornými tlumenými světly LED (34 W/vozidlo)
2013: Nová třída S je jako první vůz standardně vybavena výhradně světlomety LED
2014: Světová premiéra světlometů MULTIBEAM LED v nové třídě CLS